Kumpi 7.1.2 vs 5.1.4 Geneleceillä !?

Itselle lähti tuollainen tulemaan. Toki tuo on "vaan" kykeneväinen 9.3.4 tahi 7.3.6. Mutta eipä hintakaan ole moninkertainen.
Toihan vois ittelle olla mainio peli. Nyt 9.2 systeemi. Mut käyttämättömiä aktiivikajareita on vino pino. Onkohan nuo xlr ulostulot balansoituja? Haluatko hinta vähä arveluttaa
 
Mutta tuohon vaaditaan kaikki kanavat vahvistettuina, halvimmillaan varmaan 100e per kanava ja jos kanavia käytössä esim 13, niin tuleehan siitäkin sitten jo ainakin tonni lisää tuohon hintaan..

Lisäksi: 9.1.4 tai 7.1.6 ei ole 9.1.6. Siinä se hinta onkin jo kovempi. Emotivalla joku reilut 3000€ (tähänkin tarvitaan kaikkiin kanaviin vahvarit), Denonilta taitaa saada reilu neljänä tonniin?
Kirjoitinkin että tuo on VAAN 9.3.4 tai 7.3.6. Sen lisäksi Dayton Audion monikanavavaffilla mikä löytyy jo ennestään tulee kanavahinnaksi ~50e kanava.

Tokihan tuon 9.1.6 (tai miksei vaikka 11.4.12) pystyy toteuttamaan myös useammalla vahvarilla jos siihen kiinnostus riittää. Ei tarvitse laittaa moninkertaisia summia taaskaan. Mutta vaivannäköä se vaatii kyllä. (tuolla aiheesta lisää ja esimerkki kytkis löytyypi post#14. Aiheesta lisää myös avsforum)
Toki jos haluat simppelin toteutuksen yhdellä vahvarilla missä vahvistetut lähdöt niin sitten maksat kiltisti :)

Toihan vois ittelle olla mainio peli. Nyt 9.2 systeemi. Mut käyttämättömiä aktiivikajareita on vino pino. Onkohan nuo xlr ulostulot balansoituja? Haluatko hinta vähä arveluttaa
Manuaalin mukaan ovat.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon markkinoilta löytyy laitteita, joiden XLR-lähtö ei ole balansoitu?
 
Kuinka paljon markkinoilta löytyy laitteita, joiden XLR-lähtö ei ole balansoitu?
En ole asiantuntija mutta olen antanut itseni ymmärtää että on olemassa - full balanssi ja balanssi vaihtoehtoja. Joissain tapauksissa balansointi on kuulemma toteutettu jotenkin ei ammattilaisesta.
 
En ole asiantuntija mutta olen antanut itseni ymmärtää että on olemassa - full balanssi ja balanssi vaihtoehtoja. Joissain tapauksissa balansointi on kuulemma toteutettu jotenkin ei ammattilaisesta.
Tämä on vähän sellainen audiofiilijuttu...
Ammattilaitteet eivät yleensä ole "full balanced", vaan niissä balansointi tehdään ennen XLR-liitintä. Full balanced vastaa vähän samaa asiaa kuin stereovahvistimen siltaaminen. Elekroniikka tuplataan ja tämän avulla voidaan kumota tiettyjä yhteismuotoisia säröjä ja kohinaa. Jossain tapauksissa balansoitu kytkentä siis parantaa laitteen teknistä suorituskykyä, mutta se parantunut suorituskyky on periaatteessa saatavilla myös ulos RCA-liittimestä. Tämä siksi, että balansoinnin hyöty tavallaan ulosmitataan siinä vaiheessa kun puolikkaat summataan yhteen ja ne epätoivotut säröt ja kohinat kumoavat toisensa tai ainakin vaimenevat tässä summausvaiheessa. Toki markkinoilla voi olla laitteita, joiden XLR-liittimessä on oikeasti vain single-ended signaalia, eli toinen "kuuma karva" on yhdistetty maihin. Tällainen XLR-liitäntä ei juuri eroa RCA-liitännästä.

