Laadukas dipolibasso?

Ellen ihan väärin muista niin SW63-versiossa aktiivijakarin jakotaajuus paneelien ja bassojen välillä on noin sata hertsiä (jostain kumman syystä minulla on takaraivossa luku 110Hz, mutta sieltä toki löytyy kaikkea muutakin epäilyttävää). Aktiivi-Revojen kanssa samassa purkissa käytetään jakotaajuutena 200 hertsiä.

Aktiivi-Revojen spekseissä on myös 110hz ton aktiivijakarin kohdalla: http://www.gradient.fi/Gradient/Specifications_Revolution_Active.html

Kuitenkin ylempänä mainitaan alemmaksi jakotaajuudeksi 200hz. Mystistä.
 
~100Hz sähköinen jako voi antaa kapealla dipolilla akustiseksi jaoksi 200Hz. Jos baffeli on noin 40cm leveä (tai korkea, jos se on pienempi mitta), niin dipolivaimennus alkaa ~210Hz korvilla. Kun jakotaajuus laitetaan oktaavia alemmas ja jaetaan loivasti, niin se tasoittaa tuon dipolivaimennuksen vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Dipolibassot oli suunnitelmissa itsellekin 1.6:n kavereiksi hetki sitten. Piirustukset ovat edelleenkin koneella,ehkä ne vielä jossain vaiheessa toteutan. Dipolin etulevystä tulisi aika tarkkaan 1.6:n kokoinen ja siihen 5kpl SLS12. 5kpl mahtuu juuri korkeuden puolesta. Runko tulisi 10mm teräslevystä ja sen molemmin puolin mdf levyt.

Pari juttua tulee mieleen. Ihan ensimmäinen on se, että tässä tapauksessa enempi ei välttämättä ole parempi eli neljällä elementillä saisit impedanssin järkeväksi, viidellä hankalammin. Toinen juttu on se, että minä en tekisi ainakaan magnetoituvasta raudasta sitä runkoa, rosteri tietty toimisi kun ei ole magneettinen. En tiedä, kuinka paljon sillä olisi vaikutusta, mutta noin iso magnetoituva kappale voisi jo vaikuttaa sähkömagneettisella moottorilla toimivien elementtien toimintaan.
 
Tästä vielä; onko kellään kokemusta siitä että onko oikeasti mitään hyötyä laittaa 4 kpl 12" per kanava, vs 2 kpl? Ainakin noiden Revojen suhteen olen ollut lukevinani että lisäbassot eivät vaikuta basson laatuun "normaalissa" tilassa, vaan vain määrään jos kuunnellaan isossa tilassa kovaa. Mitäs olette mieltä?
 
Tästä vielä; onko kellään kokemusta siitä että onko oikeasti mitään hyötyä laittaa 4 kpl 12" per kanava, vs 2 kpl? Ainakin noiden Revojen suhteen olen ollut lukevinani että lisäbassot eivät vaikuta basson laatuun "normaalissa" tilassa, vaan vain määrään jos kuunnellaan isossa tilassa kovaa. Mitäs olette mieltä?

Etenkin bassoalueella kaiutin tuottaa aina melko paljon säröä. Myös kohtuullisilla kuunteluvoimakkuuksilla. Tuplaamalla kartiopinta-ala saadaan samaa äänenpaine puolta pienemmällä liikepoikkeamalla ja liikepoikkeaman kasvu on juuri se särön ja kompression aiheuttaja. Eli enemmän elementtejä -> parempi äänenlaatu. Lisäbonuksena tulee sitten se suurempi kapasiteetti. Tämä niin aktiivi-Revolla kuin kotitekoisillakin ratkaisuilla.
 
Juu näin toki teoriassa. Mutta lähinnä tarkoitinkin sitä että onko ero 2 -> 4 *oikeasti* kuultavissa järkevillä äänenpaineilla normaalissa tilassa (< 30m2)? Entäs jos laittaakin 8 tai 16 elementtiä per kanava, kuuluuko parannus edelleen aina saundissa? ;=)
 
Siirtyminen yhdestä kahteen on radikaalu, kahdestä neljään selvä. Minulla on ollut kaksi nelielementtistä aikoinaan leveissä rungoissa - pieksi nopeudessa tuplapumppuiset vielä mennen tullen kerrostalossa.
 
