Kotiteatteri kellariin - rakenteet ja akustointi

hulkki

Käyttäjä
Liittynyt
25.5.2010
Viestejä
80
Tarkoituksena olisi toteuttaa kotiteatteri betonielementeistä rakennetun talon kellariin. Tila on kooltaan 5,3 x 3,2 metriä ja huonekorkeutta alaslaskun jälkeen 2,4 metriä. Tilan kaksi seinää ovat ulkoseiniä betonielementeistä, yksi seinä harkoilla ja yksi väliseinä puurakenteinen kipsilevyseinä siksak-rungolla. Ääneneristyksen suhteen ei ole ehdottomuus ettei mitää kuulu muualle mutta tarkoitus kuitenkin laittaa desibeliovi sekä väliseinän rakenteeseen on hieman panostettu.

Akustiikan suhteen herää kaksi isoa kysymystä:

1. Minkälainen rakenne olisi järkevin tuohon alaslaskettuun kattoon? Yläpuolella on ontelolaatta. Koolaukseen kipsilevy, ontelon ja kipsilevyn väliin villaa ja kipsilevyn alapintaan akustiikkapaneelia? Vai suoraan akustiikkapaneelia?
2. Kannattaisiko kiviseiniin tehdä koolaus ja jonkinlainen villa+kipsilevy tai akustiikkalevy?

Bassoansoja nurkkiin tila varmasti vaatii...


kotiteatteri.jpeg
 
Tässä joitain suunnittelua avustavia linkkejä:

1) Huneckessa voi tarkastella max 5 kaiutinta ja 4 subbaria, huonevastetta voi tarkastella akustiikan kanssa tai ilman -> https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html
Olen käyttänyt ko. sivua oman Studio Effatan, kaksi kanavaa, suunnittelussa = toimii.

2) Amcoustics. com :ta löytyy muutamiva avustavia laskureita esim. Amroc, jolla näet huoneen mittojen mukaiset taajuusongelmat -> https://amcoustics.com/tools/amroc?l=531&w=320&h=260&r60=0.6
Amroc-laskuri toimii, muita en ole vielä katsellut.

3) Alaslaskun voi hyödyntää koko huoneen osalta laajakaistaisena vaimentimina, joka ulottuu 30 Hz - X000 Hz. Jos alaslaskun pystyy tekemään 35 cm korkeana, pintaan kangas, niin Acoustic Fields -yrityksellä on Tee-Itse-Ratkaisut tarjolla ->https://www.acousticfields.com/product-category/d-i-y-acoustic-treatment/

Heidän laajakaistainen BDA ulottuu 30 Hz, jos sen sisään pystyy hankkimaan heidän akustiikkahiilipaketin (maksaa noin 400 dollaria + lähetys Englannista), ilman tuota vaimennus alkaa noin 40 Hz. Olen rakentamassa moisia (ewonan kanssa kun ei ole rahaa), olen ostanut tuon 49 dollarin paketin, koska sain siinä kaiken haluamani Studio Effatan jatkoakustointiin + juttelin puhelimessa firman omistajan kanssa (maksoi puhelun hinnan USAhan eli alta 10 euroa) ja sain tarvitsemani avun.

4) Audio Advicella on tuumamitoissa oleva avustin kotiteatterin suunnitteluun -> https://www.audioadvice.com/home-theater-design/#designer

Ulkoseinien osalta neuvo eli mitä ikinä niihin laitatkin, niin muista ettei tule kastepiste väärään paikkaan eli tuuletus toimittava, muutoin home- ymsongelmat.

KATTO on ALUE, jonka akustointiin kannattaa panostaa, se ei vie lattiapinta-alaa ja jos korkeus on vähän vähempi, mutta ääni soivempi, niin kattoakustointi kuntoon.

Jos täällä joku muu haluaapi auttaa, niin huonekorkeus on tärkeä tieto eli raakahuonekorkeus (se missä nuo iv-putket sun muut on), koska se on tapauksessasi laajakaistaisin akustointipinta-ala, joka ei ole minkään tiellä.

Myös kaiutinmäärä ja istumapaikkojen sijainti ja määrä sekä tykin ja kankaan tiedot vaikuttavat akustontikokonaisuuteen.