Balansoitu liitäntä on luotu sietämään pitkiä kaapelivetoja häiriöisessä ympäristössä. Siksi sitä käytettä ammattiaudiolaitteissa. Siinä signaali balansoidaan lähettävän laitteen XLR-littimeen ja summataan vastaanottavassa laitteessa. Näin kaapeliin kytkeytyneet häiriöt suodattuvat pois ennen kuin ne jatkavat vastaanottavan laitteen käsiteltäväksi.
Jostain on päässyt syntymään käsitys audiofiilipiireihin, että balansoitu rakenne balansoiduilla kaapeleilla laitteiston läpi vieden olisi jotenkin optimaalinen "true balanced" ratkaisu. Sinänsä laitteet voivat olla sisäisesti balansoituja, mikäli valmistaja on tällä tavoin halunnut varmistaa tietyn teknisen suorituskyvyn. En kuitenkaan ymmärrä mitä hyötyä olisi kuljettaa signaalin vastavaiheiset puolikkaat toisistaan erillään läpi koko hifilaitteiston ja vahvistaa kaikki matkan varrella mukaan tarttuneet häiriöt aina päätevahvistimessa asti ennen kuin yrittää summata ne pois ennen kaiuttimia tai jopa kaiuttimen puhekelassa. Eikö olisi järkevämpää summata virheet pois aina ennen seuraavaa laitetta?
Minulla on sellainen käsitys, että laitteen sisäisen balansoinnin käytännössä tuplatessa tarvittavan elektroniikan määrä, sen perimmäinen tarkoitus valitettavan usein on ainoastaan kaupallinen. Balansoitu laite on mukavasti ylisuunniteltu ja kannen alta löytyy "vastinetta rahalle". Antamalla kuva true balanced -laitteiden erinomaisuudesta luodaan samalla markkinoita tuplasti komponentteja vaativia ja siksi kalliita laitteita.
 
Nostan otsikon perusteella tämän ketjun kysymykselläni.
DSP-Geneleceistä kasattu 7.1 on kaapeloitu subbarin kautta ja toki LFE-piuha on käytössä.
Kolme etukanavaa, kaksi surroundia sivuilla ja kaksi takana sivulle, kukin n. 1.2 m korkeudella. Subbari on keskikaiuttimen vieressä.
Kalibroin Genelecit GLM5:ta käyttäen.
AV-vahvistimena Denon AVC-X4700H jonka etuvahvistinlähdöistä menee piuhat Geneleceille.
Katossa on neljä kpl JBL Control 1 (vai mitä ne pienet passiivi kaksitiet ovatkaan). Näin X4700H käyttää neljää päätevahvistinta.

Käsitänkö ihan oikein että GLM säätää myös 7.1 järjestelmän viiveet kohdilleen?
Jos näin on niin mitä laitan X4700H:n asetuksiin kaiutinten etäisyyksisi, kaikkiin se pisin etäisyys eli matka kuuntelupaikalta vasempaan/oikeaan pääkaiuttimeen?
Neljään kattokaiuttimeen asetin todelliset täisyydet.
Denonin huonekorjaus ei ole lainkaan käytössä kun se on jo tehty Genelecien puolella.

Päättelen että Genelec hoitaa keskikanavan, surroundien ja takasurroundien viivästyksen ja X4700H kattokaiuttimien viivästämisen.
Meneekö näin vai missä menee pieleen?
 
Viimeksi muokattu:
Etkö voi ajaa GLM jälkeen Denonista kalibroinnin ja se asettaa etäisyydet automaattisesti? Jos ne on jo Genelecillä identtiset, niin ei kai tuossa mikään sotkeudu?
 
Pystyykö Denon (yleisellä tasolla AV-vahvistin) tekemään pelkän etäisyyksien mittaamisen ilman että lähtee tekemään huonekorjausta?
Kaksi peräkkäistä huonekorjausta ei ole mielekäs eikä kyllä kaksi erillistä viivästystäkään.
 
Pystyykö Denon (yleisellä tasolla AV-vahvistin) tekemään pelkän etäisyyksien mittaamisen ilman että lähtee tekemään huonekorjausta?
Kaksi peräkkäistä huonekorjausta ei ole mielekäs eikä kyllä kaksi erillistä viivästystäkään.
Onkos sulla ostettu se parikymppiä maksava Audysseyn puhelinappi? Siitä pystyy säätämään asetuksia monipuolisesti.
 
