Kotiteatterin keskikaiutin

kolsja-4

Käyttäjä
Liittynyt
24.1.2009
Viestejä
1 968
Kaupunki
kotka
poika meinaa rakentaa kotiteatterin, pääkaijuttimina on magneplanar MG 1.6 / QR:rät. nyt hän etsii keskikaijutinta. mainitussa mallistossa on kyllä oma keskikaijutin ovh: 1650 ja niin paljon hän ei kuulema aijo sijoittaa keskikaijuttimeen. jos joku neuvoisi mikä voisi olla hyvä keskikaijutin ja voisivat käydä yksiin pääkaijuttimien kanssa edes jotenkin. yleensähän kaikki kaijuttimet ovat samanlaiset kotiteatterissa ettei kaijuttimien kesken tapahdu sointi eroja jos olen oikein ymmärtänyt.joskus on ollut myynnissä ikivanha magneplanarin keskikaijutinta käytettynä, sitä ei kuulema kannata ostaa näin kertoi viisaanpi.ja kaijuttimet eivät saisi olla hintahirmut.nappulaa ei ole liikaa.olisikohan GENELEGIN kaijutin hyvä keskikaijutin ? niitähän vissiin myydään myös yksitellen.?


Edit: Otsikko muokattu yleisemmäksi, Oli:
"olisin kysynyt kotiteatterin keskikaijuttimesta pääkaijuttimiin nähden" t. rajani
 
Kannattaa pyytää kotiin kokeiluun jokin malli, mutta muistaa myös se että jos kaiutin on erilainen, niin myös ääni on erilainen. Genelec on aika neutraali vaihtoehto ja sitä saattaisi kannattaa kokeilla. Sen hyvänä puolena on melko hyvä jälleenmyyntiarvo ja dip-kytkimet, joilla bassoa ja diskanttia voi annostella, joten mikään riskiostos se ei sen takia ole.

Muutin otsikkoa hieman lyhyempään muotoon.
 
Kannattaa miettiä onko se keskikaiutin ihan oikeasti tarpeen. Käytännössä sen idea siis on mahdollistaa laajempi kuuntelualue huoneessa pitämällä näyttelijöiden puheäänet kuvan kohdalla. Jos töllöä tai kangasta katsotaan pienemmältä alueelta siten että etukaiuttimiin on matkaa saman verran, ei keskaria oikeastaan tarvi. Voisi kuvitella, että jokin pieni pönttökaiutin ei vaan istu paneelien kanssa samaan äänikuvaan, joten ilman keskaria oleminen voisi olla äänellisesti hyvä kompromissi...
 
Gretch sanoi:
Kannattaa miettiä onko se keskikaiutin ihan oikeasti tarpeen. Käytännössä sen idea siis on mahdollistaa laajempi kuuntelualue huoneessa pitämällä näyttelijöiden puheäänet kuvan kohdalla. Jos töllöä tai kangasta katsotaan pienemmältä alueelta siten että etukaiuttimiin on matkaa saman verran, ei keskaria oikeastaan tarvi. Voisi kuvitella, että jokin pieni pönttökaiutin ei vaan istu paneelien kanssa samaan äänikuvaan, joten ilman keskaria oleminen voisi olla äänellisesti hyvä kompromissi...
Minä olen tuota kokeillut, ja todennut ainakin omissa systeemeissäni keskikaiuttimen täysin välttämättömäksi. Elokuvien "monoääni" yhdestä kaiuttimesta (lähinnä puhe/dialogi) = keskikaiuttimesta tuleva signaali, on paljon selkeämpi varrattuna kahdesta kaiuttimesta yhtaikaa toistuvaan monosignaaliin. Keskikaiuttimen toistama puhe tai muu monosignaali rakentuu tällöin siis vain yhdestä kaiuttimesta tulevasta äänestä.

