Kuunteluvierailujen merkitys harrastukselle

sihvis

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
16.8.2006
Viestejä
12 787
Kaupunki
Kouvola
Hieman yhteenvetoa sieltä täältä kuulemistani ajatuksista ja omista mietteistä ja muutakin.

Lähes kaikilla täällä kirjoittavilla on hifilaitteisto kotonaan, joillakin elämänsä ensimmäinen, toisilla taasen 10-20-30:s setti vaihtosyklistä ja harrastuksen tilanteesta riippuen. Ensimmäinen setti on tärkein ja sitä hankittaessa on hyväksyttävä että se ei tule olemaan maailman tai kylän paras, ei välttämättä edes oman maun mukainen. Se on lähtökohta. Ensimmäisen setin tarkoitus on opettaa kuuntelemaan ja samalla antaa hyvin tunnettu vertailukohta kun kuullaan muita laitteita. Ensimmäinen hifisetti on tarkoitettu siihen että harrastaja oppii tuntemaan itsensä, "täällä soi näin, miten haluaisin että täällä soisi".

Vertailukohtaa äänelle haetaan muista laitteista, on suorastaan vaarallista jäädä muhimaan vain oman setin ääreen, sillä silloin hiljalleen sokaistuu kuuroutuu oman setin äänelle, koska se on ainoa kuultavilla oleva, alkaa sen ääntä pitää oikeana. Tällöin muualla kuunnellessa tulee vain tuntemuksia että kotona soi paremmin, kaikki kuulostaa aidommalta,rytmisemmältä,elävämmältä yms., vaikka tosiasiassa se kuulostaa vain tutummalta.
(Voi toki olla että kotona oikeasti kaikki on aina paremmin, mutta en luottaisi tähän, varsinkaan ensimmäiseltä tai toiselta setiltä.)

Monesti äänelliset seikat ovat myös sellaisia että niitä on hyvin hankala kertoa sanallisesti, toisaalta ongelmana on että lukija ei ymmärrä mistä on kyse, jos ei ole itse kuullut. Mustaa taustaa, äänen puhtautta, bassokontrollia, resoluutiota, ilmavuutta. Oma setti kuulostaa ihan hyvälle eikä noita osaa kaivata kun ei tiedä miltä ääni kuulostaa jos ko. ominaisuuksia siinä olisi tai ei ole. Ei osata kaivata sitä mistä tiedetä, eikä toisaalta tunneta pienten erojen merkittävyyttä äänelle. Referenssitason asettaa paras kuultu ääni ja jos on kuultu vain p**kaa niin myös referenssi on sitä.

Tämä aiheuttaa vääristymää myös täällä keskusteluissa, tai vääristymää on ehkä väärä sana, mutta ilmiö on mielestäni havaittavissa eri keskusteluissa, varsinkin kun pyydetään mielipiteitä laitteista. Osa suosittelee aina omiaan, usein parempana kun muiden ehdotukset, koska soi niin hyvin kotonakin, ja osa taas alkaa kysellä mitä musiikkia kuunnellaan ja millainen tila ja budjetti ja sijoitusmahdollisuudet ja merkkejä ja malleja satelee paljonkin. Joillekin hyvä ääni on absoluuttisesti se mistä itse pitää ja toisille taas, no, hieman laajemmin tilanteesta ja paikasta ja musiikista riippuen.

Halvin keino tähän korvien "kuunteluhorisontin avaamiseen" on vierailu muiden harrastajien luona, kalliimpi sitten laiterumba kotona.
 
Erittäin hyvä avaus! Itse olen tätä samaa asiaa pohtinut vuoden päivät. Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi.

Jotta kokemus ja näkemys hyvästä äänestä voi olla luotettava, pitää olla laajemmin kokemusta eri seteistä. Kokemusta voi kerryttää messuilla, kavereiden luona tai varaamalla aikaa kuunteluun HiFi liikeissä.

