Lenco arvoon arvaamattomaan!

Hinkkanen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
4 841
Kaupunki
Tampere
Hieman kontroversiaalinen vinyyliguru Arthur Salvatore on testaillut modattua Lenco L75:ttä ja päätynyt aika huimiin lopputuloksiin:

http://www.high-endaudio.com/RECENT.html#May

Aiheesta myös Lenco Heaven -forumilla mutta jäsenalueella, joten näkyy vain rekisteröityneille käyttäjille:

http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=2348.0

Suosittelen rekisteröitymistä jos on vähänkin kiinnostunut Lencoista tai muista vintage-pyörittimistä (on sitäpaitsi aika kotoisan näköinen forumi ;)). Alotussivu löytyy täältä. Ja vielä lopuksi Audiogonin pitkä Lenco-ketju:

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1157059532&&&/Building-high-end-tables-cheap-at-Home-D

Vanhoja Lencoja on löytynyt vielä aika kohtuullisiin hintoihin. Olisiko nyt aika korjata omansa pois ennen kuin hinnat karkaavat käsistä?

Juhani
 

skylon

Käyttäjä
Liittynyt
11.6.2009
Viestejä
685
Kaupunki
Lahti
Kyllä tuo yllättävän hyvä peli on ja pienillä twiikkauksilla jo saa ihmeitä aikaan. Mitä sitten tuokaan nuo Lencoheavenin PTP modaukset, en tiedä (vielä). Aktiivinen foorumi, jonka jäsen ole jo tovin ollut ja jota kautta saa uusia osia kuten välipyöriä, laakereita etc. Älkää nyt kuitenkaan innostuko...tai no, kyllä näitä (G)L 75 riittää tässäkin maassa ja kovin moni ei kuitenkaan innostu oikeasti laittamaan näitä...siis muut kuin asiaa harrastavat. Omani ostin Kirpputorilta Lahdesta, ja pulitettu 80 euroa ei todellakaan harmita yhtään :)
 

jaopics

Käyttäjä
Liittynyt
7.1.2008
Viestejä
315
Vai tippui Forsellkin kyydistä. "Class A (upper)", kohta täytyy Artunkin keksiä uusia luokkia.
Nyt jäädään vain odottelemaan Lenco-hintojen nousua.
Ja Fremer & Stereophile Bros-vastaiskua :D
Täytyyhän hinnakasta hik'endiäkin jonkun puolustaa...

- Jukkis -
 

ipp

Käyttäjä
Liittynyt
12.11.2006
Viestejä
97
Lisäksi Jean Nantaisin Massivinen Lenco on pärjännyt hyvin Ateenassa EMT 927:n kanssa,
joka näyttää hänelle olevan se on toinen kova juttu.
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1157059532&openflup&1010&4#1010
05-18-10: Johnnantais
So, that attended to, I must underline the IMPORTANCE of the Athens results and the respect the result demands from Lenco-ites as well as the rest of the world!!: the EMT 927 is an IDLER-WHEEL DRIVE, the REASON the Lenco is so good you would all do well to remember, and NOT coincidentally the KING of all vintage 'tables and, in terms of build quality anyway, the KING of all idlers. It makes the Lenco look like a cheap piece of crap in terms of build quality (though build quality is NOT design, where the Lenco scores BIG). Even the famed fully-blown Shindo Garrard (let alone various lesser rebuilds) must quail (and not in the bird sense ;-)) at the prospect of a Shootout versus this near 150-pound (without plinth) Swiss-made professional studio machine and LEGEND. Which is the reason certain participants of this thread, and others, have tried to bury Lenco vs EMT successes (there have been others).
 

sihvis

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
16.8.2006
Viestejä
10 221
Kaupunki
Kouvola
Hieman tulee mieleen tarina miehestä joka teki soppaa vedestä ja naulasta.

Niille jotka eivät muista tarinaa niin mies aina maistoi soppaa ja sanoi isännälle että "soppa on hyvää mutta olisi vielä parmpaa jos saatavilla olisi hieman..." jota saita isäntä aina sitten kaivoi esille koska onhan se hyvä että soppa maistuisi vielä paremmalle.

Todellakin voi siis sanoa että arvoon arvaamattomaan kun siihen on tehty runkoa jos vaikka mistä, uusittu laakerointia, tehty metallista runkolevyä, laitettu huippuluokan äänivartta ja rasiaa...

Voisihan noita yhden häkkivarastoon laittaa jos sattuisi eteen tulemaan. IMHO jos laitteessa on vääntöä ja tasainen pyöritysnopeus, levylautanen on järkevästi toteutettu ja perus jyrinät on saatu poistettua niin en näe paljoa eroa pyörittimien välillä, oli sitten välipyörä, suoraveto tai hihnamalli.
 

jjahifi

Käyttäjä
Liittynyt
24.2.2007
Viestejä
16 244
Kaupunki
Kaarina
^ :D :D :D

Minusta tärkeintä on riittävän tyly ulkonäkö. Oma soittimeni ei ole lähelläkään parhaita uusia, mutta riittävän ruma ja helppo käyttää... :p

t. jjahifi
 

ipp

Käyttäjä
Liittynyt
12.11.2006
Viestejä
97
"IMHO jos laitteessa on vääntöä ja tasainen pyöritysnopeus, levylautanen on järkevästi toteutettu ja perus jyrinät on saatu poistettua niin en näe paljoa eroa pyörittimien välillä, oli sitten välipyörä, suoraveto tai hihnamalli."
Eli kun perusasiat ovat kunnossa kaikki vahvistimet kuulostavat samalta, kuten myös cd soittimet ja ...
 

sihvis

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
16.8.2006
Viestejä
10 221
Kaupunki
Kouvola
Perusasia levysoittimessa on että levylautanen pyörii haluttua nopeutta, tasaisesti, ja omaa sen verran vääntöä että levyn+mahdollisen klampin lisämassa sekä neulan aiheuttama kitka ei menoa jarruta. Jos pyörittävä mekanismi ja laakerointi ei tuo mukaan jyrinää ja värinöitä niin jos levylautanen pyörii niin se pyörii.