Itse olen aikoinaan omistanut Magnepan 0.6 -paneelikaiuttimet, ja silloin minulla oli keskikaiuttimena Kef, jossa oli koaksiaalinen elementti. Se istui hyvin settiin, jossa takakaiuttimina olivat Miragen bipolaariset pikkukaiuttimet. Kannattaa siis kokeilla jotain koaksiaalielementillä varustettua keskikaiutinta. Jospa teille löytyisi jokin sointiväriltään Magnepanien kanssa yhteensopiva vaihtoehto. Keskikaiuttimen vaiheistus on erityisen tärkeä tarkistaa kuuntelemalla: + ja - -napojen "oikeinpäin" laittaminen ei siis takaa oikeata vaihetta varsinkaan silloin, kun kyseessä on erilaisella toimintaperiaatteella toimivat kaiuttimet. Muistaakseni Magnepaneissa oli diskantin tason säätö, ja kun se oli ns. pehmeämmän diskantin asetuksessa, oli pää- ja keskikaiuttimien ylärekisteri sopivasti samantasoinen muuhun äänialaan verrattuna.

Lisätään tähän vielä, että minulla oli pari vuotta kokonainen Magnepan-kaiuttimiin perustuva kotiteatterijärjestelmä. Päivitin yllämainitut keski- sekä takakaiuttimet Magnepaneiksi. Parannusta tuli äänen yhtenäisyyden suhteen, mutta elokuviin systeemi ei minusta oikein sopinut. Jäi sellainen kokemus, että kotiteatteri on järkevintä rakentaa perinteisistä dynaamisista kaiuttimista (vähintään keski- ja takakaiuttimien osalta).
 
Joke721 sanoi:
Minä olen tuota kokeillut, ja todennut ainakin omissa systeemeissäni keskikaiuttimen täysin välttämättömäksi. Elokuvien "monoääni" yhdestä kaiuttimesta (lähinnä puhe/dialogi) = keskikaiuttimesta tuleva signaali, on paljon selkeämpi varrattuna kahdesta kaiuttimesta yhtaikaa toistuvaan monosignaaliin. Keskikaiuttimen toistama puhe tai muu monosignaali rakentuu tällöin siis vain yhdestä kaiuttimesta tulevasta äänestä.

Samaa mieltä - täysin välttämätön hankinta, itsellä ollut sekä ilman että keskikaiuttimella - ääni menee muuten "puuromaiseksi" ja tietyntyylinen "kaikumaisuus" kuuluu - kuuntele ero.
Huomio myös että keskikaiutin kannattaa olla aika hyvä koska se on oleellinen osa teatteria - tällä pilaa helposti koko teatterin.
 
Samaa mieltä keskikaiuttimen tarpeellisuudesta nimenomaan kotiteatteriin painottuvassa käytössä. Itselläni kun käyttö on jakautunut noin 80/20 elokuvien suhteessa musiikkiin, olen huomannut kunnon keskikaiuttimen välttämättömäksi. Lisäksi keskikaiuttimen on tosiaan syytä olla riittävän tehokas suhteessa pääkaiuttimiin, koska muuten toisto jää siltä osin kovin ohuenlaiseksi. Tiedän kokemuksesta, koska oma keskikaiuttimeni oli Jamon Center 50 ja auttamattoman pieni. Päivitin sen Jamon Center 200:een ja heti alkoi toimia paremmin. Ainakin keskikaiuttimen pitäisi olla mielellään samanluonteinen kuin pääkaiuttimet, mutta ei se nyt aivan välttämätöntä ole, sillä itse olen saanut elokuvakäyttöön riittävää korjausta aikaan vahvistimen keskikaiutinekvalisaattorilla.
 
Itse olen aivan eri mieltä keskikaiuttimen tarpeellisuudesta. Jos sitä ei siis saa sijoitettua optimaalisesti, joka taas tarkoittaa sen sijoittamista kuva-alan "sisään". Se taas vaatii perforoidun valkokankaan ja kaiuttimen sen taakse, vai keksiikö joku muun ratkaisun? Mielestäni se että dialogi tulee kuvan alta/päältä pilaa todella pahasti elokuvanautinnon. Toki olen testannut asiaa vain omassa kokoonpanossa... :-\
 
