• MTOM rules:
    - When submitting phase opens, you are authorized to upload up to a maximum number of medias (configured by the admin).
    - Once submitting phase ends, voting phase starts and you will be able to vote for your preferred media.
    - At the end of the voting phase, the winner will be awarded !

Kuinka päädyin Amphion Krypton -kajareihin...

jjahifi

Käyttäjä
Liittynyt
24.2.2007
Viestejä
15 991
Kaupunki
Kaarina
Koska yllättävän moni on toivonut selvitystä omasta kajarinvalintaprosessistani, niin tässä se sitten tulee.

Lienee syytä kertoa, että kuuntelen hyvin monentyylistä musiikkia. Tällöin kaiuttimelle asettamani vaatimukset ovat erilaiset kuin jos kuuntelisin vaikkapa pelkästään pienimuotoisten kokoonpanojen soittamaa akustista jatsia (tai kamarimusiikkia, mutta kamarimusiikissa ei sattuneesta syystä ole fonia).

Saksofonin ääneen vaikuttavat, ainakin omasta mielestäni, erittäin paljon suukappale, ruokolehti, soittajan ansatsi (mukaanlukien ilmapatsaan hallinta ja hengitystekniikka), tyyli ja fonivalmistajan tekemät ratkaisut. Kaikki kuuluvat äänessä ja livenä on ainakin toisinaan mahdollista tunnistaa soittajan käyttämän fonin merkki pilliä näkemättä.

No, oletan kuulevani tuon kaiken myös levyltä. Lisäksi muusikon hienovarainen leikittely melodialla ja rytmillä (siis nyt on kyseessä jazz) ovat täysin oleellisia asioita, joiden puuttuminen pilaa asian. Heh, itse asiassa myös äänen tahallinen tai tahaton "räkäisyys" (ei välttämättä kielikuva) tulee välittyä samoin kuin livenä.

Jos kokoonpanossa on mukana mm laulaja, piano, foni, trumpetti, niin oletan kuulevani laulajan äänellä leikittelyn sen melodisine ja dynaamisine ulottuvuuksineen, laulajan vuoropuhelun trumpetin heleän soinnin ja fonin räkäisyyden kanssa sekä pianon työskentelyn taustalla (ja mahdollisen soolon yms).

Tuohon pääsee monillakin erilaisilla kaiuttimilla ja ratkaisuilla. Mutta ylläolevaa on helppo vaikeuttaa jatkamalla yhä fonin kanssa, mutta erilaisella musiikilla.

Jos vaihdan musiikiksi vaikkapa jonkin salskean agressiivisen marssin täysikokoisen sotilassoittokunnan esittämänä, niin homma vaikeutuu huomattavasti. Kun soittimien joukkoon lisätään mm patarummut ja peltejä, niin osa aikaisemmin toimineista kaiuttimista ei enään selviä kunnialla.

Suuri osa kaiuttimista ei, oman mielipiteeni mukaan, kykene erottelemaan tapahtumia tavalla, joka mahdollistaisi melodian ja rytmin seuraamisen sekä samanaikaisesti haluamani tarkkuuden soundeissa.

Itselleni eniten ongelmia tuottavat setissä kuin setissä juuri kaiutinpään puutteet. Olen pari kertaa ollut kuulemassa mm Sousan The Stars and Stripes Forever täysikokoisen, no itse asiassa vahvistetun, sotilassoittokunnan esittämänä. Hiljaisissa kohdissa huilun kuuleminen vaati yleisöltä keskittymistä ja täyttä hiljaisuutta. Voimakkaissa kohdissa äänen suorastaan tunsi. (Mahtoivat muusikot soittaa joko tulpat korvissa tai saada nopeasti kuulovammoja...) Vastaavan äänen tuottaminen on hifi-laitteistolle, erityisesti kaiuttimille, melkoinen haaste.

Livenä oli mukana myös melkoinen määrä voimakkaita matalia ääniä, joiden yhdistäminen puhaltimiin kuulostaa mielestäni upealta livenä mutta useimmilla hifi-seteillä masentavalta.

Eli systeemistä pitää saada ulos kauniita, herkkiä, hiljaisia osuuksia ja volyymiltaaan tuntuvia, mahtipontisia, salskeita äänimassoja --- siis ilman että toisto kärsii kummassakaan vaiheessa ja ilman että tarvitsee muuttaa äänenvoimakkuussäätöä. Melodian ja rytmin seuraamisen tulee tietenkin olla häiriötöntä koko ajan. Eikä äänen sävyjäkään saa kadottaa... (Siis sellainen mission impossible...)

