Lähestymistapasi hyvään ääneen

rajani

Käyttäjä
Liittynyt
18.2.2007
Viestejä
12 789
Kaupunki
Lahti
Tässä voitaisiin miettiä hyviä lähestymistapoja laitteiston kasaamiseen, enkä nyt halua vastaukseksi että neutraali cd-soitin, neutraali vahvistin, neutraalit kaiuttimet.

Yhden harrastajan kanssa juteltiin että yksi tapa on lisätä johonkin väliin putkia, josta tuo innostus tuon Tube-dacin hankkimiseen lähti. Yksi syy siihen oli myös että halvalla ei saa hyvää transistori- eikä putkivahvistinta. Toinen tapa on putkivahvistin. Kolmas tapa on kallis transistorivahvistin. Äänilähteen silti pysyessä muun laitteiston tasolla vähintään.

Laitteet voivat täydentää toisiaan ja toisten puutteita...mitä ajatuksia herättää? Muita keinoja hyvään ääneen?
 
Itsellä hyvä ääni lähtee hyvältä levyltä - ja se tarkoittaa semmoista äänitettä joka saa sukat tutisemaan. Sitten katsotaan miten se levy saadaan tuntumaan parhaalta. Tämä ei ole rationaalinen prosessi.
 
Itse lähdin miettimään tätä enemmän laiteharrastuksen kannalta, mutta käy se noinkin.
 
rajani sanoi:
Tässä voitaisiin miettiä hyviä lähestymistapoja laitteiston kasaamiseen, enkä nyt halua vastaukseksi että neutraali cd-soitin, neutraali vahvistin, neutraalit kaiuttimet.

Yhden harrastajan kanssa juteltiin että yksi tapa on lisätä johonkin väliin putkia, josta tuo innostus tuon Tube-dacin hankkimiseen lähti. Yksi syy siihen oli myös että halvalla ei saa hyvää transistori- eikä putkivahvistinta. Toinen tapa on putkivahvistin. Kolmas tapa on kallis transistorivahvistin. Äänilähteen silti pysyessä muun laitteiston tasolla vähintään.

Laitteet voivat täydentää toisiaan ja toisten puutteita...mitä ajatuksia herättää? Muita keinoja hyvään ääneen?

Höpö höpö! Halvalla saa, kun tietää mitä hakee. Mun vahvistin oli tosi halpa ja voitti muutamat 4000 pelit. Edelleen, hyvä ääni ei ole välttämättä rahasta kiinni. Enempi täytyy löytää hyvät synergiat omille laitteille. Samaa kuin Kaksosen Sepon vinyylinpyörittämisen virittely, ei rahalla vaan työllä.
 
Jep jep, tottahan on että ei musiikin kuuntelu aina laitteista ole kiinni, eikä rahasta. Kuten monesti on todettu, kiksejä voi saada vaikka halvalla keittiön mankalla kun sattuu oikea kipale oikeaan aikaan, mutta alkuperäinen kysymys lieneekin että miten saada se hyvä ääni sieltä levyltä korviin saakka mahdollisimman hyvin. Tästähän hifiharrastuksessa on kai kyse? ;)

Mielestäni yhtä yleispätevää lähestymistapaa on vaikea nimetä, jokaisella kun on omanlainen käsitys siitä mikä on hyvää äänentoistoa kuten viimeaikojen keskusteluista on saanut hyvin huomata. Toisekseen musiikkimaku, käytettävissä oleva budjetti, kuunteluolosuhteet yms. ovat myös hyvin yksilöllisiä, joten oikotietä onneen ei minun mielestäni ole.

Itse kannatan ajatusta että käy kuuntelemassa mahdollisuuksien mukaan erilaisia kokoonpanoja liikkeissä ja muiden harrastajien luona ja yrittää täten saada käsityksen että minkälaista settiäö itselleen alkaa kasaamaan.
 
Ei nimetä yhtä ainoaa tapaa vaan kerätään useampi tapa. Otsikossa mainittiin sana HYVÄ ja tarkoitan sillä sitä että kun heität lautaselle musiikkia josta et itse pidä, mutta vaikka kaveri pitää ja jalka alkaa heilumaan. Kysyn siis uudelleen, lähestymistapasi hyvään ääneen laiteharrastuksen kannalta?