Tuhatkauno sanoi:
Itse olen aivan eri mieltä keskikaiuttimen tarpeellisuudesta. Jos sitä ei siis saa sijoitettua optimaalisesti, joka taas tarkoittaa sen sijoittamista kuva-alan "sisään". Se taas vaatii perforoidun valkokankaan ja kaiuttimen sen taakse, vai keksiikö joku muun ratkaisun? Mielestäni se että dialogi tulee kuvan alta/päältä pilaa todella pahasti elokuvanautinnon. Toki olen testannut asiaa vain omassa kokoonpanossa... :-\
Varmaan riippuu paljon tv:n sijoituksesta. Itselläni televisio on sijoitettu kohtuu matalalle eli silmien tasosta alaspäin. Keskikaiutin ja pääkaiuttimet taas sijaitsevat yläreunaltaan noin korvien korkeudella enkä tällä asettelulla ole havainnut mitään ongelmia äänessä. Toisaalta mä noudatin eräällä kotiteatterin optimointilevyllä suositeltua menettelyä eli pääkaiuttimet sijoitettiin lähelle televisiota. Sijoittelu ei ole musiikin kannalta hyvä, sen sijaan kotiteatterikäytössä tuloksena on huomattavan yhtenäinen ääniseinämä. Keskikaiutinta on varsin vaikea ellei mahdoton tästä paikallistaa, mutta sen poissaolon huomaa äänen selkeänä ohenemisena ja syvyyden katoamisena.
 
Minä taasen kuulun leiriin, joka ei keskikaiutinta halua eikä tarvitse. eikä sellainen sitäpaitsi tänne sopisikaan. toki haastetta tulee jos paljon katsojia leveällä alueella. mutta meillä on katselu/kuunteluetäisyys sellaiset nelisen metriä, joten kyllä se dialogi sun muut keskikanavamateriaalit tulevat keskeltä ja vieläpä kuulostavat hyvältä. ja toisaalta mua aika hiton vähän kiinnostaa kuulostaako se dialogi vähän ohkaiselta tai tuntuuko se tulevan jommasta kummasta pääkailottimesta. katselen paljon leffoja ja sarjoja 4.0-mallisella setillä, joten kyse ei ole käytön tai kokemuksen tai tarpeen vähyydestä. itselle leffat ovat sellaista kertakäyttökamaa kun taasen hyviä musiikkilevyjä tulee kuunneltua useammankin kerran viikossa. siis samaakin levyä. leffoissa kiinnostaa enemmän se juoni ja tarina kuin tehosteet ja keskustelun tarkka paikantuminen. olisinkohan mä sellainen elokuvaflättäri :)
 
ds sanoi:
Varmaan riippuu paljon tv:n sijoituksesta.

No joo, oletin että kun puhutaan kotiteatterista, näyttölaitteena on tietenkin tykki. Onhan se niin ettei keskikaiuttimen sijoittaminen vaikka telkun yläpuolelle häiritse niin paljon kuvan pienestä koosta johtuen. Itsellänikin kun aikoinaan oli keskari 32 tuumaisen putkitöllön päällä, niin olin ihan tyytyväinen järjestelyyn. Nykyään olen sitä mieltä että kotiteatterin katseluetäisyys saa olla korkeintaan kaksi kertaa kuvan leveys, muuten ei oikein leffafiilis välity. Tuo taas hoituu oikeastaan vain tykillä, jos ei halua istua varpaat kiinni ruudussa.
 
Tuhatkauno sanoi:
No joo, oletin että kun puhutaan kotiteatterista, näyttölaitteena on tietenkin tykki. Onhan se niin ettei keskikaiuttimen sijoittaminen vaikka telkun yläpuolelle häiritse niin paljon kuvan pienestä koosta johtuen. Itsellänikin kun aikoinaan oli keskari 32 tuumaisen putkitöllön päällä, niin olin ihan tyytyväinen järjestelyyn. Nykyään olen sitä mieltä että kotiteatterin katseluetäisyys saa olla korkeintaan kaksi kertaa kuvan leveys, muuten ei oikein leffafiilis välity. Tuo taas hoituu oikeastaan vain tykillä, jos ei halua istua varpaat kiinni ruudussa.
Myönnetään - ainakin pienemmällä töllöllä tuo leffafiilis on vähän vaikeampi saavuttaa. Tietty tuossa ongelmassa voisi auttaa, jos kaiutin ei olisi kovin suuntaava. Mene ja tiedä. Mä joudun itse kohtaamaan samaa tilannetta jonkin ajan päästä kun vaihdetaan televisiota reilusti isompaan.
 
Back
Ylös