Minulla on kaverit hifi-äänentoisto näkökulmasta täysiä debiilejä. Äijillä on ollut kunnon ekat laitteet, sitten tuli perheleikit ja nyt kamat on kaapissa kun lapset repisivät johdot ja nyppisivät nappulat irti... Ei mitään tukea enää sieltä. Olen aidosti huolissani taidoistani tai näkemyksestäni. Sitä ylläpidetään lähinnä noilla yksinäisillä reissuilla hifiliikkeisiin tai tapahtumissa. Pöh!

Ja näihin samoihin kaiuttimiin vuosikymmeneksi jämähtäminen ei muuten vie harrastustani eteenpäin. Ei käsi, nämä on laitettava vaihtoon, eihän tässä muuten kehity. :(

Lainatakseni erään HH foorumivaikuttajan erittäin hyvää alaherjaa: "varoitus, puukorvasisältöä".
 
Messut ja muut tapahtumat ovat parempi kuin ei mitään, mutta vierailut harrastajien luona ovat avanneet omat korvani tajuamaan, kuinka monella eri tavalla on saavutettavissa nautinollista musiikinkuuntelua. Harrastajat ovat valinneet koteihinsa juuri sinne sopivat laitteet omien preferenssiensä mukaisesti, mikä antaa ylivoimaisen edun liikkeiden tai messujen kuuntelutilanteeseen verrattuna.

Lisäksi kuuntelutapahtuma harrastajavierailuilla on rento ja leppoisa. Suosittelen kaikkia kutsumaan itsensä kylään ainakin lähinnä asuvat harrastajakollegan luokse, jos ei ala muuten kutsua kuulumaan ;)
 
Susivatkain sanoi:
Minulla on kaverit hifi-äänentoisto näkökulmasta täysiä debiilejä. Äijillä on ollut kunnon ekat laitteet, sitten tuli perheleikit ja nyt kamat on kaapissa kun lapset repisivät johdot ja nyppisivät nappulat irti... Ei mitään tukea enää sieltä. Olen aidosti huolissani taidoistani tai näkemyksestäni. Sitä ylläpidetään lähinnä noilla yksinäisillä reissuilla hifiliikkeisiin tai tapahtumissa. Pöh!

Anteeksi offtopic, mutta meillä on kyllä tenavat oppineet ihan sanomalla mihin saa koskea ja mihin ei, mutta toki on vähän hyllyjärjestelyilläkin estetty liikaa innostumista nappuloista. Asiaa ehkä vähän auttaa kun on noita DVD-soittimia pari rämpytettävänä telkkarin alla.

Mutta itse otsikkoon olen kyllä täysin samaa mieltä, että harrastajatoverien luona käyminen ylipäätään avasi itselläkin näkemystä siitä minkälaista hyvää ääntä oli siihen asti missannut. Äärimmäisen erilainen äänikin on useimmiten elämys vaikkei sitten olisikaan se oma tavoite. Ehdottamasti tärkeä mutta helposti unohtuva osa harrastusta että käy kokeilemassa muiden harrastajien setitysten tuloksia. Lähes poikkeuksetta siitä saa isäntä ja vierailija kumpikin aina jotain irti.

Niin ja pakollinen disclaimer: jos olet hankkinut kalliit / hyvät laitteet joihin olet tyytyväinen ja musiiki kuulostaa hyvältä, niin ehkä ei aina kannata lähteä katsastamaan muiden settejä, voi tulla paha epätyytymättömyyskompleksi joka voi käydä kalliiksi ;)
 
Susivatkain sanoi:
Erittäin hyvä avaus! Itse olen tätä samaa asiaa pohtinut vuoden päivät. Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi.

Jotta kokemus ja näkemys hyvästä äänestä voi olla luotettava, pitää olla laajemmin kokemusta eri seteistä. Kokemusta voi kerryttää messuilla, kavereiden luona tai varaamalla aikaa kuunteluun HiFi liikeissä.

