Kuulokenurkka.com - suomenkielisiä kuuloke- ja laitearvosteluja

Sword Of Damocles

Käyttäjä
Liittynyt
21.6.2021
Viestejä
762
Kaupunki
Joensuu
Hei kaikki kuulokeharrastajat!

Osa onkin jo saattanut huomata Audeze-ketjusta, että perustin hiljattain blogin https://kuulokenurkka.com, joka tulee sisältämään suomenkielisiä arvosteluja kuulokkeista ja kuuntelulaitteista. Saattaapa mukaan mahtua myös yleisempääkin kirjoittelua kuulokekuuntelusta, mutta yritän pysyä erossa suurimmista väittelyaiheista ja kaikesta draamasta. Muutenkin kirjoittelen harrastuslinjalla aina kun siihen jää aikaa kaikelta muulta. Mukaan hyppää todennäköisesti pian myös toinenkin kirjoittaja, joten sisältöä tulee onneksi riittämään.

Kuulokenurkalla ei ainakaan tässä vaiheessa ole minkäänlaista kaupallista toimintaa/yhteistyötä, joten toivottavasti en riko Hifiharrastajien sääntöjä mainitsemalla blogistani näin yleisemmin.

Ajattelin ilmoittaa tässä ketjussa uusista arvosteluista ja voin vastailla myös mahdollisiin kysymyksiin. Yleisempikin keskustelu ja palaute on tervetullutta, koska olen kuitenkin neljän vuoden kokemuksella melko tuore kuulokeharrastaja, enkä väitä aina olevani kaikesta oikeassa. :) Blogin päätavoite on tarjota suomenkielistä luettavaa, jota tuntuu löytyvän foorumien ulkopuolelta todella vähän.

Jos haluat lainata omistamiasi kuulokkeita tai laitteita arvosteltavaksi, lienee syytä mainita, että asun Joensuussa. Alkuun minulla riittää kirjoitettavaa omastakin takaa, joten tällaiset lainat voisivat olla ajankohtaisempia vuoden 2022 puolella. Laittakaa rohkeasti yksityisviestiä tulemaan.

Sivustolta löytyy jo arvostelut ZMF Atticus-, Audeze LCD-R- ja Audio Technica ATH-WP900 -kuulokkeista.

--- Sword of Damocles / Aapeli Joensuusta
 
@Sword Of Damocles ihan mielenkiinnosta: mistä tää lainauksen informaatio on peräisin?

Tilauksen jälkeen ostaja saa kuitenkin linkin Excel-tiedostoon, johon päivitetään väliaikatietoja eri valmistusvaiheista.

Meikäläisen Atticukset (Seeprapuuta) tuli suoraan ZMF:ltä, mutta minun ymmärtääkseni sieltä tulee lähinnä sähköpostinotifikaatio sitä mukaa, kun luurit siirtyy valmistuksessa eri vaiheisiin. Ja kiireestä riippuen voi jäädä joku ilmoitus välistäkin :D Ts. jos joku tuollainen taulukko jossain on, niin on mennyt meikäläiseltä ohi.

Lyhyesti noista lampaannahkapädien ja suedejen välisistä eroista, niin itselle olennaisin ero niissä on se, että suedet todennäköisesti imevät ihteensä yläkerran energiaa jonkinverran lampaannahkaisia enemmän ja tekevät soundista vähän rauhallisemman kuunnella. Niin rauhallisia kuin Atticus ja Aeolus ovatkin yläkerrasta, niin henk. koht meinas olla vaikeaa tykätä niiden soinnista, ennen kuin vaihdoin suedet kiinni. Suedet tasoittavat kyllä myös isoimpia kuminoita yläbassoista, niin kuin mainittua. Sekin plussaa, koska kovin bassokas musa, esim. tietyn tyyppiseksi miksattu metalli, alkaa menemään vähän jo puuroksi Atticuksilla.
 
@Sword Of Damocles ihan mielenkiinnosta: mistä tää lainauksen informaatio on peräisin?

