Laadukas MC RIAA tarttis kyhätä...

VesaII

Käyttäjä
Liittynyt
1.5.2009
Viestejä
392
Kaupunki
H:ki
Olen jotenkin jämähtänyt ajatukseen tuosta Sjöströmin suunnittelemasta laitteesta. Konkattomuus singnaalitiellä miellyttää ajatuksena, bland annat.

http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=27

Jos vielä saisi nuo toisaalta yli jääneet Burson audion Opampit ja ehkä jotkut superregut, ehkä Bellesonit, tavallisten tilalle.

Luulisi moisella häkkyrällä hetken pärjäävän...

Vai olisko kenellä saman hintaluokan vaihtoehtoja tai mitä tahansa ideoita ajatuksia mitä kannattaisi vielä huomioida? Onko kukaan täällä tehnyt tuollaista?

/VK
 
Minä lähtisin liikkeelle kytkennöistä joissa on oparin edessä ulkoinen fettiaste joka on osana oparin takaisinkytkentää. Esmes Audioexpressissä oli jokunen vuosi sitten ihan hyvä tällainen, samoin Electronics world:ssä ... joskus 20v sitten.

Tuollaisella kytkennällä saadaan edittäin laajakaistainen ja pienikohinainen RIAA vahvistin. MC-tapauksessa fetin voisi korva neljällä rinnankytketyllä bipolaarilla jolloin päästään parhaimmillaan samaan kohinaan kuin joku 10ohmin vastus kohisee itsekseen.
 
RIAA tarttis kyhätä ja laadukas

Yksinäinen fetti olis tietty hyvä ratkaisu, mutta kun mulla ainakaan ei satu olee noita lehtiä käden ulottuvilla ja piirien suunnittelutaidot on nollaluokkaa.

Jos löytyis linkki kytkäriin tms kättä pidempää...?

/VK
 
Kiitti vinkeistä, mutta edelleen Ruattin pojan värkki näyttää paremmalta. Ja siinä tosiaan ei o konkkia signaalitiellä.

Signal to noise ratio: 81 dB, MC pickup Dynamic headroom: 114 dB, MC pickup

Nyt tosiaan on tarkoitus tehdä sellainen mikä ei heti ala ..tuttamaan jotta tulipa taas yritettyä liian halvalla.

Hankin muuten tässä välissä ja lämmittelyksi Partcosta MM RIAA:n TC-750 hintaan 40e. Ja pitihän sinne lykätä heti 12v regu sisään ja paremmat konkat signaalitielle yms pientä. Ei ollenkaan huono tuohon rahaan! Pitää vielä testaa jossain hyvässä setissä jossa MM rasia kun soi vähän hissukseen tuon vanhan AQ7000 kanssa ;)

Törmäsin myös vanhaan linkkiin jos puhuttiin Pearl nimisestä RIAA:sta, mutta kun en pidä noista konkista yhtään, niin...
http://hifiharrastajat.www25.zoner-asiakas.fi/forum/index.php?topic=1007269.0

Tässä arvot alkavat olla jo kohdillaan ja vähän liikaakin kun on kaupallinen tuote http://www.passlabs.com/xp_phono.htm

Joten etsintä jatkuu ja tosiaan kiitollisena otan edelleen vinkkejä vastaan jos kenellä on tiedossa parempaa ja suunnilleen samalla rahalla ja vaivalla.

Mutta hyvää Ukon juhlaa kaikille ja tänään taitaa linnun laulu olla parasta musiikkia ja kokon rätinä.

/VK
 
Itseasiassa ilmoitetut kohina arvot on molemmilla samat.
Kannattaa huomata että ruottalaistan mallissa on paha suunnitteluongelma nimittäin signaalitiellä on pahimmassa paikka iso elko. Löydätkö?
LP 797ssä olevat mikron konkat signaalitiellä ovat jyrinän vaimennusta varten. Voit ohittaa ne jos olet varma että rasia-varsiyhdistelmäsi on optimaalinen ja että sinulla ei ole refleksikaiuttimia.

Sillä ei ole säröjen suhteen juurikaan merkitystä onko konkkia raakavahvistuslenkissä mutta jos elkoja on takaisinkytkentälenkissä ollaan metsässä eikä kyse ole mistään kunnon servokytkennästä. En löytänyt Ruottalaisten kytkennästä kohinan mittaustapaa joten vielä jää epäselväksi onko kohina arvot samat. Jokatapauksessa LP 797 takaisinkytkennän kohina on pienempi joten jos kohina oikeasti vaivaa niin pistä pari fettiä lisää rinnakkain (vain MC rasian kanssa) ja saat kohinaa pudotettua 3-6dB.

