laitetelineen merkitys ääneen

Kyllä raskas kivilevy toimii joissakin tapauksissa vinyylisoittimenkin alla ihan hyvin ja jopa paremmin kuin pelkkä puu tai lasialusta. Vaikkei kyseessä se yli 20kg soitin olisikaan. Raskas kivilevy tappaa kevyen laitealustan välittämät resonanssit hyvin tehokkaasti varsinkin jos tason ja kivilevyn välissä on vielä esim. korkkitassut tjsp. Käytännönkin kautta olen todennut että heppoinen ja levyt alusta voi johtaa rakenteista soittimeen esim. askeleita tjsp. häiriötekijöitä.

Itse hieman karsastan tuommoisia Ossin lausuntoja, ettei joku voi toimia. On niin systeemikohtaista mikä alustaratkaisu toimii ja mikä ei, onko parempi vaimentava rakenne vai ei jne. Kuunnellen siis kannattaa edetä ja muistaa, että ne omat havainnot ei välttämättä päde siihen naapurin soittimeen.. :D
 
Mika K:n lienee syytä panna merkille, että samainen Ossi on kokenut. Siis kokeillut.
Ja ymmärtää sittemmin myös perusteet miksi. Aika monta eroa arvailijoihin nähden siis.
Antaa vaan vinkkiä, että muut pääsisivät helpommalla. Vai keksitkö tässä taloudellisen
edun tavoittelua tms??

Eipä tietenkään LACKia kannata kovertaa, jos laite on tosi painava.
Päin vastoin, jalkoja kannattaa silloin lyhentää.

Reijät ja tapit tai piikit ja vastakappaleet kiinteinä saa pinon pysymään koossa.

Ossi
 
Niin sitähän minä juuri sanoin, että sinun havaintosi voivat olla toisenlaisia kuin minun ja jokaisen kannattaa kokeilla itse mikä on lopputulos. Minun puolestani saat olla aivan kuinka kokenut tahansa ja arvostan mielipidettäsi tässä asiassa, mutta omassa setissä kun sen vuolukivilevyn kanssa toimii musiikki paremmin kuin ilman niin uskon omia korviani ja pidän sen paikallaan. Yhdellä kaverillani taas todettiin yhdessä tuumin ettei raskas alusta toiminut ja niinpä se heitettiin mäkeen..
 
Tuolla yllä Ossi kuvasi akryylihyllyä joka on ovaalinmuotoinen ja keskellä on aukkoa.
Tilasin sellaisen Quadraspirelta .No hylly ei ole ovaali vaan etäisesti suorakaiteenmuotoinen.
Tulleen tälläämään sille Naimcdxkakkoseni.

Suapi sitten nähdä.Tai kuulla.

i
 
Russ Andrews valmistaa kevyitä mutta jäykkiä puisia laite- yms. telineitä. Siis audiophile-versioita Lack pöydistä. Hän suosii puisia kartioita laitteiden ja laitetelineiden kanssa. Kannattaa siis miettiä puisiakin kartioita/piikkejä.

http://www.russandrews.com
 
Levysoittimelle kyllä seinäasennus on myös passeli. Esimerkiksi Regan seinäteline toimi vanhassa kämpässä kaikkein parhaiten. Enään ei eukko antanut sellaista laittaa. Onneksi nuo 900x800 (cm) baffelit se sulattaa. Sekä 4kpl erilaisia putkivahvistinpurkkeja. En tajua, mitä seinäteline enää tuossa konkurssissa tekisi.
 
Nämä vaimennusasiat ovat ihan mielenkiintoisia, itsellä ei kyllä ole sellaisia laitteita jotka noista hyötyisivät. Eikö eristäminen kokonaan olekaan kovin hyvä juttu? Tuli vaan mieleen, että jos laitteet eivät olisikaan minkään tason päällä vaan laitteet roikkuisivat ylemmästä tasosta järeillä kumilenkeillä?
 
alspe sanoi:
Nämä vaimennusasiat ovat ihan mielenkiintoisia, itsellä ei kyllä ole sellaisia laitteita jotka noista hyötyisivät. Eikö eristäminen kokonaan olekaan kovin hyvä juttu? Tuli vaan mieleen, että jos laitteet eivät olisikaan minkään tason päällä vaan laitteet roikkuisivat ylemmästä tasosta järeillä kumilenkeillä?

Minullakin taitaa olla vahvistimet suunniteltu melko lailla hyvin tunteettomiksi sillä perusteella, mitä olen niitä vähäisesti eri alustoilla kokeillut. Ikinä en ole vielä saanut laitteistoa siihen malliin muuten, että olisin kokenut mielekkääksi kokeilla vielä alustojakin toden teolla. Ja kun muutosten jälkeen saa soimaan hyvin, sitä uppoutuu musiikkiin, kun en ole mikään erityinen säätäjäluonne.

