Laadukas dipolibasso?

Samu, jos sinulla on ollut moinen setti, miksi siitä luovuit? Löytyikö jostain muusta ratkaisusta selkeästi laadukkaampaa bassoa vai...?

Ja; sinulla kun on aiheesta kokemusta hieman enemmänkin, kuinka ylipäänsä kuvailisit tuollaisen 4x12" SLS dipolin laatua ihan noin absoluuttisella asteikolla? Jos siis hakee parasta mahdollista bassoa Maggien keski- ja yläpäälle suht inhimillisellä hinnalla, tuleeko muita vielä parempia ratkaisuja mieleen?

Vaihtelunhalu, uteliaisuus uusia ratkaisuja kohtaan, tarve rahoittaa uusia projekteja. Ihan näitä normaaleja syitä, joita kaikilla muillakin :) . Kyllä tuollainen iso dipolisubi tekee todella hyvää paneelille, oli kyseessä sitten magnetostaatti tai elektrostaatti. Niiden heikko kohta kun on aina juuri se bassopää.

Mutta homma pitää tehdä oikein:
1) riittävästi kartiopinta-alaa, se pari tarkoitukseen sopivaa (kuten SLS-12) 12-tuumaista per puoli on minimi, enempi parempi
2) aktiivisuodin, jolla sovitetaan paneelin ja subin vasteet toisiinsa, paneelille ylipäästö, subille alipäästö
3) samalla aktiiviratkaisulla myös vasteen korjaus ja myös pahimpien huonerosojen tasoitus, niitä tulee dipolillakin
-Ei ole pakko käyttää automaattikorjainta, MiniDSP:llä tai Behrun DCX2496:lla tekee paljon, jälkimmäinen vain kohisee myös paljon
-Yksi vaihtoehto on Hypex AS2.100 Digital per kanava - nimenomaan Digi-versio, jotta signaalin saa sisälle digitalisena. Silloin tuo halpa palikka on oikeasti hyvä-ääninen vehje. HM-aikaan annoin sille neljä tähteä äänenlaadusta digi-inputilla ja kolme tähteä analogisena ja silloin se oli pelkkä tyhmä vahvistin. Koska sama härveli tekee suodot ja korjaukset ilman kuultavia sivuoireita, lopputulos on oikeasti todella hyvä. Ei, pelkkänä stereovahvarina se ei tietenkään hakkaa L-505u:ta, mutta eihän sitä sellaisena kannatakaan käyttää.
 
Kiitokset Samu vastauksestasi!

Voisikos tuon jakosuodon hoitaa siten että tekisi yläpäälle linjatasoisen ylipäästösuotimen esim. taajuudelle 200hz, ja hoitaisi sitten bassojen jakamisen digitaalisella alipäästösuotimella korjaimineen? Kuvittelisin että molempien ei tarvitse olla "sovitettavia", vaan riittäisi että bassot saadaan sovitettua staattisesti jaettuun yläpäähän? Tällöin ei siis tarvitsisi "sotkea" yläpään toistoa ylimääräisillä muunnoksilla.

Tarkoitatko Hypexin suhteen siis sitä että käytetäisiin Hypexin omia DA- muuntimia, sen sisään rakennetun vahvistimen lisäksi siis?? Voiko se olla OIKEASTI niin hyvä, että kelpaa Ribbon-paneeleillekin?? ;=) Kovinkin laadukkaaksi yleisesti kehuttua (ja kallista) Lyngdorfia olen jo kokeillut, ja se oli kyllä saundiltaan suorastaan surkea verrattuna comboon Luxman + Xindacin putki-DA-muunnin. Eli onko muutaman satasen maksava Hypex siis tosiaan parempi?
 
Jesh, projektin ensimmäinen vaihe on nyt toteutettu; kaverini Kaliforniasta huusi minulle ebaysta (ainakin mainoksen & kuittien mukaan) täysin restauroidut ja hyväkuntoiset 2.5:t! ;=) Seuraavaa Suomen konttia odotellessa...
 
Kiito
Voisikos tuon jakosuodon hoitaa siten että tekisi yläpäälle linjatasoisen ylipäästösuotimen esim. taajuudelle 200hz, ja hoitaisi sitten bassojen jakamisen digitaalisella alipäästösuotimella korjaimineen?

Tuossa tapauksessa basso laahaisi "metrin perässä". Digitaalisuodin aiheuttaa 3-4ms viiveen.
 
Kiitokset Samu vastauksestasi!

