Läsnäolon tuntu soinnissa

rajani

Käyttäjä
Liittynyt
18.2.2007
Viestejä
12 789
Kaupunki
Lahti
Kysymys kuulostaa ehkä hassulta, mutta mistä "läsnäolon tuntu" laitteiston soinnissa tulee? Ne jotka ovat sen kuulleet, tietävät kyllä...
Olen kuullut sen toisen harrastajan laitteistossa ja vain yhdellä biisillä omassanikin...

Ajattelin ensin että tämä sopii tinkimättömään, koska tätä on vaikea mitata, mutta laitoin sen tänne...
 
Sulla on siis kerran noussu niskakarvat pystyyn? ;)
 
Tuohon ilmiöön vaikuttaa niin moni asia. Lähteen merkitystä ei pidä vähätellä ja mm. Sonylla laulaja on kivasti saatavilla naamalle.
Toki kaiuttimet, vahvistin myös. Muista olla myös tarkkana kaiuttimien sijoittelun suhteen. Koko homma pitäisi saada mahdollisimman vapaaseen tilaa. Siis kaiuttimet irti seinästä ja kuuntelupaikankin takana saa olla tilaa.
Tuosta vaan nyt noilla ohjeilla säätämään ja naps vaan onnistut.
 
seppo kaksonen sanoi:
Siis kaiuttimet irti seinästä ja kuuntelupaikankin takana saa olla tilaa.

Tuokin on varmasti settikohtainen juttu, alussa oli kaiuttimet niin kaukana seinistä että äänestä katosi lämpö, siirsin vähän lähemmäksi seinää ja naps, se kuului tietyllä biisillä ja sopivalla äänenvoimakkuudella. Olin sitä ennen vaihtanut vain välikaapelia.
 
Käsitykseni mukaan läsnäolon, erityisesti lähelläolon tuntua tehdään paljon jo studiossa. Jälkeenpäin sitä ei enää helposti saa.
 
ealab sanoi:
Käsitykseni mukaan läsnäolon, erityisesti lähelläolon tuntua tehdään paljon jo studiossa. Jälkeenpäin sitä ei enää helposti saa.

Nimenomaan juuri näin,studiossa.
Livelevyt ainakin rokkipuolella tarjoavat yleensä ovensuun paikkaa.
 
japanin keisari sanoi:
Livelevyt ainakin rokkipuolella tarjoavat yleensä ovensuun paikkaa.

Uskaltaisin olla jokseenkin eri mieltä tuosta. Hyllyssä on monia loistavia live-taltiointeja ja suurin osa niistä raskaampaa tavaraa.
MUTTA live-levyt vaativat setiltä paljon kuulostaakseen hyvältä. Jos setti ei kykene toistamaan dynaamista ja studiossa/pöydällä kuristamatonta tavaraa, lopputulos voi kieltämättä olla kammottava..ja näin kyllä onkin valitettavan usein.
 
woodworks sanoi:
Hyllyssä on monia loistavia live-taltiointeja ja suurin osa niistä raskaampaa tavaraa. MUTTA live-levyt vaativat setiltä paljon kuulostaakseen hyvältä.

Mielestäni tuossa on nyt kuitenkin kyse kahdesta eri asiasta: livelevyt soivat hyvin ja läsnäolon tuntu soinnissa. Molemmat ovat parhaimmillaan mahtavaa kuultavaa, mutta ensinmainittu ei ole sitä mitä tarkoitan.
 
Harmi, kun en osaa antaa varmaa vastausta, mutta kuinka akustointi on hoidettu. Kyllähän se myös paljon kajareistakin on kiinni. Hyvän keskialueen omaava kaiutin saattaa olla läsnäoleva. Pitäisi kuulla, mikä siellä mättää. Olen pahoillani huonoista arvauksista.
 
Aina kun olen ostanut jotakin, niin hifistä ei niin kiinnostunut emäntä on vain sanonut: "hyvältä kuulostaa". Kun ostin laajakaistat, niin emäntä sanoi: " hyvältä kuulostaa" mutta ensimmäistä kertaa jatkoi lausetta: "aivan kuin Bono olisi tässä huoneessa". :)
 
Ensin oma tulkinta läsnäolevasta äänestä:
Kun ääni on läsnäoleva, se mielestäni "kadottaa" kaiuttimet/kuulokkeet, ainakin osin. Eli musiikki kuulostaa siltä, kuin se ei tulisi kaiuttimista/kuulokkeista. Ääni työntyy silloin myös lähemmäs kuuntelijaa, ja musiikissa olevat instrumentit/laulajat ovat kookkaampia. Ääni ikäänkuin levittäytyy suuremmalle tilalle, kuin mitä kaiuttimet ovat leveyden suhteen toisistaan, tai mitä kaiuttimet ovat korkeat.
Äänikuva muodostuu enemmän yhteneväisemmäksi sen fyyysisen huoneen kanssa jossa kuuntelija on, eikä siis niin, että äänitteessä oleva "tila" muodostuu omaksi sulkeutuneeksi tilaksi ja kuuntelija kuuntelee ulkopuolisena siitä tilasta.
Läsnäolevuus on siis mielestäni sitä, että kuuntelija on läsnä samassa tilassa musiikin kanssa.