Meikäläisen Atticukset (Seeprapuuta) tuli suoraan ZMF:ltä, mutta minun ymmärtääkseni sieltä tulee lähinnä sähköpostinotifikaatio sitä mukaa, kun luurit siirtyy valmistuksessa eri vaiheisiin. Ja kiireestä riippuen voi jäädä joku ilmoitus välistäkin :D Ts. jos joku tuollainen taulukko jossain on, niin on mennyt meikäläiseltä ohi.

Noin oli ainakin vielä pari vuotta sitten, kun sain padit ostaessa linkit myös kuulokkeiden seuranta-Exceleihin. Myös Marraskuussa 2020 ZMF Novemberin aikaan oli tuollaisia listoja erikseen jokaiselle kuulokemallille. Voi tietty olla, ettei tuollaisen taulukon tekemiseen ole enää nykyään aikaa normaalien tilausten yhteydessä ja voisin siltä osin hieman tekstiä muokata. :)

Hyviä kommentteja suede-padeista. Alkokin jo tota osiota kirjottaessa loppua kestävyys. :D

Mittausten mukaan suedet näyttäis tasoittavan juuri sitä 8khz piikkiä siten, että se alenee hieman ja samalla ympärille tulee pientä boostia. On ihan helppo ymmärtää, että nahkapadeilla toi piikki voi tuntua epämiellyttävältä joidenkin korviin.

Loputkin ZMF:t olis kiva kuulla, mutta eiköhän tuohon tule mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä tuosta Atticuksen bassosta, niin suede-pädeillä ja Traformaticin Head2 -putkivahvarilla se oli yllättävänkin nopsa ja iski kovaa. Ts. niin pädeillä kuin vahvarilla pystynee vaikuttamaan jonkin matkaa lopulliseen soundiin.

Pitäs kuulla Verite suljettu tuolla Head kakkosella. Odotusarvoisesti pitäs iskeä aikas kovaa.
 
Veriteen nahkaiset Universe-padit ja tollanen vahvistin alle, niin iskee muuten tosi lujaa. Hauska kuulla jossakin välissä sun kokemuksia Auteur-padit vs. Universe-padit. Jälkimmäiset osaa olla aika hurjat, kun stage pienenee, mutta erottelu ja imaging paranee. Soundista tulee joillakin laitteilla tosi intensiivinen, kun ton lisäksi vielä alataajuudetkin iskee lujaa ja 5-6khz alueen korostuma säilyy entisellään. Diskanttiin tulee muistaakseni myös enemmän energiaa 8khz alueen tienoille. Silti noi säilyy korvia rasittamattomina, mutta vaatii jo henkisen latautumisen ennen kuuntelua. :D

Alan hiljalleen työstää arvostelua Veritestä, joten katsotaan sitten, miten meidän ajatukset täsmää.
 
Nyt olis luettavaa Dan Clark Audion Aeon 2 Closed -kuulokkeista. Noista tuli kirjoitettua takautuvasti muistiinpanojen avulla, kun on vielä mielessäkin, miltä noi kuulosti.

https://kuulokenurkka.com/arvostelu-dan-clark-audio-aeon-2-closed/

Harmillisen lähellä nappisuoritusta, mutta heikko (voiko sanoa olematon?) makrodynamiikka tekee noista tosi tuhnut. Yksityiskohtien kuunteluun ovat kyllä erinomaiset.
 
Nyt olis luettavaa Dan Clark Audion Aeon 2 Closed -kuulokkeista.
Kiitokset sisällöltään ja kirjoitustyyliltään mielestäni hienosta jutusta. Ainoa yksityiskohta olisi ajatus "...esimerkiksi yksityiskohtien erottelukyky on selvä hyppäys ylöspäin 500 euron kuulokkeista". Jäin pohtimaan, voiko yksiselitteisesti pelkän hintaryhmän perusteella asettaa kuulokeet paremmuusjärjestykseen tuollaisessa yksittäisessä toiston piirteessä. Tosin havaintoni suljetuista kuulokkeista ovat paljon harvemmat kuin avoimista.
 