Ja musiikkimakuni monipuolisuuden vuoksi myös Pantera tai Black Sabbath pitää kyetä toistamaan uskottavasti. Hankala yhdistelmä saada samoilla vehkeillä Pantera, Metallica ja vaikkapa Armstrong tai Gillespie kuulostamaan hyvältä... Kuten myös Kiri Te Kanawa... Kaikki pitää toimia.

Eri vaihtoehtoja kuunnellessani ja nytkin aina välillä uusia värmeitä kokeillessani on oma kokemukseni kyllä kaiutinkeskeinen. Kaiuttimen kyvyttömyyttä toistaa vaikkapa tuota mainitsemaani marssia hyvin sekä hiljaisissa kohdissa että voimakkaissa kohdissa ei mielestäni pysty muilla purkeilla paikkaamaan.

Tämä pätee tietenkin vain siinä tapauksessa, että vahvarin ja D/A-muuntimen osalta ollaan ylitetty jonkinlainen "minimisuoritustaso". Jos mennään ko tason alle, niin ongelmia tulee silloinkin. Ja tietenkin olettaen että äänitettä ei ole pilattu valmiiksi, kuten useissa tapauksissa on käynyt (jos äänite on jo valmiiksi pilalla äänittäjän yms toimijoiden työn tuloksena, niin ei sitä saa kuulostamaan hyvältä teki mitä tahansa).

Kaiuttimen valintaan ainakin itselläni vaikutti huomattavasti myös omien kuuntelutottumusteni analyysi. Eli istunko jossain tietyssä paikassa vai en, miten kovaa kuuntelen yms. Itse kuuntelen aktiivisesti varsin useassa pisteessä, jotain soi lähes koko ajan... Hieman erilaisilla kuuntelutavoilla valinta olisi mennyt toisin.

Aloitin kajareiden etsinnän vuoden 2006 alkuvaiheessa ja ostamispäätös tuli tehtyä vasta marraskuun lopussa. En edes halua ajatella kuinka paljon työtunteja meni valinnan tekemiseen, jos pääsisi moisen tuntimäärän laskuttamaan asiakkaalta, niin hinnalla ostaisi useammankin parin kajareita. Ensimmäisenä vaiheena oli se, että mietin mitä kaikkea kajareilta halusin, tein asiasta eräänlaisen tarkistuslistan. Listan teon yhteydessä rakentelin eri levyistä sellaisen 20 cd-levyn koekuuntelupaketin. Jokaista levyä kohden tein listan niistä asioista, johon milläkin kappaleella olisi syytä huomionsa kiinnittää. Yhdellä levyllä oli siis useiden eri esiintyjien kappaleita.

Sitten ei muuta kuin kuuntelemaan. Hyvin nopeasti totesin, että tavoittelemaani toistoa ei saanut alkuperäisellä budjetillani (5000 euroa). Budjettia oli pakko kasvattaa. Hintaluokan ylärajaksi sitten valitsin ns kauppakassiluokan.

Tuon budjettipäätöksen jälkeen jouduin havaitsemaan, että tuon tason kajareiden kuunteleminen ei ole Suomessa ihan helppo juttu, varsinkaan jos ei asu pääkaupunkiseudulla ja sielläkin esimerkkiyksilöt ovat hyvin harvinaisia... :( Lisäksi paremman luokan kajareita ei liikkeissä yleensä ole varustettu riitävillä oheisvehkeillä tai järkevällä kuuntelutilalla. Kaiken kukkuraksi suomalaisten liikkeiden tapa toimia tuon hintaluokan vehkeistä kiinnostuneiden asiakkaiden kanssa ei istu omaan pirtaani. Haluan hyvää palvelua, en tuttavallisuutta tai myyjän mielipiteitä jos en niitä kysy... Onneksi työni edellytti tuossa vaiheessa rankasti matkustelua ulkomailla, joten päätin tehdä vertailut pääasiallisesti ko reissujen aikana. Tämä siksi, että hyvin nopeasti selvisi etten saisi haluamiani purkkeja kotikuunteluun millään järkevällä tavalla.

