laitetelineen merkitys ääneen

Eieieieieieiei poijaaat, ei kiilto liimoja, eri keeper:iä ennemmin. Tuo kiillon liima saattaa liian kuivassa paikassa(esim. patterin vieressä) menettää pitokykynsä! Yritä etsiä semmoista puuliimaa kuin WOOD EXPRESS, jkl:n Terrassa oli joskus, en tiedä onko enään....
 
Suraavaakin voisi kutsua jonkin sortin laitealustaksi. Olisko ajatuksia:

Olen jossakin vaiheessa ajatellut tekeväni lattiakaiuttimilleni pohjaan alustan. Ajatuksena olisi, että teksini levyn, josta laitan kolme piikkiä kohti lattiaa. Neljällä piikillä nuo tötteröt on nyt niin kuin yleensä kaiutimet ovat, mutta kolme piikkinen olisi täysin vakaa ja painojakauma olisi tasaisempi, sillä etureuna painaa enemmän kuin takareuna, ja kun edessä on kaksi piikkiä ja takana yksi, niin jokaiselle piikille tulisi ehkä lähemmäksi sama paino. En tiedä onko tuosta varsinaisesti mitään hyötyä, mutta tukevuuteen on, siis sillä että on kolme piikkiä. Ja sitten se kysymys:

Onko kokemusta, kumpi olisi parempi alusta tötteröni alla, palttiarallaa sentin paksu teräs vai alumiini? Vai olisko joku muut, peräti esim. jokin tietty puulaji parempi? Vai kivi, keittiöfirmoista varmaan saisi tilattua.

Ko. levyyn laittaisin tod.näk Soundcare Spiket tai sitten ison laakerin kuulat.
 
Ikean pöytää on tullut käytettyä jo pidemmän aikaa sekä cd- että lp -soittimien alla. Kumpikaan ei mielestäni toimi suoraan pöydän päällä kovin hyvin, ei modatun eikä modaamattoman. Käytännössä tuo ilmenee soinnin tumputuksena. Arcamin kanssa parempaan tulokseen pääsee käyttämällä erillistä paksuhkoa puulevyä, joka on esim. piikattu tai jr. kiekkojen päällä. Regan kanssa toimii huomattavasti paremmin ohut piikattu vanerilevy.

Mitä tulee piikkien käyttöön eri laitteiden tai kaiuttimien alla niin se on aika tapauskohtaista. Piikit eivät omien kokemuksieni mukaan sovi joka paikkaan, ja vaikka niillä esim. saa bassotoistoon lisää kontrollia ja napakkuutta niin niillä saa myös helposti ylärekisteristä liian kireän.
 
Täällä on käytössä ihan Lundian hyllykköä, jota pitäis varmaan tukea paremmin. Olen pitänyt Cyruksen soittimen ja vahvarin alla Viabluen Tri Absorbereita, mutta tämän ketjun innoittamana kokeilin eilen laitteita ilman niitä. Kuuntelin ja kuulosti ihan mukavalta. Tänään sitten iskin Absorberit ensin soittimen alle: ääni parani selvästi kaikilla osa-alueilla, ihan kaikilla. Vahvarin alla ero ei ole niin selvä. Pitää vielä kokeilla olisiko parempi, ettei vahvarin alla noita tassuja olisi.

Tässä linkki käyttämiini tassuihin: http://www.viablue.de/com/absorber_tri_silver.shtml
 
Eieieieieieiei poijaaat, ei kiilto liimoja, eri keeper:iä ennemmin. Tuo kiillon liima saattaa liian kuivassa paikassa(esim. patterin vieressä) menettää pitokykynsä! Yritä etsiä semmoista puuliimaa kuin WOOD EXPRESS, jkl:n Terrassa oli joskus, en tiedä onko enään....

Moi MaOt,

Tuota täytyy saaha! :0)

-svoo
 
Kiilto 666 saattais toimia paremmin mun musamaku tuntien. Semmosta on saatava, makso mitä makso.
Valitettavasti en vihtahousuversiota löytänyt, joten liimapuulevyt on nyt tehty Kiilto 66 -liimalla. Takuumusikaalisuuden tasosta raportoin myöhemmin.
 
Ei ny ihan laiteteline, mutta siihen ja laitteen väliin tulevat "piikit". Ja sanotaan nyt tähän alkuun, että en ole kauheasti ehtinyt näillä kuuntelemaan. Joten tämmöistä pientä spekulointia on myös seassa... Jos jollakin on noista puukartioista enemmänkin kokemusta, niin kaikki konstit on tervetulleita :)

Eli tilasin tuommoiset ebony wood piikit messinki kärjellä ja niille messinkialuset. Muuten toimii todella hyvin, mutta bassot vaan katos. Eli koko stagella oleva paketti kiinteytyi jonkun verran ja selkeni, bassoista tuli skarpimmat mutta se vähä mitä sitä tuli, niin sekin katosi. Eli ne bassot on tullu kohtyy tymäkästi aikaisemmin, mutta nyt se tymäkkyys katosi ja tuntuu että alaraja taajuus nousi, ettei kaiutin mene niin alas kuin aikaisemmin.

