Alex
Hifiharrastaja
Moi !
Olen useaan kertaan miettinyt seuraavaa asiaa; Eikö parhaan mahdollisen kuuntelukokemuksen saamiseksi pitäisi pyrkiä kuuntelemaan äänitettä sillä volyymilla jolla tarkkailupisteessä oleva henkilö sen äänitystilanteessa kuulee?
Tämä koskee ensisijaisesti konserttitaltiointeja mutta sitä pitäisi voida soveltaa myös studiolevytyksiin.
Itse olen siinä tilanteessa että voin vapaasti valita kuunteluvoimakkuuden. Tietenkään ei ole mielekästä käyttä absoluuttista konserttiäänenpainoa inakaan rock-musiikissa, mutta myöskin alle 80dB:n tasoa käyttäessä jää jotian puuttumaan. Wagnerin mussikissa tulee käyttää volyymia joka forte-kohdissa ylittää reilusti 100dB. Siis minun mielestäni
Ymmärtääkseni aika iso osa kuuntelee suhteellisen vaatimattomalla volyymilla, eikö tämä ole todella paha puute?
--
Olen useaan kertaan miettinyt seuraavaa asiaa; Eikö parhaan mahdollisen kuuntelukokemuksen saamiseksi pitäisi pyrkiä kuuntelemaan äänitettä sillä volyymilla jolla tarkkailupisteessä oleva henkilö sen äänitystilanteessa kuulee?
Tämä koskee ensisijaisesti konserttitaltiointeja mutta sitä pitäisi voida soveltaa myös studiolevytyksiin.
Itse olen siinä tilanteessa että voin vapaasti valita kuunteluvoimakkuuden. Tietenkään ei ole mielekästä käyttä absoluuttista konserttiäänenpainoa inakaan rock-musiikissa, mutta myöskin alle 80dB:n tasoa käyttäessä jää jotian puuttumaan. Wagnerin mussikissa tulee käyttää volyymia joka forte-kohdissa ylittää reilusti 100dB. Siis minun mielestäni
Ymmärtääkseni aika iso osa kuuntelee suhteellisen vaatimattomalla volyymilla, eikö tämä ole todella paha puute?
--