Laitteiden erot "desibelein" kuunnellen

On täällä kyllä kasapäin ilmeisen isoja lapsia :) Mutta ei se mitään, eihän meistä toisaalta pidä aikuisia tullakkaan.
Koittakaa nyt kumminkin löytää itsenne sieltä poteroista katsomaan oikeaa maailmaa?
Toivottavasti tämä oli tässä omalta osaltani ja voin pitää utelilaisuuteni sekä näppini pois näiltä palstoilta.
Tämähän olikin teidän palstanne, olin vain ikävä vierailija.

Kiitos ja terveisin Olli Leivo.
 
SACD-testi ei kyllä tosiaan vakuuta sitten yhtään jos sekin on ryssitty noin pahasti mitä miksin kuvaili... Itsellä ei SACD:stä plajoa kokemuksia ole, mutta ne mitä on, ovat positiivisia. Paha tietysti sanoa mikä on hyvän äänityksen rooli vs. SACD:n tuoma etua.
 
^ käsittääkseni SACD:n suurin etu on kohderyhmän huomioiva tuotanto / masterointi.
Kuluttajan ja levyjen ostajan kannalta tärkeää on, miltä kaupasta ostettu CD ja SACD kuulostavat. Sikäli ei mielestäni ole relevanttia arvottaa formaatteja sen perusteella, onko SACD:n kierrätys 16 / 44.1 -muunnoksen kautta kuultavissa.

(tässä tietenkin hyväuskoisesti oletan, että SACD:n eivät ole CD-masterista muunnettuja vaan erikseen masteroituja...)
 
vaakko sanoi:
SACD-testi ei kyllä tosiaan vakuuta sitten yhtään jos sekin on ryssitty noin pahasti mitä miksin kuvaili... Itsellä ei SACD:stä plajoa kokemuksia ole, mutta ne mitä on, ovat positiivisia. Paha tietysti sanoa mikä on hyvän äänityksen rooli vs. SACD:n tuoma etua.

Meyerin ja Moranin testihän tehtiin jo monta vuotta sitten. Liki yleismaailmallisen tuomion perusteella testin tekivät arvottomaksi triviaalit virheet, jotka olisivat olleet helposti vältettävissä. Niinpä lienee selvää, että SACD:n paremmuus on sittemmin todistettu kontrolloidussa ja oikein järjestetyssä sokkotestissä suorastaan ns. heittämällä. Olisiko jollakulla linkkiä?
 
Tiukkapipo sanoi:
Meyerin ja Moranin testihän tehtiin jo monta vuotta sitten. Liki yleismaailmallisen tuomion perusteella testin tekivät arvottomaksi triviaalit virheet, jotka olisivat olleet helposti vältettävissä. Niinpä lienee selvää, että SACD:n paremmuus on sittemmin todistettu kontrolloidussa ja oikein järjestetyssä sokkotestissä suorastaan ns. heittämällä. Olisiko jollakulla linkkiä?

Minäkin lukisin mielelläni hyvin järjestetyistä testeistä noiden umpisurkeiden sijaan, olipa tulos sitten se että eroja löytyy tai se että eroja ei löydy :) Näitä hyvin tehtyjä sokkotestejä ei vaan meinaa oikein löytyä (pl. Hifi-lehden testit). Eiku niissähän kuultiinkin eroja...
 
vaakko sanoi:
Minäkin lukisin mielelläni hyvin järjestetyistä testeistä noiden umpisurkeiden sijaan, olipa tulos sitten se että eroja löytyy tai se että eroja ei löydy :) Näitä hyvin tehtyjä sokkotestejä ei vaan meinaa oikein löytyä (pl. Hifi-lehden testit). Eiku niissähän kuultiinkin eroja...

Siis onko Hifi-lehdessä (tai Hifimaailmassa) sokkotestattu cd-tasoisen muunnoksen haitallisuutta high-rez-tasoiselle äänelle? Muistelen, että TM joskus järjesti jonkinlaisen pikatestin tapaisen aiheesta, mutta en ole varma oliko kyseessä edes sokkotesti.
 
^Tuo minun toteamus oli ihan yleisellä tasolla kiinnostuksen ilmaus hyvin tehtyjä hifiin liittyviä sokkotestejä koskien.

Hirez-kuvio ei ainakaan vielä kiinnosta kun vinyyli on ykkösformaatti. Jossain vaiheessa toki voisi kokeilla korkean reson digifileistä saatavaa hyötyä omassa setissä.
 
Löysin taas yhden mielenkiintoisen sokkotestin. Referoinpa sitä tänne:

Hifi-lehdessä 10/97 oli CD-soitinten sokkotesti, jossa kaksi kuuntelijaa kuunteli neljää eri soitinta antotasot tasattuina. Lehdessä on tarkasti kerrottu muutkin testijärjestelyt. Kuuntelijat eivät tienneet soittimista mitään. He eivät edes tienneet montaako soitinta testasivat. Molemmat kuuntelivat laitteet kahteen kertaan. Niko Pihlaja yhtenä päivänä ja Jaakko Eräpuu kahtena päivänä. Molemmilla kerroilla kuuntelujärjestys oli eri. Koekuuntelijoiden piti kirjoittaa subjektiiviset arviot jokaisesta kuuntelusta erikseen. Näin kumpikin kuulija sai neljästä laitteesta kahdeksan arviota. Nuo arviot oli sitten luettavissa lehdestä.

Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että Kari Nevalainen sai käsiinsä Eräpuun kirjoittamat kahdeksan arviota tietämättä mikä koskee mitäkin laitetta. Hänen tehtävänään oli kirjoitetun perustella arvioida mitkä arviot kuuluvat keskenään yhteen eli on siis tehty saman laitteen kuuntelusta. Hän sai kaikki parit osumaan oikein. Voihan tuo onnistua sattumaltakin, mutta näitä onnistuneita sokkotestejä alkaa jo olla aikamoinen liuta. Vaatii jo aivan valtavaa sattumaa, että kaikki onnistumiset olisivat sattuman tulosta.
 
Back
Ylös