BeeÄsh. Sun tuleva ht-huone on inan lyheyempi (20 cm) ja kivasti leveempi (39 cm) kuin mun Studio Effata, jossa suurin ongelma on matalin taajuus noin 31 Hz ja levveyssuunnassa noin 118 Hz (korostuma noin 10 dB). Nämä korostuvat enempi kuin huolella, mutta 2-kanavahuoneessa istuinpaikalla voi helposti pelata matalimman taajuuden hallitsemisessa (ei kuitenkaan jälkikaiukuaika) ja tuo keskilinjakorostumaongelma on vielä ongelma. Sun huoneessa on vastaavia korostumia, mutta eri taajuuksilla.
BeeÄshÄsh. Akustiikkasuunnitteluammattilainen on aina akustiikkasuunnitteluammatiilainen. Käytä moista jos se sulle mahdollista on.
 
Tässä joitain suunnittelua avustavia linkkejä:

1) Huneckessa voi tarkastella max 5 kaiutinta ja 4 subbaria, huonevastetta voi tarkastella akustiikan kanssa tai ilman -> https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html
Olen käyttänyt ko. sivua oman Studio Effatan, kaksi kanavaa, suunnittelussa = toimii.

2) Amcoustics. com :ta löytyy muutamiva avustavia laskureita esim. Amroc, jolla näet huoneen mittojen mukaiset taajuusongelmat -> https://amcoustics.com/tools/amroc?l=531&w=320&h=260&r60=0.6
Amroc-laskuri toimii, muita en ole vielä katsellut.

3) Alaslaskun voi hyödyntää koko huoneen osalta laajakaistaisena vaimentimina, joka ulottuu 30 Hz - X000 Hz. Jos alaslaskun pystyy tekemään 35 cm korkeana, pintaan kangas, niin Acoustic Fields -yrityksellä on Tee-Itse-Ratkaisut tarjolla ->https://www.acousticfields.com/product-category/d-i-y-acoustic-treatment/

Heidän laajakaistainen BDA ulottuu 30 Hz, jos sen sisään pystyy hankkimaan heidän akustiikkahiilipaketin (maksaa noin 400 dollaria + lähetys Englannista), ilman tuota vaimennus alkaa noin 40 Hz. Olen rakentamassa moisia (ewonan kanssa kun ei ole rahaa), olen ostanut tuon 49 dollarin paketin, koska sain siinä kaiken haluamani Studio Effatan jatkoakustointiin + juttelin puhelimessa firman omistajan kanssa (maksoi puhelun hinnan USAhan eli alta 10 euroa) ja sain tarvitsemani avun.

4) Audio Advicella on tuumamitoissa oleva avustin kotiteatterin suunnitteluun -> https://www.audioadvice.com/home-theater-design/#designer

Ulkoseinien osalta neuvo eli mitä ikinä niihin laitatkin, niin muista ettei tule kastepiste väärään paikkaan eli tuuletus toimittava, muutoin home- ymsongelmat.

KATTO on ALUE, jonka akustointiin kannattaa panostaa, se ei vie lattiapinta-alaa ja jos korkeus on vähän vähempi, mutta ääni soivempi, niin kattoakustointi kuntoon.

Jos täällä joku muu haluaapi auttaa, niin huonekorkeus on tärkeä tieto eli raakahuonekorkeus (se missä nuo iv-putket sun muut on), koska se on tapauksessasi laajakaistaisin akustointipinta-ala, joka ei ole minkään tiellä.

Myös kaiutinmäärä ja istumapaikkojen sijainti ja määrä sekä tykin ja kankaan tiedot vaikuttavat akustontikokonaisuuteen.

BeeÄsh. Sun tuleva ht-huone on inan lyheyempi (20 cm) ja kivasti leveempi (39 cm) kuin mun Studio Effata, jossa suurin ongelma on matalin taajuus noin 31 Hz ja levveyssuunnassa noin 118 Hz (korostuma noin 10 dB). Nämä korostuvat enempi kuin huolella, mutta 2-kanavahuoneessa istuinpaikalla voi helposti pelata matalimman taajuuden hallitsemisessa (ei kuitenkaan jälkikaiukuaika) ja tuo keskilinjakorostumaongelma on vielä ongelma. Sun huoneessa on vastaavia korostumia, mutta eri taajuuksilla.
BeeÄshÄsh. Akustiikkasuunnitteluammattilainen on aina akustiikkasuunnitteluammatiilainen. Käytä moista jos se sulle mahdollista on.

