Kumpi 7.1.2 vs 5.1.4 Geneleceillä !?

Ernesto9085

Käyttäjä
Liittynyt
3.10.2021
Viestejä
3
Moikka!

Olisin toteuttamassa vihdoin omaa kotiteatteri haavetta ja tarvisin apua ja mielipiteitä.

Tilauksessa odottaa vielä saapumista Denon AVC-3700H 9.2 ja Genelecejä olis nyt 3kpl G3 stereona eteen ja yks keskikaijuttimeks.
Loput tuliski Genelecin G2 taakse ja mahdollisesti kattoon.

Kumpi olisi parempi 7.1.2 vai 5.1.4?

Onko Genelecejä järkeä laittaa kattoon Atmos kajareiksi vai hankkia jotain muuta ja mitä?

Jos takakaijuttimet laittaa kyseiseen kattotelineeseen https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...36W-kattoteline-8000-ja-G-sarjan-kaiuttimille meneekö setti aivan pilalle vai ei?

Miten kaijuttimet olisi parasta asetella?


Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!
 
Satsaisin ehkä Atmos-settiin, eli 5.1.4.

Kaiuttimet suositusten mukaisesti, eli viisi kanavaa korvan korkeudelle ja Atmokset kattoon.
1637819739928.jpeg
 
Kaiutinsijoitteluun löytyy esim. Dolbylta ohjeet.



Se on sitten jokaisen itse määriteltävissä haluaako/pystyykö ohjeita noudattamaan. Vahvarin manuaalistakin varmasti löytyy ohjeistusta.

Ja se, onko surroundina 2 vai 4 kanavaa, pitäis melkein kokeilla, tuoko ne 2 lisäkanavaa merkittävää parannusta äänikenttään.
 
Kiitos näiki nopeist kommenteist. Mietin että hyötyykö tuosta 7.1.2 niin paljoo ku suurimmaks osaks tietääkseni on 5.1 elokuvia tai sitten suoraa atmoksella?
 
Kuten hllbll kirjoitti, niin tuota voisi myös kokeilla omassa käytössä. Takakaiuttimien (surround back) asetteleminen ei välttämättä ole helppoa kaikissa tapauksissa. Nämä 5 tai 7 kanavaa täytyy asetella korvan korkeudelle, eli sivu-/takakaiuttimia ei aseteta katonrajaan. Ainoastaan Atmos-kanavat tulevat kattoon.
 
Kiitos näiki nopeist kommenteist. Mietin että hyötyykö tuosta 7.1.2 niin paljoo ku suurimmaks osaks tietääkseni on 5.1 elokuvia tai sitten suoraa atmoksella?
Kyl se vahvari osaa ne takasurroundien äänet muodostaa myös 5-kanavaisesta ääniraidasta ja kyllä noita 7.1 kanavaisiakin ääniraitoja (atmoksineen) on alkanut viime aikoina näkymään ihan kohtuudella.

Useimmiten kyse on kuitenkin siitä, mitkä kajarit saa sijoiteltua järkevästi. Takasurroundeja en asentaisi kohtuuttoman lähelle spottia (kuten en mitään muitakaan kanavia). Enkä katonrajaan. Pään korkeudella 5.x/7.x kanavat toimii mainiosti ja jos on useampi istumapaikka niin nostaa sen verran ettei jää vieruskaverin pään taakse piiloon surroundit.

Moni on toki tyytyväinen katonrajassa oleviin surroundeihinsa, mutta itse en siihen enää sorru.
 
Moikka!

Olisin toteuttamassa vihdoin omaa kotiteatteri haavetta ja tarvisin apua ja mielipiteitä.

Tilauksessa odottaa vielä saapumista Denon AVC-3700H 9.2 ja Genelecejä olis nyt 3kpl G3 stereona eteen ja yks keskikaijuttimeks.
Loput tuliski Genelecin G2 taakse ja mahdollisesti kattoon.

Kumpi olisi parempi 7.1.2 vai 5.1.4?

Onko Genelecejä järkeä laittaa kattoon Atmos kajareiksi vai hankkia jotain muuta ja mitä?

Jos takakaijuttimet laittaa kyseiseen kattotelineeseen https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...36W-kattoteline-8000-ja-G-sarjan-kaiuttimille meneekö setti aivan pilalle vai ei?

Miten kaijuttimet olisi parasta asetella?


Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille!
Jos vaan tila antaa myöten, niin noiden ohjeiden mukaaan! Minulla ei anna, joten seitsämästä kaiuttimesta neljä on nostettu ylös seinälle -ei aivan kattoon, mutta ylemmäksi kuin ohjeissa suositellaan. Näissä Atmos, ym. vastaavissa ideanahan on luoda useampi äänitaso -layer! Jolloin ääni -esimerkiksi takaa tuleva lentokone- pyyhkäisee pään yli eikä sivulta! Minä päädyin erinäisten kokeilujen perusteella asentamaan kaiuttimet aivan perinteiseen 7.0 systeemiin -tosin hieman ohjeista poiketen! Ei mitään piuhoja "High 1 tai High 2-liittimiin! Minusta toimii hienosti! Kun esimerkiksi "Blade Runner 2049"-elokuvassa "K" eka kerran päräyttää "autollaan" takaa kohti horisonttia, niin pakko myöntää että hieman säikähdin :) Kaikki muutkin äänitehosteet tulevat juuri sieltä mistä kuvan perusteella kuuluukin! Tuo "Blade Runner 2049" 4K ULTRA HD -bluray on joka suhteessa erinomainen testi levy -sekä kuvan että äänen puolesta! Kysyt kumpi on parempi 5.1.4 vai 7.1.2? Sen tiedät vai kokeilemalla! Minä pystyn elämään erittäin mainiosti seisemän kaiuttimen kanssa -varsinkin silloin kun pääsee kuuntelemaan yksin :D
 
Kiitos näiki nopeist kommenteist. Mietin että hyötyykö tuosta 7.1.2 niin paljoo ku suurimmaks osaks tietääkseni on 5.1 elokuvia tai sitten suoraa atmoksella?
kyllä se ääni laajenee kun pistetään 5.1 setuppiin lisää taakse. Omaan settiin ei sovi kuin kuudes, seitsemättä ei voi sijoittaa mitenkään, ei edes puoliksi järkevästi hyvästä puhumattakaan. Lisäksi surroundit ovat selvästi ylempänä kuin ohje käskee asentamaan. Oma fiilis on että jos kajarit ovat 5.1 tai 7.1 setupissa ohjeen mukaan, kaipaa se selvästi atmosääntä. Muuten ääni jää ainakin omassa setissä pahasti liian matalaksi. Kokeilin tilapäisesti montaakin eri paikkaa ja selvästi paras tulos syntyi onneksi siihen, mihin surroundit voi ylipäätään järkevästi sijoittaa. Eli ne ovat käytännössä katon rajassa.

Kuitenkin kun lisäsin sen yhden sinne taakse, kasvoi syvyysvaikutelma selvästi. Toki vahvistin vaihtui samalla parempaan, mutta saman merkkiseen.

Ellei ole erillistä teatterihuonetta, joutuu monesti tekemään kompromisseja eri juttujen suhteen. Siinä ei auta kuin kokeilla mikä on omaan makuun se paras kompromissi.
 
Kiitos kaikille keskustelusta! Tulipa hommattua ja asennettua 5.1 ja odottelen rca piuhaa atmoksia varten niin saisi alkuun 5.1.2. Kesällä ehkä sitten kaks surroundia lisää 😅

Heitin genelec kattotelineellä takakajarit ja iha hyvältä kuulostaa. Ja täytyy kyllä todeta että nyt vihdoin ymmärrän miks genelecit on niin paljon kalliimmat kun moni muu 😅 Dali oberon setti oli hyvä mut genelecit pesee ne aivan täysin
 
Kiitos kaikille keskustelusta! Tulipa hommattua ja asennettua 5.1 ja odottelen rca piuhaa atmoksia varten niin saisi alkuun 5.1.2. Kesällä ehkä sitten kaks surroundia lisää 😅

Heitin genelec kattotelineellä takakajarit ja iha hyvältä kuulostaa. Ja täytyy kyllä todeta että nyt vihdoin ymmärrän miks genelecit on niin paljon kalliimmat kun moni muu 😅 Dali oberon setti oli hyvä mut genelecit pesee ne aivan täysin
Noita daleja on toki eri hintaisia, vertaatko suuurin piirtein vastaavan hintaista dalia ja geneä.

Toki niissä on eroja, mutta niin on kaikissa muissakin.
 
Yleensä kaiuttimien saaminen hyville paikoille sohvan taakse on ongelma, koska sisustuksen tai huoneen koon vuoksi sohva on liian lähellä takaseinää. Omissa huoneissani ei ole ollut tätä ongelmaa, kaiuttimet ovat Geneleciä ja oikeastaan kaikki variaatiot stereosta 7.2.4:än on tullut kokeiltua.

Atmos on todella merkittävä päivitys kaksiulotteiseen surroundiin. Kolmas ulottuvuus on iso asia ja objektipohjaisuus vähintään yhtä tärkeä. Ero 5.1:n ja 5.1.2:n välillä on huomattava ja siitä eteenpäin kaiutinparien lisääminen tuottaa aina pienemmän ja pienemmän lisäarvon, mutta samalla korva kehittyy huomaamaan pienempiä ja pienempiä eroavaisuuksia. 5.1.4 tuottaa kolmiulotteisemman ja ympäröivemmän äänikentän kuin 7.1.2. On ne takasurroundit kivat, mutta ero 5.1:n ja 7.1:n välillä ei ole tajunnanräjäyttävä. 7.1.4 jättää edelleen häiritsevän ison aukon etukaiuttimien ja surroundien väliin, eli 9.1.4 on pieneen kotiteatteriin optimaalinen kattaus ja 9.1.6 jos penkkirivejä on enemmän kuin yksi. Suosittelen siis katsomaan leffahuonetta sillä silmällä, että enemmän on oikeasti parempi, mutta onneksi kaikkea ei ole pakko saada kerralla.
 
Kuten hllbll kirjoitti, niin tuota voisi myös kokeilla omassa käytössä. Takakaiuttimien (surround back) asetteleminen ei välttämättä ole helppoa kaikissa tapauksissa. Nämä 5 tai 7 kanavaa täytyy asetella korvan korkeudelle, eli sivu-/takakaiuttimia ei aseteta katonrajaan. Ainoastaan Atmos-kanavat tulevat kattoon.
On poikkeuksiakin. Esim. Front Wide -kaiuttimet. Ne tulevat ihan lattialle, mutta luokitellaan Atmos -kaiuttimiksi. Alla vielä yleistä plörinää atmokseksta.

Dolby Atmos is not "moving away" from front-wide channels; they have always been supported in the format. In fact, Atmos is not encoded for any particular configuration of speakers. That's the point of an object-based audio format like Atmos —each audio "object" (bird, plane, Superman, etc.) is encoded with metadata that specifies its location in a 3D soundfield over time. Once you inform the Atmos decoder in your AV receiver or pre/pro about your speaker layout, it plays each sound using the closest available speaker(s) as needed to make the sound appear to come from the correct location.


Atmos does incorporate a "bed" or basic layout of 7.1.2. Each of those channels is treated as a static (non-moving) object, and sound engineers can place sounds in them as they see fit. For example, much of the musical score might be placed in the front channels of the bed. Engineers can also add up to 118 dynamic objects to the mix, which are played from the speakers closest to the location from which the sound is supposed to be emanating, including front-wide speakers if available.

Itsellä on nyt testissä nuo front wide kaiuttimet (ja katossa 4 kpl katto atmoksia) ja on niin hyvät nämä front widet että pois en vaihda. Toki hieman hankalat sijoitella tavan olkkariin.
 
On poikkeuksiakin. Esim. Front Wide -kaiuttimet. Ne tulevat ihan lattialle, mutta luokitellaan Atmos -kaiuttimiksi.
Nykyään varmaan noin, mutta Front Wide -kajarit ovat olleet käytössä jo kauan ennen Atmosta. Mutta sijoittelu pysytellyt kuitenkin samana, joten ei muutosta siinä. Varmaan sama Front Height -kajareidenkin kanssa, en oo perehtynyt kun ei oo vielä(kään) Atmos-kykeneväistä vahvaria.
 
Nykyään varmaan noin, mutta Front Wide -kajarit ovat olleet käytössä jo kauan ennen Atmosta. Mutta sijoittelu pysytellyt kuitenkin samana, joten ei muutosta siinä. Varmaan sama Front Height -kajareidenkin kanssa, en oo perehtynyt kun ei oo vielä(kään) Atmos-kykeneväistä vahvaria.
Mulla on vanhassa onkijassa käytössä fw ja fh kajarit. Manuaalin suositus oli ottaa takakajreiden sijaan nuo etukajarit käyttöön (eli joko tai)
assa
 
On poikkeuksiakin. Esim. Front Wide -kaiuttimet. Ne tulevat ihan lattialle, mutta luokitellaan Atmos -kaiuttimiksi. Alla vielä yleistä plörinää atmokseksta.

Itsellä on nyt testissä nuo front wide kaiuttimet (ja katossa 4 kpl katto atmoksia) ja on niin hyvät nämä front widet että pois en vaihda. Toki hieman hankalat sijoitella tavan olkkariin.
Atmoksessa ei ole erikseen ”Atmos-kaiuttimia”. On keskenään spekseiltään samanlaisia ja samanarvoisia kaiuttimia kahdessa vertikaalisessa kerroksessa, eli korvan korkeudella ja pään yläpuolella. Sitten on kahdenlaista signaalia eli tiettyihin kaiuttimiin lukittu bed, johon kuuluu maksimissaan 7.1.2 (sisältäen takasurroundit muttei Front Widejä) ja objekteja, joilla on Atmos-metadata objektin liikkeen mahdollistamiseksi, ja jotka voi myös lukita tiettyyn sijaintiin, esim. Front Wide -kaiuttimiin laajentamaan stereokuvaa. Front Widet ovat korvan tason kaiuttimia eli samalla korkeudella kuin LCR ja surroundit. Tosin surroundit saa asentaa vähän muita korvan tason kaiuttimia korkeammalle, jotta vieruskaverin pää ei blokkaisi etenkin suoraan sivulla olevia kaiuttimia. Eron pään yläpuolella oleviin kaiuttimiin tulee kuitenkin olla selvä.

Harmillisesti oma vahvistimeni ei tue Front Widejä, muuten siirtäisin takasurroundit niihin tehtäviin. Ja harmillisesti prosessoinnin kehitys on jäänyt vuosiksi junnaamaan paikoilleen ja 7.1.4-yhteensopivien laitteiden hinnat liikkuvat satasissa ja 9.1.4-yhteensopivien edelleen tonneissa.
 
Atmoksessa ei ole erikseen ”Atmos-kaiuttimia”. On keskenään spekseiltään samanlaisia ja samanarvoisia kaiuttimia kahdessa vertikaalisessa kerroksessa, eli korvan korkeudella ja pään yläpuolella. Sitten on kahdenlaista signaalia eli tiettyihin kaiuttimiin lukittu bed, johon kuuluu maksimissaan 7.1.2 (sisältäen takasurroundit muttei Front Widejä) ja objekteja, joilla on Atmos-metadata objektin liikkeen mahdollistamiseksi, ja jotka voi myös lukita tiettyyn sijaintiin, esim. Front Wide -kaiuttimiin laajentamaan stereokuvaa. Front Widet ovat korvan tason kaiuttimia eli samalla korkeudella kuin LCR ja surroundit. Tosin surroundit saa asentaa vähän muita korvan tason kaiuttimia korkeammalle, jotta vieruskaverin pää ei blokkaisi etenkin suoraan sivulla olevia kaiuttimia. Eron pään yläpuolella oleviin kaiuttimiin tulee kuitenkin olla selvä.

Harmillisesti oma vahvistimeni ei tue Front Widejä, muuten siirtäisin takasurroundit niihin tehtäviin. Ja harmillisesti prosessoinnin kehitys on jäänyt vuosiksi junnaamaan paikoilleen ja 7.1.4-yhteensopivien laitteiden hinnat liikkuvat satasissa ja 9.1.4-yhteensopivien edelleen tonneissa.
Virallisesti ei olekaan. Silti puhutaan kuitenkin Atmos -kaiuttimista ja jokainen pääsääntöisesti tietää mistä on kyse. Toki jos on tarkoitus päteä niin voi tuoda esille ylemmän vertikaalikerroksen kaiuttimet kun muut käyttää termiä atmos -kaiuttimet.
 