Laitteiston osat käyttäytyvät erilailla tämän läsnäolon suhteen, joten koko asia nojaa omiin laitteiden valintoihin. Nimenomaan kuuntelemalla.
 
Voi se ääni paikantua kajareiten taaksenkin :p
 
rajani sanoi:
Kysymys kuulostaa ehkä hassulta, mutta mistä "läsnäolon tuntu" laitteiston soinnissa tulee? Ne jotka ovat sen kuulleet, tietävät kyllä...
Olen kuullut sen toisen harrastajan laitteistossa ja vain yhdellä biisillä omassanikin...

Pirkalla.

Arielit ja Leben yhdistelmällä oli mielestäni tämä, mitä haet takaa läsnä.

Tiettyä syvyyttä on myöskin woodworks:llä, hänen pähkinäprojektinsa ja Exposuren äärellä, joten samaan fiilikseen menee myös se.

Omalla setillä on sama tunne tullut ainoastaan Pink Floyd:in - The Wall, live äänityksen parissa. Tämä tuli simmut kiinni, selvinpäin :), ekaa kertaa uutta hankkimaani levyä kuunnellessani.

Kaiken tämän peittoaa kumminkin milesdavisin kotiteatteri!

Hän kun pisti Pink Floyd:in live - dvd:n pyörimään isolta ruudulta ja äänenvoimakkuudet sinne päältä satasen, desibeleinä, niin olin leuka auki, sen konsertin.

Jyrkin sanoin, olen samaa mieltä, että ei ole montaa huonetta tässä maassa, mitkä pystyvät samanlaiseen monikanavalaitteisto - demoon!

Elikkäs kannattaa harkita ja kannattaa kuunnella. Nimenomaan läsnäolontuntu on avaintekijänä laadukkaassa monikanava - laitteistossa. In My Honest Opinion. :)

Matti.
 
Matti Lehtinen sanoi:
Kaiken tämän peittoaa kumminkin milesdavisin kotiteatteri!

Hän kun pisti Pink Floyd:in live - dvd:n pyörimään isolta ruudulta ja äänenvoimakkuudet sinne päältä satasen, desibeleinä, niin olin leuka auki, sen konsertin.

Nimenomaan läsnäolontuntu on avaintekijänä laadukkaassa monikanava - laitteistossa. In My Honest Opinion. :)

Näin olen kuullut :) Ei tuo monikanava ******* ainakaan minulle ole, kunhan kunnon setti on takana. Huonolla se onkin sitten itse pääpiru >:D
 
woodworks sanoi:
Näin olen kuullut :) Ei tuo monikanava ******* ainakaan minulle ole, kunhan kunnon setti on takana. Huonolla se onkin sitten itse pääpiru >:D

Totta turiset. :)

Siellä on PS3 hoitamassa pyörittämisen, Anthem:in Statement D2 hoitamassa prosessoinnin ja Rotel:in päätteet. Kajarit ovat DynAudion - huippuluokkaa ja yksi huone on pyhitetty näille elämyksille. :)

Kaikinpuolin kokemuksen arvoinen huone on milesdavisilla.
 
moukkunen sanoi:
Äänikuva muodostuu enemmän yhteneväisemmäksi sen fyyysisen huoneen kanssa jossa kuuntelija on, eikä siis niin, että äänitteessä oleva "tila" muodostuu omaksi sulkeutuneeksi tilaksi ja kuuntelija kuuntelee ulkopuolisena siitä tilasta.
Läsnäolevuus on siis mielestäni sitä, että kuuntelija on läsnä samassa tilassa musiikin kanssa.

Siis kyllä se näin on. Äänen läheisyys, epäkaiutinmaisuus, suuruus/pienuus tai ilmavuus on taas eri asioita.
 
moukkunen sanoi:
Äänikuva muodostuu enemmän yhteneväisemmäksi sen fyyysisen huoneen kanssa jossa kuuntelija on, eikä siis niin, että äänitteessä oleva "tila" muodostuu omaksi sulkeutuneeksi tilaksi ja kuuntelija kuuntelee ulkopuolisena siitä tilasta.
Läsnäolevuus on siis mielestäni sitä, että kuuntelija on läsnä samassa tilassa musiikin kanssa.

Mielestäni piirre johon kiinnitetään liian vähän huomiota, puhutaan passopään ongelmista ja äänikuvasta, mutta äänen tulisi myös sopia kuuntelutilaan. Itsekin kiinnitin tähän huomiota kuuntelutilan/laitteiston vaihtumisen myötä. Tuli sellainen ohhoh-fiilis, nyt muusikot mahtuvat kuuntelutilan sisään paremmin, eivät vieläkään täydellisesti mutta suunta on oikea.
 
Back
Ylös