Jatkanpa tähän samaan ketjuun. Olen rakentamassa dipoleita Visaton B200:n ympärillä. Tällä hetkellä elementit ovat kiinni prototyypissä, joka on 60 cm leveä x 106 cm korkea vanerilevy. Mitat eivät perustu mihinkään laskelmiin vaan minulla vaan sattui olemaan kaksi tuon kokoista koivuvaneria käytettävissä. Levy taipuu luonnostaan vähän taaksepäin, josta syntyy kallistusta. Tästä Visaton ilmeisesti tykkääkin.
Tuo prototyyppi kuulostaa yllättävän hyvältä. Marantz 2225:n kolmen marttiinin soundi heräsi eloon, kun nuo ovat niin helppo kuorma ajaa. Lauluääni toistuu aidon kuuloisesti. Vahvistimesta joutuu kyllä laittamaan vähän taajuuskorjauksesta potkua bassopuolelle. Äänikuva voisi olla vielä astetta kolmiulotteisempikin, mutta hyvänä juttuna pidän sitä että syvyys toimii koko leveyssuunnassa, kun monilla kaiuttimilla syvyysulottuvuus toimii vain kapealla alueella kaiuttimien välissä. Kuuntelen 25m2 puutalon ullakkohuoneessa, jossa on jyrkästi laskeva katto. Matkaa takaseinään on reilusti yli metri.
Nyt olen miettimässä varsinaisia versioita noista dipoleista. Ajatuksena olisi tehdä molemmille puolin siivet pianosaranoilla. Näin baffelin saa tarvittaessa taiteltua kasaan normaalin kaiuttimen näköiseksi ja halutessa levitettyä auki. Tähän on syinä vaimon hermojen rauhoittaminen sekä halu kokeilla erilaisia heijastusratkaisuja niillä siivillä. Kallistusta en varmaan pysty toteuttamaan lopulliseen versioon noiden siipien kanssa.
Ajattelin käyttää Bilteman hyllylevyä rakennusmateriaalina. Levyt ovat kuusta tai mäntyä, mutta niitä saa melko paksuinakin. Jos ne rupeavat soimaan liikaa elementin mukana, taakse voi laittaa varmaan vaimennusta. Sitä saa 30cm tai 40cm levyisenä. Esim. 30 cm levy + 2 x 30 cm siivet tekisi jo leveydeksi 90 cm. Onko olemassa jotakin suunnittelusääntöjä, joista voisi päätellä vähän osviittaa mikä olisi optimaalinen korkeus baffelille?
OB sivustoilla puhutaan
siitäkin, että liian iso baffeli voi toimia häiritsevänä heijastavana pintana, joka heikentää stereokuvaa blokatessaan liikaakin takaseinän heijastuksia. Kannattaisiko siis hakea mahdollisimman pientä pinta-alaa, jolla bassotoisto pysyy kuitenkin vielä siedettävällä tasolla? Miten elementin sijoittelulla voi vaikuttaa tähän? Kannattaako se laittaa esimerkiksi yläreunaan? Nykyisissä prototyypeissä elementti on 2/3 korkeudella baffelin kokonaiskorkeuteen nähden.
Opettavaista tämä rakentelu on ollut enkä usko, että tältä tieltä on enää paluuta...