Mulla on teatterissa ollut nyt vuoden verran käytössä 7.1.4 systeemi, enkä osaa siitä vieläkään sanoa, mikä osa-alue on se paras tai heikoin. Ääni kulkee atmoksessa niin saumattomasti edestä taakse, alhaalta ylös, ja kun ääntä tulee joka puolelta, tuntuu siltä kuin olisit oikeasti kaiken keskellä.

Olen johdottanut teatterin valmiiksi 9.1.6 - valmiuteen, mutta kuten yllä mainittu, siihen vaadittava vahvistin maksaa jo moninkertaisesti nykyiseen denonin x3700h nähden.

Jos nyt tekisin uudestaan ja käytössä olisi 9 kanavaa, tekisinkö mitä? Huoneesta riippuen tekisin joko 5.1.4 tai 7.1.2: Jos saat asennettua sivu- ja takakaiuttimet dolbyn ohjeistuksen mukaan paikalleen, lähtisin ehdottomasti 7.1.2 - järjestelmällä liikkeelle, niin että atmokset olisivat joko top front tai top middle, ehkä mieluiten top front. Tämä siitä johtuen, että mielestäni tärkein osa-alue monikanavaäänessä on kuitenkin kaikki se, mitä edestä kuulet. Kun tämä ääni tulee koko äänialueelta lattiasta kattoon, on se mielestäni paras ratkaisu. Takaa ääni on muutenkin hankalampi sijoittaa korkeussuunnassa tarkkaan oikeaan paikkaan.

Jos sohva on kiinni takaseinässä, valitsisin 5.1.4, koska dolbyn mukaista 7-kanavaista lattiatasoa on mahdoton saada tehtyä niin, että sivu- ja takakajareiden väliin jäisi "riittävää" etäisyyttä, jottei kanavat puuroudu keskenään.

Kuten yllä mainittukin, Atmos on markkinoitu mielestäni niin, että se sekoittaa kuluttajan ymmärtämään asian täysin väärin. Ei ole olemassa "atmos"-kaiuttimia, on olemassa vain atmos-ääniprosessointi (tai millä sanalla sitä haluaakaan kutsua). Vaikka sinulla olisi käytössä "vain" 7.1 - järjestelmä, valitsemalla atmos vahvistimesta, saat äänet todennäköisesti paremmiksi, kuin mitä dolby surround - valinnalla.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Joe
Mulla on teatterissa ollut nyt vuoden verran käytössä 7.1.4 systeemi, enkä osaa siitä vieläkään sanoa, mikä osa-alue on se paras tai heikoin. Ääni kulkee atmoksessa niin saumattomasti edestä taakse, alhaalta ylös, ja kun ääntä tulee joka puolelta, tuntuu siltä kuin olisit oikeasti kaiken keskellä.

Olen johdottanut teatterin valmiiksi 9.1.6 - valmiuteen, mutta kuten yllä mainittu, siihen vaadittava vahvistin maksaa jo moninkertaisesti nykyiseen denonin x3700h nähden.
Itselle lähti tuollainen tulemaan. Toki tuo on "vaan" kykeneväinen 9.3.4 tahi 7.3.6. Mutta eipä hintakaan ole moninkertainen.
 
Itselle lähti tuollainen tulemaan. Toki tuo on vaan kykeneväinen "vaan" 9.3.4 tahi 7.3.6. Mutta eipä hintakaan ole moninkertainen.
Mutta tuohon vaaditaan kaikki kanavat vahvistettuina, halvimmillaan varmaan 100e per kanava ja jos kanavia käytössä esim 13, niin tuleehan siitäkin sitten jo ainakin tonni lisää tuohon hintaan..

Lisäksi: 9.1.4 tai 7.1.6 ei ole 9.1.6. Siinä se hinta onkin jo kovempi. Emotivalla joku reilut 3000€ (tähänkin tarvitaan kaikkiin kanaviin vahvarit), Denonilta taitaa saada reilu neljänä tonniin?
 
Back
Ylös