Kiitos paljon ohjeista. Tutustun näihin tarkemmin. Mietin myös sen akustiikkasuunnittelijan palkkaamista. Raakahuonekorkeus on tosiaan noin 2,4m, alaslaskun koolauksen syvyys noin 15 cm. Se on selvää että kattoon panostetaan mutta rakenne on vähän epäselvä nimenomaan tuon levytyksen tai sen puuttumisen osalta....

Kaiutin setupiksi olen ajatellut 7.1.4 Atmosta. Tarvittaessa lisäten toisella subilla. Kankaaksi noin 106-120 tuuman kangasta 16:9 kuvasuhteella.. tosin 2:40.1 on myös harkinnassa.

Eniten tässä vaiheessa mietityttää periaateratkaisu tuon betonisen sivuseinän rakenteiden suhteen. Toinen sivuseinä on gyproclevyä, joten olisiko järkevintä tehdä koolaus ja (villaa 50mm, ilmaraolla betoniin) gyproclevy myös toiseen sivuseinäään. Vai jättää betonipinnalle ja tehdä vaimennusta ja diffuusiota eri elementeillä betonin pintaan?
 
En osaa sanoa mitä hyötyä katon tai betoniseinän levytyksellä saisi, itse menisin suoraan akustiikkaelementeillä/-materiaaleilla. Seinään voi toki koolausta tehdä, siihen voi olla mielekkäämpi kiinnittää akustiikkaelementit.

Liian tumpuksi tuskin menee missään tapauksessa, monikanavaa ajatellen. Jos pohtii siltä kantilta, että stereoseteissä(kin) on yleinen suositus akustoida ensiheijastuspisteet ja yhdellä kaiuttimella on useimmiten viisi ensiheijastuspistettä (plus etuseinä). Tai eihän niistä taida olla kuin se lähin varsinainen ENSIheijastuspiste, mutta muistakin on suora yhteys kaiuttimeen. Ja jos haluaa niitä teilata niin aika moneen kohtaan saa akustiikkalevyä ripustaa.
 
En osaa sanoa mitä hyötyä katon tai betoniseinän levytyksellä saisi, itse menisin suoraan akustiikkaelementeillä/-materiaaleilla. Seinään voi toki koolausta tehdä, siihen voi olla mielekkäämpi kiinnittää akustiikkaelementit.

Katon osalta mietin että kuinka huonoksi sen ääneneristävyys jää jos levyn jättää pois. Bassojen vaimennuksen kannalta tosin katto kannattaa hyödyntää mahdollisimman hyvin kuten Bee Flekkursson tuossa aiemmin totesi.
 
Katon osalta mietin että kuinka huonoksi sen ääneneristävyys jää jos levyn jättää pois. Bassojen vaimennuksen kannalta tosin katto kannattaa hyödyntää mahdollisimman hyvin kuten Bee Flekkursson tuossa aiemmin totesi.
No se on sitten asia erikseen, tulkitsin asian niin että eristävyys ei ole ehdoton. Mutta jos eristävyyttä haluaa parantaa niin silloin tietty kannattaa levy laittaa. Mulla ei kyl oo mitään käsitystä paljonko tuollainen ontelolaatta eristää ja tuntuuko siinä enää yksi gyproc missään? Ei se toki tilannetta huononnakaan.
 
Kiitos paljon ohjeista. Tutustun näihin tarkemmin. Mietin myös sen akustiikkasuunnittelijan palkkaamista. Raakahuonekorkeus on tosiaan noin 2,4m, alaslaskun koolauksen syvyys noin 15 cm. Se on selvää että kattoon panostetaan mutta rakenne on vähän epäselvä nimenomaan tuon levytyksen tai sen puuttumisen osalta....

Kaiutin setupiksi olen ajatellut 7.1.4 Atmosta. Tarvittaessa lisäten toisella subilla. Kankaaksi noin 106-120 tuuman kangasta 16:9 kuvasuhteella.. tosin 2:40.1 on myös harkinnassa.