Ääh vaikee selittää, ku kauheen moni ei oo kuullu tätä mun settiä jotka vois tämän ehkä paremmin selittää kuin minä :eek:

Missäköhän vika, voiko noilla olla joku tietty kohta vaan tuossa vahvistimessa ja cd-soittimessa, mihin ne pitää laittaa vai tykkääköhän nuo mun laitteet vaan noista kumisista tassuista? Laitetaso on 40mm paksua sormijatkettua tammea.
 
Ei ny ihan laiteteline, mutta siihen ja laitteen väliin tulevat "piikit". Ja sanotaan nyt tähän alkuun, että en ole kauheasti ehtinyt näillä kuuntelemaan. Joten tämmöistä pientä spekulointia on myös seassa... Jos jollakin on noista puukartioista enemmänkin kokemusta, niin kaikki konstit on tervetulleita :)

Eli tilasin tuommoiset ebony wood piikit messinki kärjellä ja niille messinkialuset. Muuten toimii todella hyvin, mutta bassot vaan katos. Eli koko stagella oleva paketti kiinteytyi jonkun verran ja selkeni, bassoista tuli skarpimmat mutta se vähä mitä sitä tuli, niin sekin katosi. Eli ne bassot on tullu kohtyy tymäkästi aikaisemmin, mutta nyt se tymäkkyys katosi ja tuntuu että alaraja taajuus nousi, ettei kaiutin mene niin alas kuin aikaisemmin.

Ääh vaikee selittää, ku kauheen moni ei oo kuullu tätä mun settiä jotka vois tämän ehkä paremmin selittää kuin minä :eek:

Missäköhän vika, voiko noilla olla joku tietty kohta vaan tuossa vahvistimessa ja cd-soittimessa, mihin ne pitää laittaa vai tykkääköhän nuo mun laitteet vaan noista kumisista tassuista? Laitetaso on 40mm paksua sormijatkettua tammea.

Mielenkiintoista. Mulla beissi kiinteytyi ja taso nousi enemmän pintaan sen takia. Tämä tapahtui turvalasien päällä, jotka sujautin päätteiden alle täysin tietoisena lasin huonosta maineesta laitealustana. En ole testannut ilman lasia, koska raskaat monot on pirun vaikea saada hyllyyn piikinalusten kanssa ilman maalin narmuttamista.

En tohdi suositella testattavaksi laitteiden suoraa couplaamista tammilevyyn, luultavasti haluat pitää levyn reiättömänä. Piikin aluslaatalla twiikkaus voi myös olla vaikeaa jos piikki ei ole laitteessa kiinni. Melkein kannattais laittaa laitteessa kiinni olevat piikit jos originaalijalkojen jenga on M6 (se on myös piikityksen tehokkaampi muoto, huonosti värinöitä johtavat liitokset vähenevät). M4-jengallakin saa piikkejä kun tilaa esim. Eden Soundilta. Piikitys lienee paras tapa valtaosalle laitteista (ehkä rämisevän koteloinnin laitteet voi kumislärbyttää), mutta piikin alusella on suuri merkitys - pitää löytää oikea kombo.

edit. upota taitavana puuntyöstäjä jenga niihin puu/messinki-pikkeihin itse:). Reikä, jatkomutteri + epoksia on helppo.
 
Viimeksi muokattu:
Suraavaakin voisi kutsua jonkin sortin laitealustaksi. Olisko ajatuksia:

Olen jossakin vaiheessa ajatellut tekeväni lattiakaiuttimilleni pohjaan alustan. Ajatuksena olisi, että teksini levyn, josta laitan kolme piikkiä kohti lattiaa. Neljällä piikillä nuo tötteröt on nyt niin kuin yleensä kaiutimet ovat, mutta kolme piikkinen olisi täysin vakaa ja painojakauma olisi tasaisempi, sillä etureuna painaa enemmän kuin takareuna, ja kun edessä on kaksi piikkiä ja takana yksi, niin jokaiselle piikille tulisi ehkä lähemmäksi sama paino. En tiedä onko tuosta varsinaisesti mitään hyötyä, mutta tukevuuteen on, siis sillä että on kolme piikkiä. Ja sitten se kysymys:

Onko kokemusta, kumpi olisi parempi alusta tötteröni alla, palttiarallaa sentin paksu teräs vai alumiini? Vai olisko joku muut, peräti esim. jokin tietty puulaji parempi? Vai kivi, keittiöfirmoista varmaan saisi tilattua.

Ko. levyyn laittaisin tod.näk Soundcare Spiket tai sitten ison laakerin kuulat.