Yksi tapa on synergioiden etsiminen ja hyödyntäminen.
 
tapoja on varmasti monia, ja erilailla hyviä. itselleni toimiva metodi on selkeä, eli on yksi merkki (jonka olen mieleiseksi todennut) josta setti koostuu. vaikka mulla ei ole vielä all-naim setup, mutta perusidea omalla kohdallani on se, ja... anteeksi että sanon sen taas: source first -painotus.
 
rajani sanoi:
Kysyn siis uudelleen, lähestymistapasi hyvään ääneen laiteharrastuksen kannalta?
Aijaa, nyt puhutaankin laiteharrastuksesta, olisit heti sanonut. ;)

Kyllä minusta tavaksi voidaan laskea tuo mainitsemani erilaisten settien kuunteleminen että ei tarvitse ihan summamutikassa lähteä laitteita kokeilemaan, jotain osviittaa saa myös alan lehdistöstä kun lukee sanalliset arviot varsinkin jos vielä tuntee kirjoittajan mieltymyksistä ennestään ja voi vertailla niitä omiinsa. Minusta on aika vaikea päätellä että pitääkö putkisaundista vai transistori laitteista, kuuluuko FE leiriin vai onko muut asiat tärkeämpiä jos ei ole kuullut esimerkkejä kyseisistä kokoonpanoista. Vasta sitten kun tietää mitä on hakemassa voi tarkemmin ruveta miettimään millä laitteilla tämä tavoite ääni on saavutettavissa.

No, ei tainnut vieläkään vastata alkuperäiseen kysymykseen, mutta tässä minun mielipiteeni asiasta. :D
 
Tawe sanoi:
tapoja on varmasti monia, ja erilailla hyviä. itselleni toimiva metodi on selkeä, eli on yksi merkki (jonka olen mieleiseksi todennut) josta setti koostuu. vaikka mulla ei ole vielä all-naim setup, mutta perusidea omalla kohdallani on se, ja... anteeksi että sanon sen taas: source first -painotus.
Sano vain, tuo On hyvä painotus, sanoo muut mitä tahansa. Mutta tuon oivaltamiseen joutuu tekemään töitä. Huomasin tuo aikoinani kun kuuntelin MC I 275 vaffarilla ja saman talon cd:llä pikkuisia Pioneerin sardiiniaskeja Kruunussa. Soivat meinaan tolkun hyvin. Teeppäs toisin päin, pikkuruisella Pinohiirellä vaikka Dunlavyja.
 
kamak sanoi:
Itse kannatan ajatusta että käy kuuntelemassa mahdollisuuksien mukaan erilaisia kokoonpanoja liikkeissä ja muiden harrastajien luona ja yrittää täten saada käsityksen että minkälaista settiäö itselleen alkaa kasaamaan.

Jokseenkin tämmöistä filosofiaa kannatan itsekin.

Liikkeissä käyn kuuntelemassa kaiuttimia ja harrastajien luona käyn kuuntelemassa kokonaisia laitteistoja, itse laitteiston omistajan demoja, sekä vakoilua hänen levyhyllyynsä. Reissut kun yleensä tuppaavat kestämään lyhykäisimmilläänkin sen parisen tuntia, niin en ole myöskään unohtanut sitä puhdasta tietoa ja kokemusten jakamista, mitä saa kun käy vierailemassa varsinkin toisen harrastajan luona.

Näistä yllämainituista ammentamalla yritän sitten kasata itselleni sellaisia laitteistoja, mitkä tarjoaa minulle miellyttävää soundia.

Puhun monikossa, koska olen huomannut jo aikoja sitten, että esim. Autoon on mahdollista rakentaa semmoista soundia, mitä ei ihan äkkisiltään kotiin loihdi.

Myöskin nuo kuulokkeet hommattuani, huomasin että niilläkin saa näköjään aikaan jotain semmoista, mitä ei autossa tai kotistereoilla äkkiä onnistukkaan ja kotistereoilla saa taas aikaan jotain semmoista, mitä ei äkkisiltään autossa tai kuulokkeilla saa..

Omat levyni koitan kumminkin saada soimaan omilla laitteillani mahdollisimman hyvin. Ajan ja kukkaron paksuuden sanelemien realiteettien kanssa painiessa. :)
 
Nuo all_naimitkin varmasti täydentävät toisiaan, joten siinäkin hyödynnetään synergiaa...
 
rajani sanoi:
Nuo all_naimitkin varmasti täydentävät toisiaan, joten siinäkin hyödynnetään synergiaa...

Kyllä, juuri näin. Mutta toiset tykkää toiset ei.
 
Vaikea kysymys. Oma laitteisto on pysynyt jo melko kauan samana. Silloin kun laitteet ostin, oli harrastusfilosofiani erilainen. Aika pitkälle sikana säkissä nuo on tullut hankittua.

Nykyisin lähtisin hakemaan yhden merkin filosofiaa elektroniikan osalta. Listataan ne merkit, joilla on mallistossaan kaikki äänilähteestä vahvistimeen. Sitten niistä valkataan kuuntelemalla paras ja ominaisuuksiltaan sopivin.