Kannatan kyllä vierailuja, mutta vierailujen lisäksi kannatan ehdottomasti myös akustisia live-konsertteja. Ettei puukorv- eikun aitous unohtuisi. ;)

Tänään kuiskasin hellasärön korvaan että kuuntele, tällä tavalla stereoiden pitäisi kotonakin soida, kun istuimme teatterikatsomossa ja ei ihan pienimuotoinen jazz-porukka aloitti soiton reippaasti ja lujaa. No, olimme tästä täysin erimieltä keskenämme, taaskin, mikä ei tietenkään ollut yllätys. :p
 
RapsuZ sanoi:
Tänään kuiskasin hellasärön korvaan että kuuntele, tällä tavalla stereoiden pitäisi kotonakin soida, kun istuimme teatterikatsomossa ja ei ihan pienimuotoinen jazz-porukka aloitti soiton reippaasti ja lujaa. No, olimme tästä täysin erimieltä keskenämme, taaskin, mikä ei tietenkään ollut yllätys. :p
Juu, aika harvoin se livemusiikki mitään korvakarkkia on ainakaan sisätiloissa vaikka se viehättääkin kovasti ja ainakin minä koitan sellaista livemäistä saundia kotiin rakentaa.

Kyllä vierailut ovat mukava osa harrastusta. Itse ainakin pidän yhtenä tärkeimmistä asioista sitä että muitten levyjä kuunnellessa saa tutustua aina uusiin tai ainakin itselle tuntemattomiin artisteihin. Music first ;)!
 
isojussi sanoi:
Kyllä vierailut ovat mukava osa harrastusta. Itse ainakin pidän yhtenä tärkeimmistä asioista sitä että muitten levyjä kuunnellessa saa tutustua aina uusiin tai ainakin itselle tuntemattomiin artisteihin. Music first ;)!

Milloinkas Jussi tulet kuunteleen sinfoniaorkesteria olohuoneeseeni, täällähän tosin oli "vain" ne Onkyot :D. Voit toki tuoda myös omat "örinät", nekin vois toimia...
 
On hienoa ja kivaa kokeilla eri settejä ja välillä jopa kuunnella jotain rajusti värittävää, samalla tulee esiin joitain sen osaalueen vahvuuksia joita ei omilla laitteilla kuule.
Kannattaa kantaa myös kotiin kuunneltavaksi eri laitteita jos oman kauppiaan hermo ja huumori kestää. Yllätyin positiivisesti kun oli tuossa Almarro koeajossa ja jopa vaimo alkoi kehumaan ääntä luonnolliseksi. Kyllä niitä eroja on!
 
isojussi sanoi:
Juu, aika harvoin se livemusiikki mitään korvakarkkia on ainakaan sisätiloissa vaikka se viehättääkin kovasti ja ainakin minä koitan sellaista livemäistä saundia kotiin rakentaa.

Kyllä vierailut ovat mukava osa harrastusta. Itse ainakin pidän yhtenä tärkeimmistä asioista sitä että muitten levyjä kuunnellessa saa tutustua aina uusiin tai ainakin itselle tuntemattomiin artisteihin. Music first ;)!

Juuri näin.
Kyllähän live-esityksessä on usein sellaisia rasittavia piirteitä ettei sitä tuntisotalla kestä kuunnella. Alkuun tuntuu että kylläpä soi hienosti, mutta aika pian tulee kuunteluväsymystä varsinkin kovemmilla äänenpaineilla. Esitystilan akustiikka ei eilenkään ollut kovin kummoinen, mutta elämys silti.
Parin tunnin live-esityksen jälkeen tuntui taas siltä että kohtuullinen miellyttävyys hifilaitteiston soinnissa ei ole sittenkään niin kamalan paha "virhe". Ja juuri erilaiset tarkkuus/miellyttävyys -painotukset ovat olleet vähäisillä kuunteluvierailuilla sellainen seikka jonka aina pistän merkille. Erot ovat olleet isoja.
 
Seppo Kaksonen sanoi:
Milloinkas Jussi tulet kuunteleen sinfoniaorkesteria olohuoneeseeni, täällähän tosin oli "vain" ne Onkyot :D. Voit toki tuoda myös omat "örinät", nekin vois toimia...
Suapa nähhä :). Nykäskylässä olisi kyllä mielenkiintoisia settejä kuultavaksi. Omaa autoa kun ei ole niin on vaan vähän toisten armoilla noitten vierailujenkin suhteen jos ei julkisilla liiku sitten.

