Lenco vintage entisöinti ja duunaus

katso liitettä 109639katso liitettä 109640katso liitettä 109641katso liitettä 109642

L70 vuodelta 1964 on kyllä kaunis soitin. Ja kuullostaa huollettuna järisyttävän hyvälle painavassa rungossa - tässä kahdeksan kerrosta kuuden sijaan. Rasia on perinteinen Shure M75 ja neula Jicon valmistama, hinta alle 30 €. Muovinen välipyörä korvattu virheettömällä nos-pyörällä. Alla kolme Superspike-jalkaa. Sähköjohto on maadoittamaton, ei näissä alunperinkään ollut maadoitusta ja signaalikaapelit metaliliittimillä jotka mekaanisesti tukevat ilman mitään kommervenkkejä - Lenco-miehet kiinnittävät huomion oleellisiin asioihin. Erillinen maadoituskaapeli äänisignaalille. Bassotoisto on mehevä, ääni syttyy ja soi pitkään, kuminauhasoittimille tämä on vaikeaa. Lenco rules!

Kaunis kyllä on, täytyy myöntää. Muistuukin tuota katsellessa mieleen, miten yritin ensimmäistä Lencoani ostaa huudosta kymmenisen vuotta sitten. Taisi olla Impedance joka meni ja voitti huudon, molemmilla oli automaattikorotukset 150 euroon asti, mutta olin asettanut hintakattoni myöhemmin, joten hävisin. Ei ole L70:iä hetkeen saanut ihan tuolla hintaa :)
 
Kysytääs täältä ennen kuin ruvetaan ebaysta ja maailmalta tilaileen. Tuli 2kpl Lencon L75 huollettavaksi ja kummassakin välipyörä käsittääkseni se huonoin muovinen malli. Eli onko jollain ylimääräisenä tai vinkkiä mistä tilata parempi ja millainen malli olis hyvä? Sit pitäis löytää kanssa toisen soittimen varteen antiskating punnus sekä sen pidike.

Muistaakseni joku tekee alkuperäismallista jossa kumi on vulkanoitu välipyörään kunnolla kiinni. Sellainen on hyvä. Joissain on välipyörästä irroitettava kumi, on kokemusta ja en voi itse suositella:
https://www.ebay.de/itm/NEW-IDLER-W...h=item3cef68fbcb:g:EYEAAOSw6aVUntso:rk:1:pf:1
 
Kysytääs täältä ennen kuin ruvetaan ebaysta ja maailmalta tilaileen. Tuli 2kpl Lencon L75 huollettavaksi ja kummassakin välipyörä käsittääkseni se huonoin muovinen malli. Eli onko jollain ylimääräisenä tai vinkkiä mistä tilata parempi ja millainen malli olis hyvä? Sit pitäis löytää kanssa toisen soittimen varteen antiskating punnus sekä sen pidike.

Laitoin YV:ä
Pekka
 
Diodi_testaus-3480.jpgDiodi_testaus-3481.jpgOnpa ollut hiljaista tässä osiossa ainakin mun osalta. Liekö muut saaneet projektinsa valmiiksi. Mulla mennyt vasta vuosi.
Nyt sitten tuli testattua sitä mitenkä tuon diodin sijoittaisi jonka tarkoituksena siirtää välipyörä pois akselilta kun lautanen ei pyöri.Ajattelin sijoitaa tuon diodin pystyyn ja mahdollisimman kauaksi soittimen kannesta. Ajatuksena on että kun soittimessa ei ole virtaa vastapaino vetää diodin alas ja virroissa olessaan nousee ylös ja vaputaa vetolangan jolloin välipyörä siirtyy moottorin akselille.Testailessa diodia huomasin sen lämpenevän aika tavalla niinpä päätin etsiä minimipainon jolla välipyörä siirtyy akselilta pois ja mikä on minimi vatiimäärä /virta millä tuo kuorma liikkuu ja suunitelmani toimii. Ajatuksena tietysti vähentää kuumenemista. Säätöpotikan tuohon joutuu kyllä laittamaan.
Raportoin lisää epäonistumisten jälkeen. Kuvissa näkyy idea mitenkä lanka menee, ehkä.
Ai niin ja lanka on tietysti aitoa perhonsidonta silkkilankaa.
 
