Lähestymistapasi hyvään ääneen

Hieno juttu! En minä ole sinua unohtanut! Ja kylällesi osaan, ed. vaimo oli Puuppolasta kotoisin ja 20v. tuli siellä kuljettua, samoin Jyskylässä.
 
Itse olen löytänyt flättis laitteista sen musiikin, josta ei ole aihetta enää palata koskaan. Se riitti ensi tahdeista kun kaveri toi laitetta kuunteluun. En ensin uskonut kaveria kun hän hehkutti ostamiaan flättis laitteita kaukana täältä, kehä kolmosen sisällä. Suostuipa hän vielä pyynnöstäni vertaamaan niitä samoihin laitteisiin mitä minulla vielä silloin oli, ne faktat oli karua kuultavaa, jopa hiillyin hänelle asiasta. Noh kaveri sitten tuli viimein lomalla laite arsenaalin kanssa käymään täällä pohjanlmaalla. Ei siinä auttanut mikään kun laitettiin musiikki soimaan, erot oli luokaa valtavat kuinka paljon vapautuneemmin musiikki lähti ilmoille, suorastaan eri maailma josta en ollut vain tietoinen ennen. Se oli siinä, eikä auttanut testimenestyjä laitteet pätkän vertaa, myyntiin meni välittömästi koko setti. Nyt takana on kuukausia ja aina olen vain varmempi siitä että olen löytänyt sen oikean narun tässä harrastuksessa, mistä pitää kiinni. En väitä että nämä laitteet olisivat kaikille se juttu, minulle se kuitenkin avasi aivan uuden lehden tässä harrastuksessa, nimittäin löysin taas musiikin jonka olin jo lähes hukannut. Tällä en tarkoita että musiikki olisi jotenkin kadonnut tämän harrastuksen myötä, kyllä siitä aina osasin nauttia, paitsi kotona sen laitteiston ääressä, jonka sitä suurinta nautintoa olisi pitänyt tuottaa.
 
teekal sanoi:
Itse olen löytänyt flättis laitteista sen musiikin, josta ei ole aihetta enää palata koskaan. Se riitti ensi tahdeista kun kaveri toi laitetta kuunteluun. En ensin uskonut kaveria kun hän hehkutti ostamiaan flättis laitteita kaukana täältä, kehä kolmosen sisällä. Suostuipa hän vielä pyynnöstäni vertaamaan niitä samoihin laitteisiin mitä minulla vielä silloin oli, ne faktat oli karua kuultavaa, jopa hiillyin hänelle asiasta. Noh kaveri sitten tuli viimein lomalla laite arsenaalin kanssa käymään täällä pohjanlmaalla. Ei siinä auttanut mikään kun laitettiin musiikki soimaan, erot oli luokaa valtavat kuinka paljon vapautuneemmin musiikki lähti ilmoille, suorastaan eri maailma josta en ollut vain tietoinen ennen. Se oli siinä, eikä auttanut testimenestyjä laitteet pätkän vertaa, myyntiin meni välittömästi koko setti. Nyt takana on kuukausia ja aina vain olen varmempi siitä että nyt olen löytänyt sen oikean narun tässä harrastuksessa, mistä pitää kiinni. En väitä että nämä laitteet olisivat kaikille se juttu, minulle se kuitenkin avasi aivan uuden lehden tässä harrastuksessa, nimittäin löysin taas musiikin jonka olin jo lähes hukannut. Tällä en tarkoita että musiikki olisi jotenkin kadonnut tämän harrastuksen myötä, kyllä siitä aina osasin nauttia, paitsi kotona sen laitteiston ääressä, jonka sitä suurinta nautintoa olisi pitänyt tuottaa.


