Kysymyksiä Project Debut III tiimoilta

Tunar

Käyttäjä
Liittynyt
10.12.2007
Viestejä
11
Ostin muutama vuosi sitten Debut III:n. Minua ärsytti soittimessa alussa asti tuo ohut huopamatto levylautasella, joka lähti aina lautaselta levyn mukana. Jokin aika sitten ostin 2-3 mm paksun huopamaton tuon alkuperäisen tilalle. Käyttömukavuus triplaantui, ei tarvitse aina asettaa levyä vaihdettaessa mattoa uudelleen paikalleen.

Nyt minua on askarruttanut pitäisikö soitinta jotenkin säätää tuon maton vaihtamisen seurauksena. Levyt näyttävät tulevan häiritsevän lähelle äänirasian runkoa, mikä aiheuttaa sydämen tykytyksiä ainakin kierompia levyjä soitettaessa. Vai onko tuo normaalia Ortofon OM 5E -äänirasialla?

Siitä päästäänkin seuraavaan kysymykseen. Minä olen ajatellut kevään aikana päivittää äänirasian parempaan. Soittotunteja nykyiselle rasialle on kertynyt aika runsaasti. Miten paljon on mielekästä sijoittaa uuteen äänirasiaan kyseessä on kuitenkin alle 300 euron soitin? Suosituksia otetaan vastaan. Kuuntelen kaikenlaista musiikkia laidasta laitaan. Pääpaino on kuitenkin vanhemmassa rokissa, bluesissa, jazzissa, funkissa ja soulissa. Riaana minulla on Projectin oma Phono Box II.

Onko muita suositeltavia modauksia tuohon Projectin Debut III malliin kuin sen vaihtaminen kokonaan parempaan?
 
OM rasiat voi päivittää vaihtamalla pelkän neulan. OM10 -neula tuo edullisesti pienen parannuksen äänessä eikä säätöja tarvitse muuttaa. OM20 ja OM30 ovat jo huomattavasti parempia, mutta valmistajan suositusten mukaan ainakin vaatisivat neulavoiman pienentämistä.

Gradot kuulemma ottavat helposti häriöitä lautasen alla sijaitsevasta moottorista, jollainen Debutissa juuri on.

Ortofonin 2m ja Goldringin 1000 tai 2000 sarjalaiset voisivat olla mielenkiintoisia vaihtoehtoja.
 
Itse vaihdoin tuohon soittimeen Ortofonin OM 20 superin ja voin sanoa että sillä yhdistelmällä saa tuon soittimen kanssa jo niin ilmavaa ja upeaa vinyyli soittoa, että meinannut uskoa 500€ sellainen voi olla edes mahdollista.

Mielelläni olisin sitä 30 neulaakin testannut, mutta jouduin noitten sorvien kanssa sellaiseen vaihtokierteeseen, että nyt alkaa vasta pölyt vähän laskeentua.

Voin rehellisesti sanoa, että tuo debut III ja OM 20 super oli sellainen yhdistelmä, että olen parissa muutaman tonnin soittimella soitetulla demolla joutunut hiljaa mielessäni sanomaan, että eipä ole lähelläkään tuota Deputin ja OM 20 rasian sointia.

Mitään prättejä siinä soinnissa tuskin oli, mutta ilmavuutta ja jotain sellaista hypnoosia, ettei viitsinyt mennän illalla nukkumaan ollenkaan, kun aina löytyi vielä yksi levy, mikä oli pakko soittaa.

Minulla olisi tuossa hyllyssä noin 3kk soitettu OM 20 rasia, mutta en viitsi sitä sinulle tyrkyttää, että et luule minun sitä sen takia suitsuttaneen. Pitää joskus testailla sitä tähän NASsilaiseenkin. Menee kyllä hermo, jos se kepittää tuon keskiraskaan sarjan Jubileen mennen tullen.

Jyri

Edit: Lainaan voin tuon OM 20 Superin sinulle kyllä antaa jos haluat kokeilla, että puhuinko palturia. Sen jälkeen sitten tiedät, että kannattaako päivitys vai ei. Laita privaa jos kiinnostaa kokeilla.

Edit2: Niin ja oma soittimeni oli deput III E, eli tämä laiskanmiehen loppukatkaisulla oleva malli josta piti 50 € enempi muistaakseni köyhtyä. Mutta soinnissa noissa kahdessa tuskin mitään korvin kuultavaa eroa on.
 