Pyöritystapaa enemmän vaikutusta ääneen on sillä mitä materiaalia levyn alapuolella on, siis levymatto tai levylautasen materiaali jos levy on siihen suoraan laskettu.

Sitten on tietysti rasia-äänivarsi kombinaatio, se miten runko kuolettaa tai välittää värinöitä pyörityskoneistosta äänivarteen tai ulkopuolisia, esim. kaiuttimista tulevan musiikin vaikutusta yms. yms. jne. jne. mutta tämä kaikki on jo levyn pyörittämisen ulkopuolista säätämistä ja näitäkin on noissa Nantaisin Lencoissa tuunattu ja paljon.

Ja kun sanoin että voisin yhden Lencon laittaa häkkivarastoon, niin laittaisin sen häkkivarastoon siksi että laitteessa on todennäköisesti potentiaalia mutta juuri nyt minulla ei ole aikaa, tarvetta tai intoa käydä sen kanssa pelaamaan. Mutta tulevaisuuden varalle yhden voisi siis varastoida jos semmoinen tulisi halvalla vastaan.
 

ipp

Käyttäjä
Liittynyt
12.11.2006
Viestejä
97
Jos levysoittimessa kaikki muu on tehty samalla tavalla ja sitten kokeilet eri pyöritystapoja
niin vaikutus soundiin on suurempi kuin moni muu asia matkan varrella.
Kysymyshän on siitä että pyritään samaan lopputulokseen eli tasaiseen pyörimisnopeuteen,
mutta jokainen ratkaisu tuo mukanaan pussillisen uusia ongelmia.
Kärjistettynä esim näin.
Hihnaveto; hyvä eristys, mutta hihna vispaa ja luistaa mikromaailmassa.
Välipyörä; huonompi eristys,tuo mukanaan jyrinää
Suoraveto; ei eristystä, nykii mikromaailmassa
 

Karlsson

Hallituksen jäsen
Liittynyt
4.6.2007
Viestejä
10 847
Kaupunki
Helsinki
Myös 6moons on käsitellyt lyhyessä artikkelissa Lencoa:

http://www.sixmoons.com/audioreviews/lenco/lenco.html

(Sekä hakukoneella löytyvä irrallinen sivu aiheesta, ei enää linkitetty alkuperäiseen artikkeliin.)

Garrardien yms. renesanssin myötä välipyöräveto on noussut uuteen arvoon pyörittimen toteutuksena. Jopa siinä määrin, että ainakin yksi valmistaja tarjoaa lisäoptiona soittimeensa kyseistä toteutusta:

hw-scout105smrd.jpg


VPI Super Scoutmaster & rim drive.

Ja kyllä, tuo on niin ruma soitin, että on jo omaan silmääni kaunis.
 

ilkka313

Käyttäjä
Liittynyt
24.9.2009
Viestejä
294
Pieni muistelo: Joskus 80-luvulla korjasin useita Lencoja, mallit olivat kaiketi 75 ja 85. Muistan ihmetelleeni kolhoa rakennetta, painavaa äänivartta ja ennen kaikkea sen laakerointia joka on liikuttavan halvasti toteutettu. Vakiovika, levyn juuttuminen paikoilleen loppupuolella, johtui juuri noista laakereista. Oma shownsa oli säätää mallin 85 loppukatkaisu oikea-aikaiseksi. Nyt nämä ovat siis suosittuja.... Ehkä tässä perehdyn itsekin mistä tuo suosio tulee, muistikuvien perusteella kyllä ihmetyttää.
 

Hinkkanen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
4 841
Kaupunki
Tampere
ilkka313 sanoi:
Pieni muistelo: Joskus 80-luvulla korjasin useita Lencoja, mallit olivat kaiketi 75 ja 85. Muistan ihmetelleeni kolhoa rakennetta, painavaa äänivartta ja ennen kaikkea sen laakerointia joka on liikuttavan halvasti toteutettu. Vakiovika, levyn juuttuminen paikoilleen loppupuolella, johtui juuri noista laakereista. Oma shownsa oli säätää mallin 85 loppukatkaisu oikea-aikaiseksi. Nyt nämä ovat siis suosittuja.... Ehkä tässä perehdyn itsekin mistä tuo suosio tulee, muistikuvien perusteella kyllä ihmetyttää.

Tuolla alkuperäisellä äänivarrella heitetään yleensä vesilintua ja asennetaan tilalle joku saman asennusmitan omaava, joka asettuu suhteellisen vähäisellä kirurgialla. Linnin varret ovat suosittuja samoin kuin Deccan unipivotti. Asiaan kuuluu tietysti myös paremman plintin rakentaminen. Noihin alkuperäisiin Lenco-varsiin valmistetaan jälkituotantona parempia laakereita ja saatavilla on myös kokonaisia uusia päällyslevyjä, jotka mahdollistavat muidenkin varsien käytön. Samoin voidaan alkuperäinen varsi vain poistaa, asentaa koneisto riittävän leveään plinttiin ja käyttää 12-tuumaista vartta (jonka kiinnityspiste siis jää päällyslevyn ulkopuolelle). Lencon suosion salaisuus on siis sekä se että se on mainio DIY-aihio niin myös se että niitä on ainakin toistaiseksi löytynyt suhteellisen helposti kohtuulliseen hintaan.

Juhani
 
Ylös