Niin noista keikoista vielä että ulkona on rokkia paljon kivempi kuunnella jos PA on kunnossa. Ja tosiaan livenä joku klassinen voi olla sitä korvakarkkiakin ainakin jonkun verran, toki onhan siinä sinfoniaorkesterissakin jos jonkinlaista soitinta joilla saa korvat verille :p.
 
Susivatkain sanoi:
Ja näihin samoihin kaiuttimiin vuosikymmeneksi jämähtäminen ei muuten vie harrastustani eteenpäin. Ei käsi, nämä on laitettava vaihtoon, eihän tässä muuten kehity. :(

En nyt tarkoittanut että laiterumbaa olisi pakko harrastaa, ei täälläkään laitteiden vaihtumistahti päätä huimaa. Mutta muualla kuuntelu auttaa asettamaan oman laitteiston suorituskyvyn jollain lailla realistiselle tasolle, siis tiedostamaan miltä se kuulostaa. Kuunteluvierailu voi helposti aiheuttaa päivityskuumetta, mutta minulle se on aiheuttanut lähinnä eri asioiden pohtimista, lähinnä kysymyksen miksi ääni on eri paikoissa tietyn lainen. Jos tähän kysymykseen keksii hyviä vastauksia se helpottaa oman setin kasaamista, muutoin hifisetin kasaaminen on kuin kasaisi palapeliä niin että ei näe palojen kuvapuolta.
Samalla kasvava kuuntelukokemus antaa sekä tietynlaista itsevarmuutta äänen suhteen, eli nostaa immuniteettia hypeä kohtaan, sekä auttaa ymmärtämään että sitä yhtä oikeaa ääntä ei ole. Pienoisena riskinä tässä on että siirrytään tiedostavan kuuntelun puolelle, eli äänen hifistiseen käsittelyyn musiikista nauttimisen sijaan, tosin on mahdollista yhdistää nämä tai siis siirtyä tarpeen mukaan musiikista hifismiin jos musiikki ei tunnu toimivan. Tähän kohtaan voisin laittaa johtopäätöksen: hifismi on työkalu musiikin avaamiseen.

Kuunteluvierailuhin liittyy eräs ongelma, ymmärrettävä sellainen, mutta kuitenkin epätoivottava. Harvoin nimittäin uskalletaan suoraan sanoa että keisarilla ei ole vaatteita. Ainakaan paikan päällä laitteiden omistajan seisoessa vieressä, yleensä laitteistosta kaivetaan ne hyvät puolet ja kehutaan niitä, mutta kehittämistarpeista vaietaan. On toki hienotunteista että ei haluta tyrmätä kiloeuroja settiinsä upottanutta harrastajaa, mutta samalla ko. henkilö jätetään yksin suohon tarpomaan. Onhan hän voinut miettiä diskantin metallista sävyä tai basson puuroutumista, mutta joutuu pitämään itseään luulokuulosairaana, kun kukaan vieraista ei koskaan mainitse asiasta. Pitäisikö isännän/emännän erikseen pyytää vierailta suoraa puhetta?
 
Minulle suurin merkitys vierailuilla on ollut omien kuuntelupreferenssien ymmärtämisessä. Kun olen kuunnellut settejä, jotka on viritetty studiokaman ehdoilla, niin olen ihmetellyt miksi ihmeessä klasari ei kuulosta oikealta. Mutta tuolloin studiokama on taas kuulostanut paljon elävämmältä ja toimivammalta kuin omalla analyyttisen/kuivan/värittömän/mauttoman suuntaan viritetyllä setilläni. Jopa moni sellainen levy, joka on omalla setilläni lähes kuuntelukelvoton on saattanut kuulostaa ihan siedettävältä --- tosin noissa tapauksissa sinfoniaorkka on yleensä kuulostanut melko luonnottomalta.

t jjahifi
 
sihvis sanoi:
Kuunteluvierailuhin liittyy eräs ongelma, ymmärrettävä sellainen, mutta kuitenkin epätoivottava. Harvoin nimittäin uskalletaan suoraan sanoa että keisarilla ei ole vaatteita. Ainakaan paikan päällä laitteiden omistajan seisoessa vieressä, yleensä laitteistosta kaivetaan ne hyvät puolet ja kehutaan niitä, mutta kehittämistarpeista vaietaan. On toki hienotunteista että ei haluta tyrmätä kiloeuroja settiinsä upottanutta harrastajaa, mutta samalla ko. henkilö jätetään yksin suohon tarpomaan. Onhan hän voinut miettiä diskantin metallista sävyä tai basson puuroutumista, mutta joutuu pitämään itseään luulokuulosairaana, kun kukaan vieraista ei koskaan mainitse asiasta. Pitäisikö isännän/emännän erikseen pyytää vierailta suoraa puhetta?

