Lenco vintage entisöinti ja duunaus

Tapin sain siististi irti, mutta liitinosa ei inahakkaan. Ei saa reijän läpi hakkamalla, ei pihdeillä liittimistä tarttumalla. Taidan porata osan irti ja laittaa piuhat suoraan äänirasiaan.

Jos sitä nyt vielä hetken pohtisi. IMG_20220714_201001.jpg
 
Oletko kokeillut lämpöä?
Kokeilin vailla mitään vaikutusta.

Mutta äläpä mitään, luin lencoheavenin artikkelin Lancashiren oman pojan Chopsawn toimesta tarkemmin ja ennenkaikkea pidemmälle. Mainitsee itsekin myöhemmin itse irroittamisen vaatineen "patiencea." Aloitusviestin perusteella sain kuvan että se tulee sieltä kuin iteksieen.

Itse irroitus tapahtuu headshellillä tai miksi tätä sanotaankaan. Sillä kitkuttelemalla kärsivällisesti liitinosa irtoaa lopulta. Omaa kärsivällisyyttäni olin jekuttamalla hakenut äärimmäisyyksiin sitomalla piuhan päät solmuun äänivarren toisesta päästä. Enhän halunnut niiden menevän varren sisälle ennenkuin tulevat piuhat on juotettu niihin kiinni. Tämä solmu estikin kätevästi liittimen ulostulemista🤦‍♂️ "Jo nyt on kumma" olisi isäni sanonut.

Varresta sai ottaa aika tiukkaa otetta että liitin lähti liikkumaan. Nihkeä säämiskä ja pihdit ajoivat asian.

IMG_20220714_235714.jpg
 

Ihan sopuhinta Lencosta, tosin L65 nyt ei niitä kaikkein arvostetuimpia malleja ole, kun on hihnaveto ja ”kevyt” lautanen. Kelpo peli silti, ja kunnostaahan tuon osaa kuka vaan jolla pysyy työkalut kädessä. Jos se nyt kunnostusta edes kaipaa, uusi hihna ja rasia sekä säätöjen & mekaniikan tsekkaus, niin melko varmaan soi. Tuossa mallissa ei juurikaan elektroniikkaa ole, mekaniikkaa toki senkin edestä.
 
Jotenkin kiinnostavia laitteita nuo Lencot. Kokemusta ei kylläkään ole, mulla on ollut viimeiset kaksikymmentä vuotta vaan noita "nykyaikaisia" Oracleja 😅
 
Yritetään vielä tätäkin kautta...
Eli Lenco L 75 levysoitin etsinnässä. Saisi olla siistissä alkuperäisessä toimivassa kunnossa ja ehjällä pölykannella.
Tarjoa jos löytyy nurkistasi ylimääräisenä.
 
Oliko se myyntipalstalla ollut yksilö toivoton tapaus? Joskus on pyörimään lähteminen pienestä kiinni, jousi venähtänyt tms. Hinta ainakin oli sopiva, saattaisin tarttua jos olisi lähempänä :)

Sopiva pölykansihan löytyy AT:n tai ReLoopin valikoimista, toki eri näköinen (nätimpi mun mielestä) kuin alkuperäinen kansi, eli jos haluat täysin alkuperäisen näköisen niin sittenhän se ei auta.

Torissa noita aina välillä vilahtaa, aika nopeasti menevät yleensä.
 
Pistänpä pari kännyräpsyä oman L75:n tämän hetken tilasta. Plintti on vakio, jota on tukevoitettu ja jäykistetty. Pölysuojana ReLoop/Hanpin kupu joka sopi kuin nenä päähän. Varsinaiset modaukset keskittyvät pitkälti äänivarren alueelle. Varsiputki on alumiinia hiilikuitukuorella, puolet kevyempi kuin vakiomalli. Säätöpainolle oli ”oksa”, otin sen pois ja neulapaino säädetään nyt vaa’an avulla. Hong Kongista tuli VTA-säätöapuväline, sisältäen myös antiskate-korkkiruuvin. Kivan näköinen, säätö nyt on vähän niin sun näin, mutta parempi kuin ilman. V-blokit nylonia, tulossa on messinkiset kokeiluun. Rasiana AT VM95ML, lautas”matto” 4-5mm akryyliä. Ihan mielenkiintoista puuhailua :)