Itse lähtisin kuitenkin hakemaan "sitä viimeistä settiä", eli ajatuksena on ostaa kerralla hyvä. Mahdollisuus laajentamiseen on toki hyvä olla. Tietoisesti pyrin välttämään päivityspolkuajattelua, jossa laitteistoa parannetaan kalliimpaan vähän kerrallaan. (Uusilla ja nuoremmilla harrastajilla päivityspolku voi olla ihan looginen oppimisen ja/tai taloudellisen tilanteen kehittymisen valossa.) Toki yhden merkin laitteiston voi koota yksi laite kerrallaan. Päivityspolulla tarkoitan sitä, että suhteellisen vasta ostettuja laitteita vaihdetaan aina kalliimpiin ja parempiin sen sijaan, että haettaisiin kerralla se omiin tarpeisiin sopiva ja riittävä laite.
 
Itse käytän ns. ahnasta algoritmia; valitaan nyk. laitteiston huonoin ominaisuus ja vaihdetaan aina se osa joka tuottaa suurimman parannuksen tämän ominaisuuden suhteen. Tällä hetkellä laitteisto näyttää tällä taktiikalla littenevän.
 
rajani sanoi:
Tässä voitaisiin miettiä hyviä lähestymistapoja laitteiston kasaamiseen, enkä nyt halua vastaukseksi että neutraali cd-soitin, neutraali vahvistin, neutraalit kaiuttimet.

Yhden harrastajan kanssa juteltiin että yksi tapa on lisätä johonkin väliin putkia, josta tuo innostus tuon Tube-dacin hankkimiseen lähti. Yksi syy siihen oli myös että halvalla ei saa hyvää transistori- eikä putkivahvistinta. Toinen tapa on putkivahvistin. Kolmas tapa on kallis transistorivahvistin. Äänilähteen silti pysyessä muun laitteiston tasolla vähintään.

Laitteet voivat täydentää toisiaan ja toisten puutteita...mitä ajatuksia herättää? Muita keinoja hyvään ääneen?



Lähestymistapa ääneen, yksinkertaista: kun sattuu sellainen systeemi eteen jonka saundista itse pitää - niin se on siinä. Ongelma onkin siinä kun ei tiedä mistä pitää niin joutuu kulkemaan pitkäntien kautta. Ostetaan testeissä pärjänneitä maasta taivaisiin kehuttuja pisteytettyjä laitteita. Toinen keino on, hyvän kaverin neuvot. Kaverihan se parhaiten tietää mihin eurosi kannattaa sijoittaa.
Ainahan noita opastajia löytyy. Näilläkin foorumeilla opastettiin musikaalisen äänen pariin, aloittelijoita. Sillä seuraamuksella, että nyt kaikki on niin musikaalista niin musikaalista. Lisäksi järjestetään jopa kuuntelu-iltoja. Miten kuunnella ja Erottaa Erot, heh. Hupaisaa.
Parempi tapa ehkä olisi etsiä itse sellainen ääni josta pitää ja sitten pysyä sen tai niiden merkkien sisällä jotka sellaista ääntä tuottavat. Se vaan tuppaa olemaan niin vaikeaa tässä testivoittajien luvatussa maassa, jossa autokin valitaan jonkun yli-ihmisen voimin pisteyttämä.
 
Tarmo on nyt pureutumassa yhden mielestäni vakavan ongelma pariin eli mennään niiden testivoittajien ja suositusten perässä sokeasti eikä uskalleta laittaa semmoista tavaraa räkkiin kun itseä hipittää. Noiden vinkkien avulla on hyvä rajata sitä katrasta, joka olisi koekuunteluun tulossa, mutta ei se mikään lopullinen totuus ole. Mustia hevosia saattaa aina ilmaantua yllättäen :D Itse siis kuunnellen omin preferenssein, kaikki sen osaa ja siinä hommassa kehittyy. Ja uskon ettei kovin nopsia pikateitä tässä hommassa ole vaan oppirahat on maksettava jos itselleen settiä rakentaa.

Minä olen monta vikatikkiä tehnyt, mutta viimeaikoina mennyt aikalailla sen itse kuunnellut mukaan ja parempaapäin ollaan menossa. Minun mielestäni siis ja se on hyvä se..
 
Otan tietenkin levyt mukaan ja kutsun itseni kylään ja saa sitten olla hyvää ääntä tai minä suutun. Kotiin hankitaan laitteet vahvistimen pursketehoja katselemalla, anto ja ottotasoja pähkäilemällä, taajuskaistoja vertailemalla, ykkösimpulssia ihmettelemällä, rakenteeseen perehtymällä, geometrioita mittaamalla ja lopuksi valitaan laitteistoon sopivat kaapelit.
Tuota kutsutaan All together- laitteiston kokoamis ajattelumaailmaksi.
 
Back
Ylös