No joo. Täällä projekti on edelleen paketissa. Äänivarrenkin asensin Thorensiin. Olishan tuo hieno saada kuntoon, mutta piru vie työt ja perhe-elämä tuntuu vievän suurimman osan ajasta. Sinänsä mukava homma, että myös pikkutytöt pitävät vinyylien kuuntelusta. Vaikka nyt tuollainen kumihihnavetoinen härpäke onkin talossa.
 
katso liitettä 109950katso liitettä 109951Onpa ollut hiljaista tässä osiossa ainakin mun osalta. Liekö muut saaneet projektinsa valmiiksi. Mulla mennyt vasta vuosi.
Nyt sitten tuli testattua sitä mitenkä tuon diodin sijoittaisi jonka tarkoituksena siirtää välipyörä pois akselilta kun lautanen ei pyöri.Ajattelin sijoitaa tuon diodin pystyyn ja mahdollisimman kauaksi soittimen kannesta. Ajatuksena on että kun soittimessa ei ole virtaa vastapaino vetää diodin alas ja virroissa olessaan nousee ylös ja vaputaa vetolangan jolloin välipyörä siirtyy moottorin akselille.Testailessa diodia huomasin sen lämpenevän aika tavalla niinpä päätin etsiä minimipainon jolla välipyörä siirtyy akselilta pois ja mikä on minimi vatiimäärä /virta millä tuo kuorma liikkuu ja suunitelmani toimii. Ajatuksena tietysti vähentää kuumenemista. Säätöpotikan tuohon joutuu kyllä laittamaan.
Raportoin lisää epäonistumisten jälkeen. Kuvissa näkyy idea mitenkä lanka menee, ehkä.
Ai niin ja lanka on tietysti aitoa perhonsidonta silkkilankaa.

Eli tarkoitatko nyt diodilla kuvissa näkyvää solenoidia joka play-tilanteessa vetää kammen ja välipyörän moottoriakselia vasten ja jännitteettömänä vapauttaa sen? Solenoidit lämpenevät aina hieman vetotilanteessa. Toteutuksessa on ideaa, kytkentä ei vaadi potikkaa, jostain täytyy vain saada DC-käyttösähkö.
 
Jo, solenoidiapa hyvinkin. Sekoitan nuo jostain syystä aina myös puhuessani solenoidista, kätevää sähköhommissa. Mulla on levarin sisään tulossa pieni rengasydänmuuntaja josta saan solenoidlle 24v- sähkön.
Mutta solenoidi lämpeni kovasti , jopa niin kuumaksi että ei oikein voinut sormilla koskea. Solenoidin, tuon joka on mulla, toiminta alue on 12-24v. Siispä pähkäilin pienessä hifipäässäni jotta jos jännitettä laskee niin ei kuumene niin paljon ja siksi tarvitsee säätöpotikan. Tästä syystä mittasin myös tuon minimipainon nostoon tarvittavan jännitteen ja virran.
 
Onko solenoidille tuleva sähkö sitten lopulta AC vai DC?
 
Omasta viritelmästä ei hirveästi jaksa huudella kun en laiskuuttani jaksa tänne kuvia latailla, vaikka niitä kovin mielellään itsekkin katselee.
Sain sen nopeudensäätöön liiittyvän vipumekanismin siirrettyä pellin päälle levylautasen alle.
Tuohon tehtiin 3d tulostettu holkki vivun osien väliin, joka mahdollistaa sen kaarevan vipuvarren sijoittamisen sinne levylautasen alle. Nyt saan laakerin kiinni plinttiin suoraan eikä se jää tyhjän päälle pelkässä pellissä kiinni ollen, kuten alkuperäisessä. Tilasin myös laakerin lencoheavenista, saa nähdä millon tulee. Myyjällä kuulemma kiire....
Tällä hetkellä näpertelen/pähkäilen äänivarren kanssa.
Purin läjän vanhoja kovalevyjä ja niistä löytyi aika herkkäliikkeisiä välyksettömiä laakereita kourallinen. Toinen kourallinen, tai nippu, löytyi nurkista pyörimästä vanhoja rumpukapuloita. Jos nuo laskee yhteen, niin voisiko tuloksena olla toimiva äänivarsi?
Jääköön nähtäväksi..
Idea jatkoi elämäänsä ja välähti, että pitäiskö väsäillä pyöritin vanhan virvelirummun sisään. Ovat 14"-15" halkaisialtaan ja 5.5" korkeita. Sinne vanerikakkuplintti sisään ja virvelin kalvon tilalla olisi lencon levylautanen. Äänivarsina kaksi rumpukapulaa, unipivot + kahden laakerin varsi.
Lenco for d(r)ummers:D
 