Flättäri! sinäkin. :D :D ;)
 
teekal sanoi:
Itse olen löytänyt flättis laitteista sen musiikin, josta ei ole aihetta enää palata koskaan. Se riitti ensi tahdeista kun kaveri toi laitetta kuunteluun. En ensin uskonut kaveria kun hän hehkutti ostamiaan flättis laitteita kaukana täältä, kehä kolmosen sisällä. Suostuipa hän vielä pyynnöstäni vertaamaan niitä samoihin laitteisiin mitä minulla vielä silloin oli, ne faktat oli karua kuultavaa, jopa hiillyin hänelle asiasta. Noh kaveri sitten tuli viimein lomalla laite arsenaalin kanssa käymään täällä pohjanlmaalla. Ei siinä auttanut mikään kun laitettiin musiikki soimaan, erot oli luokaa valtavat kuinka paljon vapautuneemmin musiikki lähti ilmoille, suorastaan eri maailma josta en ollut vain tietoinen ennen. Se oli siinä, eikä auttanut testimenestyjä laitteet pätkän vertaa, myyntiin meni välittömästi koko setti. Nyt takana on kuukausia ja aina vain olen varmempi siitä että nyt olen löytänyt sen oikean narun tässä harrastuksessa, mistä pitää kiinni. En väitä että nämä laitteet olisivat kaikille se juttu, minulle se kuitenkin avasi aivan uuden lehden tässä harrastuksessa, nimittäin löysin taas musiikin jonka olin jo lähes hukannut. Tällä en tarkoita että musiikki olisi jotenkin kadonnut tämän harrastuksen myötä, kyllä siitä aina osasin nauttia, paitsi kotona sen laitteiston ääressä, jonka sitä suurinta nautintoa olisi pitänyt tuottaa.
Aika osuvasti kirjoitettu :). Vaikka mulla se edellinen setti ei tosiaankaan ollut sieltä pyöreimmästä päästä niin noi erot tiettyjen asioiden toistumisessa silti melkoisia kun nykyiseen vertaa.
 
Minä perustan siitä että akustisten soittimien ääni kuulostaa "luontevalta". Tuo luonteva sisältää tietenkin paljon asioita mutta en osaa sitä purkaa niin hyvin sanoiksi että viitsisin tässä yrittää selittää sen tarkemmin.
En kuitenkaan tarkoita ns. konserttisalifiilistä. Sellainen fiilis pitää toki syntyä jos se äänitteessä on olemassa mutta ei (liiaksi) muuten.

Joskus kuulee sanottavan että ei tiedä hyvästä soundista mitään ellei ole kuullut tarpeeksi hyvää (tai tietyn tyylisuunnan tms.) settiä. Tämä on minusta aika kummallista tarinaa. Siellä ulkona konserttisalissa se totuus on.
Tietenkin asia on vähän toinen jos ei kuuntele akustisin soittimin tuotettua musaa lainkaan. Minusta kuitenkin sähköinen/studiotavara pelaa myös hyvin setillä joka soittaa akustisisa soittimia hyvin.

Lisäys:
Kummallisuuksiin kuuluu myös kerrotut "valaistumiskokemukset" tietyn setin kuulemisen jälkeen. Minusta tuntuu että sterosetin avulla valaistunut henkilö ei ole koskaan kuullut kunnollista akustista live-esitystä. Jos olisi niin minun on mahdoton kuvitella minkään tason valaistumista keinotekoisen äänentoiston maailmassa.
 
Pasi P sanoi:
Siellä ulkona konserttisalissa se totuus on.

Juuri näin.
Jos akustinen materiaali ei toistu oikein ja kunnolla, niin systeemissä on jotain vikaa. :D
 
Pasi P sanoi:
Minä perustan siitä että akustisten soittimien ääni kuulostaa "luontevalta". Tuo luonteva sisältää tietenkin paljon asioita mutta en osaa sitä purkaa niin hyvin sanoiksi että viitsisin tässä yrittää selittää sen tarkemmin.
En kuitenkaan tarkoita ns. konserttisalifiilistä. Sellainen fiilis pitää toki syntyä jos se äänitteessä on olemassa mutta ei (liiaksi) muuten.

