Mielestäni jos joutuu laittamaan silmät kiinni, saadakseen läsnäolon, se ei ole oikeaa läsnäoloa. Läsnäolo on tunne, joka muodostuu heti, ilman vippaskonsteja ja jo normaalilla äänenvoimakkuudella.Kutvonen sanoi:Siis kyllä se näin on. Äänen läheisyys, epäkaiutinmaisuus, suuruus/pienuus tai ilmavuus on taas eri asioita.
Äänen suurus/pienuus on suoraan yhteydessä siihen kuinka syvällä äänikuva on kokonaisuudessaan. Jos äänen koko poikkeaa totutusta oikeasta live äänestä liikaa, eli on liian pieni, niin tällöin myös äänitteessä oleva tila muodostuu kauemmas kaiuttimien väliin. Jos ääni muodostuu näin, niin äänitteesää olevat kaiut ovat suhteessa myös hyvin pieniä. Nämä kaiut muodostavat äänitteen tilan/seinät. Jos äänitteessä oleva tila muodostuu liian pieneksi, kuuntelijalle tulee fiilis, että on ulkopuolinen "jättiläinen" joka seuraa musiikkia jostakin toisesta tilasta.
Läsnäolon voi toki tällöin saada aikaan, äänenvoimakkuutta kasvattamalla jolloin äänen koko kasvaa ja tulee lähemmäs. Äänen syntyminen oikean fyysisen seinän sisällä(siellä kaiuttimien takana olevassa seinässä), voi silti pilata läsnäolon tunnetta.
Jos taas näkymättömien soittajien(äänitteessä) koko on oikea, eli hieman lähempänä kuuntelijaa, syntyy läsnöoloa. Tällöin myös äänitteessä olevat kaiut ovat suurempia ja äänitteessä oleva tila muuttuu helpommin yhteneväisemmäksi oikean huoneen kanssa.
Äänikuvan syvyys eli etummaisen ja takimmaisen soittajan välinen matka voi silti olla suuri. Takimmaisten soittajien "illuusio" olla fyysisen seinän sisällä ei häiritse läsnäolon tunnetta, läheskään niin paljon kuin koko orkesterin siellä oleminen.