Led Zeppelin IV - äänenlaadullista kuuntelua

sihvis

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
16.8.2006
Viestejä
12 274
Kaupunki
Kouvola
Taannoin tuolla vinyylipuolella oli pääaiheen vierestä keskustelua Zeppelinin IV-levyn äänellisestä laadusta ja siitä oliko Headley Grangessa äänitetty tavara äänenlaadullisesti niin huonoa, että Atlanticin pomoilla alkoi otsa kostua.
Soitossa on tämmöinen saksalainen jälkipainos-LP, kansissa ei ole viivakoodeja tms. joten ei ihan tuore prässi kuitenkaan.
A
Ensimmäinen havainto on, että verrattuna ensimmäiseen raitaan, kuulostaa toinen hieman tukkoiselle, rummut kyllä tulevat heti alussa terävästi, mutta muutoin on hieman muhjuista.
Kolmas kappale palaa taas ensimmäisen kappaleen tasolle.
Neljännessä (Stairway) on kappaleen lopussa, juuri kun ns. rähinän pitäisi alkaa, havaittavissa pieni äänentason lasku, mikä vie hieman tehoa kappaleesta. Saman olin havaitsevinani myös B-puolen viimeisen lopussa, olisiko siis formaatin pakottama teko että neula pysyy urassa ja ettei mentäisi kaiverruksessa liian keskelle. Sikäli hassua että sijoittamalla vaikka molemmilta levypuoliskoilta kaksi viimeistä kappaletta toisinpäin ei tuota olisi välttämättä tarvinnut tehdä.
B
Ensimmäinen raita kuulostaa taas hyvälle, mutta seuraava on taas tumpumpi, laulaja häviää välillä aika pahasti soittimien alle ja baso jyrää hetkellisesti myös yli.
Kolmas on hyvä, eniten läsnäoloa levyn raidoista, eikä viimeisessäkään ole vikaa. Hetken mietin että ylikuuluuko levyn lopussa kanavat noin pahasti puolelta toiselle, mutta wikipedia selvitti että pyörivä ääni on ihan tarkoituksella tehty, huh.

Noh, sitten wikiä selaamaan ja sieltähän selviää, että nuo kaksi tukkoista raitaa on tehty Lontoon Island-studioilla. Että siinä.
Wikiä lukiessa selvisi muutakin, pitää kuunnella The Battle of Evermore vielä uudemman kerran kun en oikein havainnut tuota call-answer duetoimista Sandy Dennyn kanssa.
Mites muilla soi?
 
No mulla olis tossa neuvostovalmisteinen prässi aiheesta. Täytyy sanoa, että raitojen soundierot eivät ole päässeet ihmeemmin erottumaan tässä.

Okei, on mulla myös tuoreempi virallinen reissue, ei ole häirinnyt siinäkään vielä mikään. Pitää yrittää kuunnella sillä korvalla sitten.
 
Pitääpäs katsoa, mikä prässi itsellä tuossa on. Ei ole ainakaan huomiota kiinnäneet moiset asiat..
 
Itselle tuo alkuperäinen painos, tosin aika kulunut. Äänellisesti tuo aivan selvästi parempi kuin muut äänitykset. En tiedä mitä näissä uudemmissa on mennyt pieleen sen sijaan en huomaa äänityslaitteissa eri kappaleiden välillä oleellista eroa. Miksaus on sitten eri asia. Yleisesti ottaen levyhän on tehty paljon studiokikkailulla eli niin siihen on tehty juuri se oikea soundi, kova , raaka, kuitenkin siinä soi akustiset soittimet erittäin puhtaasti. Testasin juuri vertaamalla LP:tä ja CD:tä( Led Zeppelin Early Days/ Atlantic 1999) kappaletta rock and roll, niin huonokuuloista ei ole, ettei eroa olisi huomannut ja nimenomaan LP:n eduksi. Jännä juttu CD sinänsä kuulostaa ihan hyvältä, mutta verratessa LP:hen viat kuuluvat selvästi, ei ole dynamiikkaa , diskantit sihisevät ja laulu jää taustalle. Led Zeppeliinin IV on kyllä varmaan paras rocklevy mitä on koskaan tehty.
 
sihvis sanoi:
A
Ensimmäinen havainto on, että verrattuna ensimmäiseen raitaan, kuulostaa toinen hieman tukkoiselle, rummut kyllä tulevat heti alussa terävästi, mutta muutoin on hieman muhjuista.

B
Ensimmäinen raita kuulostaa taas hyvälle, mutta seuraava on taas tumpumpi, laulaja häviää välillä aika pahasti soittimien alle ja baso jyrää hetkellisesti myös yli.

Noh, sitten wikiä selaamaan ja sieltähän selviää, että nuo kaksi tukkoista raitaa on tehty Lontoon Island-studioilla. Että siinä.

Hmm, eli siis raidat A2 ja B2 äänitetty Wikipedian mukaan Island-studioilla? En kyllä itse löytänyt Wikipediasta moista tietoa...mutta sen sijaan tuolta saa sen käsityksen että raidat A4 (eli Stairway) ja B2 (Four Sticks) olisi äänitetty Island-studioilla:

http://www.argenteumastrum.com/studio_sessions_and_rehearsals.htm

En tiedä mikä on totuus mutta tuo sivusto vaikuttaa aika vakuuttavalta kun kerran tuolla kuvataan äänityssessioiden nauhojakin...ja siis tosiaan tuonkin sivuston mukaan Four Sticks (mutta ei A2) äänitetty Island-studioilla. Nyt sitten itse kukin voi pähkäillä onko Headley Grangessa äänitetty materiaali soundilliselta laadultaan muka jotenkin huonompaa. Minusta ei.