Matkailun sivutuotteena tuli istuttua erinäisiä päiviä suurten eurooppalaisten kaupunkien hifi-liikkeissä. Hyvin nopeasti pystyin rajaamaan merkittävän osan tarjokkaista pois listalta. En pitänyt tarkkoja muistiinpanoja, mutta ainakin jonkin verran kuunneltuja kajareita oli yli kaksikymmentä erilaista. Vielä enemmän oli sellaisia, että esimerkiksi Kiri Te Kanawa kuulosti hyvältä, mutta Pantera surkealta, eli ei jatkoon --- noita oli yllättävän paljon hintaluokka huomioiden... Noista ilmeisesti sopimattomista en pitänyt mitään kirjanpitoa, ei roskasta ole syytä pitää kirjaa... :p

Ehdottomiin suosikkeihini kuuluivat (ja kuuluvat yhä) Acapellan isot torvet, JBL:n isot torvet ja Acoustatin jättimäiset paneelit (Z1). Jenkeissä käydessä McIntosh teki aika uskomattoman vaikutuksen, että sekin mukana suosikeissa. Mutta onneksi harkinta voitti ja päätin olla korottamatta budjettia. Jostain syystä Magnepan ei kuulostanut korvaani niin hyvältä kuin luulisi. Jokin henkilökohtainen juttu, en osaa selittää.

Brittimerkeistä B&W 802D oli (hintaluokan sisällä) harkitsemisen arvoinen. Muissa brittimerkeissä oli minusta tyypillinen brittisoundi, mikä ei omaan korvaani sovi sitten ollenkaan toistettaessa akustista musiikkia. Toinen ehdokas brittimerkeistä oli Quad 2905, josta oli yhdessä liikkeessä esituotantosarjan pari kuunteluhuoneessa. Kotimaisista Genelec 1037C tai 1038B olivat ihan kiinnostavia kuten myös Krypton. Genen rajasin ulos lähinnä siksi, että haluan leikkiä myös vahvistimilla ja kyllähän se on totta, että jokin 1037C on aidosti ruma jopa minun silmääni...

Viime vaiheessa käsiini jäi kolme vaihtoehtoista kajaria, eli Quad 2905, B&W 802D ja Amphion Krypton. Itse asiassa Quad kuulosti minusta parhaalta, mutta jos haluaa luukuttaa dynamiikaltaan hyvää klassista levyä, niin Quadilla oli selviä ongelmia. Vastaavasti foni kuulosti omaan korvaani paremmalta Kryptonilla kuin B&W:llä. Loppuvaiheessa valinta menikin linjalla Quad-Amphion. Lähinnä dynamiikkaan ja herkkyyteen liittyvistä syistä johtuen päädyin Amphion Krypton pariin.

Kryptonit ovat ainakin omaan korvaani olleet onnistunut valinta. Mutta nämä ovat siis subjektiivisia näkemyksiä...

t. jjahifi
 

lator

Käyttäjä
Liittynyt
22.9.2006
Viestejä
1 262
Kaupunki
Kuopio
Hieno teksti ja itse asiassa haen itse pitkälti samoja ominaisuuksia kuulokeharrastuksessani. En ole vielä yhtä ainoaa luuria onnistunut löytämään joka pystyisi tähän kaikkeen yksin, mutta toisin kuin kaiuttimissa kahden kuulokeparin pitäminen ei ole ongelmallista saati rasita liiemmin lompakkoa. Kahdella kuulokkeella, ATH-W5000:lla ja RS-1:llä, olen löytänyt mainiosti tosiaan tukevat ratkaisut oman laajan musiikkimakuni tueksi. Katsotaanpa mitä tapahtuu kun käyn huomenissa ottamassa tyypit K1000 kuulokkeista... ;)
 

kaartovaara

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
633
Kiitokset jjahifi.