Eniten tässä vaiheessa mietityttää periaateratkaisu tuon betonisen sivuseinän rakenteiden suhteen. Toinen sivuseinä on gyproclevyä, joten olisiko järkevintä tehdä koolaus ja (villaa 50mm, ilmaraolla betoniin) gyproclevy myös toiseen sivuseinäään. Vai jättää betonipinnalle ja tehdä vaimennusta ja diffuusiota eri elementeillä betonin pintaan?
Ensin tuosta betonisivuseinästä eli Beellä on yksi väliseinä umpitiiltä ja loput seinät, joista kaksi on ulkoseiniä, lastulevypintaiset. Mulla oli aiemmin ensiheijastuskohdat sivuseinissä akustoitu 10 cm Ewonaa + 10 cm ilmarako. Kun otin tuon rakenteen pois ja siirsin Ewonat kaikissa huoneen kulmissa oleviin Ewontorneihin, niin kummastuksekseni huonevaste tasoittui läpi koko kaistan, ja huolella tasoittuikin (mulla on jälkikaikuaika noin 1.5 - 2.5 ms sekuntia 150 Hz ylöspäin, alta sen vielä hakusessa).

Eli jätä se sivuseinä vielä betonille + nämä akustointiasiat ovat oma tieteenlajinsa, joten meidän maallikoiden tieto on rajallinen akustoinnissa. Josta syystä edelleen lämmin suositukseni akustiikkasuunnittelijan palkaamiseksi. Tiedoksesi, että olen uskovainen, joka haluaa lähimmilleen vain parasta. Kuten sinulle tässä akustoinnissa.

Jos kuuntelijoita huoneessa on enemmän kuin yksi, niin tarvitset useamman subbarin eli 2-4 kpl, jotta matalat taajuudet ovat samat kaikille kuulijoille. Nämä on sitten sijoitettava ja säädettävä huolella.
 
Viimeksi muokattu:
Saa sitä ääneneristystä parannettua kattoon villallakin. Riippuu sitten, paljonko lisäeristystä haluaa, mitä villaa kannattaa käyttää. Kipsi-betoni yhdistelmällä tulee resonanssia n.100-300Hz alueella, joka huonontaa ääneneristystä. Villan lisäämisellä tai reikälevyn lisäämisellä tätä resonanssia ei tule.

Ihan täyteen 1-absorptiolevyillä ei kannata kattoa (tai seiniä) laittaa, vaan paljon vähempi riittää. Huoneesta tulee suurella määrällä villavaimentimilla helposti liian tukkoinen, eikä se ole kuuntelun kannalta hyvä ja myös asumisviihtyvyys kärsii. Ecophonilla on myös gamma levyjä, jotka vaimentavat vähemmän keskiäänistä ylöspäin.

Yksi vaihtoehto on levyttää vain huoneen reunat ja rakentaa kotelot kipsilevystä. Sinne saa sitten esim. spotteja ja ledinauhoja valaisuun. Keskelle jäisi tila villavaimentimille ja voisi hyödyntää tuota 150mm alaslaskua.

En lähtisi huoneen rakenteita kaventamaan enää, eli n.50mm akustiikkalevyjä ripottelisin seinille sopiviin paikkoihin.

Tuossa kotelosta esimerkki:

1623081987099.jpg
 
Saa sitä ääneneristystä parannettua kattoon villallakin. Riippuu sitten, paljonko lisäeristystä haluaa, mitä villaa kannattaa käyttää. Kipsi-betoni yhdistelmällä tulee resonanssia n.100-300Hz alueella, joka huonontaa ääneneristystä. Villan lisäämisellä tai reikälevyn lisäämisellä tätä resonanssia ei tule.

Ihan täyteen 1-absorptiolevyillä ei kannata kattoa (tai seiniä) laittaa, vaan paljon vähempi riittää. Huoneesta tulee suurella määrällä villavaimentimilla helposti liian tukkoinen, eikä se ole kuuntelun kannalta hyvä ja myös asumisviihtyvyys kärsii. Ecophonilla on myös gamma levyjä, jotka vaimentavat vähemmän keskiäänistä ylöspäin.

Yksi vaihtoehto on levyttää vain huoneen reunat ja rakentaa kotelot kipsilevystä. Sinne saa sitten esim. spotteja ja ledinauhoja valaisuun. Keskelle jäisi tila villavaimentimille ja voisi hyödyntää tuota 150mm alaslaskua.

En lähtisi huoneen rakenteita kaventamaan enää, eli n.50mm akustiikkalevyjä ripottelisin seinille sopiviin paikkoihin.

Tuossa kotelosta esimerkki:

katso liitettä 164478

Kiitos tästä. Enköhän unohda sitten kipsilevyn katosta sekä seinästä. Tuota kattokoteloa olenkin miettinyt.