Kiitokset sisällöltään ja kirjoitustyyliltään mielestäni hienosta jutusta. Ainoa yksityiskohta olisi ajatus "...esimerkiksi yksityiskohtien erottelukyky on selvä hyppäys ylöspäin 500 euron kuulokkeista". Jäin pohtimaan, voiko yksiselitteisesti pelkän hintaryhmän perusteella asettaa kuulokeet paremmuusjärjestykseen tuollaisessa yksittäisessä toiston piirteessä. Tosin havaintoni suljetuista kuulokkeista ovat paljon harvemmat kuin avoimista.
Kiitos huomiostasi. Oikeastaan tuo on minulta melko yleistetysti ja kärjistetysti sanottu, joten hyvä keskustelun aihe. Yritin korostaa sitä, että Aeonin erottelykyky ja hintaluokka mätsää keskimääräistä paremmin.

Suuri osa 400-600€ (jos puhutaan uuden parin myyntihinnasta) kuulokkeista on teknisesti melko lähellä toisiaan, mitä nyt jokaisessa on pari vahvuutta ja erilainen tuunaus. Sitten on kalliimpia (sanotaan nyt 1000€+) kuulokkeita, jotka eivät edelleenkään kuulosta juuri paremmilta, vaan ainoastaan erilaisilta. Aeon kuitenkin onnistuu olemaan mielestäni aidosti parempi juuri erottelykyvyn osalta, ja sitä myötä tuota ominaisuutta arvostavalle ne ovat askel parempaan suuntaan verrattuna siihen, mitä ~500€ hintaan keskimäärin saa.

Minustakaan hinta ei suoraan selitä esim. erottelykyvyn hyvyyttä, vaikka fiksu valmistaja toki osaakin suhteuttaa kuulokkeiden hinnan yhtä hyviin kilpailijoihin. Varmasti on muutamia halvempiakin kuulokkeita, jotka erottelee yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin Aeon 2. :)
 
^Mainitsepa ne yli tonnin hintaiset kuulokkeet,jotka ovat vain erilaisia,eikä sitten muuta?
 
Varmaan puhun itseni vielä suohon, mutta vetäkää sitten ylös, niin tarjoan kahvit. :D

Kaikki ei ole itseasiassa ihan 1000€ kamaa, kun toi onkin hieman harvinaisempi hintaluokka nykyään. Nopeasti tulee kuitenkin teknisen suorituskyvyn osalta mieleen ainakin Hifiman Ananda (oli alunperin noin tonnin/menee vahvuuksiltaan ristiin halvempien kanssa) tai vaikkapa 800-900€ välillä olevat Audeze LCD-GX tai LCD-2 Classic. Myöskään Zmf:t eivät varsinaisesti ole tuolta osin hyppäys parempaan, vaan hinta selittyy muilla syillä.

Paremmuus on toki monipuolinen käsite ja pitäisi equttaa luureja lähemmäs toisiaan, jotta helpommin pystyy vertailemaan. Mutta sellaista keskimääräistä tilannetta esim. erottelukyvyn, äänikuvan ja äänien sijoittelun osalta haen. Kaikki kuulokkeet kun ei tavoittelekaan analyyttista ääntä, niin hinta muodostuu muistakin jutuista, eikä kerro suoraan teknisestä suorituskyvystä. Rahalla saatava lisähyöty myös luonnollisesti laskee hinnan noustessa.

Mulla oli tuolla toi "juuri"-sana eli 1000€ kuulokkeet saattaa olla esim. 200€ verran paremmat verrattuna 500€ kuulokkeisiin, muttei 500€ verran paremmat.

Ja tähänkin vielä tarkennuksena, että nämä hintaluokat oli esimerkin omaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Paremmuus on toki monipuolinen käsite ja pitäisi equttaa luureja lähemmäs toisiaan, jotta helpommin pystyy vertailemaan. Mutta sellaista keskimääräistä tilannetta esim. erottelukyvyn, äänikuvan ja äänien sijoittelun osalta haen. Kaikki kuulokkeet kun ei tavoittelekaan analyyttista ääntä, niin hinta muodostuu muistakin jutuista, eikä kerro suoraan teknisestä suorituskyvystä. Rahalla saatava lisähyöty myös luonnollisesti laskee hinnan noustessa.