Antakaahan neula/rasiavinkkejä. Tällä hetkellä L75 Lencossa on M 75 MB type 2 rasia. Rasiassa on Jico:n tuollainen 30 euron neula. Soitin on alkuperäinen rasioineen ja varsineen, kunnostettu kaikin puolin. Plintti on customoitu vanerimötti.

Jos rasia/neulapuolta lähtis kohentamaan kohti soittimen yläkapasitettiiä, onko mitään hyviä suosituksia. Mennäänkö nykyisellä rasialla neulanvaihdolla vai koko paketti vaihtoon. MM-rasiassa on tarkoitus pysyä.
 
Viimeksi muokattu:
^Tuohon sinun rasian runkoon saa sangen asiallisia vaihtoneuloja kohtuu edullisesti. Uskoisin noiden japanissa valmistettujen tarvikeneulojen olevan laadullisesti hyviä.
Esim. täältä, muitakin paikkoja on;
https://www.lpgear.com/category/SS3...t=36&Offset=36&Per_Page=12&Sort_By=disp_order


Tässä keskustelua Lencohevenissä; https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=551.0

Ja sitten on tuo AT:n VMN 30 EN, jota Hifisti Kaksonen ylistää. Eikä minulla ole mitään syytä epäillä Sepin sanoja.

Mitenkä käy Lencoon on tietysti arvoitus mutta ei noilla kovin metsään voi mennä.

Pekka
 
Kiitos vinkeistä. Mitä ollaan mieltä tuosta Nagaokan MP-200 setistä lencoon. Impedance on sitä lencoon sovittanut ja kehunut, ortofonvartisessa lencossa ei sitten testin mukaan ollutkaan niin hyvä.
 
Ostin sitten kokeiluun tuollaisen MP 200 käytettynä kun halvalla sai. Miten rasian saa vaakasuoraan kelkassa kuten jäi vanhakin rasia? Jostain syystä jää kenolleen oikealle pikkaisen. Lienee ainoa keino prikalla tai jollain lisämaterialla oikaistavissa ?
 
Ostin sitten kokeiluun tuollaisen MP 200 käytettynä kun halvalla sai. Miten rasian saa vaakasuoraan kelkassa kuten jäi vanhakin rasia? Jostain syystä jää kenolleen oikealle pikkaisen. Lienee ainoa keino prikalla tai jollain lisämaterialla oikaistavissa ?

Ilmeisesti on Lencossa. Onko V-blokit uusittu. Jos ei ja ovat kuluneet epätasaisesti niin koko varsiputki ja sen myötä rasia saattaa olla hieman vinossa.

Juhani
 
Soitin on kunnostettu ja V-blockit on uusittu. Vanhakin rasia oli pikkasen kallellaan. Tuota ei käsittääkseni saa käännettyä mistään "säädöstä" ?
 
Soitin on kunnostettu ja V-blockit on uusittu. Vanhakin rasia oli pikkasen kallellaan. Tuota ei käsittääkseni saa käännettyä mistään "säädöstä" ?

Sitten varmaan tosiaan jotain toisen kiinnitysruuvin ja kelkan väliin. Itse varmaan leikkaisin sopivan palan jostain kevyestä materiaalista, muovilevystä ehkä.

Juhani
 
Ilmeisesti Lencon originaali rasiakelkka. Tarkista että rasiakelkan siällä oleva pieni metalliliuska johon rasia tulee kiinni on sille tarkoitetussa oikeassa paikassa. Lencon rasiakelkan sisällä on metallikohumat ja tämä vastakappale/metalliliuska ei saa jäädä niiden päälle, varsinkaan toisesta reunastaan.Mitenpäin sinulla rasian ruuvit tuossa metalliliuskassa? Eihän ruuvin pää tai kanta jää kantamaan rasiaa.
Jos nää kunnossa niin sit mennään tuolla Hinkkasen ohjeella.
 
Back
Ylös