Robert Holmberg sanoi:
Gradot kuulemma ottavat helposti häriöitä lautasen alla sijaitsevasta moottorista, jollainen Debutissa juuri on.
Kaverilla on raato Gold Projectissaan eikä mitään häiriöitä ole, päin vastoin. Ortofonissa kyllä tuli hurinaa keskitapin lähellä...... olisko kyse maadoituksista???
 
Olisiko järkevämpää sijoittaa 99 e Ortofon 2m rediin vai 99 e Om 20 neulaan? Mikä noiden ero käytännössä on? Siis noissa 2m- ja Om tyypin -rasioissa.
 
Vaikea kysymys, koska olen kuullut vain OM20:en ääntä, enkä sitäkään Projectin soittimessa. Ainakin 2m Blue ja OM30 -rasioilla on sama neulanhointa, mutta Blue on hinnaltaan halvempi. Oletettavasti se ei rasiana ole ainakaan OM-rasiaa huonompi, joten näistä se on todennäköisesti parempi ostos.

OM20:ssa taas on "Nude elliptical" neula, joka on ilmeisesti kehittyneempi kun 2m Redin elliptinen. Toisaalta neulanhionta ei kerro äänirasian laadusta koko totuutta. Kuuntelematta olisi valinta aikamoista arpomista. Itse valitsisin helpomman asennuksen perusteella tässä tilanteessa näistä OM20:en. Toisaalta 2m näyttää omasta mielestäni nätimmältä :)
 
Muistaakseni vanha om sarja jää eläkkeelle, joten neuloja ei välttämättä hirmu pitkää saa, eli olisko uusi sarja viisaampi valinta.


T.JH
 
Tunar sanoi:
Nyt minua on askarruttanut pitäisikö soitinta jotenkin säätää tuon maton vaihtamisen seurauksena. Levyt näyttävät tulevan häiritsevän lähelle äänirasian runkoa, mikä aiheuttaa sydämen tykytyksiä ainakin kierompia levyjä soitettaessa. Vai onko tuo normaalia Ortofon OM 5E -äänirasialla?

Neulakulma on säädetty alkuperäiselle matolle. Jos vaihdat maton paksumpaan - neulakulma muuttuu ja vartta pitää nostaa.
 
Kajtsu sanoi:
Neulakulma on säädetty alkuperäiselle matolle. Jos vaihdat maton paksumpaan - neulakulma muuttuu ja vartta pitää nostaa.

Miten tuo tapahtuu?
 
Ilmeisesti tornin tyvessä on ruuvi tai pari joita pitää löysätä. Kannattaa katsoa käytöohjeista tarkemmin. Ruuveja löysätessä kannattaa pitää tornista kiinni jottei se putoa löysätessä alas kuten monissa varsissa käy. Ennen tuota projektia merkkaa vaikka lyijykynällä torniin merkki josta näet mikä oli aloituskorkeus, jolloin on helppo nostaa/laskea vartta tarkemmin.


T.JH
 
En löydä mainintaa manuaalista tuosta säädöstä eikä sitä löydä silmäkään.

http://www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_debut.pdf

Sen sijaan Xpressionissa se taitaa olla.

http://www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_xpression.pdf

Onko tuosta äänivarren pienestä soittokulman muutoksesta haittaa vai pitääkö minun kaivella alkuperäinen matto varastosta ja kiroilla joka kerta kun vaihdan tai käännän levyä. Voihan sen tietysti liimata levylautaseenkin...


Alla vielä esittelytekstit molemmista soittimista


Pro-Ject Debut III

• Tonearm bearing comprises inverted hardened stainless-steel points and sapphire thrust-pads

• Headshell and armtube formed from a single aluminium workpiece, rotation allows adjustment

needle azimuth despite fixed headshell

• Steel platter with felt mat

• Low-tolerance chrome-plated stainless-steel axle runs on a polished ball bearing in a brass bearing housing

• Motor decoupled to reduce vibration



Pro-Ject 1 Xpression III

• Tonearm bearing comprises inverted hardened stainless-steel points and sapphire thrust-pads

• Conical carbon fibre armtube allows adjustment of needle azimuth despite fixed headshell

• Vertical tracing angle adjustable

• Acrylic platter

• Low-tolerance chrome-plated stainless-steel axle runs on a polished ball bearing in a brass bearing housing

• Motor decoupled to reduce vibration

• Rubber-damped aluminium cones
 
Pitäisi säätää ja kannattaakin. Itse vaihdoin myös Pro-Jectin Xpressionista huopamaton kumiseen mattoon jonka nyysin yhdestä "vintage"-pioneerista. Sointi parani kummasti, mutta diskanttiin tuli ikävän kolkko sävy johtuen VTA:n keturaisuudesta. Tosin pahempaa se tuntuu tekevän ollessaan liian ylhäällä. En tosiaan tiedä, onko Debutissa kyseistä säätöä lainkaan, kaverilla sellainen kyllä olisi, mutten ole vehjasta niin hyvin koskaan tutkinut.
 
