Kuriiri toimitti kotiin viallisen, kotimaisesta hifiliikeestä ostetun tuotteen.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hazaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

hazaa

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2007
Viestejä
430
Kaupunki
Lempäälä
Nyt olisi mielipiteet ja mielellään faktat tarpeen.

Ostin eräästä kotimaisesta hifiliikkeestä äänentoistoelektroniikkaa.
Maksoin tuotteet etukäteen ja kuriiri toimitti tuoteet kotiin.
Toinen tuotteista oli saapuessaan viallinen >:D >:D >:D

Kukahan tässä on nyt korvausvelvollinen ja onko minulla palautusoikeutta tuotteille.
Pitäisin ne mielelläni, mutta en tietenkään rikkinäisenä.

Liikkeen nimeä en ainakaan vielä nyt mainitse, koska asian käsittely on kesken.
Miten tässä nyt kannattaa toimia, muuta kun kysyä liikeestä, että mitä tehdään ja kuka maksaa.

Kuriiripalvelu korvaa tuoteet kilo-perustein.
Viallinen tuote ei ole erityisen painava eikä erityisen halpa.
Tuoteet myynyt liike ei ainakaan tällä hetkellä ole osoittanut korjaus/korvausintoa.

Joudunko kärsimään toisten munauksen omissa nahoissani.

ps, kyllä muuten nyt vituttaa...
 
Voitko osoittaa, että vika johtui kuriirista? Näkyikö tuotteissa vikaa kun lunastit ne, esim pakkaukset ruhjeilla?
 
Vs: Kuriiri toimitti kotiin viallisen, kotimaisesta hifiliikeestä ostetun tuotte

hazaa sanoi:
Miten tässä nyt kannattaa toimia, muuta kun kysyä liikeestä, että mitä tehdään ja kuka maksaa.

.....

Tuoteet myynyt liike ei ainakaan tällä hetkellä ole osoittanut korjaus/korvausintoa.

Moikka!

Niin että oletko sä nyt ollut yhteydessä liikkeeseen asian tiimoilta, vaiko etkö? Havaitsen vain pientä ristiriitaa noissa viestistäsi lainaamissa kohdissa?

Matti.

Niin ja se vielä, että tilasitko tuotteen netistä, vai kävitkö paikanpäällä liikkeessä katsomassa tuotteen, maksoit ja vasta tämän perään tuote kuljetettiin sulle?
 
Vs: Kuriiri toimitti kotiin viallisen, kotimaisesta hifiliikeestä ostetun tuotte

Normaalit takuut pelaavat tässäkin tapauksessa. Jos myyjä muuta väittää, niin se on väärässä. Jos paketissa ei ole fyysistä vikaa, niin silloin on tietysti vaikea osoittaa kuriirin olevan syypää viallisuuteen. Mutta se ei ole asiakkaan ongelma, vaan myyjän ja kuriirin ja viimekädessä maahantuojan ja valmistajan.

Riippuen myös, miten olette kaupasta sopineet niin voi olla että on mahdollista soveltaa myös posti-/nettimyyntiin liittyvää palautusoikeuta (asiakaspalautus).

Joka tapauksessa lopputuleman on oltava, että asiakas saa maksamaansa palvelua tai tuotetta. Jos ei muuten, niin rahat takaisin.
 
Eikös postitse tilatuissa tuotteissa ole aina lakisääteinen palautusaika - ihan ilman meriselitystä.
Sama se, onko laite postimyyntiyrityksestä tai muualta.
Tietenkin tuote pitää palauttaa siinä kunnossa, kun se on vastaanotettu.
Pitää pystyä osoittamaan että tuote oli saataessa kertomassasi kunnossa. :-\

Aika vaikea kyllä olisi uskoa, että yksikään suomalainen kauppias lähettäisi tarkoituksellisesti viallista laitetta.
 
Aika oudolta tuntuisi jos ei kauppias hoida asiaa kuntoon ellei kyseessä ole joku Hifikrug.
 
Onko siis vika näkyvää laatua vaiko vain toimimattomuutta? Oletko kuvannut paketit ja vialliset tuotteet? nko kyse uusista vaiko käytetyistä tavaroista?
 
Vs: Kuriiri toimitti kotiin viallisen, kotimaisesta hifiliikeestä ostetun tuotte

Vaikea asiakkaan on vedenpitävästi todistaa esineen olleen hajalla sen saapuessa. Kuluttajaliiton sivuilta postimyynnistä:

"Postimyynnissä on aina 14 vuorokauden palautusoikeus, riippumatta palautuksen syystä. Kirjallinen peruuttamisilmoitus on lähetettävä 14 päivän kuluessa tavaran tai tavaraerän vastaanottamisesta. Peruuttamisilmoitukseksi katsotaan myös vastaanotetun tavaran palauttaminen em. ajan kuluessa. Määräaikaa laskettaessa ei oteta lukuun sitä päivää, jolloin tavara otettiin vastaan.

Myyjän on tavaran takaisin saatuaan viivytyksettä palautettava ostajalle, mitä kauppahinnasta on maksettu. Lisäksi myyjän on korvattava ostajalle tavaran palauttamisesta aiheutuneet kulut, kuten esim. postikulut."
 
hazaa sanoi:
Nyt olisi mielipiteet ja mielellään faktat tarpeen.

Ostin eräästä kotimaisesta hifiliikkeestä äänentoistoelektroniikkaa.
Maksoin tuotteet etukäteen ja kuriiri toimitti tuoteet kotiin.
Toinen tuotteista oli saapuessaan viallinen >:D >:D >:D

Kukahan tässä on nyt korvausvelvollinen ja onko minulla palautusoikeutta tuotteille.
Pitäisin ne mielelläni, mutta en tietenkään rikkinäisenä.

Liikkeen nimeä en ainakaan vielä nyt mainitse, koska asian käsittely on kesken.
Miten tässä nyt kannattaa toimia, muuta kun kysyä liikeestä, että mitä tehdään ja kuka maksaa.

Kuriiripalvelu korvaa tuoteet kilo-perustein.
Viallinen tuote ei ole erityisen painava eikä erityisen halpa.
Tuoteet myynyt liike ei ainakaan tällä hetkellä ole osoittanut korjaus/korvausintoa.

Joudunko kärsimään toisten munauksen omissa nahoissani.

ps, kyllä muuten nyt vituttaa...

Oletetaan että tuossa ylläolevassa on kaikki faktat ja mitään muuta ei ole sovittu toimituksista/ tavarasta. Kyllähän tämä on päivänselvä asia että soitto myyjälle - tavara on rikki. Sitten pallo siirtyy myyjälle, että kuinka toimittaa korvaavan tuotteen. Mutta korvaavan ja toimivan tuotteen joka tapauksessa toimittaa! Myyjätkin tiettävästi lukee näitä ketjuja niin O'HOI KUULOLLA! Missään muualla kuin Suomessa ei asiakkaan tule tuntea syyllisyyttä jos saa epäkuranttia tavaraa. Pitää olla vähän sellainen tunne että "viittiikö sitä nyt vaivata enää liikettä tällaisella vähäpätöisellä asialla..."
 
Siis onko kyseessä kuljetuksesta johtunut vika vai muuten vain rikkinäinen tuote?

Kummassakaan tapauksessa sinun päänvaiva ei ole miettiä miten menetellään. Ilmoitus myyjälle ja hän hoitaa hoitaa asian kunnialla loppuun. Näin siis ainakin liikkeessä, joissa asiakaspalvelu on ykkös juttu. Sinä et ole maksumiehenä lisärahteissa etkä missä muussakaan.
 
jos laite on saapuessaan rikki tietääkseni kuluttajan ei tarvitse tyytyä laitteen korjaamiseen vaan pitäisi automaat saada uusi laite tilalle.
ja myyjän tehtävä on sitten tapella korvaukset kuriirilta/vakuutuksista.
 
Vs: Kuriiri toimitti kotiin viallisen, kotimaisesta hifiliikeestä ostetun tuotte

Näinhän sen juu pitäisi mennä.
 
Kiitoksia vastauksista ja linkistä, jossa asia on kyllä aika yksiselitteisesti kerottu.

En jaksa uskoa, että tuote (käytetty) on lähtenyt liikkeestä viallisena.
Pakkaukset ovat molemmat ulkoisesti OK kunnossa.
Samoin tuoteet.

Mutta ******* hurina vaivaa.
On kokeiltu kahta virtakaapelia, kahta pistorasiaa ja kahta eri kaiutinta.
Toinen tuoteista hurisee, toinen ei. Se on fakta.
Missä välissä vika on sitten tullut, siitä ei ole aavistustakaan.

Liikkeeseen olen ollut yhteydessä ja kysynyt kuinka asian kanssa edetään.
Vastaus ei ollut sitä mitä odotin. Kyselen huomenna lisää.

Toivottavasti kaikki menee, niin kuin odottaa sopii.
Mulle riittää tuoteen toimintakunnon palauttaminen.

Mutta se seikka, että voin purkaa kaupan 14 vuorokauden sisällä, helpotti kyllä oloani.
Tämä oli se seikka, miksi lähdin asiasta jo nyt kyselemään.
 
Eiköhän tilanteeseen synny enemmän vääntöä (motivaatiota), kun kerrot kauppiaalle, että jos laitetta ei korjata, niin kauppa puretaan.

Hurina on tietty aina vähän vaikeampi tapaus viaksi. Se kun voi olla joskus (usein?) ominaisuus. Mutta kun vain toinen identtisistä laitteista hurisee, niin sitten voidaan kyllä mun mielestäni puhua ihan rehellisesti viasta.

Toivottavasti saat laitteen kuntoon.
 
Vs: Kuriiri toimitti kotiin viallisen, kotimaisesta hifiliikeestä ostetun tuotte

Tuskinpa laitteen hurinasta sentään kuriiria kannattaa syyttää?
Käytetyn tuotteen kyseen ollessa, olettaen tietenkin, että siinä ON vikaa, asia lienee helposti korjattavissa kauppiaan kustannuksella - jos siis muuten pidät tuotteesta.

Yleensä nämä hoituvat myyjän kanssa ihan kivutta. Jos kuitenkin kauppiaat lähestytään tyyliin "raamit kaulassa", voi tuo vastaanottokin olla joskus vähän nihkeää. Nämä asiat kannattaa yrittää hoitaa hyvässä yhteisymmärryksessä, sillä kannattaa muistaa että niin ostaja, kuin myyjäkään eivät haluaisi kohdalleen viallisia tuotteita. Paras ratkaisu tässä olisi laittaa peli kuntoon huoltomiehen avustamana ja myyjän piikkiin pika pikaa ja sen jälkeen unohtaa koko episodi.
 
Myyjällä vastuu, kun kuljetuksessakaan ei näkyvää vikaa syntynyt. Kyllähän kuriirikuljetuksissa saa vakuutuksen täydestä arvosta, ei pelkällä kilokorvauksella, ei kannata nuukailla.
 
Jounika sanoi:
Myyjällä vastuu, kun kuljetuksessakaan ei näkyvää vikaa syntynyt. Kyllähän kuriirikuljetuksissa saa vakuutuksen täydestä arvosta, ei pelkällä kilokorvauksella, ei kannata nuukailla.

Yleensä jos kuljetus ei ole toimitettu särkyvänä, siirtyy vastuu rikkoutuminen kuljetuksesta jollekin muulle.

Esim. matkahuolto korvaa rikkoutuneen tavaran kilohinnalla 20e/kg jos paketti ei ole merkitty särkyväksi.

Lähetin kerran itse 2000 euron tavaran joka rikkoutui kuljetuksessa ja korvaus oli 20e/ kilo vaikka tavara oli uusi.

Omasta pussista meni loput.
 
Vs: Kuriiri toimitti kotiin viallisen, kotimaisesta hifiliikeestä ostetun tuotte

^Posti taas muistaakseni ei korvaa paljon paaskaakaan vaikka miten särkyvänä lähettäis ja niillä ei edes muistaakseni ollu vakuutusarvoja kovin korkealle jos oikein muistan. Joskus tuota kysyin ja tuntui se särkyvänä lähettäminenkin olevan melko sama kuin ilman. Matkista siis tosiaan kannattaa suosia jos arvokkaampaa lähettää tai sitten jotain kunnon kuriiria. Mitähän ne Suomessa maksaa :-\. No onneksi itselläni ei ole ikinä ollut ongelmia kun on itse tavaransa koittanyt mahdollisimman hyvin pakata ja näin on tehty aina toisessakin päässä, pitää koputtaa puuta.
 
Takaisin
Ylös