Laitteet, joissa digitaalinen AES/EBU tasonsäädöllä

Eikös AES/EBU liitäntä ole lähtökohtaisesti tarkoitettu ammattikäyttöön studioille. Siellä lähtökohta taitaa olla, että signaailit siirretään täydellä dynamiikalla ja mahdollisimman hyvällä häiriöetäisyydellä paikasta A paikkaan B. Voisiko tämä selittää, että tällaisia otsikon mukaisille laitteille ei ole markkinoita eikä niitä siksi ole kaupan?
 
Eikös AES/EBU liitäntä ole lähtökohtaisesti tarkoitettu ammattikäyttöön studioille. Siellä lähtökohta taitaa olla, että signaailit siirretään täydellä dynamiikalla ja mahdollisimman hyvällä häiriöetäisyydellä paikasta A paikkaan B. Voisiko tämä selittää, että tällaisia otsikon mukaisille laitteille ei ole markkinoita eikä niitä siksi ole kaupan?
AES/EBU on ammattikäyttöön suunniteltu rajapinta. Liitäntä ymmärtää kyllä S/PDIF-signaalia, vaikka standardien sähköisissä spekseissä onkin eroa. Kotikäytössä AES/EBU on tosiaan harvinainen ja siksi niitä ei kuluttajalaitteissa juurikaan näe. S/PDIF-lähdöllä varustettuja kuluttajalaitteita taas löytyy, mutta niissäkin digitaalinen voimakkuudensäätö on suhteellisen harvassa.
Aktiivikaiuttimien yleistyessä uskoisin, että kuluttajapuolelle tulee oma rajapinta. Luultavasti WiSA (Wireless Speaker & Audio).
 
S/PDIF-lähdöllä varustettuja kuluttajalaitteita taas löytyy, mutta niissäkin digitaalinen voimakkuudensäätö on suhteellisen harvassa.

Tämä digivola on tosiaan kovin harvinainen herkku. Spdif - aes/ebu -muuntimia olisi kyllä tarjolla.
 
Oon ihan liian laiska että jaksaisin alkaa lukee edes aloitus viestiä mutta somerol on
myynnis deqx hdp3 missä on aes/ebu ulostulot,ja tanskas uudempi hdp5.

 
Oon ihan liian laiska että jaksaisin alkaa lukee edes aloitus viestiä mutta somerol on
myynnis deqx hdp3 missä on aes/ebu ulostulot,ja tanskas uudempi hdp5.

Someron HDP3:ssa on lisämoduuli, josta saa myös AES/EBU:t. Vakiomallissa niitä ei ole, vaikka HDP5:n S/PDIF:stä saakin ulkoisella adapterilla.
 
Kyllä se tulis rme adi-2 pro fs r tällä hetkellä laitettua.
 
Meikäläisen Dante-AES/EBU muuntimesta tullut uusi versio ulos. Uutena ominaisuutena digitaalinen volasäätö softalla. Muuta oleellista eroa vanhaan malliin ei äkkiä näy.
 
Miksi kukaan ei rakenna systeemiä hyvälaatuisen ulkoisen äänikortin ympärille. Useimmat kuitenkin striimaa tietokoneelta, niin siellä tietokoneessa olisi äänikortin säätökonsoli josta sisääntuloja voi säädellä. Hyvä esimerkki tämmösestä vois olla vanhahtava, mutta halpa Motu 986mk3. Tosssa on digitulot ja lähdöt koksuna ja optisena, luonnollisesti useita analogisia xlr lähtöjä ja tuloja sekä tärkeimpänä säädettävä xlr aes/ebu lähtö! Siis tuo vain esimerkkinä. Noissa uusimmissa on ihan vastaavaa highend kamaa sisällä mitä tuhansien eurojen ja sitä kalliimpien hifimerkkien tuotteissa!

Itse just tajusin, että tossa on manuaalistahuonekorjausta varten jonkinlaiset parametriset EQ korjaimet ja oletettavasti halutessaan jokaiselle lähdölle ja tulolle pitäs pystyä asettelemaan ainakin kertaalleen nuo korjaimet ja toki lisäksi voi tehdä useita presettejä. Eri äänilähteiden a/b vertailu on helppoa koska tasot saa säädettyä erittäin helposti ja tarkasti. Uudemmissa interfaceissa on myös panostettu sisäiseen prosessointiin joten ääni kärsii lähtökohtaisesti melko vähän tai niin vähän kun se on tämmösessä dsp hommassa mahdollista. Tämä systeemi hyödyttää eniten niitä kenellä on aktiiviset dsp kajarit ja subbari, että sillekin saa volat säädettyä samalla. Ongelmana genelec maailmassa jos glm:än kautta säätää volaa, niin kaikilla ei ole glm subbaria.
 
Viimeksi muokattu:
^Kyllähän noita rakennetaankin. Pitää vain tyytyä, joko kaksikanavaiseen AES/EBU:un tai monikanavaiseen "LowRes"-ääneen. Monikanavaisen HiRes-äänen saa tietokoneelta ulos vain HDMI-liitännästä. Tai kyllä sen taitaa saada myös USB:llä äänikortille, muttei enää siitä eteenpäin digitaalisena, eikä kanaviksi eroteltuina, ainakaan HiRes:nä. Ongelmana on tuotantoyhtiöiden käyttämät kopiosuojausmenetelmät, jotka rajoittavat monikanavaiseen HiRes:iin käsiksi pääsyä.

Voi korjata, jos jokin osa kertomastani ei pidäkään paikkansa. :)
 
Pitää vain tyytyä, joko kaksikanavaiseen
Suurin osa tällä foorumilla "tyytyy" kaksikanavaiseen muutenkin, joten tuo ei olisi ongelma useinkaan.

Sen sijaan monesti on mainittu, että ei haluta tietokonetta settiin, joten se voi olla se suurin syy. En siis ihan suoraan usko, että "suurin osa striimaa tietokoneelta". Niin kuin sillä mitään väliä olisi, lopputuloksen kannalta.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Sen sijaan monesti on mainittu, että ei haluta tietokonetta settiin, joten se voi olla se suurin syy. En siis ihan suoraan usko, että "suurin osa striimaa tietokoneelta". Niin kuin sillä mitään väliä olisi, lopputuloksen kannalta.
On sillä äänenlaadullisesti väliä kun tarpeeksi tinkimättömiin ratkaisuihin päädytään. Tietokonettakin saa toki modattua huomattavasti peruskokoonpanoja parempaan suuntaan esimerkiksi virtalähteiden avulla.
 
Tietokoneen lisääminen on tietynlainen haaste. Pitäisi hankkia hifisettiä varten dedikoitu tietokone, tai kytkeä se laitteistoon aina, kun haluaa kuunnella musiikkia.
 
Taitaa se yleisin haaste olla kun pitäisi saada vehkeeseen koko perheen telkkarit, pleikkarit, vinyylit ja radiot kiinni. Sitten vaimon ja lapsien pitäisi vielä osata sitä käyttää, varsinkin vikatilanteissa. Onneksi ei ole moisia ongelmia miesluolassa.
 
Back
Ylös