Oikein mukava tarina ja paljon kiinnostavaa asiaa. Näitä juttuja on mukava lueskella.
 

ahaapalainen

Hifiharrastaja
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
10 418
Kaupunki
Oulu
Kiitokset täältäkin jjahifille. Oli tosi mielenkiintoinen kertomus kaiuttimien hankinnasta. Tällaisia juttuja tänne kaivattaisiin lisää. :)
 

Jyrki_H

Moderaattori
Liittynyt
6.8.2006
Viestejä
19 113
Kaupunki
Oulunsalo
ahaapalainen sanoi:
Kiitokset täältäkin jjahifille. Oli tosi mielenkiintoinen kertomus kaiuttimien hankinnasta. Tällaisia juttuja tänne kaivattaisiin lisää. :)
Suurin ongelma taitaa olla, että suurimmalla osalla ei vastaavaa tarinaa ole kerrottavanaan. Olen tästä melko varma, vaikka "sika säkissä" -ketju ei toisenlaisia tarinoita pursuakaan. Suurinpana syynä lienee kalliiden laitteiden kotikuuntelun vaikeus Suomessa:

Tuon budjettipäätöksen jälkeen jouduin havaitsemaan, että tuon tason kajareiden kuunteleminen ei ole Suomessa ihan helppo juttu, varsinkaan jos ei asu pääkaupunkiseudulla ja sielläkin esimerkkiyksilöt ovat hyvin harvinaisia... Sad Lisäksi paremman luokan kajareita ei liikkeissä yleensä ole varustettu riitävillä oheisvehkeillä tai järkevällä kuuntelutilalla. Kaiken kukkuraksi suomalaisten liikkeiden tapa toimia tuon hintaluokan vehkeistä kiinnostuneiden asiakkaiden kanssa ei istu omaan pirtaani. Haluan hyvää palvelua, en tuttavallisuutta tai myyjän mielipiteitä jos en niitä kysy...
Kun oman laitteistoni etupään uusiminen tulee ajankohtaiseksi, niin ajatuksena on työstää prosessista myös artikkeli tänne.
 

sepi_1

Jäähyllä
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
15 437
Hieno juttu, toimittaja-ainesta. Kun sivuston ylläpitäjät savat harrastajaesittelyt pystyyn niin tuon voisit siirtää sinne sellaisenaan, kuvia tietty lisäillen. Ainoastaan pari lausetta tökkäs silmään... :D :D



jjahifi sanoi:
Jostain syystä Magnepan ei kuulostanut korvaani niin hyvältä kuin luulisi. Jokin henkilökohtainen juttu, en osaa selittää.
 

Coltrane

Hifiharrastaja
Liittynyt
6.9.2006
Viestejä
673
Kaupunki
Helsinki
jjahifi sanoi:
Viime vaiheessa käsiini jäi kolme vaihtoehtoista kajaria, eli Quad 2905, B&W 802D ja Amphion Krypton. Itse asiassa Quad kuulosti minusta parhaalta, mutta jos haluaa luukuttaa dynamiikaltaan hyvää klassista levyä, niin Quadilla oli selviä ongelmia. Vastaavasti foni kuulosti omaan korvaani paremmalta Kryptonilla kuin B&W:llä. Loppuvaiheessa valinta menikin linjalla Quad-Amphion. Lähinnä dynamiikkaan ja herkkyyteen liittyvistä syistä johtuen päädyin Amphion Krypton pariin.

Kryptonit ovat ainakin omaan korvaani olleet onnistunut valinta. Mutta nämä ovat siis subjektiivisia näkemyksiä...

t. jjahifi
Tämä dynamiikan hallinta ihan oikealla musiikilla on minunkin kokemusteni pohjalta se vaikea juttu. Klassisen ja akustisen jazzin dynamiikan jääminen vajavaiseksi nuotistolla on masentavaa. Se vääristää musiikkiteosta kokonaisuutena kuin myös yksittäisten instrumenttien kykyä selviytyä toistosta olohuoneen puolelle. Tämän havaitsee jo pienemmilläkin äänenpaineilla.
 

Mika K

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
13 053
Kaupunki
Olut, eikun Oulu..
Tämä on kyllä totta ja varsinkin klassisen musiikin parissa.

Toisaalta minusta on ymmärrettävää, että jos ei ole mahdollisuuksia esim. tilan puolesta semmoista systeemiä laittaa, jossa tuo dynamiikkavaatimus toteutuisi niin silloin mieluummin valitsee pienemmän pahan eli laitteiston, joka toistaa musiikin muuten oikein vaikkakin joskus jopa huomattavin dynamiikka/ulottuvuusrajoituksin. Minulle ainakin se on niitä yksiä ensimmäisiä asioita mistä olen valmis tinkimään muiden asioiden tieltä, mutta en kova klassisen musiikin ystävä olekaan.. ;)
 
Ylös