Tuo kytkentä muuten ei ole noiden ruottalaisten vaan on suora kopio Linearin omasta LT1115 piirin datalehdestä :-\
Tuo opari ei sitten pääse lähellekään 0.002% säröä noilla vahvistuksilla. Särö olisi käyrien mukaan parhaimmillaankin 0.005% (MM) ja nousee 1kHz yläpuolella voimakkaasti koska oparin vahvistus putoaa taajuuden mukaan eikä kytkennässä LP797 kaltaista nopeilla passiivipuolijohteilla saatua lisävahvistusta. MC rasialla särö nousee dekadilla.
LTn oparikytkentä muuten tarvitseekin sen ison elkon takaisinkytkentään koska ilman sitä olisi lähdössä puolisen volttia DCtä ihan jos siitä syystä, että tuo LT1115 tuottaa 70nA virran äänirasiaan. Tuo virta sitten kyllä vaikuttaa myös neulan asemaan joka ei enää olekaan suunitellussa nolla-asemassa tosin aikas vähän. Feteillä hilavirta on pikoampeeriluokkaa joten se ei vaikuta kuin tuhannesosan siitä mitä LT1115n kanssa.

No eipä näillä kai ääneen vaikutusta ole (paitti se iso elko). Nuo Linearin vanhat oparit on edelleen ihan hyviä. Käytännössä vaan phonevahvaimissa oparien kanssa tupataan käyttämään edessä erillistrankkuja jos halutaan viimeisen päälle hyvää tulosta. Marantzilla ja monella muulla näin oli jo 90-luvun alussa.
 
Siinä Lineaarin kytkyssä on kyllä elko, mutta ei tässä.

Ja oparitkin on poistuvalla listalla ja niillä korkeintaan päästään alkuun, eli saadaan kiinnekohta sille mistä on lähdetty. Varastossa on näitä yhdet kumpaakin lajia
http://bursonaudio.com/burson_opamp.htm
http://www.newclassd.com/index.php?page=55

Samaten tarkoitus on korvata tuo Lineaarin buffa tod näk näillä:
http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Itemid=27
Kun ite voi nekin väsätä.

Tosin jos oppien vahvistus muuttuu, niin sehän sitten taitaa vaikuttaa RIAA käyrään, vai?
 
Kyllä siinä ruottalaistenkin versiossa sama elko näkyy olevan (C11).

kannattaa kuitenkin pitää mielessä mikä on todellisuudessa neulakohinan ja rasian oman resistanssin kohinan määrä ja mikä on rasian tuottaman särön määrä.
Noille ei voi mitään oli vahvain sitten kuinka hyvä tahansa.

Kaivele nyt ihmeessä oparien oton biasvirrat ainakin jos aiot käyttää oparipohjaista ottoa MM-rasian kanssa. Bipolaaritrankuilla tehty ottoaste ei ole hyvä MM-rasian kanssa kun taas MC-rasian kanssa bipolaarit on perusteltuja.

Minä en ymmärrä miksi tunkea erilliskomponenteilla tehtyjä puskureita ja opareita peräkkäin kun samalla vaivalla sitten tekisi koko vempeleen erillisosista ja saisi pidettyä todellisten asteiden määrän kurissa. Jos haluaa tehdä oparivahvaimen niin sitten opareilla tai muutamalla erillisosalla höystettynä mutta erillisosista kootut oparit sinällään ei ole mikään oikotie onneen.
Oparien avoimen silmukan vahvistuksella ei ole käytännössä mitään vaikutusta suljetun silmukan vasteeseen. Tämä on yksi negatiivisen takaisinkytkennän hyvistä puolista. Sillä kontrolloidaan vahvistusta hyvinkin tarkkaan ja mitä suurempi on avoimen silmukan vahvistus (=raakavahvistus) sitä tarkemmin slujetun silmukan vahvistus määräytyy silmukan parametrien mukaan. Käytönnössä jos avoimen silmukan vavhistus on reilusti yli 10-kertainen suljettuun silmukkaan vahvistus on hyvinkin tarkkaan suljetuns silmukan mukainen.

Loppujen lopuksi on sama millä näistä kytkennöistä ja komponenteista vahvaimen teet, rasioiden yksilöerot on kuitekin paljon suuremmat kuin näiden kytkentöjen välisen äänenlaatuerot.

Kannattaa muistaa, että esmes Gradon kehutun ökykalliin kuulokevahvistimen sisällä on 30c hintainen opari jota monikaan hyväksyisi minkäänlaiseen hifilaitteeseen. Jopa 600e AV-vahvaimet on usein paremmilla osilla toteutettu. Pistää miettimään :-\
 
En osaa tuota ainoaa elkoa ajatella signaalitielle, mutta oppia ikä kaikki.