Mitenhän kivivilla (tarkemmin Rockwoolin Flexibats) toimisi katossa akustiikan ja erityisesti bassovaimennuksen kannalta? Siis alaslasketun katon akustiikkapaneelin yläpuolella. Villaa olisi jonkin verran ylimäärästä.
 
Kivivilla on hyvä bassoansa. Pussita se vaan huolellisesti ettei pääse pölyämään.
 
Oma projektini on vastaavan kaltainen betoni/tiilirakenteinen kellarihuone. Huone on ollut takkahuoneena ja on verhoiltu hirsipaneelilla. Lattialla on suurimmaksi osaksi 12mm palamatto (jumppamatto) joka ei korvakuulolta vaimenna juurikaan edes korkeita ääniä. Katossa on 5mm vaneri 50mm alaslaskulla.
mntmh.jpg
Mitat ja lasketut kaiunta ajat löytyvät tästä:Kaiuntaika.jpg

Äänentoistoksi tulee 5.1.2. Kaiuttimet ovat Polk Audio Reference sarjaa. Pääkaiuttimet kahdella 6,5" bassolla. Subbariksi tulee todennäköisesti Elac 3030 12" refleksisubi. Näitä tulee ainakin alkuun vain yksi (budjettisyistä).

Tila tulee arviolta 60% elokuvakäyttöön, 30% kuntoilu yms. ja 10% musiikin kuunteluun. Yritän pitää budjetin matalana, enkä hae täydellisyyttä,.

Vaikuttaako ohut hirsipaneli, koolattu irti kiviseinästä, akustiikkaan?

Suunnittelin paksua mustaa verhoa (lavaverho 500g/m2) ikkunasivulle pimentämään ikkunat ja akustoimaan korkeita ääniä. Ja symmetrian takia vastaavaa myös toiselle sivulle. Vaimennanko tällöin liikaa korkeampia taajuuksia?

Hunecken perusteella tarvitsisin reilusti bassoansaa. Onko oleellista merkitystä suunnittelenko bassoansat takanurkkien läheisyyteen vai voinko käyttää tähän saunanoven ja takan välistä aluetta? Eli onko bassoansojen symmetrialla ja nurkkasijoituksella suurta merkitystä?

Onko järkeä miettiä ensiheijastuspisteiden vaimentamista katosta vai lisäänkö tällä vain tunkkaisuutta?
 
Hirsipaneeli ainakin hajottaa jonkin verran ääntä, koska siinä on viisteitä. Ei kovin monimuotoinen rakenne, mutta pinta-alallisesti sitä on paljon.

Bassoansoja olisi hyvä hajauttaa eri nurkkiin. Sinänsä saunanoven ja takanvälinen alue on OK, mutta se ei yksin vaikuta esimerkiksi etu- ja takaseinän välillä. Sivuseinien bassoheijastuksia se toki syö. Voisit laittaa koko etuseinälle valkokankaan taakse reilusti bassovaimennusta (villapaaleja suoraan paketissa pinoon?). Lisäksi ulko-oven oikealla puolella on nurkka, johon voisi mennä nurkka-ansa.
 
Valkokangas on seinällä enkä voi sitä siirtää keskemmälle tykin heittomatkan takia.

Ulko-oven oikealla puolella on noin 25cm seinään, joten ei riitä kaikkein matalimmille taajuuksille. Onko kuitenkin hyödyllinen?

Sisäoven oikealla puolella olisi paremmin tilaa, vaikka olin miettinyt tähän myös laitetelinettä. Josta päästään seuraavaan kysymykseen, koska kaiutin kaapeleiden pituudeksi tulisi yli 10m niin paljon niihin pitäisi sijoittaa: 50m 2x4mm bulkkikaapeli amazonissa 70€ vai 40m Supran 2x6mm kaapeli 215€ Ljudiasta? Äänentoiston kokonaishinta nyt kuitenkin alle 2k€

Onko noin 25m2 paksua verhokangasta liikaa? Hunecken todennäköisesti olettaa verhon kuitenkin ohueksi. Vaihtoehtoisesti voisin käyttää ohuempaa (ja halvempaa) 250g/m2 kangasta tai tinkiä huoneen symmetriasta?
 
Minä laittaisin bulkkikaapelia, jos budjetti on rajallinen.

