Kysymys flättissaundista

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 203
Kaupunki
Korvessa
Nytpä kysyn, että onko tuo flättisten traivi (PRaT) jotenkin sidoksissa hifismin transienttitoistoon. Transienttitoiston parantuessa näkisin ns. traivin parantuvan.
 
Todennäköisesti hyvä transienttitoisto on yksi (tärkeä) osa prättiä mutta ymmärtääkseni se ei yksinään vielä riitä.
 
Flättismerkkien laitteissa tuo transienttitoisto on, eli nopeat dynaamiset muutokset eri tasoilla on helposti huomattavissa. Laitteiden bassotoisto lähtee hyvinkin dynaamisesti jo alhaalta ja sitä on haettu silläkin, että joillakin näytteillä ääni ainakin itselleni jää aavistuksen kuivaksi.
 
seppo kaksonen sanoi:
Nytpä kysyn, että onko tuo flättisten traivi (PRaT) jotenkin sidoksissa hifismin transienttitoistoon. Transienttitoiston parantuessa näkisin ns. traivin parantuvan.

Transienttitoisto on mielestäni hyvin pitkälti kiinni kaiuttimien suuntaavuudesta eli suoran äänen suhteesta huoneheijastuksiin nähden. Lisäksi iskuäänen eri taajuudet pitää toistua samanaikaisesti eri taajuutta toistavien elementtien välillä.

Flättärit taas pitävät laajasta säteilykuviosta jotta voisi laittaa jalan vipottaessa jenkaksi pisin huushollia tai sitten vain kuunnella sivukorvalla pötköttäen huoneen perällä.

Tästä kulmasta katsottuna tasamaapöntöttöjen ei luulisi olevan kovinkaan paljastavat rytmin ja melodian ruttaantumiselle väärään väljohtoon kuten on saanut toisinaan lukea. Jotenkin tuntuu siltä, että hyvä transienttitoisto ja flättärismi eivät sovi samaan kuvaan. Mutta nyt joku asiasta tietävä flättäri tai oppi-isä kertokoot mikä yllä meni pieleen.
 
Toisinkuulija sanoi:
Kaikki, Sepi, kaikki..

Mites se transientteja parantaa kun ei suuntaavat tasamaapöntöt laitetaan miltei kiinni taustaansa (jonne ne on alunperin jo suunniteltu!) ja pötkötetään peräseinällä?
 
Sepi_1, sä lähdit taas ihan väärästä päästä purkamaan asiaa, se on se Source First.
 
Itse en ymmärä, mitä tuo transienttitoisto oikein tarkoittaa. Voisiko joku yrittää selittää. Rytmin ja rullaavuuden kyllä ymmärrän.

Yleensäkin minulle on tullut sellainen tuntuma, että flättärisoudi on juuri tätä rytmiä, rullaavuutta, nopeutta sekä pääsoittimien kohorenttia kuulumista, jolloin musiikin kokonaisuus välittyy svegaavana. Yksityiskohtien perässä ei juosta, vaan hyväksytään se, että osa levyn informatiosta ei kuulu selvästi. Emootion kannalta se ei olekaan tärkeää. Ei haluta äänitarkkailijan roolia vaan pysytellään yleisön puolella.

Resoluutioon, sävyihin ja äänikuvaan ei kiinnitetä liikaa huomiota. Vaan siihen musiikkiin. Se on kuin hyvä pöytäradio ulkona plus PRAT.
 
kaartovaara sanoi:
Itse en ymmärä, mitä tuo transienttitoisto oikein tarkoittaa. Voisiko joku yrittää selittää. Rytmin ja rullaavuuden kyllä ymmärrän.

Mä olen ymmärtänyt sen iskujen "nopeutena", tai siis kartion nopeana vaimenemisena ym. Joku tosin väitti, että transientit liittyvät vain diskanttiin, mutta sitä en silloin ainakaan syönyt...
 
Nimenomaan se Source First, kyllä se teidän mainostamanne flättärisoundi sieltä puskee läpi kaikentyyppisistä kaiuttimista. Eikös se Juuso ollut soitellut Magnepaneja (speakers first koulukuntaa) Expoilla ja saanut ihan hyviäkin tuloksia.

-Arto
 
Useimpien FE-pelien transienttitoisto ei mitattuna ole yhtään sen kummempi kuin muidenkaan laitteiden. Draivi tulee pikemminkin oikea-aikaisuudesta (toimivasta mikrodynamiikasta), se on eri asia kuin 'nopeus'. Se, että sen kokee 'hyvänä iskujen toistumisena' on sitten taas eri asia.
 
Kaikki kiteytyy siihen Pace, Rhythm and Timing -asiaan, se on se "soundi".
 
Tawe sanoi:
Sepi_1, sä lähdit taas ihan väärästä päästä purkamaan asiaa, se on se Source First.

Jäikö hymiö pois? Tuolla etupään rytmikkyydellä ei nyt hirveitä tehdä jos iskuäänet kuitenkin loppupäässä "paskotaan hallitusti" filosofiaa edustavilla seinäkaiuttimilla.

T. Speakers first koululainen
 
FE on vakava asia :-X. Entäs sepi_1, tarkotitiko "paiskoa" vai "paskoa" kaiuttimilla, siinä on vissi ero :D.
 
Tawe sanoi:
Kaikki kiteytyy siihen Pace, Rhythm and Timing -asiaan, se on se "soundi".
Nämä Tawenkin kuvailemat asiat minä löydän monesti itse musiikista itsestään.Laitteet vaan joskus luovat siihen hyvät edellytykset.Laitteistoa jotka tuota on edesauttaneet eivät kyllä ole olleet milläänlailla mihinkään sidoksissa.Yhtälailla näitä kaikkia olen saanut ulos kottaraisenpöntöstä kuin suuntaavasta tuotoksesta.
 
punssi, sinäkin puhut vain kottaraisen pöntöistä ja/tai suuntaavista tuotoksista. sourcella on väliä.
 
Joo puhuin kun kaiuttimiin jossakin välissä viitattiin.Ja onhan siinä source first ideologiassa jotain perääkin varsinkin jos asiaa tarkastellaan aivan alkupäästä hinnan suhteen.Emännän kelloradiosyteemi ei saa ainakaan Pratia aikaan jos minun musiikkia kuunnellaan.
 
Olisi joskus kiva lukea "flättisporukan" arvioita toistensa laitteistosta. Tila, rytmi ja ajoitukset, mutta kuinka se saavutetaan. Minulle kelpaa mainiosti nuo, mutta siinäpä onkin tekemistä, että saavutetaan musiikin dramaturkiaa.
Laitteiston reaktionopeus on hyvinkin milenkiintoinen yhtälö liitettynä musiikintoistumisen niin, että voidaan seurata niitä soittimia.
 
seppo kaksonen sanoi:
Olisi joskus kiva lukea "flättisporukan" arvioita toistensa laitteistosta. T

No eikös flättisjengi voisi elvyttää nämä soundipoliisikuviot? Toimi erittäin hyvin wanhan palstan aikaan. Miksei siis vieläkin?
 
Back
Ylös