Mulla oli tuolla toi "juuri"-sana eli 1000€ kuulokkeet saattaa olla esim. 200€ verran paremmat verrattuna 500€ kuulokkeisiin, muttei 500€ verran paremmat.
Minun mieleeni tulee kysymys, miksi kuulokkeita (tai muita hifilaitteita) ylipäätään pitäisi luokitella siten kuin lainatussa on pyritty tekemään. Eikö riitä, että yhtä kuuloketta kuvataan tai kahta tai useampaa kuuloketta verrataan keskenään eri ominaisuuksien suhteen hinnasta riippumatta? Kuten lainatussa todettiin, tehtävä on haasteellinen monestakin syystä, ja eri kuuntelijoiden arviot voivat poiketa toisistaan. Mutta toki jokainen voi esittää oman käsityksensä myös hinnan ja laadun suhteesta. Pelkään vain, että valmistajien hinnoittelu voi ohjata liikaa mielikuviamme laadusta.
 
Jep, olen pitkälti samaa mieltä. Hiemanhan tämä juttu lähti sivuraiteille siitä, että tarkoitus oli alunperin vain korostaa sitä, että mielestäni Aeoneissa juuri erottelykyky oli se vahvuus, joka nosti ne seuraavalle levelille halvempiin kuulokkeisiin verrattuna. :) Ja kun ottaa huomioon dynamiikan, niin sen jälkeen kuulokkeet eivät mielestäni enää olekaan täysin hintansa arvoiset ainakaan itselleni.

Hintaluokat noin muuten oli esimerkin omaisia ja tajusin itsekin, että 1000€ paikkeilla olevia kuulokkeita on aika vähän.

Vähemmän on vielä tullut aihepiiristä näin keskusteltua, joten menee harjoituksena.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, olen pitkälti samaa mieltä. Hiemanhan tämä juttu lähti sivuraiteille siitä, että tarkoitus oli alunperin vain korostaa sitä, että mielestäni Aeoneissa juuri erottelykyky oli se vahvuus, joka nosti ne seuraavalle levelille halvempiin kuulokkeisiin verrattuna. :) Ja kun ottaa huomioon dynamiikan, niin sen jälkeen kuulokkeet eivät mielestäni enää olekaan täysin hintansa arvoiset ainakaan itselleni.

Hintaluokat noin muuten oli esimerkin omaisia ja tajusin itsekin, että 1000€ paikkeilla olevia kuulokkeita on aika vähän.

Vähemmän on vielä tullut aihepiiristä näin keskusteltua, joten menee harjoituksena.
Minunkaan tarkoitukseni ei ollut tehdä tästä pitkää keskustelua, koska hls-aiheelle on myös omat ketjunsa. Kuten sanottua, kiitos hienosta jutusta, ja toivottavasti jatkat hyvin alkaneella taipaleella. :) (y)
 
Saatiin nyt myös mun vieraskynä, Roderick, vauhtiin. Häneltä julkaistiin ensimmäisenä ajatuksia Audio Technican lippulaivamallista, ADX5000:sta (osa teistä on jo saattanut lukea jutun aiemminkin): https://kuulokenurkka.com/arvostelu-audio-technica-ath-adx5000/

Kuulokenurkan info-sivulta löytyy myös lyhyt esittely kirjoittajasta. Roderickilla on erityisesti laajasta kuulokekokoelmasta kertynyttä vertailupohjaa ihan eri tavalla kuin itselläni. Hänen jutuissaan tulee myös olemaan taajuusvastemittauksia, joista on hyötyä eri kuulokkeita vertaillessa.

Kuten huomaatte, meidän kahden kirjoitustyyli ja juttujen rakenne eroaa jonkin verran toisistaan. Tässä vaiheessa keskityttäisiin kuitenkin mieluummin tuottamaan luettavaa kuin jumituttaisiin yhtenäistämään tyylejämme. :)

Itselläni on työn alla arvostelu Verite Closed -kuulokkeista, mutta odottelen jonkin aikaa mahdollisuutta päästä vertailemaan niitä Focal Stellia -kuulokkeisiin. Jatkossa suunnitelmissa olisivat myös hieman tiiviimmät/lyhyemmät pikatesti-tyyppiset arvostelut.
 
Ja onko vielä senkin jälkeen tehty jotain päivityksiä? Tässä puhutaan jo 2021 revisiosta...
 