Joskus kuulee sanottavan että ei tiedä hyvästä soundista mitään ellei ole kuullut tarpeeksi hyvää (tai tietyn tyylisuunnan tms.) settiä. Tämä on minusta aika kummallista tarinaa. Siellä ulkona konserttisalissa se totuus on.
Tietenkin asia on vähän toinen jos ei kuuntele akustisin soittimin tuotettua musaa lainkaan. Minusta kuitenkin sähköinen/studiotavara pelaa myös hyvin setillä joka soittaa akustisisa soittimia hyvin.

Erittäin hyvin ilmaistu ja kirjoitettu! Minä en ole tyytyväinen kuin neutraaleihin kattauksiin (tätähän ei siis saanut sanoa...). Se on kokin (= tulkitsija) ja keiton (= musiikki) tehtävä valloittaa naustiskelijan sielu. Mutta jos kattila antaa aina oman samanlaisen sivumakunsa soppaan, niin homma alkaa pitemmän päälle harmittaa. Tekee mieli vaihtaa joko kokkia tai kattilaa, koska on liian monta soppaa joista en luovu. Toisaalta sivumakuja voi olla sekä hyviä että huonoja, mutta vuosien saatossa sivumaut oppii helposti erottamaan itse sopan mausta.

Aiheeseen palatakseni: fuula tulee vääjäämättä ilmi kun kuulee samaa instrumenttia sekä luonnossa että omilla laitteilla toistettuna. Eri tavoin äänitettynä, erilaisissa akustisissa ympäristöissä soitettuna. Omien kokemuksieni mukaan vaikeimpia toistettavia ovat naisääni ja aidossa akustisessa ympäristössä hyvillä mikeillä äänitetty rumpusetti. Kun nuo jutut välittyy oikein, niin setti toimii.
 
Tässä suhteessa olen kyllä samaa mieltä eli ihmisen ääni on minulle yksi tärkeä referenssipiste, yllättävän hankala asia sen luonnollinen toistuminen kuitenkin on. Se kun toimii niin sitten muuten saa setti minulla olla itseäni miellyttävä matskulla kuin matskulla.

Uskallan siis avoimesti tunnustaa etten ole hakemassa sitä samaa kuin moni, yrittäessään toistaa kotonaan sitä konsertin tuottamaa äänimaailmaa, soundia ja elämystä. Siis pyrkimystä uskollisuuteen alkuperäiselle. Se on turhaa, sillä jos sitä haluaisin niin laittaisin kohtuu edulliset vermeet kotiin ja kävisin konserteissa 10 x nykytahtia :D
Nyt olen valinnut toisin ja pyrin vain ja ainoastaan itseäni miellyttävään toistoon, sillä notta kotonani soundi on minun mieleiseni se on minulle tämän harrastuksen kulmakivi.
 
Mika K sanoi:
Uskallan siis avoimesti tunnustaa etten ole hakemassa sitä samaa kuin moni, yrittäessään toistaa kotonaan sitä konsertin tuottamaa äänimaailmaa, soundia ja elämystä. Siis pyrkimystä uskollisuuteen alkuperäiselle. Se on turhaa, sillä jos sitä haluaisin niin laittaisin kohtuu edulliset vermeet kotiin ja kävisin konserteissa 10 x nykytahtia :D
Nyt olen valinnut toisin ja pyrin vain ja ainoastaan itseäni miellyttävään toistoon, sillä notta kotonani soundi on minun mieleiseni se on minulle tämän harrastuksen kulmakivi.

Tähän voisin sanoa, että sama. Missä päin konserttisalia, -areenaa tms. tulee olla, jotta kuulee "aidot äänet"? Luulempa että minun itseni tulisi olla muusikko, jotta saisin tuohon kelvollisen vastauksen.