Minä sitten löydänkin vain virheitä :D. Täällä minä sitten kökötän yksikseni :-\
 
sihvis sanoi:
Kuunteluvierailuhin liittyy eräs ongelma, ymmärrettävä sellainen, mutta kuitenkin epätoivottava. Harvoin nimittäin uskalletaan suoraan sanoa että keisarilla ei ole vaatteita. Ainakaan paikan päällä laitteiden omistajan seisoessa vieressä, yleensä laitteistosta kaivetaan ne hyvät puolet ja kehutaan niitä, mutta kehittämistarpeista vaietaan. On toki hienotunteista että ei haluta tyrmätä kiloeuroja settiinsä upottanutta harrastajaa, mutta samalla ko. henkilö jätetään yksin suohon tarpomaan. Onhan hän voinut miettiä diskantin metallista sävyä tai basson puuroutumista, mutta joutuu pitämään itseään luulokuulosairaana, kun kukaan vieraista ei koskaan mainitse asiasta. Pitäisikö isännän/emännän erikseen pyytää vierailta suoraa puhetta?

Enpä oikein tiedä voiko sitä oikein tolleen toisen setistä mennä sanomaankaan, vaikka se omaa korvaa ei miellyttäisikään. Omistajaansa se varmasti miellyttää, koska on voinut monen mutkan kautta siihen settiin päätyä. Voihan olla, että hän hakee äänestää aivan eri asioita kun sinä. Se ei sellaisenaan tee hänen mieltymyksestään mielestäni sen väärempää kuin muidenkaan mieltymyksistä.

Vielä suurempi vääryys olisi mennä haukkumaan settiä joka on viritetty täysin eri tyyppiselle musiikille. Minä tuskin nauttisin jonkun akustisen jazz diggarin ylikirkkaasta putkisetistä jota soitetaan laajakaistoilla. Sitä rytkettä lautaselle, mitä yleensä pyörittelen, niin veikkaan, että buranapurkilla ollaan alle puolen tunnin. Mutta tuskin tää jazz hemmo on yhtään sen innostuneempi kuulemastaan, jos laittaa omia kiekkojaan minun NAssilaiseen pyörimään, joka on viritetty lähinnä monen tunnin kuuntelusettejä varten Sabatin tyyliselle musalle.

Melko varmasti muuttaisin oman settini sointia mikäli kuuntelisin erilaista musaa. Ja uskoisin, että muuttaisin tätä settiä myös silloin, jos kuuntelisin vain tunnin, tai enintään kahden settejä. Äänen saisi kyllä analyyttisemmaksi, kirkkaammaksi jne... mutta monen sellaisen kattauksen kanssa olen saanut kuunteluväsymyksen, tai pääkivun liian nopeasti. Silloin kun minulla on vapaa sunnuntai, niin minä haluan vetäistä sellaisen 10-16 tunnin setin. Sellanen setti mikä soi siten, että haluan vielä 10 tunnin jälkeen vaihtaa levyä ja jatkaa kuuntelua on minulle paljon parempi, kun sellainen millin tarkka studiokattaus, mikä varmasti soisi oikeaoppisemmin kun oma kattaukseni.

Präteistä ja semmoisista minä en ole mitään ikinä ymmärtänyt. Omaa harrastamistani ohjaa ihan toiset jutut. Jos se settini sitten soi väärin, tai jotain, niin antaa soida vaan.

Jos musiikkimakuni joskus vaihtuu jazziin, niin nykyisestä setistäni ei varmaan jää kuin Wii pelikonsoli.