2021 revisio taitaa olla tuo jota on tehty marraskuusta 2020 alkaen. 2020 revisio olisi sinänsä luonnollisempi nimi mutta taisi olla 2020 alkuvuodesta kun LCD-X:n takaritilä muuttui ja siitä sitten tuli 2020 revisio. Ja harvapa tietysti kerkisi tuota uusinta mallia napata itselleen 2020 puolella joten siinä mielessä 2021 revisio ei niin oudolta kuulostakaan. Audezekin tiedotti muutoksesta vasta maaliskuussa 2021.

Sen verran isoja on nuo uusimman version muutokset että olisi kyllä ollut hyvä jos tuo olisi irtautettu ihan omaksi mallikseen. Vähemmän varmasti myös kiukuttaisi 2020 alkuvuodesta juuri päivitetyn mallin ostaneita. Ei ole lystiä ostaa yli tonnin kuulokkeita ja sitten valmistaja päivittää ne alle vuoden sisään uudestaan tuhoten edellisen mallin jälleenmyyntiarvon.
 
Julkaisin myös lyhyen pohjustusartikkelin tulevia laitearvostelujani varten: https://kuulokenurkka.com/kuuntelulaitteiden-valiset-erot/

Tiedostan, että laitteiden välisistä eroista puhuminen on erittäin arka aihe, ja monesti tulee sohaistua väkisinkin muurahaispesää. Itse haluaisin pysytellä aihepiirin suhteen melko neutraalina, sillä sekä objektiivisuus (mukaan luettuna mittaukset) että subjektiivisuus äärimmilleen vietynä muistuttavat uskontoa ja tulehduttavat keskusteluilmapiiriä. Molemmat osa-alueet ovat tärkeitä laitteista puhuttaessa ja "totuus" tietyn laitteen äänenlaadusta löytyy varmastikin jostakin välimaastosta. Kokonaiskuvan muodostamiseksi tietoa olisikin aina hyvä etsiä useammasta eri lähteestä.

Itselleni harrastusmielessä laitteiden mittaamisessa ei olisi mitään järkeä, joten ajatukseni tulevat olemaan täysin subjektiivisia ja henkilökohtaisia. Olen vain pieni kala suuressa meressä, mutta joistakin laitteista olisi kuitenkin mukavaa kirjoitella. Pyrin tuomaan laitearvosteluissani esiin vain suurimpia eroja ja selkeimpiä ominaispiirteitä. Pienemmät äänenlaadulliset yksityiskohdat ovat muutenkin sellaisia, jotka unohtaa nopeasti parivertailujen jälkeen. Lisäksi joillakin kuulokkeilla pienimpiä eroja ei edes havaitse, joten ne eivät välttämättä ole relevantteja kaikille.

Minua ärsyttää se, että jokaisessa harrastuksessa muodostuu ennen pitkää kilpailuasetelma siinä, kuka harrastaa parhaiten ja oikein. Tämän jälkeen muita yritetään äänekkäästi käännyttää omalle puolelle, eikä pian kukaan uskalla enää keskustella asioista julkisesti. Oma päätavoitteeni on pysyä erosta kaikesta tällaisesta. Koska en yritä painostaa sinua lukijana toimimaan tietyllä tavalla tai muuttamaan omaa mielipidettäsi aihepiiristä, toivon, että sinäkin toimit samalla tavalla minua kohtaan. :)
 
Hyvä ja kattava arvostelu Veriteistä (y)

En oo välttämättä ihan samaa mieltä, että Veriteissä aivan parasta bassoa ois, mutta parasta bassoa dynaamisista luureista kyllä minunkin mielestäni. Minusta noiden vähän parempien Audezejen basso on kokonaisuudessaan pikkaisen laadukkaampi, hiukan sävykkäämpi alimpien bassojen osalta ja just sopivan painokas meikäläisen makuun, mutta on Verite huomattava parannus bassojen laadussa verrattuna ainakin Atticukseen ja Aeolukseen, joita oon enemmän kuullut.

Voi kyllä olla vähän fiiliksestä ja genrestäkin kiinni, mutta jos valita pitäisi, niin kyllä meikäläisen vaaka tosiaan Audezeen päin kääntyis.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös