Aivan, Unkarista, Budapestistä tulee Heed Orbit. Malli 2 sopii Regaan siten, että virtajohdon voi suoraan panna virtalähteen pistokkeeseen. Tosin väliadapterin kautta tai vaihtamalla virtaplugin tilalle IEC koiraan. Eli voi tehdä välijohdon pätkän, jossa tavallinen schuko pistorasia toisessa päässä ja IEC koiras toisessa. Kun taas Orbit 1, jonka kanssa tulos on hiukan parempi, poistetaan soittimen sisällä olevat pari komponenttia ja johdot kytketään suoraan moottoriin. Plugihomma on sama. Välijohtohommaa ei välttämättä tarvitse tehdä itse. Vaakko voi jälleen poistaa tämän kappaleen edellä, jahka eräs rakkikoira huomaa tehdä ilmoituksen "mainonnasta"..
Yleisenä tietona tässä hiukan levysoittimen kehittämisen kertausta.
Ymmärrän hyvin, että pienet summat ovat aina houkuttelevimpia sijoituksia. Siksi niin monet hifiharrastajat luultavasti "upgreidaavat" tai ainakin yrittävät upgreidauksia sellaisilla tuotteilla, kuin kaapelit, klampit, Shakti-kivet, kaapelien kannattajat, virtafiltterit, äänirasiat jne. Niitä on helppo hankkia silloin tällöin, kun ei tarvitse niin pitkään säästellä rahaa.
Kuitenkin, sanoisin, että sillä tavoin saattaa maksaa lopulta enemmän ja saada vähemmän tulosta aikaiseksi. Jopa viedä tulosta huonompaan suuntaan toisinaan.
Jos halutaan saada musikaalisempaa tulosta vinyylilevyiltä, paras järjestys soittimen parantelemiseen on seuraava:
1. Soitinrunko
2. Virtalähde
3. Äänivarsi
4. Äänirasia
5. Neula
6. Kaapelit
Ja tuonne väliin jonnekin mahdollinen parempi levylautanen yms., jos sellaista on olemassa. Soittimen alla oleva alusta kuuluu myös jonnekin tuonne väliin ja kuuluu viiteen ensimmäiseen. Sillä on osansa mekaanisessa signaalin synnyttämisessä.
Näistä elementeistä viisi ensimmäistä ovat mekaanisesti osallisina signaalin poimimisessa levyn urasta. Ne pitkälti määrittävät sen lopullisen musiikin laadun, jota vinyylihifisysteemi tuottaa korviin saakka.
Sen jälkeen koko hifi-systeemi vain heikentää aikaansaadun signaalin laatua komponentti toisensa jälkeen. Kaapeli ja johdotus kuuluvat tavallaan jo tähän heikentävään osaan, koska ne eivät osallistu signaalin työstämiseen urasta.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö muitakin systeemin osia olisi järkevää parantaa, sillä voidaanhan löytää uusi komponentti, joka heikentää signaalin laatua vähemmän, kuin aikaisempi.
Näillä luokituksilla ei sinänsä ole suurta merkitystä, mutta ne auttavat ymmärtämään paremmin sitä, miten homma toimii ja miten sitä parhaiten voisi parantaa.
Kun miettii rahansa sijoittamista, kannattaa vaikka säästää jonkin aikaa lisää rahaa, ja sijoittaa sinne, missä se eniten vaikuttaa. Tai ainakin tehdä pidemmälle tähtäimelle suunniteltuja uudistuksia. Periaatteessa ja käytännössä siis yleensä rahalle saa eniten vastinetta sijoittamalla sitä niin pieneen lukuun ylläolevassa taulukossa, kuin mahdollista. Ykkösestä suurin vastine rahalle, kakkosesta toiseksi eniten jne.
Ja systeemistä kokonaisuudessaan: Järjestys etenee tuosta eteenpäin samaa tietä, kuin signaali kulkee: RIAA, etupää, pääte, kaiuttimet. Parhaan tuloksen sijoituksellensa saa sijoittamalla järjestyksessä alkupäästä kohti systeemin loppupäätä.
Nämä asiat on helppoa todeta kokeilemalla. Esim panemalla huonoon soitinrunkoon parempi varsi ja rasia, kuin hyvään soitinrunkoon, soittaa musiikin osat, esim. melodian latistuneempana ja rytmiikkakin on heikompaa tasoa. Vastaavasti hyvässä äänivarressa samassa soitinrungossa oleva huonompi äänirasia soi paremmin, kuin huonommassa varressa oleva parempi rasia. Tai vastaavasti sama soitinrunko, huonompi varsi ja rasia + erillinen virtalähde vastaan parempi varsi ja rasia ilman PSU:ta. Virtalähde nakittaa paremman varren ja rasian. Olen monasti kuullut, miten tällainen toimii. - aikanaan, kun olin kiinteämmässä yhteistyössä hyvien liikkeiden kanssa, joissa oli mahdollista tehdä ko. kokeita (Ruotsissa). Ne olivat todella tärkeitä kokemuksia, koska lähes jokainen meistä vakuuttuu täysin vasta, kuin itse kokee asian. Normaalistihan meillä harvoin on kalustoa, jolla voisimme tällaisia kokeilla. Tulipahan vain vahvistetuksi, mitä pari valmistajaa silloin sanoivat, ja jota tuli ilman muuta ensin epäillyksi.
CAUTION
Eräs tärkeä seikka on kuitenkin huomioitava, kun näitä kirjoituksiani luetaan. Edellytys näille seikoille aina on se, että kaikki komponentit edes jossain määrin ovat musiikkia toistavia. Mikä hyvänsä komponentti systeemissä, joka erittäin tehokkaasti tappaa musiikin laadun matalaksi, voi estää musikaalisten erojen havaitsemista muissa systeemin osissa. Eli ei se kaiutinkaan saa ihan töttöröö olla (no, torvikaiutin tietenkin saa.
). Pieni ja edullinen kaiutin saa toki olla, muttei siis töttöröö.
Jos tästä herää kysymyksiä, niin vastaan niihin mielelläni.
Ossi