Tunar sanoi:
Onko tuosta äänivarren pienestä soittokulman muutoksesta haittaa vai pitääkö minun kaivella alkuperäinen matto varastosta ja kiroilla joka kerta kun vaihdan tai käännän levyä.

Pro-Ject 1 Xpression III

• Vertical tracing angle adjustable

Se on tuo ominaisuus jota tarvittaisiin. Ihan pienistä korkeuseroista tuskin kannattaa huolestua, onhan ne levytkin eri paksuisia keskenään.
Eihän se äänivarsikaan ole tasoonsa hitsattu vaan keinuu ylös alas joten rasia tuskin napsahtaa kiinni levyn pintaan kupruista huolimatta. Ja Projectihan on vielä täysin käsikäyttöinen, joten varmasti sen neulan saa levylle niin ettei vedä samalla naarmua isoimman kuprun kohdalle.
 
En tiedä minäkään onko kyseisessä soittimessa VTA:n säätömahdollisuutta. Jotkut on siltikin tviikanneet varrenkorkeutta laittamalla asennuslevyn alle jotain sopivan paksua materiaalia jne. Itse en kyllä lähtisi noita miettimään. Levymattojakin on usean paksuisia ja eri materiaaleista joten niistäkin on sopiva löydettävissä..... toinen juttu on se että mitä tuollaiseen projektiin kannattaa sijoittaa rahallisesti.


T.JH
 
VTA eli Vertical Tracking Angle (neulakulma) on varsin tärkeä juttu - etenkin eri neulahionnoilla. Jos neula kulkee väärässä kulmassa se kyntää uraa - ääni säröytyy, pahimmasssa tapauksessa levy rikkoutuu. Ongelma pahenee siirryttäessä pyöreästä hionnasta elliptisen kautta shibataan.

Täältä lisätietoa http://www.rega.dk/artikler_files/rega_on_vta.pdf.

Mittaa alkuperäisen maton paksuus ja uuden maton ero. Laita sopiva prikka varren jalustan ja plintin väliin kiinnitysruuveihin jos varressa ei ole säätöä.
 
Kun kerran otsikko on oikea niin kysytään nyt täällä:

Mulla on ylimääräisenä vanhempi Project Debut levari ja ajattelin virittää sen työhuonesettiin. Siitä vaan puuttuu se
"naru ja punnus -systeemi" jolla säätää anti-skating kohdalleen.

Ajattelin laittaa jonkun vaan kikkareen roikkumaan siihen langan varaan, mutta sen kikkareen painoa kyselisin.. onko jollain tietoa siitä tai kyseistä soitinta ja esim. neulapainovaakaa tms. jolla sen painon vois tsekata?
 
Tunar sanoi:
Ostin muutama vuosi sitten Debut III:n. Minua ärsytti soittimessa alussa asti tuo ohut huopamatto levylautasella, joka lähti aina lautaselta levyn mukana. J

Tunar, itsekin ostin vastikään tuon perussoittimen. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä hintaansa nähden mutta minua(-kin) ärsyttää eräs asia. Nimittäin soitin tuntuu resonoivan aika tavalla, ts. levyn "tyhjissä" kohdissa ja kappaleiden hiljaisissa osissa on kuultavissa aivan selkeä mekaaninen jyrinä (ei siis mikään virtalähteen verkkohurina).

Kiinnititkö huomiota omassasi ja onko täällä foorumilla hyviä neuvoja? Siis muita kuin soittimen vaihtaminen. Perusvehjehän tuo on, mutta aiemmassa muovisessa vielä enemmän perusvehkeessä ei tuollaista ominaisuutta ollut (muita "ominaisuuksia" kyllä sitäkin enemmän, siksi vaihdoin).
 
Varmista neulapaino heti ensimmäisenä. Ortofonin sivuilta löytynee tiedot tuonkin rasian neulapainosuositukselle. Maton vaihtoa voi myös kokeilla. Xpressionissa ei moista ongelmaa juuri ole. Eihän vinyylistä koskaan saa taustaa mihinkää -200dB -tasolle, mutta aika musta tuo omani on. Rasiana Dynavectorin 10X5.
 
Back
Ylös