^^myös baffelin koolla on merkitystä. Itse sain 2x sls säröttämään minibaffelissa jo ihan perus kerrostalo volumeilla, jotka itsellä oli erittäin maltilliset. Toki huone vaatii aina oman nopan (kristallipallon).
 
Säteilijän koon kasvattaminen ja äänen laadun paraneminen eivät itsestäänselvästi kulje käsi kädessä jos huomioidaan koko kaista. Kokonaisuuden integroituminen/koherenssi vaatii että säteilijöiden mitat ja jakotaajuudet ovat sopusoinnussa. Jos esim iso bassosäteilijä liitetään korkeahkolla jaolla ympäri piipittävään pieneen nuppiin, voi olla suht varma ettei kokonaisuus kuulosta joka paikassa ja kaikille kuunteluetäisyyksille ehjältä ja luonnolliselta. Ilmiö ei ole mahdottoman voimakas dipolisilla, mutta kuitenkin olemassa. Jonkinasteinen epäluonnollisuus ei ole musan kuuntelussa mahdottoman paha ja harvinainen juttu, mutta tuosta voi tulla ongelma jos alkaa hifistellä akustisen musiikin kanssa, tai haluaa tietyn tyyppisen studiomateriaalin projisoituvan tiettyyn syvyysasemaan ja mittasuhteisiin.
 
Kyllä kartiopinta-ala dipolissa tuntuu antavan bassoon tarkkuutta, helppoutta ja auktoriteettia. Joku kuunteluvieras joskus tokaisi, että se on kaunista kun mikään ei liiku, volat oli 105dB paikeilla (rms);). Dipolibasson transientit on nopean kuuloisia, mutta jäävät alakerrasta kevyeksi jos baffelin ja bassojen koossa/määrässä on tingitty. Tuo kepeys johtuu enimmäkseen siitä ettei huone tunnu paineistuvan yhtään. Suurempi dipoli paineistaakin huonetta ja antaa painokkaita ja teräviä iskuja, joista ei puutu jymäkkyyttä kun vertaa isoihin monopolibassoihin. Siihen on helppo yhtyä, että monopoleja ja dipoleita voi olla vaikea integroida keskenään, transienttien äänienergian huipun saa helposti pirstaloitumaan aikatasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Integrointiongelman mahdollisuus on myös dipoli+dipoli. Jos esim mannepaani 3.x alempi jako nostetaan 200->400 Hz, muuttuu äänen kuva aivan selvästi vaikkei vastepuolella mahdottomasti tapahtuisikaan.
 
Suuntaakos bassokalvo tuossa jo sen verran että sen kahdeksikon kyljet kapenee, ja keskarikalvo pöjöttää vielä laajalle, vai mistä tuo johtuu? D + D -integrointiongelmat ei varmaan kuitenkaan ole vaihe-/lisäviiveongelmia kuten monopolin ja dipolin naimisongelmat (muun muassa).
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennuksena se, että omat kokemukseni pohjautuvat ratkaisuihin, joissa dipolibassoilla pysytellään about sadan hertsin alapuolella.
 
Suuntaakos bassokalvo tuossa jo sen verran että sen kahdeksikon kyljet kapenee, ja keskarikalvo pöjöttää vielä laajalle, vai mistä tuo johtuu? D + D -integrointiongelmat ei varmaan kuitenkaan ole vaihe-/lisäviiveongelmia kuten monopolin ja dipolin naimisongelmat (muun muassa).

Lähikenttäefekteistä tuossa lienee enimmäkseen kyse. Eli jos lähikenttäinen, fyysisesti sekä virtuaalisesti iso, tasaisen ja huoneen kokoisen äänen antava alapää naitetaan epäsopivalla jaolla mihin tahansa pieneen pistesäteilijään, ei kaista välttämättä kuulosta yhtenäiseltä. Toinen vaikutin tulee vastepuolelle jos kuunteluetäisyys poikkeaa dipolikajarin mitoituspisteestä, tai huoneen mitat tai kajarin sijoittelu entisestään korostaa säteilijöiden kokoeroa. Dipolisen tasosäteilijän vaste muuttuu kuunteluetäisyyden funktiona säteilijän mittojen mukaan, joten selvästi eri kokoisten dipolilähteiden välille tulee sitä suurempi porras, mitä lähemmäs kajaria mitoituspisteestä siirrytään.

Homma toimii myös toisinpäin, eli jos mikä tahansa puolituinen basso-osa naitetaan vähintään yhtä ison keskari+disusäteilijän kanssa, voi bassoalue jäädä anteeksipyytävästi taustalle, tai kuulostaa muuten riekaleisemmalta ja heikommin seurattavalta vaikka tasoa olisi subjektiivisesti riittävästi. Kajarikuuntelussa lienee totuttu enemmänkin tällaiseen tapaukseen, jossa seurattavuus ja resoluutio kasvavat korkeammille taajuuksille.

Kumpikaan noista ei ole "oikein", joten jakotaajuuksia ja säteilijöiden mittoja joutuu hakemaan korvakuulolla mikäli on em. taipumusta tavoitella luonnollisen ja järkevän kuuloista äänimaailmaa.
 
Hyvää asiaa, ja ymmärsinkin noista ehkä joka toisen sanan ;=)

Mutta, mikäli tulkitsin oikein; ei pitäisi olla ihan huonoin mahdollinen lähtökohta jos naittaisi esim. Maggie 2.x:n samankokoiseen lankkuun laitettujen 4:n SLS:n kanssa, asettaisi ne vierekkäin, ja jakaisi jostain 150-200hz:n tienoilta? Sama koko, sama toimintaperiaate, samalla etäisyydellä. What you say; kannattaako yrittää, onko oikeasti potentiaalia saada nuo saundaamaan paremmin kuin pelkkä 2.x?
 
Kyllä mä bassot toistelisin kartioelementeillä melkein aina, ne siinä hommassa on aika suvereeneja kun pitää soittaa kovaa, puhtaasti ja matalalle. Onko mahdollisuuta aktivoida ja ekvalisoida SLS:t?
 
Kyllä mä bassot toistelisin kartioelementeillä melkein aina, ne siinä hommassa on aika suvereeneja kun pitää soittaa kovaa, puhtaasti ja matalalle. Onko mahdollisuuta aktivoida ja ekvalisoida SLS:t?

No kyllä tämä oli nimenomaan tarkoituksena; esim. Antimode DualCorella voisi kait hoitaa bassojen alipäästön ja huonekorjauksen näppärästi. Mutta millähän leikkaisi bassot pois Maggielta, mahdollisimman pienellä vaikutuksella ylä-äänien toistoon??
 
Linjatasoinen jakosuodin on hyvä ja suhteellisen helppo toteuttaa.
 
Siirtyminen yhdestä kahteen on radikaalu, kahdestä neljään selvä. Minulla on ollut kaksi nelielementtistä aikoinaan leveissä rungoissa - pieksi nopeudessa tuplapumppuiset vielä mennen tullen kerrostalossa.

Samu, jos sinulla on ollut moinen setti, miksi siitä luovuit? Löytyikö jostain muusta ratkaisusta selkeästi laadukkaampaa bassoa vai...?

Ja; sinulla kun on aiheesta kokemusta hieman enemmänkin, kuinka ylipäänsä kuvailisit tuollaisen 4x12" SLS dipolin laatua ihan noin absoluuttisella asteikolla? Jos siis hakee parasta mahdollista bassoa Maggien keski- ja yläpäälle suht inhimillisellä hinnalla, tuleeko muita vielä parempia ratkaisuja mieleen?
 
Back
Ylös