89CA59F2-976C-41C7-A3C2-A676A48C3DE6.jpeg 3CA9FB63-E7D4-4F9C-8162-7593ADAB49D2.jpeg 0A7C5FD0-10D5-423C-97C7-5B9AF1F36EC1.jpeg
 
Miten tuon moottorin saisi hiljaiseksi??
Moottorin akseli purettu, putsattu ja rasvattu tällä ohjeella, rasvana käytin crc.n super adhesive grease rasvaa, joka on litiumpohjainen rasva, kuten suositellaan. Öljynä ptp laakeriin tarkoitettu öljy.
Moottorin kelapaketti keskitetty tällä ohjeella.
Itseasiassa keskitysoperaatio toistettu nyt x3 ja akselin päässä olevaa ruuvia säädelty edestakas ja ei se hiljene..
On se nyt huomattavasti parempi kuin ennen huoltoa, mutta hiljaiseksi sitä ei tunnu saavan.
Moottoria siis pyöritetty muovisen 15l laatikon päällä, kuten ohjeessa neuvotaan.

Ohje myös sanoo, että klappia akselissa tulisi olla noin 2mm, kun säätö tehty, mutta omassa tuota klappia on joku 0,5 - 1mm kun akseli säädetty ohjeen mukaan akselin päätymutterista.

Hurina kyllä katoaa kun moottorin käteen ottaa, mutta pieni värinä on tunnettavissa.
Onkos tuo normaalia?
 
Se muovilaatikkojuttu oli kai niin, että sillä haetaan päittäisvälykselle säätö, jolla se on kaikkein hiljaisin, eli ei se täysin taida hiljentyä siinä kaikukopan päällä? Oletko kokeillut miltä se kuulostaa soittimeen asennettuna? Itse säädin välyksen ohjeen mukaan ja fiilispohjalta, en koittanut käyttää sitä irrallaan. Käämit on vielä keskittämättä, ehkä sitten seuraavassa remontissa.

Mulla on tuossa sellainen pieni korkea ujellus, joka kuuluu (mun korvilla) reiluun puoleen metriin soittimen ulkopuolelle. Moottori tai välipyörä sitä pitää, kun kerran heti hiljenee kun vaihtaa vapaalle. Signaaliin ei vastaavaa häiriötä tule.

Eihän tuo mekaanisesti täysin hiljainen ole, kuulokkeisiin kuuluu kyllä alku- ja loppuraidoilla pieni mekaaninen hurina. Suoravetoteknari tais olla hiljaisempi. Mutta tässä on niitä muita juttuja kompensoimassa :) Suunnitelmissa olisi vielä vaimentaa kansilevyä bitumimatolla, järkätä hieman vaimennusta/kytköstä kannen ja plintin väliin, ja voisi keskilaakerin tukea plintin pohjaan, kun vakioplintti ei laakeria tai sitä ”vatia” juurikaan tue. Varren tolppa kannattaisi ehkä kytkeä plinttiin myös, mekaaninen ratkaisu on vielä keksimättä.
 
^Moottoria olen pyörittänyt tuon muovilootan päällä ja ihan kädessä, ei ole vielä ollut soittimessa kiinni.
Työn alla oleva projektilenco alkaa olla siinä vaiheessa, että siihen voipi rueta jo nippeleitä kiinnittelemään ja sillä nyt tähän väliin tuo moottorin huolto.
Sitä kun haluaisi ruuvvailla uuteen soittimeen uutta vastaavat osat ja nettilätinöiden mukaan tuo moottori olisi mahdollista saada "täysin hiljaiseksi", jota hieman epäilen.
Onhan tuossa tuo toinen setissä kiinni oleva lenco, jossa voisi kokeilla onko huollettu moottori parempi kuin tuo kymmenisen vuotta sitten jonkun muun toimesta huollettu. Se hurisee melkolailla.
No, katsotaan kun jaksetaan..