Pystyykö Denon (yleisellä tasolla AV-vahvistin) tekemään pelkän etäisyyksien mittaamisen ilman että lähtee tekemään huonekorjausta?
Kaksi peräkkäistä huonekorjausta ei ole mielekäs eikä kyllä kaksi erillistä viivästystäkään.
Aina ne korjauksen tekee samalla, mutta jos GLM on tehnyt tehtävänsä, ei korjattavaa pitäisi olla. Ja sen Audysseyn saa toki otettua pois päältä jos se pilaa toiston. Liekö kattokaiuttimet tarvii sit korjausta lainkaan?
 
Ajoin Audysseyn automaattikalibroinnin, piti tehdä neljästä mikrofonisijainnista ennen kuin pääsi eteenpäin.
Herjasi jotta keskikanava ja vasen surround olisivat väärässä vaiheessa. Pitääpä vielä mittailla niiden XLR:t löytyisikö sieltä vaihevirheelle syytä.
GLM:n jäljiltä viiveet (etäisyydet) olivat aika identtiset, subbarille sai yli tuplaetäisyyden.
Aluksi tuli huomautus liian korkeasta subbarin tasosta, se GLM:llä kohdilleen.
Kattokaiuttimille mittasi realistiset etäisyydet jonka jälkeen laitoin manuaalisesti etäisyydet ja tasot käyttöön.

Täytyy sanoa että vaikka pienen ikäni on tullut harrastettua kuuntelua ja äänentoistoa niin kaapelointi ja asetusten tekeminen alkaa olla melkoinen revohka jossa on lukuisia paikkoja mennä mönkään. : (

Pitihän tulosta kokeilla ja eteen osui Apple TV:stä Earthsounds. Huh millaista äänimaisemaa oli jo Australian metsistä tarjolla!
20 tuuman näyttö oli tykin sijaan käytössä ääniasetuksia tehdessäni ja jälleen tuli todennettua äänien merktys. Ensimmäinen jakson näkeminen pienestä ruudusta ei haitannut lainkaan äänen lumotessa.

Sitten kokeilin musiikkia joka ensin ihmetytti melkoisesti. Nimittäin kaksikanavainen lävähti DolbyDigitaliksi seitsemään kanavaan ei kovinkaan mairittelevaisen kuuloisana niin Applelta kuin Tidalista. Täytyy perehtyä lujasti lisää ja selvittää oikeat asetukset sekä Atmos materiaalia.
Tämä lienee sitä harrastamista. : )

Paljon helpomalla ja halvemmalla olisi päässyt tyytymällä siihen että elokuvat käydään katsomassa Starissa (ulkopaikkakuntalaisille kerrottakoon kyseessä olevan yksityinen elokuvateatteri Tuira-nimisessä kauunginosassa Oulussa) jossa myös äänentoisto on kunnossa.
 
AV-laitteissa oletusasetukset on usein tehty sillä periaatteella, että bassot pömisee ja joka kanavasta kuuluu ääntä. Muutenhan se taviskäyttäjä ottaa yhteyttä aspaan. Vähän vakavammin äänenlaatuun suhtautuva joutuu sitten navigoimaan erinäisten asetusten suossa ja ihmettelemään epäloogisesti nimettyjä toimintoja. Vähän kuin ensimmäisten laajakuva putkitelevisioiden aikana mustat palkit piti saada piiloon kuvaa vaikka mihin suuntaan venyttämällä ja vanuttamalla.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Löysin Atmos musiikki -ketjun ja bongasin sieltä Dire Straitsin Brothers in Arms albumin.
Apple Music palvelusta se kuulosti erilaiselta kuin mitä SACD:ltä olin tottunut.

Näitähän piti alkaa vertailemaan ja jonkun aikaa sai tehdä asetuksia ennen kuin mitään kuului Pioneer SACD-soittimelta HDMI:n kautta.
Mutta mutta eihän sieltä tullut tuttua äänimaisemaa mitä Yamahan AV-vahvarin (RX-V663) kautta tuli kuultua.
Money fo Nothing n. 20 sekunnin kohdalla alkava 'klinkutus' kierti Yamahassa kanavasta toiseen, nyt aivan jotain muuta.