Ok, me kaikki tiedämme suunnilleen miltä minkäkin tulee kuulostaa ja se riittää minulle. Tärkeintä onkin mielyttävä ääni ja musiikki - on se nyt sitten mitä tahansa, kunhan mielyttää.

Näin täällä.
 
Mä en täysin ymmärrä tota että pyritään toistamaan soittimet samanlaisina kuin ne oikeasti elävässä elämässä soivat. Tai siis ymmärrän mutta ehkä se ei ole mulle niin tärkeä prioriteetti kun kovin vähän tätä nykyä kuuntelen klassista tai akustista tavaraa. Mä en vaan oikein usko että ne saa kotona toistumaan niinkuin jossakin konserttisalissa sillä jokainen sali on yksilö samoin kuin jokainen koti ja setti. Mulle riittää että rummuissa on slämmiä ja kitarassa on säröä ja musiikki toistuu kokonaisuutena elävästi ja bändi soittaa hyvin yhteen. Ajoitusten olisi syytä olla kohdallaan ja dynamiikkaa saisi tietysti löytyä jos sitä tallenteella on. Sellainen livemäinen toisto on kai mulla jonkunlainen tavoite kuitenkin ja onhan siinä jotain samaa vaikka mulla se referenssi on siellä rokkikonsertissa useimmiten. Sellaisia rokkikonsertin äänenpaineita ei ihan pikkurahalla kotiin rakenneta ja omaan kuunteluhuoneensakkin ne vaatisivat eli aika utopistista sekin on. Ainakin aika monelle. Jonkunlaisen viitteen kun siitä livekonsertista kotona saa niin se on jo hyvin.

Se että soittimet kuulostaa oikealta ei mun mielestä takaa vielä mitään. Siis että se musiikki toimisi kokonaisuutena ja olisi mukaansatempaavaa. Ei se mulle ainakaan mitään fiilistä tuo vaikka varmaan hienolta kuulostaakin. Ehkä mun pitäis kuulla sellaista pyöreän maan settiä joskus niin munkin silmät avautuis :D. No ainakin tunnen että olen löytänyt sen jutun minkä perusteella laitteita arvioin kun mahdollisia päivityksiä tulee ja se on jo mun mielestä paljon. Joskus ensimmäisten kaiuttimien ostovaiheessa kuuntelukierrosta tehdessäni en ehkä tiennyt mitä toistolta halusin ja oli aika tuskallista etsiä saman hintaluokan kaiuttimista jotakin sävyeroja sillä ei niitä loppujen lopuksi paljon ollut kun elektroniikka oli sama. Kuunteli jotakin Krallin hissimusaa ja mietti että kuulostaapa pöntöt samanlaisilta. No nyt lähden ainakin pratin ja melodian tulee toistua hyvin ja kaikenlaisen musiikin pitää pysyä kuuntelukelpoisena. Niiden huonojenkin äänitysten. Se musiikki on nimenomaan tämän harrastuksen takana ja jos sitä mielimusiikkia ei ole kiva kuunnella niin silloin mahtaa olla vikaa jossakin. Oma setti ei ole tällä hetkellä vielä lähellekkään finaalissa ja kehitettävää löytyy mutta ainakin tietää mitä lähtee hakemaan ja millä niitä parannuksia mahdollisesti saa aikaan. Se on mun mielestä jo paljon.
 
Mika K:lla ja Isojussilla mun mielestä hyviä kommentteja. Akustiset soittimet ja ihmisääni ovat hyviä referenssejä, mutta konsertti sali ei välttämättä niinkään. Esim. tutun ihmisäänen tunnistaa oikein hyvin erittäin kaikuisassa tilassa kuten myös kaiuttomassa, ja kaikessa tältä väliltä - ja ne on kaikki ihan yhtä "oikein", silloin kun sen äänen tunnistaa. Tämän vuoksi itselleni absoluuttinen sointiväri ei ole ykkösasia. Kaikki tilat soi omalla tavallaan, konserttisalitkin. Tärkeämpää on tunnistaa soittimet ja se mitä ja miksi soittaja soittimellaan jotain tekee, rytmi, melodia, mikrodynamiikka...
 
