Levy-yhtiöiden merkitys ja taso

Tawe

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
12.9.2006
Viestejä
15 446
Kaupunki
Kuopio
vieläkö meillä on loverecordseja, jotka julkaisevat mitä itse tahtovat taloudellisista riskeistä huolimatta? mikä on yhtiöiden moraali, tekevätkö he kulttuuriteko ja sivistävät kansaa vai onko ainoa tavoite kääriä hillot? oliko ennen paremmin, esim. sun, chess, atlantic jne. tarvitaanko enää levy-yhtiöitä lainkaan? olisiko meillä beatlesit, stonesit, abbat ja madonnat ilman levy-yhtiöitä? kommentoikaa.
 
Eiköhän noita piisaa esmes elektronisen musiikin ja hip hopin puolella vaikka kuinka. Ja miksei popin ja rockinkin, tosin siellä välillä tuntuu nykyisellään läpikaupallistuminen painelevan aika pahasti pikkupuljuissakin. Tosin itse olen sen verta keskittynyt mennävuosien tuotantoihin, että tuoreempaa musiikkia julkaisevista osannee joku muu tietää paremmin.

Sen sijaan tuota vanhempaan ja erikoisempaan matskuun, osastoon "enpä tiennyt tälläistä olevankaan", erikoistuneita kohtuu isoiksikin paisuneita lafkoja on. Honest Jons, Crippled Dick Hot Wax, Soul Jazz Records esimerkkeinä.
 
punkin myötä tuli valtavasti riippumattomia lafkoja ja onhan niitä tanä päivänäkin valtavasti, mitä erikoisempi ja monet yhtyeet julkaisevat taas enempi tai vähempi 'omakustanteita'. hyvä, mutta levikki ja mainonta jää pieneksi, kuluttajan kannalta paha. hmm... radioasemat on myös kuin levy-yhtiöitä. soittolistat ovat perceestä. ylen nyt vähintään tulisi kantaa vastuu myös laadusta.
 
keisari, tuo on totta, mutta tarkoitin lähinnä että tulisi tarjota monipuoliset kaikista genreistä mielenkiintoista ja uutta että vanhaa musiikkia. suoppeat soittolistat ovat kauheita.
 
Tawe sanoi:
keisari, tuo on totta, mutta tarkoitin lähinnä että tulisi tarjota monipuoliset kaikista genreistä mielenkiintoista ja uutta että vanhaa musiikkia. suoppeat soittolistat ovat kauheita.
Soittolistat on p******ä mut kyllähän yle yrittää,tälläkin viikolla teemalta kolme keikkaa hendrixiä,en vaan jaksanu katsoa kun on aamuhugi.
 
joo, yle on jees. panikohan emäntä henkat kovolle?
 
Näitä ketjuja alkaa olla kyllä mun mielestä aivan liikaa :D
 
kulttuuri, aloitamme kohta kulttuurin merkitys ja taso -threadin.
 
Missäköhän asennossa kuu on? Meidän kaikki kuuhullut ovat alkaneet filofosoida ja hyvä niin. Itse näen isot levy-yhtiöt jonkin asteisina sampoina. Ne satsaavat ja tekevät sellaista musiikia joka taatusti tuo eurot kotiin. Tiedän miten raadoliseksi tuo bisnes on noilla mennyt. Artistit otetaan tiukasti liekaan. Kun äänitemyynnistä saatavat eurot vähenevät, niin nyt ollaan jo artistin keikkapalkkioissa myös kiinni. Eli rahat revitään kaikesta mitä artisti tekee. Sen takia nuo "itsenäiset" pienet levymerkit kiinnostavat enemmän. Tiedän heitä kiinnostavan huomattavasti enemmän se mistä kuluttaja haluaa maksaa. Heille voi jokin marginaalisempi musa, esm. jazz tai folk olla taloudellisesti ok. Hyvä esimerkki Poko records jonka tuottama Lännen-Juka vinyyli on loppuun myyty. Ja tiedän siihen tulevan jatkoa joka tehdään myös vinyylinä. Toki isojakin on alkanut kiinnostamaan tuo vinyylieurojen perässä juoksu.
 
Hyvä esimerkki Poko records jonka tuottama Lännen-Juka vinyyli on loppuun myyty.

Vinyyli oli Fullsteamin lisenssillä julkaisema, ja heidän nettisivuilla sitä näyttäis vielä olevan myynnissä.
 
Kyllähän näitä taitaa löytyä jokaisesta musiikkigenrestä, mutta paremmin ne tulevat esiin juuri marginaalimusiikilla. Esimerkkinä voisi olla Sakara-records jolla alkaa olla jo ihan kovia nimiä tallissa? Ja ainakin YUP:n Martikainen kiitteli levy-yhtiön toimintaa taanoisessa radiohaastattelussa.
Kyllähän levylafkoja vielä tarvitaan artistien esiintuomisessa/löytämisessä jopa tänä intterwebin aikakautena. Ja koska pelkällä levynmyynnillä ei tänäpäivänä enää elä, on aivan luonnollinen jatkumo että artistin keikkamyyntiä/fanikamaa/younameit aletaan kaupitella yhtiön kautta. Läheskään kaikilla bändeillä ei varmasti ole aikaa/resursseja vastaavaan toimintaan omineen. Minusta ihan ok toimintaa.
 
Tawe sanoi:
vieläkö meillä on loverecordseja, jotka julkaisevat mitä itse tahtovat taloudellisista riskeistä huolimatta? mikä on yhtiöiden moraali, tekevätkö he kulttuuriteko ja sivistävät kansaa vai onko ainoa tavoite kääriä hillot? oliko ennen paremmin, esim. sun, chess, atlantic jne. tarvitaanko enää levy-yhtiöitä lainkaan? olisiko meillä beatlesit, stonesit, abbat ja madonnat ilman levy-yhtiöitä? kommentoikaa.

Erittäin hyvä kysymys. Alkaa päätä särkeä jos liikaa miettii. Uskoisin että jokainen levy-yhtiö on alun alkaenkin ollut tekemässä businesstä. Jopa indie/alternative-merkitkin.

Tarvitaanko levy-yhtiötä? Eikös huomenna ilmesty uusi Coldplay? Ja minähän ajattelin sen ostaa ihan kaupasta. Enkä ladata mistään netistä - ainakaan piraattina.
 
Onhan meillä Texicalli ! Julkaisee hienoja levyjä kotimaisilta artisteilta kuten:
Johanna Iivanainen, Olavi Louhivuori, Emma Salokoski, Lauri Porra, Laura Sippola yms.
Todellista kulttuurityötä ja täyttä taloudellista katastrofia.
Firma pistää kaikki levyjen maahantuonnin ja myynnin tuotot uusien julkaisujen tuotantoon.
Tässä touhussa on loverecords -meiningiä.
 
syntax error sanoi:
Erittäin hyvä kysymys. Alkaa päätä särkeä jos liikaa miettii. Uskoisin että jokainen levy-yhtiö on alun alkaenkin ollut tekemässä businesstä. Jopa indie/alternative-merkitkin.

Jos puhutaan ns. oikeista levylafkoista, tämä pitää varmasti paikkansa. Maailma on kuitenkin pullollaan täysin harrastusperiaatteella pyöriviä mini-levymerkkejä, jotka eivät juuri koskaan tuota voittoa. Tuottavat sitten lähinnä iloa pyörittäjilleen ja kuulijakunnalleen.
 
jlehto sanoi:
Onhan meillä Texicalli ! Julkaisee hienoja levyjä kotimaisilta artisteilta kuten:
Johanna Iivanainen, Olavi Louhivuori, Emma Salokoski, Lauri Porra, Laura Sippola yms.
Todellista kulttuurityötä ja täyttä taloudellista katastrofia.
Firma pistää kaikki levyjen maahantuonnin ja myynnin tuotot uusien julkaisujen tuotantoon.
Tässä touhussa on loverecords -meiningiä.
Texicallilla on kyllä oikea meininkin ja saunditkin yleensä enemmän kuin kohdallaan. Mielenkiintoisia artistejakin löytyy joskin aika marginaalissa liikutaan eikä myynnit tosiaan varmaan päätä huimaa. Toivottavasti vaan jatkavat hyvää työtään :).
 
JOS tosiaan valtavirtamusa menee nettiin, JOS se kaikkein tavallisin listamusan perässä juokseva kuulija lakkaa ostamasta levyjä (kuten on väitetty ja siltähän se näyttää), silloin tosiaan isot levy-yhtiöt katoavat. Mutta onko tämä huono vai hyvä asia? Suurelta osin hyvä asia koska suuri osa suurten yhtiöiden julkaisemasta musasta on ihan täyttä tuubaa. Mutta huono puoli asiassa on se että kukas sitten julkaisee laadukkaiden meganimien levyt? Tämä "ongelma" ratketkoon siten että siirtykööt laadukkaat meganimet pikkupuljuihin! Suomessaskin Tuomari Nurmio julkaisi viimeisimmän lättynsä 22 Pistepirkon Bone Voyage -labelilla.

Sen sijaan pieniä levy-yhtiöitä tarvitaan edelleen kahteen asiaan:
1) Vanhojen klassikoiden uusintajulkaisuun. Tsekatkaapas vaikka tämän puljun tarjontaa:

http://www.forcedexposure.com/labels/4.men.with.beards.html

Jos moisten klassikoiden uusintajulkaisu ei suuria puljuja kiinnosta, hoitakoon pikkupulju asian siinä tapauksessa ja hyvä niin.

2) Uuden mielenkiintoisen musan julkaisuun.
Tämä on aina ollut yksi pikkupuljujen tehtävistä ja tulee jatkossakin olemaan.
 
Ei suurilla eikä pienilläkään yhtiöillä ole kuolema edessä. On vain sopeuduttava muutoksiin mikä onkin arkipäivää yritystoiminnassa. Levy-yhtiöt karkeasti jaotellen tekee tätä: nauhoittaa, miksaa, tuotteistaa ja markkinoi. Nyt tuo loppupää hiukan muuttuu. Tuote ei enää kaipaa fyysistä pakettia kun se kulkee näppärästi bitteinä verkossa ja markkinointikanavatkin hiukan muuttuvat eli kivijalasta nettiin. Musaa ostettaneen tulevaisuudessa enemmän kuin koskaan...

Niin ja samalla saadaan kaikki vanhat klassikotkin säilöttyä oikeasti kestävään formaattiin eli biteiksi.
 
Back
Ylös