Denonissa asetuksia on monessa paikassa kauko-ohjaimen nappienkin takana.
Saas nähdä pitääkö vetää analogiapiuhoilla SACD:n ja AV-purkin väli vai onnistuko löytämään tomivat asetukset. : )
 
Eihän tässä Denon X4700H:ssa ole enää analogisia monikanavatuloja eli Yamaha RX-V663 piti kytkeä uudelleen käyttöön.
Jälleen löytyi viisi kanavaa kun Yamahasta laittoi päälle pure direct ja SACD:ltä Money for Nothing 20-1:10 välillä 'klinkutus' kiertää myötäpäivään viiden kaiuttimen välilä.
Mutta Denonista en vaan löydä vastaavia asetuksia päälle. Asetuksia voi tehdä ainakin kolmesta kohdasta, tiukasti vaan input näkyy kaksikanavaisena.
Ja Money for Nothing 'klinkutukset' kuuluvat edelleen epämääräisesti.
Onko teillä kertoa testiraitaa Apple Musicissa tai Tidalissa jolla testata että kukin kanava ohjautuu oikeaan paikkaan?
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään kun kuuntelen nyt kuulokkeilla diren biisiä applen atmos versiona tapletiltani että myös oman nassiasemani alkuperäistä.44/16 flaccinä tapletiltani, niin täytyypä sanoa että toi atmos version ON KYLLÄ PAHASTI RAISKANUT TÄMÄN BIISIN KEINOTEKOISEN MUOVISEKSI Ihan baskaksi on tehty juu. Saundi kuullokkeilla on semmoinen hieman robottimaisella luonteella tai jotenkin epäaidon kuulostavaa kaiken aikaa.

Flac alkuperäisessä muodossa tämä biisi kuullostaa ihmismäiseltä ja huomattavasti aidommalta soittimet ja kokonais saundi, ja luontevammalta kuunnella. Mitämieltä muut ovat jos saatte vertais vastineen jostain, niin antakaa palautetta. Siis stereona kuuntelen koska näin sitä myös alunperinkin tarjotaan.

Valitettavasti en voi näinmyöhään illalla kuunnella kaiuttimista, mutta on tää kyllä stereoäänellä nyt melkoista pelleilyä koko diren henki on kuristettu kuoliaaksi. Tähänkö tämä maailma menee huh huh.
 

Liitteet

  • IMG_0484.jpg
    IMG_0484.jpg
    60,1 KB · Katsottu: 6
  • IMG_0483.jpg
    IMG_0483.jpg
    61,9 KB · Katsottu: 6
Viimeksi muokattu:
Eihän tässä Denon X4700H:ssa ole enää analogisia monikanavatuloja eli Yamaha RX-V663 piti kytkeä uudelleen käyttöön.
Jälleen löytyi viisi kanavaa kun Yamahasta laittoi päälle pure direct ja SACD:ltä Money for Nothing 20-1:10 välillä 'klinkutus' kiertää myötäpäivään viiden kaiuttimen välilä.
Mutta Denonista en vaan löydä vastaavia asetuksia päälle. Asetuksia voi tehdä ainakin kolmesta kohdasta, tiukasti vaan input näkyy kaksikanavaisena. Ja Money for Nothing 'klinkutukset' kuuluvat edelleen epämääräisesti.
Onko teillä kertoa testiraitaa Apple Musicissa tai Tidalissa jolla testata että kukin kanava ohjautuu oikeaan paikkaan?

Onko sulla nyt varmasti valittu sieltä SACD-levyltä sitten se monikanavaraita soittoon? Ja onko soittimessa säätöjä hdmi-lähdön kanavakonfiguraation suhteen?
 
Onko sulla nyt varmasti valittu sieltä SACD-levyltä sitten se monikanavaraita soittoon? Ja onko soittimessa säätöjä hdmi-lähdön kanavakonfiguraation suhteen?
On, samoilla Pioneer SACD-asetuksilla millä toimii Yamahan kanssa mennään nyt Denonin kanssa, HDMI on siirtoväylänä.
SACD:ssä on säätöjä monikanavaraitaasoittoon.
SACD playback: Multichannel area
HDMI out: LPCM(5.1 CH)/Auto (molemmat toimivat Yamahalle)
Denonin päästä tarvisi löytää oikeat asetukset
 
Tätä käytän Atmos kanavien testaamiseen.


Sulla vois toimia siten et painelet kaken pure nappia kunnes näytöllä lukee "auto".
Kiitos, tämä toimii Denon valinnoilla Atmos tai Direct.
SACD kuuluu stereona oli valittuna Auto, Direct tai Pure Direct.
No sentään Atmoksen sai verifioitua Apple Musicin kautta. : )
 
Back
Ylös