Erittäin siisti orginelli lenco KariFSllä!
Oma on miranoolilla lotrattu vaneriläjä, jonka tuon kansipellin perusteella Lencoksi tunnistaa😁
Tulevassa ei ole sitä peltiäkään enää.. ja koivuvaneria varmaan x2

Seuraavaksi jotain köykäsempää sitten..
 
L 75 saapui perille. Originaali pölykansikin siisti, pieni halkeama edessä. Jos jollain ihan ehjä ylimääräisenä niin saa tarjota. Moottori kuulostaa pikaisella testauksella hiljaiselta, oikea kanava ei tosin jostain syystä kuulu. Kaipaisi jonkinlaista huoltoa. Omaa osaamista huoltoon ei löydy. Onko PK-seudulla suositeltavia huoltoja (Classic Audion) lisäksi? Tai olisiko jollain Lenco-harrastajalla mahdollisesti intoa huotaa soitinta korvausta vastaan?
 
Tarkista ne äänirasian ja varren väliset pienet johdot, että ovat äänirasiassa kunnolla kiinni.
 
Pitkästä aikaa pääsi ropaamaan kunnolla, kun pistin Ortofonin AS-212-vivun alkuperäisen tilalle. Levylautanen kun oli irti, niin huomasin myös, että välipyörä ei kulje ihan suoraan, joten hion ja tsekkasin sen jiiriin. Homma oli valmis tunnissa, johdot on ehjät ja silmämääräisen tsekkauksen mukaan kaikki a-ok.

Sitten vaan Bowiet pyörimään. Beauty and the Beast lähtee ja fiilispohjainen arvio oli heti, että kuulostaa skarpimmalta, ajoitus on parempi ja tekstuurit on selvemmät kuin ennen. Kaikki asettuu paremmin tilaan ja soundeissa on enemmän luonnetta. Efektoidut laulu ja rummut ei sotkeudu vaan kajahtelee kolkosti ja synat kimaltelee kaiken yllä. Hemmetin hyvä!

Tokan biisin aikana kuuluu omituinen kilahdus ja neula jää junnaamaan pakoilleen. No mitä nyt taas... Kävi ilmi, että varren magneettiperiaatteella toimiva antiskate oli hajonnut. Säädettävän magneetin on tarkoitus olla kiinni muovisessa kielessä, jota sitten liikutellaan oikeaan kohtaan suhteessa varren pylväässä olevaan vastakappaleeseen. Nyt tämä säädettävä magneetti oli kiinni varren pylväässä ja varsi sitä myöten jumissa. 70-luvun lopun liimaukset antoivat periksi.

Pari tuntia tässä nyt äheltänyt Loctiten ja mattoveitsien kanssa tuskanhikeä valuttaen. Toistaiseksi liimaukset pitää, vaikka jälki on vähän semmonen ja tommonen. Herbie Hancockin Maiden Voyage kulki melkein kokonaan läpi, mutta loppuraidoilla jäi taas kiinni, tällä kertaa liimanokareeseen, jonka olin onnistunut valuttamaan väärään kohtaan. Vuoleskelin sen pois, enkä edes rikkonut liimauksiani.

Nyt pyörii Emperorin In the Nightside Eclipse (2021 tjsp. Abbey Road -remaster) ja so far so good. Black metallin ystävät tietävät, että tämä kieltämättä keskivertoa sofistikoituneempi black metal -taiteen merkkipaalu voi olla melkoista sekasotkua soundillisesti, eikä esim. omaan korvaan kuulosta oikein koskaan kamalan hyvältä. Mutta nythän tämä kulkee ihan hyvin! Aivan huomattavasti iskevämpi poljento kuin orkkisvarrella. Tällä levyllä on erittäin jämäkkää rumpujensoittoa ja upea basarisoundi, mutta se jää helposti muun soundivallin sotkemaksi. Ekassa biisissä kuulin bassokitaran jossain kohtaa! Ei tämä nytkään ihan 100% ole, mutta todella paljon parempi kuin milloinkaan ennen.

Nyt ajattelin olla taas hetken aikaa tyytyväinen ja soitella levyjä.

Paitsi että ääniraisia-asiat alkoi heti pyöriä mielessä.
 
Back
Ylös