Sandy Dennyn duetointi on ehkä vaikea havaita sen takia että Robertkin laulaa niin korkealta että kuulostaa kuin laulaisi itsensä kanssa. Mutta kyllähän Dennyn loppujen lopuksi helposti erottaa kun tosissaan rupeaa kuuntelemaan.
 
kronos sanoi:
Hmm, eli siis raidat A2 ja B2 äänitetty Wikipedian mukaan Island-studioilla? En kyllä itse löytänyt Wikipediasta moista tietoa...mutta sen sijaan tuolta saa sen käsityksen että raidat A4 (eli Stairway) ja B2 (Four Sticks) olisi äänitetty Island-studioilla:

No se A2 oli itse asiassa hyvin mahdollisesti virheellinen päätelmä tämän perusteella:
"After another failed take during the recording, Jimmy began to play an improvised guitar riff out of frustration. John Bonham began to play along with a drum track from a Little Richard song. That riff was later on developed into the second track of the album, "Rock and Roll"."
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Sticks
Eli tuon Four Sticksin äänityksissä olisi Rock and Roll keksitty, joten ajattelin äänenlaatu huomioiden sen vetäistyn purkkiin samassa paikassa.

Mutta yksi tavoitteistani oli selvittää, että onko niissä Headleyn äänityksissä jotain laadullista eroa, enkä oman levyni pohjalta voi sanoa eroa olevan ainakaan huonompaan suuntaan. Jos muiden levyillä ei vastaavia eroja löydy niin sitten on syytettävä prässäystä.
Muistelin myös hifimessuketjussa jonkun maininneen Stairwaytä kuunnellessa että kappale latistui lopussa, mielestäni tuo äänenvoimakkuuden lasku aiheuttaa tuollaisen tuntemuksen, jää loppulennon alkuhyppy vähän torsoksi. Sitä soiko ko. demossa vinyyli vai cd en muista, tosin jos olisi cd niin sitten asia kävisi mielenkiintoiseksi.
Niin vaikka nyt itse LP:tä pyöritin niin toki myös cd:n omistavat voivat kertoa onko kappaleissa eroa, jos viitsivät käydä hifimielessä levyä kuuntelemaan.
Ryhtymistä se minultakin vaati, yleensä en kuuntele levyjä näin. :)
 
Sihvis: Jep jep, JOS nyt tuo laittamani linkki vihdoin olisi THE lopullinen totuus siitä missä mikin on äänitetty niin sitten tosiaan jokainen voisi itse vertailla (jos haluaa) moisia juttuja.

Haluaako joku? Haluanko esim. itse? Vastaan omasta puolestani näin: makeeta on just se että voi kunnella eri juttuja musiikista riippuen siitä mistä on kiinnostunut ja millä fiiliksellä sattuu olemaan. Joten miksei joskus tämmöistäkin voisi kelata. Ihan sama oli Allman Brothersin Live At Fillmoren kanssa. Ties kuinka monennella kerralla huomasin että "hei, tässähän paukuttaa kaksi rumpalia." Olisiko tuo heti ekalla kuuntelukerralla pitänyt huomata? Tai pitääkö moiseen juttuun aivan erityisen paljon kiinnittää huomiota seuraavilla kerroilla? Ei kai. Sitä kiinnittää huomiota ties mihin milloinkin, joskus kuuntelee pelkkää bassoa, joskus lauluharmonioita, joskus kilahduksia, joskus ei mitään tiettyä yksityiskohtaa jne. Eikö näin pidä ollakin? Eikö se ole vain hyvä juttu jos musiikki voi aueta monella tavalla tilanteesta ja fiiliksestä riippuen? Itse vastaan näihin kysymyksiin myönteisesti.
 
mielstäni keskusteltaessa kyseisestä parhauden suuruudesta, voisimme jatkossa osoittaa hieman kunnioitusta ja käyttää kirjoittaessa tässä vain pieniä kirjaimia nöyryyden osoittamiseksi. sen sijaan että toistamme jatkuvasti tämän loistokkaan parhauden nimeä voimme jatkossa ehkä viitata heihin vain vaikkapa sanalla parhaus. näin emme tule koko ajan turhaan lausuneeksi turhaan tämän parhauden nimeä.

itse aiheesta sen verran, että henkilökohtaisesti uskon, että studiomuusikot ovat tiedostaneet sen tosiasian, että muokkaamattomana tämä loistokkaan parhauden jumalainen äänimaailma voisi aiheuttaa liian suuria tuntemuksia kuulijalleen. uskoisin, että tastä syystä soundia on haluttu sen verran muttaa ja tehdä tuhnuiseksi, että se on tällaisten maanmatostenkin kuunneltavissa ilman, että session jälkeen toipumiseen tarvitsisi ammattiauttajaa.

tähän kohtaan kuuluu hymiö, ettei joku luule, että olen kirjoitukseni kanssa liian tosissaan ja soita tawen kolleekoja minua hakemaan.

no leikki leikkinä, mutta kai jokainen ymmärtää että kaikesta muusta voi laskea leikkiä, paitti sabatista ja loistokkaasta parhaudesta.

jyri
 
tekisi melkein mieleni pyöräyttää tuo parhaus, mutta mun oma copy (muistaakseni canada reissue) on niin syvällä ja kaukana levypinojen uumenissa, etten kykene nyt...
 
Kyllä tuossa spekuloinnissa nelosen osalta saattaa olla jotain perää, nyt kun sillä korvalla tuota omaa 180g Atlanticin Oroginal master reissueta kuunteli. Damn you!
 
Back
Ylös