LaJazz sanoi:
Omien kokemuksieni mukaan vaikeimpia toistettavia ovat naisääni ja aidossa akustisessa ympäristössä hyvillä mikeillä äänitetty rumpusetti. Kun nuo jutut välittyy oikein, niin setti toimii.

Sä ja Pasi P ootte ajatustenlukijoita :D Siis kun laulaja kuulostaa elävältä kättä päivää-mallilta ja akustiset rummut lähtee tarvittaessa dynamiikalla kuin tykin piipusta kalvoäänineen ja aitoine kilahduksineen ja selvästi erottuvin monin suhinasävyin niin alkaa jo kelpaamaan. (Tietysti basson on ulotuttava voimalla kellariin saakka kuivalla säröttömällä murinalla mutta tuohan olikin jo itsestäänselvyys.) Jos nuo eivät ole pääpiirteittäin kondiksessa niin turha tulla mulle perustelemaan ääntä millään hienolla filosofialla ja oikealla kuuntelutavalla jossa arvostetaan vain jotain ylevämpää ja olennaista.
 
isojussi sanoi:
Se että soittimet kuulostaa oikealta ei mun mielestä takaa vielä mitään. Siis että se musiikki toimisi kokonaisuutena ja olisi mukaansatempaavaa. Ei se mulle ainakaan mitään fiilistä tuo vaikka varmaan hienolta kuulostaakin.

Toki musiikin kokonaisvaltainen ja mukaantempaava toimiminen on ylivertaisen paljon yksittäisen soittimen bongailua tärkeämpää. Mutta eiköhän tuo kokonaisuuskin toimi silloin kuin mikä tahansa soitin soolona soi kuin soittimen pitää. Mutta kuten totesin, oma selitys oli lyhyt ja puutteellinen.

Konserttisalilla tarkoitin lähinnä mitä tahansa tilaa missä musiikkia soitetaan. Ei tosiaan tarvitse olla huippusalissa parhaalla paikalla että elävä musiikki toimii ja kuulostaa "oikealta".
 
Mika K sanoi:
Uskallan siis avoimesti tunnustaa etten ole hakemassa sitä samaa kuin moni, yrittäessään toistaa kotonaan sitä konsertin tuottamaa äänimaailmaa, soundia ja elämystä. Siis pyrkimystä uskollisuuteen alkuperäiselle. Se on turhaa, ..

Jos setti toistaa konsertin äänimaailman buenosti, tuleeko siitä sen vuoksi huono jonkun tyyppisellä musalla?
 
Tawe sanoi:
Akustiset soittimet ja ihmisääni ovat hyviä referenssejä, mutta konsertti sali ei välttämättä niinkään.

Sali ei varmaan ole referenssi. Mutta ei kai ne akustiset soittimet ja ihmisääni hirveästi siitä happane jos ne esitetään tarkoitukseen suunnitellussa tilassa?
 
Pasi P sanoi:
Jos setti toistaa konsertin äänimaailman buenosti, tuleeko siitä sen vuoksi huono jonkun tyyppisellä musalla?
En puhu nyt siitä onko se huono vai hyvä, vain siitä onko se itselle mieleinen. Jos omiin mieltymyksiin tuo istuu niin silloinhan ollaan optimitilanteessa! Siinä en kuitenkaan näe mitään järkeä, että itseisarvona pyritään johonkin tuommoiseen päämäärään tyyliin " Siellä konsertissa se ja se ääni riipi korvia niin sellainen pitää saada kotiinkin.."