Jyri
 
Jyri sanoi:
Enpä oikein tiedä voiko sitä oikein tolleen toisen setistä mennä sanomaankaan, vaikka se omaa korvaa ei miellyttäisikään. Omistajaansa se varmasti miellyttää, koska on voinut monen mutkan kautta siihen settiin päätyä. Voihan olla, että hän hakee äänestää aivan eri asioita kun sinä. Se ei sellaisenaan tee hänen mieltymyksestään mielestäni sen väärempää kuin muidenkaan mieltymyksistä.

Ei tietenkään. Joku voi ottaa itseensä jos äänestä menee huomauttamaan, tai siis tilanne voi edetä monella tavalla (tilanteet kuvitteellisia).
-On hieman tumma tuo ääni ja kiinni kaiuttimissa.
-MITÄ, tämä on parasta, sinä et tiedä mistään mitään, ulko-ovi on tuolla.
tai
-On hieman tumma tuo ääni ja kiinni kaiuttimissa.
-Mitä tarkoitat, en ole itse huomannut.
tai
-On hieman tumma tuo ääni ja kiinni kaiuttimissa.
-Joo, olen säätänyt sen niin kun tällä musiikilla liiallinen kirkkaus aiheuttaa minulle ärsytystä ja ääntä en ole saanut tässä tilassa tämän paremmin irtoamaan.

Kommentteja ei pidä ottaa henkilökohtaisena loukkauksena setin laadusta.

Jos jäädään kommentoinnissa tasolle:
-Onpas kivan kuuloista.
-Joo.

Niin vierailun hyödyt ovat vain vierailijalla, nekin hyödyt ovat pienet ellei kykene ajatustenlukuun ja tarkkaan levyhyllyinventaarioon jotta selviäisi miksi näin.
Mutta kysymättä/kommentoimatta asioista ja hymistelemällä ei tiedetä tyydyttääkö ääni edes omistajaakaan. :-\
 
Jyri sanoi:
Minä tuskin nauttisin jonkun akustisen jazz diggarin ylikirkkaasta putkisetistä jota soitetaan laajakaistoilla. Sitä rytkettä lautaselle, mitä yleensä pyörittelen, niin veikkaan, että buranapurkilla ollaan alle puolen tunnin.
....
Jos musiikkimakuni joskus vaihtuu jazziin, niin nykyisestä setistäni ei varmaan jää kuin Wii pelikonsoli.

Itse koen jatsin lumon välittyvät parhaiten silloin kun setti toistaa mieluumminkin ali- kuin ylikirkkaasti. Kaikki korostukset yläpäässä ovat totaalista myrkkyä esim. vanhoja Charlie Parker klassikkoja kuunnellessa...
 
Tämäpä hyvä.

Itse myönnän olevani juurtunut omiin setteihini, joskin ne vaihtelevat vähän väliä tuottaakseen mielekästä puuhaa ja vaihtelua.

En ole varsinaisesti edes osannut arvostaa niitä harvoja toisten harrastajien settejä, joita olen kuullut. Omia hyviä puolia niistäkin on löytynyt, mutta aina oman setin ääreen omaan kotiin on ollut mukava palata. Kotona ei varsinaisesti ole käynyt kuin kavereita, joilla on jo sinällään velvollisuuskin kehua settiäni, joten en kehtaa kauheasti sitä mainostaa. Hankalaa on myöskin sen esittely täysin vieraassa tilassa ja ympäristössä. Useamman kerran olen tosin muuttanut viime aikoina ja aina uusi tila on kiehtonut ongelmillaan ja erillaisuudellaan. Sen twiikkaaminen vaan vaatii aikaa ja korvien puutumista ennen kuin alkaa tuntuakin hyvältä.

Itsellä kävi mielessä jonkunlainen "vaimonvaihtoviikonloppu". Tietysti hyvissä piireissä. Lähiseudulla tutustutaan toiseen harrastajaan ja kun luottamusta on riittävästi, niin vaihdetaan settejä toistensa koteihin sopivaksi ajaksi. Voi olla varsin karua shokkihoitoa, mutta tuo ainakin uusia elämyksiä. Aluksi tietysti pitää ymmärtää toisen mieltymyksiä ja kuunnella settejä niitten omissa ympäristöissä. Pointtina kumminkin se, että vierailut on aina jonkun luona käymistä, joko tutun tai vähän tuntemattomamman. Näissä hetkissä on väkisinkin hieman jännitystä ilmassa joka jättää jälkensä.