Itselleni oon tekemässä Acajou mahongista (26mm) lattiakaiuttimien alle alustan. Edellisestä projektista jäänyt tota ylimääräseks niin ajattelin soveltaa sitä myös tähän projektiin. Sopii mielestäni hyvin koska yleisilme pysyy samana silloin. Tyylikästä puuta ja varsin kovaa. Piikitkin jo tilasin, jos kiinnostaa niin ne löytyy tuolta "mitä ostin viimeks" osiosta. :)
 
Hmm, täytyy huomenna kokeilla ilman noita aluslevyjä, jos se sillä korjaantus. Aika helppoa tuo kokeileminen on vaikka ei oo kiinteät piikit ja noita alkuperäisiä kumijalkoja en ole edes ottanut vielä pois edestä. Laitoin noi puiset tuohon alkuperäisten jalkojen viereen.

Oikeassa olet, en halua tehdä tasoon reikiä. Voisin ottaa huomenna kuvankin kombinaatiosta.

On mulle tulossa kohta puoliin tämmöset. Täytyy kokeilla noitakin, josko ne toimis paremmin. Harmi jos en saa noita puisia kartioita toimimaan, ne kun on omaan silmään niin hienot :love:.

Ja se unohtu mainita, että niitä on 3 per laite!
 
Sepä se, kun noi on halpoja. Ne mitkä mulle tulee, on 3 kpl paketeissa joten se on vähän halvempi vielä ja niitäkin tulee mulle se 6 kpl. Nämä ei ole ainakaan kuvan mukaan yhtä hienot, mutta tuossa yhdessä kuvassa missä jalkaa kuvataan ylhäältä päin, niin siinä se näyttää jo kohtalaisen hyvälle ;)
 
^ Haepa jostakin rakennustarvikemyymälästä ohut vuolukivikaakelin näytepala. Sellaisia voi tilata myymälään, josta sitten tavaran saavuttua noudat. Laita noiden eebenpuu-messinki-hökötysten ja tammen väliin. Toki sinä noita laitetassujen etäisyyksi muuttamalla saat muutosta soundiinkin, mutta lähtisin kokeilemaan joko lasilla tai kivialustalla ensin. Paksuutta kaakeleilla on alle 10mm, joten se tai hinta ei ole ongelma. Aivan täyteen bassokontrolliin et pääse tuollakaan yhdistelmällä. Finite Elemente Ceraball voisi olla osuvampi siinä suhteessa, mutta eebenpuun ja messinkikartion lopputulosta se ei muussakaan mielessä muistuta. Edelleen kaakelia väliin Cera-kokeiluun. Joku voisi lainata sinulle Ceraboltsit?

EDIT: en huomannut, että olet jo kokeilemassa noita Vintage Audio Labin tötteröitä...
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin nuo kaikki samaan aikaan, mut nuo kartiot tuli vaan nopeemmin. Täytyy katella noita Ceraball jalkoja myöhemmin, jos noilla millään en saa saundia kohilleen. Mut saa mulle semmoset lainaa antaa, jos joku raaskii luopua niistä kokeilun ajaksi >:). En ois uskonu miten "suuri" se vaikutus voi olla, noinkin pienellä asialla kuin laitejalat!

Luin jostain, että nuo kartiot pitäis laittaa 120[SUP]0[/SUP] kulmaan toisistaan, pitääkö tämä paikaansa, vai eikö tätä voi pitää ohjenuorana?
 
Kokeile vapaasti eri etäisyyksiä. Sitä varmempaa lopputulosta et saa millään. Messinki on erinomainen yhdistelmä noille jalopuille, mutta joissakin tapauksissa tuo orgaaninen osa niistää reippaamman puoleisesti pois basson ulottuvuudesta ja kontrollista. Joitakin vaikutuksia voit myös saada lisäämällä painoa laitteiden päälle. Paras materiaali on tietenkin puhdas messinki värähtelytaajuutensa vuoksi, mutta mikään ei estä kokeilemasta muillakin materiaaleilla.

120 asteen kulma on näennäinen ohjenuora kolmen kartion setille: silloinhan laite ei voi sijoittua vinoon ensinkään. Siksi suosittelevat tuota lähtökohdaksi. Voit kokeilla vaikka alkuun asettaa ne hitusen kapeammaksi kolmioksi kuin laitteiden alkuperäiset neljä tassua. Soittimesi kanssa etäisyyksien muutosten vaikutus lienee suurempi.
 
Kiitti vinkeistä, täytyy kokeilla ja kummastella noitten kartioitten elämää!
 
Onkos Svoo tai kukaan muu kokeillut tämmösiä alujalkoja joskus mihinkään käyttöön? Kokemuksia et toimiiko, ja jos toimii niin mikä kanssa, tai miten alumiini eroaa esim. puu, teräs, messinki, kupari, jne.? Kävi tuossa mielessä, et jos kokeeks ostais puisen levyn alle johon laite sit päälle (esim. kuulokevahvari). Vois tulla ihan nätti - ehkä. :)

(Kuva suurenee klikkaamalla)
 
Back
Ylös