Minusta tämän harrastuksen päämäärä on tarjota sen kuuntelun kautta elämyksiä ja hyväolontunnetta, se saako sen laitteita testilevyllä vertailemalla, itse laitteita rakentamalla ja niitä käyttämällä vai vain musiikkia kuuntelemalla radiosta tai jollain sekasikiöllä näistä on minusta sivuseikka. Pääasia, että nauttii.
 
Pasi P sanoi:
Mutta ei kai ne akustiset soittimet ja ihmisääni hirveästi siitä happane jos ne esitetään tarkoitukseen suunnitellussa tilassa?

No jos ilmankosteus ja lämpötila on OK, eikä talo ole homeessa, niin ei kai ne siitä happane...
 
Mika K sanoi:
Minusta tämän harrastuksen päämäärä on tarjota sen kuuntelun kautta elämyksiä ja hyväolontunnetta, se saako sen laitteita testilevyllä vertailemalla, itse laitteita rakentamalla ja niitä käyttämällä vai vain musiikkia kuuntelemalla radiosta tai jollain sekasikiöllä näistä on minusta sivuseikka. Pääasia, että nauttii.

Täysin samaa mieltä. Mulle tärkeetä on että musiikki kuulostaa hyvältä ja tuottaa elämyksiä jotka nostaa karvat pystyyn. Konsertit ja live-nautinnot yleensäkin ovat omanlaisiaan kokemuksia, jossa ilmapiiri on erittäinkin tärkeässä osassa. Jos keikan jälkeen saa saman musiikin tai saman bändin kuuntelussa kotona uusia samanlaisia kicksejä kuin keikallakin, on oma setti hyvässä kunnossa. Kaiken arkisen rävellyksen keskellä tarvitaan nautintoja, musiikki on yksi niistä minulle.
 
Mika K sanoi:
En puhu nyt siitä onko se huono vai hyvä, vain siitä onko se itselle mieleinen. Jos omiin mieltymyksiin tuo istuu niin silloinhan ollaan optimitilanteessa! Siinä en kuitenkaan näe mitään järkeä, että itseisarvona pyritään johonkin tuommoiseen päämäärään tyyliin " Siellä konsertissa se ja se ääni riipi korvia niin sellainen pitää saada kotiinkin.."
Tottakai pitää olla mieleinen. Eihän mitään järkeä missään muuten olisi. Ei ole onneksi vielä koskaan riipinyt korvaa akustisessa konsertissa vaikka joskus soi kovaa ja korkealta. Tämä on yksi juttu missä keinotekoinen toisto on usein ongelmissa.

Itselle tämä jonkinasteinen pyrkimys "konserttitunelmaan" johtuu siitä että olisi kiva pystyä kokemaan samanlaisia kiksejä kotonakin. Ei siitä että äänien pitää kuulostaa "samalta".

Minusta tämän harrastuksen päämäärä on tarjota sen kuuntelun kautta elämyksiä ja hyväolontunnetta, se saako sen laitteita testilevyllä vertailemalla, itse laitteita rakentamalla ja niitä käyttämällä vai vain musiikkia kuuntelemalla radiosta tai jollain sekasikiöllä näistä on minusta sivuseikka. Pääasia, että nauttii.

Aivan täsmälleen samaa mieltä.

Ihmettelen kun monella tuntuu olevan käsitys että pyrkimys "luonnonmukaisuuteen" (mikähän tuossa nyt olisi parempi sana tuon kurjan kliseen sijasta), olisi jotenkin vastakohta nautittavan ja elämyksellisen toiston kanssa. Minusta ne ovat lähinnä synonyymeja.
 
Pasi P sanoi:
Itselle tämä jonkinasteinen pyrkimys "konserttitunelmaan" johtuu siitä että olisi kiva pystyä kokemaan samanlaisia kiksejä kotonakin. Ei siitä että äänien pitää kuulostaa "samalta".

Loistava pointti! Eli ne kiksit tulee?
 
Back
Ylös