Settejä lainailemalla saisi halvalla uutta ajatusta siitä mitä harrastus voisi tuoda jatkossa, vaikkakin jälleenmyyjien leivän päällinen jäisi ohuemmaksi.
 
LaJazz sanoi:
Itse koen jatsin lumon välittyvät parhaiten silloin kun setti toistaa mieluumminkin ali- kuin ylikirkkaasti. Kaikki korostukset yläpäässä ovat totaalista myrkkyä esim. vanhoja Charlie Parker klassikkoja kuunnellessa...

Juu, täysin henkilökohtaisia mieltymyksiähän nämä on. Paria enempi jazziin viritetyä laajakaista kattausta kuitenkin kuunnelleena olen itse joutunut totetamaan ne omaan tyyliini liian "riipiviksi", vaikka ne varmasti ovat loistavia kattauksia siinä mihin ne on viritettykin.

Trankku katttaus olisi näistä sopinut itselleni paremmin ja hyvinkin hunajaista kuunneltavaa isännän omilla näytteillä tämä tarjosikin. Putkipeli oli sen verran kirkkaampi, että jopa vähän riipien mentiin yläpään kanssa kun sillä omaa matskua soittelin. Kummankin kattauksen kassa olisi tullut buranapurkille käyttöä pitemmässä kuuntelusessiossa.

Mutta kumpikin setti varmasti lähellä parhautta siinä hommassa mihin ne on isännät settinsä virittänyt. Se tuli mieleeni tämän toisen setin kanssa, että omistaja on jo eläke iässä ja voipi olla, että korkeissa äänissä on vähän jo vaimentumaa verrattuna omiin korviini. Tiedä häntä, kun ei siinä alettu korvien vaimentumia sen enempää mittailemaan.

Jyri
 
Itse olen kuunteluvierailuilla kannattanut suoraa puhetta. Jos on sitä mieltä että setti ei joillain osa-alueilla toimi, sen voi perustellen ja ystävällisesti isännälle/emännälle kertoa. Yleensä näistä tulee ne mielenkiintoisimmat keskustelut, kun lähdetään pohtimaan syitä että mistä moinen johtuu ja miten sitä saisi kehitettyä. Ja tämä on yksi vierailujen parhaista puolista.

Putki/laajakaista-setin omistajalle voi ihan hyvin todeta, että tämä minun kuuntelemani mättö kuulostaa kyllä aivan karsealta, mutta tuo sinun kuuntelemasi klassinen toimii todella hyvin, tosin siinäkin olisi minun mielestäni vielä tällä ja tällä alueella parannettavaa ja se tuli parhaiten esiin tällä ja tällä levyllä ja näissä ja näissä kohdissa. Näin niinkuin esimerkiksi eli ei tarvi vain todeta että settisi on aunarista. Perusteet pitää löytyä oli palaute sitten positiivista tai negatiivista.
 
Oma setti on pysynyt muuttumattomana jo pitkään. Toisten harrastajien laitteita (vahvistin- ja CD-kalustoa) on kokeiltu omassa setissä, mutta mitään suurta intohimoa nykyisen setin vaihtamiseen nämä eivät ole herättäneet. Samoin vierailut toisten harrastajien luona eivät ole herättäneet tarvetta suuremmille muutoksille. Olen miettinyt kuinka paljon kysymys on oman setin ääneen tottumisesta ja kuinka paljon sen todellisista vahvuuksista niillä osa-alueilla, joita arvostan verrattuna toisten harrastajien laitteisiin. Tiettyjä äänellisiä ominaisuuksia voisi ottaa toisten harrastajien laitteista, mutta kokonaisuudessa en koe tarvetta parannuksille.

Kyllä meillä Oulun harrastajien kesken sanotaan suoraan, jos äänessä jokin mättää ja tietääkseni se ei ole johtanut palkokasvien imaisemiseen sieraimeen tai laitteiden vaihtamiseen.
 
Back
Ylös