Voisikos tuon jakosuodon hoitaa siten että tekisi yläpäälle linjatasoisen ylipäästösuotimen esim. taajuudelle 200hz, ja hoitaisi sitten bassojen jakamisen digitaalisella alipäästösuotimella korjaimineen? Kuvittelisin että molempien ei tarvitse olla "sovitettavia", vaan riittäisi että bassot saadaan sovitettua staattisesti jaettuun yläpäähän? Tällöin ei siis tarvitsisi "sotkea" yläpään toistoa ylimääräisillä muunnoksilla.

Tarkoitatko Hypexin suhteen siis sitä että käytetäisiin Hypexin omia DA- muuntimia, sen sisään rakennetun vahvistimen lisäksi siis?? Voiko se olla OIKEASTI niin hyvä, että kelpaa Ribbon-paneeleillekin?? ;=) Kovinkin laadukkaaksi yleisesti kehuttua (ja kallista) Lyngdorfia olen jo kokeillut, ja se oli kyllä saundiltaan suorastaan surkea verrattuna comboon Luxman + Xindacin putki-DA-muunnin. Eli onko muutaman satasen maksava Hypex siis tosiaan parempi?

Hypex on äänenlaadultaan selvästi parempi kuin hintalapusta uskaltaisi olettaa. En silti väitä, että se olisi parempi kuin L-505 + hyvä DAC. Mutta L-505 voi ajaa paria stereokaiuttimia ja siinä se, muuhun se ei taivu. Hypexillä sen sijaan on erittäin helppoa korjata huoneen aiheuttamia ongelmia tai muokata kaiuttimien soundia, jos siihen on aihetta.

Lyngdorf TDAI2200 kaipaa paria asiaa, jotta siitä saadaan kaikki irti. Yksi on digisignaali sisään, ADC:n kautta tulos ei ole ollenkaan niin hyvä. Toinen asia on se, että vahvistin on selvästi parhaimmillaan kokonaisessa Lyngdorf 2+2 -järjestelmässä, silloin tulos on selvästi enemmän kuin vain osiensa summa. TDAI2200 kytkettynä vain johonkin kaiuttimiin ja analogista signaalia siisään on hyvä tapa saada koneesta aika valju fiilis :) .

Jos haluat pitää Xindac-Luxman -kombon niin tuo linjatasoinen suoto ja esim. se Hypex bassoille on varmaan järkevin ratkaisu. Hieman monimutkaisempi systeemi, mutta myös hieman parempiääninen kuin pelkkä AS2.100 (tai joku sen isoveljistä, UcD400 ja UcD700 -pohjaisia moduulejakin on).
 
Mitenkäs kova on muuten moisella 4 x SLS12 bassolla tehontarve, että siitä saa oikeasti kaiken irti? Vaatiiko kovastikin tehoa/virtaa ettei ala häröilemään?

Ja viittasit Samu aiemmin että sinulla oli nuo elementit "leveässä" rungossa; kuinka leveää tarkoitat? Mikäs tuon leveyden vaikutus on saundiin, onko olemassa jotain "oikeaa" leveyttä??

Toisaalta tietysti olisi varmaan hyvän integroituvuuden kannalta tärkeää laittaa bassot mahdollisimman lähelle Maggieta & keskiäänisiä, mutta sotkeeko tuo sitten jo jommankumman toistoa jos kokonaisuus alkaakin olla lähempänä yhtä metrin levyistä levyä, kuin kahta 50 senttistä..?
 
^Olethan lukenut Samun kirjoittaman DYI-dipolisubbariartikkelin Hifimaailma 1/2007:sta?
 
Nyt tuli muuten sellainenkin mieleen, että olisikos akustisesti ihan hölmö idea yhdistää bassot & videotykin kangas? Eli tekisi sellaisen about 2,5m leveän tukevan rungon, johon laittaisi reunoille nuo bassoelementit, ja sen päälle ääntäläpäisevä kangas. Miten ko. ratkaisu vaikuttaisi bassojen saundiin, vs. omat kapeat rungot?
 
Jos basarin laittaa aivan seinän viereen, se ei enää ole dipoli. Joko tiedät uuden talosi? Jos valkokankaan taustalla on väliseinä ja vieläpä komeroon, siitähän tulee mahtava IB systeemi, aivan ideaalinen! SLS:t upotat siihen vaan ja riittävästi tehoa+vasteet+vaiheet kohdilleen, avot jo on slämmiä ja painetta!

Mulla itsellä olis tämä mahdollista tehdä, joskin komero on katselupaikan takana - silloin vain subi toimii. Jos elementit on edessä niin jako voi olla ylempänä jolloin sitä slämmiäkin tulee
 
Ajatus oli siis se että tuo valkokangas & bassoyhdistelmä olisi omassa rungossaan pari metriä irti takaseinästä, ei siis niin että kangas olisi seinällä. Eli tuo tulisi suurinpiirtein samalle tasolle kuin kaiuttimet. Tai koska tavoitteena on käyttää digitaalista jakaria/korjainta, voisihan tuon laittaa vaikka hieman taaemmas kuin pääkajarit ja korjata vaihevirheen jakarissa. Tällätapaa tuo keskellä oleva kolossi ei ehkä niin paljoa sotkisi pääkajateiden toistoa. Kai?
 
