Levarit+mixeri äänestä

Makez

Käyttäjä
Liittynyt
20.4.2021
Viestejä
10
Eli kun en näistä tiedä niin tällänen kysymys.Eli muuttuuko mixerin takia levarin analoginen ääni mitenkään niin että dacista olisi hyötyä? Levarit Audio technica AT-lP 1240 ja mixeri Rmx 60 reloop i.
 
En nyt nopealla vilkaisulla huomannut, että tuossa mixerissä olisi digitaalista antoa? DACia ei siihen saa kytkettyä. Voi olla toki, että katsoin väärin tai en ymmärtänyt kysymystä.
 
Erillisestä A/D-muuntimesta taitaa olla kysymys....onkos Audiotechniikan sisäinen A/D-muunnin sitten heikkolaatuinen? Haluatko korjata mikserin EQ:lla levytyksen balanssia? 45rpm makseilla on joskus toisella puolen 33rpm raitoja joissa "se" hyvä versio, mutta paskemmat soundit....

Ääni muuttuu mielestäni juuri sellaiseksi kuin se mikseri soundaa (ja levarit ja äänirasiat yms.). Tämä kyseinen mikseri taisi pikavilkaisulla olla digitaalisesti toteutettu sisältä?, mutta siinä ei ole digiulostuloa usb-portissa???....Digital-DJ-sivustolla luonnehdittiin Pioneer-maiseksi, yök, en tykkää.

Äänirasian ja riaa korjaimen tulee myös sopia toisiinsa, DJ-vehkeissähän 47kohm kuormitus on aikalailla vakio, mutta kaikki mikserivalmistajat eivät kerro monta pikofaradia on riaa-asteen inputissa äänirasiaa vastassa. Voipi mennä yläpää piikikkään suhisevaksi tai tumpuksi, jos eivät sovi yhteen....

Seuraavat ovat sitten omia kokemuksiani ynnä mielipiteitäni, joissa oletan, että levarit eivät sisällä RIAA-korjainta tai mitään analogi-digi-muunnoksia ja mikseri on analoginen.

Vanha Citronix SM-300 oli todella hyväsoundinen laitos, ehkä vähän pehmeät diskantit. Ei ollut cross-faderia, vain bass ja treble eq:ssa, puutoksia käytettävyydessä....

Sitten seurasi monta Monacoria ja IMG-stagelinea. Näissä enempi kohinaa, mutta ei mahdottomasti, halpa kuullosti halvalle ja kalliimpi alkoi olla jo ihan ok. Hiukka suttuinen yläkerta ehkä....

Pioneerin DJM sarjalle en analogiaikana lämmennyt koskaan, jotenkin lasinen soundi mun mielestä. En hankkisi vieläkään...

Sitten myöhemmin bändihommiin hankin paremman luokan analogiajan Allen&Heath MH-3:n. Tämän laitoksen hyvän soundin rohkaisemana ostin silloin uuden A&H X-one 62:n DJ-mikseriksi. Näiden kaveriksi Teknarit, juuri kun niiden valmistus oli lopuillaan. (ja Ortofon Concorde S-120 rasiat mm. sen takia, että niissä on kova ulostulotaso, 11mV, jolloin kanavan gainia voi pitää pienemmällä, jolloin kohinat ja neulan räpsyt jäävät kauemmas ts. käyttökelpoinen dynaaminen alue kasvaa.)

Nyky DJ-setin läpi voi kuunnella vaikka heviä, klassista, diipadaapajatsia tai bossa-novaa, kuulostaa juuri niin hyvältä, kuin levyn prässäyksen laatu. Tällöin usein ohitan ainakin cross-faderin ja joskus myös kanava eq:n, jos levytyksen soundi ja taajuusbalanssi on siedettävä. Tämä ei välttämättä päde sisäisesti digitaalisesti toteutettuun mikseriin, koska sellaisen pyydyksen luisurit ja potikat ohjaavat vain algoritmia. Analogihommissa kohina taas kasvaa helposti, kun kaikki ominaisuudet isketään päälle yht'aikaa. Tietysti jos soittelee kunnon Detroit-paukutusta, ei kai se niin haittaa.

Kotiin en enää välttämättä mikseriä kaipaa, kun on siellä niitä putkia vahvistamassa signaalia, mutta jos olis ainoat stereot, menis noi DJ-vehkeetkin.

"Etkä sitten osta mitään pas*aa!" pätee tässäkin. Ja perusasiat kunniaan.

Terv. Antti
 
Koska en osaa tai pysty editoimaan edellisen viestin asiavirhettä, korjaan tähän perään.
Tarkoittamani Allen & Heath bändimikserin malli on WZ 16:2.
Soundcraftin valmistama mikseri on tuo MH3, kokoluokka laitteissa on hieman eri ;)
Ei pitäisi lomalla kaljapäissään kirjoitella. Partakin rehottaa.....
-A
 
Neulat ja äänirasiat frendi on vaihtanut vissiin heti kun ne hommas mutta en silloin kysellyt syytä.. ja lähinnä toi alkuperäinen kyssäri vaan kun pohdiskelin asiaa ton dacin suhteen🙂
 
Back
Ylös