Joo, bias on kyllä ollut mielessä ja se pitää selvittää, mikä on taas oma rupeamansa kun siitäkään ei ole kuin kalpea aavistus. Se oli se homma että kun sitä on riittävästi niin päädytään A luokkaan tai komponenttien hautuumaalle.

Ihan samalla vaivalla ei tee, koska noita kilkkeitä jo on hallussa. Ja muutenkin siinä menisi osa ilosta kun ei saa itse säätää ja oppia jotain. Puuhasteluahan tämä on ja joskus äänen laatukin jopa paranee :)

Tunnen Grado ilmiön. Oman CD:n orgiksen korvasin samalla kytkennällä. Parempi, mutta pari oparia ei voi antaa mitään järisyttävää lopputulosta, millään keinolla.
 
Se elko on takaisinkytkentäsilmukan jännitejaossa joten on suoraan signaalipolulla. Tuossa kohtaa sen vaikutus lähtöjännitteeseen on itseasiassa paljon suurempi kuin jos se olisi oparin lähdössä sarjassa.

Bias virta ei tässä tapauksessa liity A-luokkaan vaan siihen, että opari ns. vuotaa tuloihinsa DC-virtaa. Ilmiö on sama kuin jos pistätät pariston bassokaiuttimen napoihin. Kartio ponnahtaa selväst (ulos tais sisään). Sama tapahtuu neulalle. MC-rasian resistanssi on jokunen kymmemen ohmia joten oparin vuotovirta ei vaikuta oikeastaan mitään mutta MM-rasiassa ilmiö on selvä ja haitallinen.
 
No pannaan siihen sitten Rubikonin ZA mallinen, niin on ainakin hyvää laatua.

Noisaa bursoneissa on itessään trimmeri jolla sitä saa väännettyä eestaas, vaikka voisi tietty ajatella että olisi parempi jos olisi suoraan kohdallaan ja tolla trimmerillä olisi säädetty pois vaan oparin oma epätasapaino.

Enivei, eiköhän toi o aika helppo laskea kun lykkää tötterön paikalleen ja kattoo minkä verran menee vinoon. Servohan oli lähtöpuolella. Vois jopa laittaa trimmerin sopivaan kohtaan. Mikähän se muuten on, vai onko isompi kokonaisuus jolla homma hoidetaan?
 
VesaII sanoi:
No pannaan siihen sitten Rubikonin ZA mallinen, niin on ainakin hyvää laatua.

Noisaa bursoneissa on itessään trimmeri jolla sitä saa väännettyä eestaas, vaikka voisi tietty ajatella että olisi parempi jos olisi suoraan kohdallaan ja tolla trimmerillä olisi säädetty pois vaan oparin oma epätasapaino.

Enivei, eiköhän toi o aika helppo laskea kun lykkää tötterön paikalleen ja kattoo minkä verran menee vinoon. Servohan oli lähtöpuolella. Vois jopa laittaa trimmerin sopivaan kohtaan. Mikähän se muuten on, vai onko isompi kokonaisuus jolla homma hoidetaan?

Kyse ei ole vahvistimen lähdöstä vaan virrasta jonka oparin ensimmäisen asteen transistori vuotaa äänirasialle. Sitä ei voi muttaa virittelemällä vahvistimien biasia tai sen puoleen vahvistimen off settia.
 
No sille ei paljon voi tehdä, eli lohdullista ettei tarvi sitäkin ruveta säätää.

Tuo Danielinkin värkki näytti lupaavalta, mutta nyt ei jaksa aivottaa asian kanssa enempää vaan panen tilauksen ruattiin meneään ja otan parit timanttibufferit myös ja varmaan päädyn lopulta konffiin jossa on joko jommat kummat diskreetit opampit ja parempi PSU.

Näillä mennään siis. Jatkan raportointia kunhan saan jotain aikaiseksi.

Tavoitteena on tietysti että seuraavassa DIY tapahtumassa peittoan muiden viritykset mahtavan hyvin soivalla RIAA purkillani ;)


Mutta nyt fillari alle, suunnaksi Järvenpää ja ZZTop.

Toivottavasti matkalla ei kuitenkaan Arrested For Driving While Blind, vaikka oluella käyn. Mutta jos näin kävisi, pitää Avalon hideaway.
 
Vähän jäänyt kesken tämänkin projekti... Tekosyynä ollut kotelon puuttuminen.

Olisi tarkoitus jatkaa, mutta kotelo tosiaan puuttuu ja muistelen että täällä joku joskus mainosti rakentaneensa vahvistimensa netistä tilaamaansa kohtuuhintaiseen koteloon.

Muistaisko joku paikalla olija mistä tuollaisia saa?

Ps. se Uraltonen alumiiniloota ei ihan täytä esteettisiä vaatimuksia.
 
Back
Ylös