...paitsi että olisikos tuo seinään tehty versio siis jossain mielessä parempi vaihtoehto?? Kuuntelutila tulee 1,5 kerroksisen puisen talon yläkertaan, jossa siis on kaltevat katot n. 1.6m korkeuteen saakka. Eli periaatteessa tuon matalan seinän takana olevaa kolmion muotoista tilaa olisi mahdollista käyttää myös tähän tarkoitukseen. Taitaisi vaan vaatia hieman töitä esim. lämpöeristeiden suhteen, eli ei ole ihan suoraviivaista...
 
Onkos muuten dipolibassojen integroitumisen suhteen iso ongelma, jos bassoyksikkö on puolet matalampi kuin keskiäänet? Eli jos laittaisikin lankkujen viereen vain 2 x 12" sivu?
 
15" Eminence Beta 15A elementti tuntuu tuottavan mukavan maukasta basomörinää ja jytkettä alhaalta leveässä baffelissa. 2. asteen jakotaajuutena niinkin korkea kuin 350 Hz. Minun korviin tämä basso on laadukasta.

Kiinnostaa itseäkin tämä Eminence a15 , vai onko tuo nyt eri malli, alpha 15 kuitenkin. Ja visaton b200 laajakaistan kera.... Onko kuuntelukokemuksia

Tämän näköisiä: https://lh3.googleusercontent.com/-...8I/AAAAAAAABRg/Z1ko9YUpBj4/s1600/SNC14014.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ajatuksena on laittaa Magnepan MG-10 kavereiksi W-frame dipolisubbarit, joissa on 4 x 10-XLS /kanava. Mitä luultavimmin en koske Magnepanien vasteeseen lainkaan, vaan sovitan dipolisubbarien jaon niihin. Jako tulee käytännössä n. 80Hz...120Hz ja jakojyrkkyys myös natsataan paneeleihin. Paneelin etulevy on n. 26 x 160cm ja sen viereen ajatellun subbarin mitat n. 28 x 28 x 92cm (L x K x S). Linkwitzin mukaisen W-framen käännän niin, että elementtien naamataulut osoittavat ylöspäin. Kaksi kuvan mukaista W-frame -koteloa tulee päällekkäin, jolloin mitoiksi tulee em. lukemat. Anti-Mode 8033:t tulee stereona ja niiden sisäinen 160Hz Bessel -alipäästö nousee riittävän ylös, niin ettei se vaikuta taajuus- ja vaihevasteeseen subbarin toiminta-alueella. Anti-Moden jaon voi nostaa periaatteessa kuuloalueen yläpuolellekin jos on tarvetta. Varsinainen jako tulee joko analogisella suotimella, tai esim. MiniDsp:llä.

Kommentteja yhdistelmän toimivuudesta / huonoista puolista otetaan vastaan.


Jussi
 

Liitteet

  • May0313-1a[1].jpg
    May0313-1a[1].jpg
    20 KB · Katsottu: 290
Niinhän täällä vähän on. Oletko laskeskellut, että XLS:t sopivat hyvin pystyasennukseen ettei cone sagging ala vaivata? Onko ne vielä kaupassa vai hommattu jo?
 
Cone sagging ei ole merkittävä propleema ja xls -elementtejä on kertynyt ajan saatossa vaikka huru-mykke. Jos nuo ei toimisi jostain syystä, niin muutamalle kotelosubbarille on aina käyttöä ja loput voi realisoida...
 
Tuo kaavailemasi jako on muuten aika korkea kammiollisille dipolirakenteille. Omat ~36cm syvät U-framet on aika suolesta noin korkealla jaolla vaikka resonansseja siloittelisi mitenkä tai jakaisi jyrkemmin (>4. asteen jako soundaa yleensä basalta jo muutenkin melkein automaattisesti, tiukasti linjattuna koskee vähäisemmässä määrin kaikkia > 1. asteen jakoja). Ne kelpaa parhaiten alle ~50-60Hz kaistalle, mutta sanoisin, että dipolin puolet tulevat parhaiten esiin kokonaan kammiottomissa rakennelmissa. Itselle L-baffelin kevyt torvellisuus on tod. näk. suurin poikkeama I-baffelista seuraavissa baffeleissa isoille bassoille. L-baffeli toimii huippuhyvin midibassoilla 1. asteen suodoilla, se on varsinainen äänenlaatubaffeli myös keskialueella.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös