Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sattumoisin kun kuuntelutilassani on räkki edessä keskellä, niin keksin laittaa kaksi kaiutinta hoitamaan keskikaiuttimen virkaa. Sijoitin ne räkin molemmin puolin ja niitä ohjaamaan laitoin stereovahvistimen, jonka molempiin kanaviin tulee haaroittimella sama L+R-signaali. Tuskin lienee tämä asetelma rikos SOP-ideaa vastaan.
Kuuntelulokemuksista sen verran, että kyllä SOP näyttää kyntensä nimenomaan kompleksista, sinfonista musiikkia toistettaessa. Nyt on pakko lähteä kahlaamaan oma klassisen musiikin kirjasto läpi uudestaan varsinkin vinyylilevyjen osalta. Sen verran komeata on sointi tällä kolmenkin (siis neljän oikeastaan) kaiuttimen SOP:llä, kun laittaa tilantunnun op:n ja stereotoiston välimaastoon.
katso liitettä 155098
Pieni kysymys.
Kun minulla toinen näistä kaiutinpareista on hieman parempaa laatua, niin laitanko sen parin sivukaiuttimiksi vai keskelle toistamaan yhdessä L+R-signaalia.
Tein pienen modauksen SOP-boksiin. Lisäsin kytkentään 2-napaisen vaihtokytkimen, jolla sivukaiuttimiin voidaan kytkeä suoraan signaalit L ja R sop-signaalien sijasta. Näin voi todeta, miten aito stereotoisto eroaa sop:illa tuotetusta pseudo-stereotoistosta.
2kL-L+R=R ja 2kR-R+L=L, kun k=0.5.
katso liitettä 157292
Minun osalta SOP-projekti hyytyi hetkeksi kun putki-EQ otti prioriteetin. Toisaalta käytössä on tällä välin ollut köyhän Ortoperpekta eli keskikanava on ollut summattuna kaiutinliitännöistä 1,5ohm vastusten avulla ja sivukaiuttimet on otettu kuumien napojen välistä. Miellyttävä tilantuntu näinkin mutta SOPin säädettävyys puuttuu. Kokoan nyt tämän Salon SOPin joka on nerokkaasti toteutettu kolmella tuplatriodilla.
katso liitettä 158146
Jaa-a. Sen jälkeen kun olin oivaltanut, että sop-signaalit voidaan esittää kaavoina (johto on esitetty oheisessa kuvassa), oli kytkennän toteuttaminen operaatiovahvistimilla erinomaisen helppoa. Tarvittiin vain 5 operaatiovahvistinta, kaksi niistä toimimaan inverttereinä ja kolme summauseliminä. Voin siis varmuudella väittää, että sop-boksin toteuttaminen operaatiovahvistimilla on vaatinut huomattavasti vähemmän aivotyötä kuin Salon putkiversio.Oikea toimenpide
Oli näköjään ihan oikea toimenpide, että SOP-säätöyksiköstä tehtiin heti alkuunsa kaksi versiota. Esittelin aluksi yksinkertaisen tavallisilla opareilla tehdyn perusversion, jonka jokainen harrastaja pystyy itse tinailemaan. Koska monet Köykkä-fanit ovat vannoutuneita putkimiehiä, niin sovin silloin Salon kanssa, että hän tekisi hyvän putkiversion samasta SOP-säätöyksiköstä. Näin sitten tapahtuikin, ja Salo suunnitteli tarvittavan piirilevyn hyvin nopeasti.
Putkilla toteutettu SOP-säätöyksikkö on tavallaan jopa yksinkertaisempi kuin opareilla tehty versio. Viesteissä #107 ja #109 esitetyn SOP-säätöyksikön differentiaalinen sisäänmenoaste tuottaa kaikki tilantunnunsäätimille tarvittavat signaalit hyvin yksinkertaisella tavalla. Tämän vuoksi säätöyksikön putkimäärä jäi pieneksi. Laatu kuitenkin tyydyttää vaativaakin harrastajaa.
En ole asiaa Salolta kysynyt, mutta minulla on se käsitys, että näitä putkitoimisia SOP-säätöyksiköitä on tehty jo aika paljon. Kunhan kaverit pääsevät suorittamaan koesoittoja SOP-stereolla suuremmassa määrin, niin sen jälkeen keskustelu asiasta voi saada lisää vauhtia. Kuuntelukokemuksista pitäisi saada vilkas keskustelu aikaiseksi, jotta SOP-stereon lopullinen toteutustapa saadaan viilattua kaikkein parhaimmaksi. Nyt voimme olla vielä vähän harhateilläkin joissakin jutuissa.
Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
P.S. Huomasin Salon versiota tutkiessani, että siinä tilantuntupotikan roolitus on eri päin kuin omassani eli siinä potikan ala-asento tuottaa monotoiston ja yläasento perinteisen op-toiston.
Tämä vaikuttaa tosi omituiselta, tai sitten mä en tajua jotakin oleellista. Eikös kaikkien kaiuttimien tulisi olla optimaalisesti samanlaiset, että toistossa syntyisi mahdollisimman vähän kampasuotoa ja intermodulaatiosäröä.Paras kaiutin summakanavaan
Kun Köykkä aikoinaan touhusi tavallisen OP-stereon kanssa, niin hän piti tärkeänä sitä, että edessä oleva R+L signaalia toistava kaiutin on laadultaan paras. Sivukaiuttimille ei aseteta niin suuria vaatimuksia taajuustoiston suhteen. Jos äänite on kunnollinen, niin silloin sivukaiuttimista ei kuulu paljoakaan matalia ääniä, kun tilantunnunsäädin on optimaalisessa asennossa. Sivukaiuttimien ei tarvitse myöskään toistaa kaikkein korkeimpia ääniä, sillä ne eivät ole merkityksellisiä tilantunnun kannalta. Jos keskialueen taajuudet tulevat sivukaiuttimista kunnolla, niin SOP-stereo soi silloin avarasti.
Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
Tämä vaikuttaa tosi omituiselta, tai sitten mä en tajua jotakin oleellista. Eikös kaikkien kaiuttimien tulisi olla optimaalisesti samanlaiset, että toistossa syntyisi mahdollisimman vähän kampasuotoa ja intermodulaatiosäröä.
Ja siksi toisekseen, kyllä M-S (Mid-Side) materiaali on optimaalisesti taajuus-spektriltään hyvin tasapainossa, myös alapään osalta, varsinkin hyvin äänitetyllä klassisella musiikilla. Jos tästä sivukaiuttimien bassotoistosta tingitään kovin ylhäältä, häviää siinä myös suuri määrä tilainformaatiota.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Jaa-a. Eihän tuo kuva oikeastaan kerro mitään ko. toimintasuunnasta. Tulos riippuu siitä, miten päin vastusrata on kytketty napojen väliin. Luonteva valinta on tietysti se, että potikkaa myötäpäivään pyöritettäessä liuku liikkuu poispäin navasta L+R. Omassa boksissani suunta on valitettavasti toisin päin.Juu, makuasiahan tilantunnunsäädön vaikutussuunta on, en tarkoittanut moittia, totesinpa vain. Näkyy sinullakin ko. toimintasuunta olleen alunperin sama kuin minulla ainakin tuon kuvan mukaan.