Ripustusta olen minäkin joskus miettinyt ja tavannut myös ihmisen joka piti selvänä alustan merkitystä vahvistimen toimintaan (ääneen). Sanoin että sittenhän kuulet, jos nostan tämän tästä ylös. Keskustelu katkesi sillä kertaa siitä aiheesta siihen, (mutta en tiedä miksi todella - koetta emme tehneet.). Käsien varassa olisi käsittääkseni värinöitten kannalta hyvin verrattavissa kuvailemaasi joustavaan ripustukseen.

Tämä juttuni osoittaa hyvin, etten kuulu tänne tinkimättömään osioon sen ensimmäisen säännön perusteella. Mutta jos edistyneemmät voivat valottaa vielä lisää kokemuksiaan, olen kiinnostunut. Noin niin kuin kuunteluoppilaana varmaankin. ;)
 
En ole itsekään vielä mikään ammattilainen näissä alusta-asioissa. Sen kokemuksen pohjalta mitä olen näitä tasoja ja pöytiä nyt viritellyt, niin voin sanoa että niiden merkitys on helposti havaittavissa. Sekä vahvistimella että erityisesti cd-soittimella (levarista en tiedä kun en ole sitä vielä saanut). Vaikkeivat laitteeni varsinaisesti mitään highendiä olekaan niin kyllä niillä eroja saa silti aikaiseksi. Arcamin soundin saa ainakin huonolla ja sopimattomalla tasolla/telineellä kuralle. Saa siinä vaihdella kaapeleita kerran jos toisenkin ja ihmetellä että missä mättää kun soundi ei miellytä!!!
 
Aloin miettimään kun taannoin itse väsäsin laiteille majan, olisiko osa saavutetussa äänen paranemisessa kyse akustiikan muuttumisesta? Mitä mieltä olet Ritari? Meillä kummallakin kun on kaiuttimet kulmasijoituksella, niin oletan tuon räkin toimivan ikään kuin bassoansana tai diffusorina. Heijastaahan puumateriaali toisin kuin lasi.
 
Fundeeraaja sanoi:
Aloin miettimään kun taannoin itse väsäsin laiteille majan, olisiko osa saavutetussa äänen paranemisessa kyse akustiikan muuttumisesta? Mitä mieltä olet Ritari? Meillä kummallakin kun on kaiuttimet kulmasijoituksella, niin oletan tuon räkin toimivan ikään kuin bassoansana tai diffusorina. Heijastaahan puumateriaali toisin kuin lasi.

Paksulla puumateriaalilla, joka on verrattavissa lattiaparkettiin, ovat absorptiokertoimet bassoilla luokkaa noin 10-15% eli suurin osa äänestä heijastuu. Lasilla kertoimet ovat oletettavasti hieman suuremmat eli 20-30%. Tottahan toki tasojenkin kautta tulee jonkun verran heijastuksia, käsittääkseni etupäässä lattiasta tai katosta tulevat heijastukset saattaisivat kimmota tason kautta. En oikein jaksa uskoa tuohon että nurkassa oleva laiteteline muuttaisi jotenkin olleellisesti akustiikkaa, vaikka hajottaahan se hieman ääntä. Ääneen haitallisesti vaikuttavat ensimmäiset heijastukset tulevat edelleen ensin lattian ja sitten sivuseinien tai katon kautta.
 
jussikoo sanoi:
Miten muuten on järjellä selitettävissä, että digitaalinen vehje soi eri alustoilla eri lailla? En nimittäin hevillä uskoisi, ellen itse kuulisi...

Ei se ole järjellä selitettävissä mitenkään. Eikä mitään selityksiä tarvitakaan, koska laitealusta ei vaikuta digitaalisen laiteen ääneen millään tavalla :D.
 
yrjomaki sanoi:
Ei se ole järjellä selitettävissä mitenkään. Eikä mitään selityksiä tarvitakaan, koska laitealusta ei vaikuta digitaalisen laiteen ääneen millään tavalla :D.

Pohdinpa tässä näitä erilaisia lähtökohtia ja kommentointeja lukiessani useammankin kerran, mistä tässä nyt oikein on kyse.

Itse näen suuren osan muutoksista jultsun kaltaisesti, tässähän on teknisesti toteutuvia faktapohjalla varmoja muutoksia, joita ei sovi kiistää:

1. kontaktit irroitetaan ja liitetään jälleen, jolloin mahdolliset epäpuhtaudet voi joko poistua tai tulla liitäntäpintoihin, niillä on vaikutusta signaalin kulkuun. Liittimiä olisi hyvä välillä irroitella ja mahdollisesti putsata sillä puhtaalla IPA:lla (isopropyylialkoholi, tunnetaan myös nimellä isopropanoli).

2. telineillä on erilaiset akustiset ominaisuudet materiaalin ja muotonsa puolesta, näinpä telineen vaihto vaikuttaa ainakin jonkin verran huoneen akustisiin ominaisuuksiin - se kuuluu äänessä toisinaan selvästikin

3. koko pakka värisee aina jollakin resonanssitaajuudella, se on kaikkien telineelle sijoitettujen laitteiden summa, eli aiheuttaa rungossa resonansseja samalla tapaa kuin esimerkiksi samassa kotelossa eri nopeuksilla pyörivät tuulettimet. Periaatteesa niiden resonanssien sopivalla suhteella voidaan saada jopa summa olemaan +-0, eli onnistua tappamaan ne resonanssit, käsittääkseni? Silloin kai etäisyydet pitäisi olla sopivat siihen nähden että pareittain muodostuu samat resonanssitaajuudet vastavaiheisina, joko laiteparit kumoten toistensa resonointia tai esim 2 + 1 laitetta kumoten toistensa jolloin ne 2 summattuna sopivalla sijoituksella vastaa sen 1 muun laitteen resonanssia vastavaiheisena... tai jotain sellasta. Kuitenkin kaikella on olemassa myös ihan järjellinen selityskin.

4. jokainen erillinen laite siis edellisen kohdankin mukaisesti värisee jollakin taajuudella; tuuletusreikineen ja ilmankin nuo laitekotelot ovat ikäänkuin akustinen resonaattori, jonka resonointiin vaikuttaa tietenkin myös se kaikki mitä sisällä on. Massaa ja sen suhdetta kokoon voi edelleen muuttaa vaikkapa raskaskumimattoa hyödyntäen, jos ei nurkista helpommin löydy jotakin muuta painavaa helposti kiinnitettävää. Pienet muutokset harvoin tuovat laitteiden "sointia" akustisesti riittävän lähelle toivottua, ainakaan jos on paljon erilaisia laitteita eikä yhtään paria samanlaisia.

Niin ja eihän siinä telineessäkään pelkkä massa vaikuta, myös massan suhde ulottuvuuteen (painon ja koon suhde) on tärkeä huomioida.

Itse olen huomannut nuo fyysiset resonanssiseikat kaikkein parhaiten laitekaappiprojektissa, kyseeseen tulee kymmeniä kiloja painava ja kaksi metriä korkea Rittalin umpipeltikaappi, jossa ei tosin ole ainakaan toistaiseksi mitään audiovehkeitä sisällä.

Enjoy the silence!
 
yrjomaki sanoi:
Ei se ole järjellä selitettävissä mitenkään. Eikä mitään selityksiä tarvitakaan, koska laitealusta ei vaikuta digitaalisen laiteen ääneen millään tavalla :D.

Oikein ja väärin.
Väärin ja oikein.

Siis vaikuttaa, ja ei vaikuta. Riippuu miten asiaa tarkastellaan.

1) Miten digitalinen äänilähde muuttaa sointiaan sähköteknisesti? Tuskin mitenkään. En ainakaan keksi mitään järkevää selitystä, sellaista missä ulkoiset olosuhdemuutokset ilman sähköisiä muutoksia vaikuttaisivat mihinkään.

2) Jos ei pohdita yksittäisen laitteen sähköteknistä puolta, vaan kokonaisuutta, myös kyseisen laitteen fyysinen olemassaolo muuttaa huoneessa kuuluvaa sointia. Laiteteline voi muuttaa sitä vaikutusta, myös muutenkin kuin laitteen fyysisen sjainnin muutoksella.

Eipä sitä tarvi kaikkeen suoraan yhdistää poppamiestä ja ihmeparantumisia, vaikka jotkut asiat tuntuvat olevan henkimaailman juttuja...eivät ne sitä ole, niille on kaikille jokin selitys, vaikkei sitä kukaan olisi vielä huomannut yhdistää kyseisiin olosuhteisiin oikein. Jos selityksen mukainen ilmiö tuottaa useammissakin tapauksissa saman kaltaisen muutoksen, vaikka se ei olisikaan aivan sama niin se yhdistetään samaksi. Kyseeseen tulee tällöin sekä sattumien summa, että sopivilla rakennuspalikoilla saatava mahdollisesti kuitenkin eri akselilta lähtevä saman luonteinen muutos.
 
yrjomaki sanoi:
Ei se ole järjellä selitettävissä mitenkään. Eikä mitään selityksiä tarvitakaan, koska laitealusta ei vaikuta digitaalisen laiteen ääneen millään tavalla :D.

Niinhän sitä luulisi. Johonkin setin ominaisuuteen laitealusta silti vaikuttaa, koska meitä rauni-leenoja on aika paljon liikkeellä :D.

Aika kovatasoinen, pohdiskeleva avaus terae:lta. Pistää itsensä likoon eikä ala nälvimään, se on hyvä :).
 
terae sanoi:
Oikein ja väärin.
Väärin ja oikein.

Siis vaikuttaa, ja ei vaikuta. Riippuu miten asiaa tarkastellaan.

1) Miten digitalinen äänilähde muuttaa sointiaan sähköteknisesti? Tuskin mitenkään. En ainakaan keksi mitään järkevää selitystä, sellaista missä ulkoiset olosuhdemuutokset ilman sähköisiä muutoksia vaikuttaisivat mihinkään.

2) Jos ei pohdita yksittäisen laitteen sähköteknistä puolta, vaan kokonaisuutta, myös kyseisen laitteen fyysinen olemassaolo muuttaa huoneessa kuuluvaa sointia. Laiteteline voi muuttaa sitä vaikutusta, myös muutenkin kuin laitteen fyysisen sjainnin muutoksella.

Eipä sitä tarvi kaikkeen suoraan yhdistää poppamiestä ja ihmeparantumisia, vaikka jotkut asiat tuntuvat olevan henkimaailman juttuja...eivät ne sitä ole, niille on kaikille jokin selitys, vaikkei sitä kukaan olisi vielä huomannut yhdistää kyseisiin olosuhteisiin oikein. Jos selityksen mukainen ilmiö tuottaa useammissakin tapauksissa saman kaltaisen muutoksen, vaikka se ei olisikaan aivan sama niin se yhdistetään samaksi. Kyseeseen tulee tällöin sekä sattumien summa, että sopivilla rakennuspalikoilla saatava mahdollisesti kuitenkin eri akselilta lähtevä saman luonteinen muutos.

Tein tuossa aikoinani samanlaisen päätelmän. Kun pistin vermeet uuteen laitetelineeseen, niin äänessä tapahtui selvä muutos. Olen edelleen sitä mieltä että huoneessa tapahtui muutos akustiikassa ja se selittää osan muutoksista. Vaikka kyseinen teline laitteineen ei toimisikaan minään bassoansana. Täytyy sanoa, että parannus oli positiivinen, enkä lähde siirtämään vehkeitä selvittääkseni johtuuko muutos akustiikasta. Nautimpahan tuloksesta :)
 
Jos ei itse olisi kuullut muutoksia, niin hulluna muita pitäisin. Ei kait näitä asioita voi oiken äkkiseltään mitenkään selittää. Yritän viikonloppuna tehdä cd:lle kartiotempun. Mulla kun on kolme kartiota ylimääräisenä. Pistän ne cd:n pohjan alle ja kuuntelen mitä tapahtuu. On pitänyt testata jo aikaisemmin, vaan työt haittaa harrastusta.
 
Sanos muuta. Minun pitää myös kokeilla Ossin ehdottamaa puulevyä, kunhan nyt jostain sellaisen löydän. Ja satunnainen DIY-harrastus haittaa hifiharrastusta, tällä hetkellä on tekeillä ulko-ovi pitkästä tavarasta. Toki vain kellarin oveksi, enhän minä nyt mikään hullu ole :D.
 
Asiat vois selittää jos olis tietoa, mutta yhdelläkkään tämän foorumin jäsenellä ei tunnu olevan sitä. Joten, ei kannata välittää "olevinaan hyvästä" tiedosta, vaan ainoastaan luottaa omiin korviin ;). Sitten kun todellinen asiantuntija ilmenee foorumille, niin silloin voi olla syytä heristää korviansa moiselle asiantuntemukselle, mutta toistaiseksi en ole havainnut yhtään alan asiantuntijaa...

Voodoolla ei ole mitään tekemistä hyvien laitealustojen suhteen...

Torvelohörhelö
 
Ei CD-soitin ole "digitaalinen äänilähde", vaan itse asiassa myös analoginen.

Mutta siitä huolimatta kaikki sähkölaitteet toimivat paremmin HYVÄLLÄ alustalla
eli hyvin tuettuina. Alusta vähentää eri keinoin värähtelyä laitteen sisuskaluissa ja
kaikki elektroniikka toimii silloin paremmin riippumatta siitä, kulkeeko siinä bittejä vai
vaihtojännitettä - tai siis, sitähän ne bititkin ovat aina, kun ne jossain kulkevat.

Ja jälleen kerran: Vältä suuria massoja, sillä matalilla taajuuksilla kulkee suuria
energioita ja suuren massan resonanssitaajuus on matalalla. Kevyttä hyllyä
ja pienipinta-alaisia, vapaita kontakteja, siis teräviä kärkiä - piikkejä ja
teräskartioita. Niillä pääset hyviin tuloksiin. Myös värähtelevät kevyet pinnat
jossain rajoissa toimivat usein erinomaisesti. Kuten LACK pöydän pinta, kun
pohjasta ja kennosta on osa riivitty pois.

Ossi
 
Back
Ylös