Olen mielenkiinnolla seurannut eri kaapelikeskusteluja, itsekin niihin aikoinaan vahvasti kantaa ottanut. Voin myöntää, että olen kuullut/kuulevinani eroja eri kaapeleiden välillä, mutta en nykyään pidä noita kuultuja/luultuja eroja enää merkittävänä.
Nykyään painotan pääpainon laitteistolle, kaapeleissa arvostan enää hyvää suojausta. Olisi mielenkiintoista saada selville että mistä johtuu erojen kuuleminen, tai kuulumattomuus kaapeleiden välillä.
Vaikuttaako tuohon tila, korvat, aivot, vai laitteisto? Tiedän ainakin sen, että olen ainakin kahdesti elämässäni törmännyt laitteistoon joilla on demottu äänilähteen, tai kaapeleiden erojen olemattomuutta. Nämä tuttavani eivät saaneet eroja aikaan vaikka kuinka pinnistelivät. Toinen tuttava ei edes uskonut erojen olemassa oloon ja kuunneltuaan kotonani laitteistoani ihmetteli miksi eroja nyt on, mutta kotona ei eroja saada aikaan. Kävin itsekin kuuntelemassa ja pinnistelemässä, enkä kuullut mitään/merkittävää eroa vaihdettaessa äänilähdettä/piuhoja. Tuttavani laitteisto ei ollut musiikintoistajana äänenlaadultaan heikko.
Tässä yhteydessä jätän nuo laitteistot mainitsematta koska henkilöt eivät varmaan halua mitään huomiota tämän tiimoilta, eivät tosin palstoilla pyörikään. Kuitenkin korvat/aivot jäisi pois laskuista erojen kuulumattomuudelle koska nämä henkilöt kuulivat eroja.
Voisiko laitteisto olla niin 'hyvä', tai niin hyvin yhteen sovitettu ettei kaapelein/äänilähteellä saataisi muutosta aikaan. Olen itsekin hieman juuttunut tarinoissani 1980- luvulle, ainakin vahvistimen suhteen. Hyvä virranantokyky ja nousunopeus voisi olla merkittävä tekijä erojen kuulemattomuudessa ja toki vahvistimen riittävä tehokkuus ajetuille kaiuttimille. Tähän väliin heittäisin viikko/pari sitten tehdyn testin jossa ajoimme Kimmoston KS-263 kaiuttimia ensin Advance Acoustic etusella ja NADin päätteellä, tuon jälkeen vaihdoimme Sony TA-FA 50ES integroidun kaiuttimia ajamaan. Aluksi eroja oli ehkä selvästi kuultavilla, mutta kun Sonyn konkat nopeasti täyttyivät niin en välttämättä ABX- sokkokuuntelussa olisi kuullut merkittävää eroa/eroja, tai erojen kuuleminen olisi ollut merkityksetöntä itse musiikin kannalta. Vahvistimet kuultiin avoimesti erikseen.
Mielenkiintoinen vahvistintesti mittauksineen.
Olisiko toinen asia joka voitaisiin yhdistää erojen kuulumattomuudelle. Voisiko olla niin, että hieman epäherkkä (84-88dB) ja kuormana vähän haastavampi 3,5-6Ohm kokoäänialueenkaiutin edellä mainitun vahvistinmääreen kanssa tekisi erojen kuulemisen äänilähteissä keskenään/kaapeleissa olemattomaksi, tai merkitsemättömäksi.
Mainitaan vielä että katson tätä asiaa avoimin mielin, en väitä etteikö eroja olisi, mutta johtuuko tuo nykytekniikan mukanaan tuomista tavoista valmistaa vahvisti - Vai mistä?
Nykyään painotan pääpainon laitteistolle, kaapeleissa arvostan enää hyvää suojausta. Olisi mielenkiintoista saada selville että mistä johtuu erojen kuuleminen, tai kuulumattomuus kaapeleiden välillä.
Vaikuttaako tuohon tila, korvat, aivot, vai laitteisto? Tiedän ainakin sen, että olen ainakin kahdesti elämässäni törmännyt laitteistoon joilla on demottu äänilähteen, tai kaapeleiden erojen olemattomuutta. Nämä tuttavani eivät saaneet eroja aikaan vaikka kuinka pinnistelivät. Toinen tuttava ei edes uskonut erojen olemassa oloon ja kuunneltuaan kotonani laitteistoani ihmetteli miksi eroja nyt on, mutta kotona ei eroja saada aikaan. Kävin itsekin kuuntelemassa ja pinnistelemässä, enkä kuullut mitään/merkittävää eroa vaihdettaessa äänilähdettä/piuhoja. Tuttavani laitteisto ei ollut musiikintoistajana äänenlaadultaan heikko.
Tässä yhteydessä jätän nuo laitteistot mainitsematta koska henkilöt eivät varmaan halua mitään huomiota tämän tiimoilta, eivät tosin palstoilla pyörikään. Kuitenkin korvat/aivot jäisi pois laskuista erojen kuulumattomuudelle koska nämä henkilöt kuulivat eroja.
Voisiko laitteisto olla niin 'hyvä', tai niin hyvin yhteen sovitettu ettei kaapelein/äänilähteellä saataisi muutosta aikaan. Olen itsekin hieman juuttunut tarinoissani 1980- luvulle, ainakin vahvistimen suhteen. Hyvä virranantokyky ja nousunopeus voisi olla merkittävä tekijä erojen kuulemattomuudessa ja toki vahvistimen riittävä tehokkuus ajetuille kaiuttimille. Tähän väliin heittäisin viikko/pari sitten tehdyn testin jossa ajoimme Kimmoston KS-263 kaiuttimia ensin Advance Acoustic etusella ja NADin päätteellä, tuon jälkeen vaihdoimme Sony TA-FA 50ES integroidun kaiuttimia ajamaan. Aluksi eroja oli ehkä selvästi kuultavilla, mutta kun Sonyn konkat nopeasti täyttyivät niin en välttämättä ABX- sokkokuuntelussa olisi kuullut merkittävää eroa/eroja, tai erojen kuuleminen olisi ollut merkityksetöntä itse musiikin kannalta. Vahvistimet kuultiin avoimesti erikseen.
Mielenkiintoinen vahvistintesti mittauksineen.
Olisiko toinen asia joka voitaisiin yhdistää erojen kuulumattomuudelle. Voisiko olla niin, että hieman epäherkkä (84-88dB) ja kuormana vähän haastavampi 3,5-6Ohm kokoäänialueenkaiutin edellä mainitun vahvistinmääreen kanssa tekisi erojen kuulemisen äänilähteissä keskenään/kaapeleissa olemattomaksi, tai merkitsemättömäksi.
Mainitaan vielä että katson tätä asiaa avoimin mielin, en väitä etteikö eroja olisi, mutta johtuuko tuo nykytekniikan mukanaan tuomista tavoista valmistaa vahvisti - Vai mistä?