Kotiteattereissa huoneen vaimeus ei yleensä ole ongelma, koska surround kaiuttimet tuottavat "ilmavuutta" ääneen. Stereotoisto on tässä asiassa herkempi. Verhon kanssa en näe muuta ongelmaa kuin sen, että ohuena kerroksena se vaimentaa etupäässä diskanttia ja keskiääniä, jolloin alakeskiäänen ja bassojen taajuusalueelle siirryttäessä jälkikaiunta pomppaa lähes porrasmaisesti ylöspäin. Nopeasti vaimeneva yläpää ja pitkään soiva alapää tekee soundista "mumisevan ja kumisevan". Tämähän on se yleinen ongelma, jos seiniä vuorataan ohuilla vaimentimilla. Siksi nurkka-ansat tai vastaavat bassopään vaimentimet olisivat tarpeellisia, jotta porrasmainen nousu jälkikaiunnassa voidaan välttää. Tasainen nousu bassoja kohden ei ole vastaava ongelma.
 
Onko noin 25m2 paksua verhokangasta liikaa? Hunecken todennäköisesti olettaa verhon kuitenkin ohueksi. Vaihtoehtoisesti voisin käyttää ohuempaa (ja halvempaa) 250g/m2 kangasta tai tinkiä huoneen symmetriasta?
Bassoansan pitää olla paksua ja ilmaa hyvin läpäisevää. Ohut elementti suurella pinta-alalla ei toimi. Koska bassotaajuuksien aallonpituus on pitkä, tulee basso-alueen akustointielementtien olla siksi paksuja jotta ne voivat vaimentaa niitä matalia taajuuksia. Korkeilla taajuuksilla aallonpituus on lyhyt ja ohuet elementit vaimentavat niitä taajuuksia tehokkaasti. Nyt jos levität paljon paksua verhokangasta vaimennat diskantit mutta en muuta.

Akustoinnissa avainsana on tasapaino jolloin akustoivilla elementeillä tulee olla myös paksuutta jotta saadaan vaimennusta myös muille kuin korkeille taajuuksille. Hyvin usein täälläkin akustoidaan 30 mm akustointileveyillä vaikka eivät ne tee edes keskialueelle kauhean paljoa. Toki ulkonäkö - ja sisustusasiat painavat myös monesti vaakakupissa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Kiitoksia vastanneille!

Ensi sijainen käyttötarkoitus tuolla verholla olisi pimentää ikkuna ja oven ikkuna, sekä toimia serminä huoneen ja saunan oven edessä olevan pukeutumistilan välissä. Koska verhoa tarvitaan joka tapauksessa ajattelin käyttää paksumpaa joka vaimentaisi diskantteja edes hieman alempaa, vaikka ei bassoihin vaikuttaisikaan.
 
Verhoa voi ostaa niin pitkästi, että se on reilusti poimuilla myös levitettynä. Tällä tavoin siitä saa tehokkaamman vaimentimen.
 
Bassoalueen vaimennuksesta on helposti löydettävissä materiaalia pitkin nettiä. Käytännössä bassoalueen vaimennus tarvitsee jonkinlaisia resonaattoreita normaalissa pienehkössä tilassa (alle 100x100x5m). Verhot ja normaalit akustiikkaelementit ovat pelkkää rahanhukkaa bassoalueella. Ehkä niillä saa hyvän hihififistifiiliksen, mutta ne eivät vaikuta toistoon bassoalueella.

Mikäli ketjun alkuperäinen aloittaja uhraa katon alaslasketun tilavuuden bassovaimennukselle, niin voi saavuttaa hyvän tuloksen. Muutamalla tonnilla saa tarvittavat mdf-levyt ja villat. Usein perforointia vaativat levyt saa jopa valmiiksi perforoituina kun kysyy sopivasta firmasta. Suurempi ongelma on kiinnittää luokkaa 100kg painavia resonaattoreita kattoon, mutta siihenkin on ratkaisunsa.

Sitten vielä hieman noista moodilaskureista yms. Käytännössä ei kannata yhtään luottaa tilan mittojen mukaan laskettaviin juttuihin muuten kuin eri vaihtoehtojen etsinnässä. Tähän mennessä ei ole tullut vastaan yhtään tilaa, jonka toimisi kuten teoreettiset laskurit antavat ymmärtää. Toisin sanoen pitää joko mennä mittaukset edellä tai varmuuden vuoksi dempata bassotaajuudet yleisesti alueelta 30-240Hz. Molempia lähestymistapoja varten netistä löytyy oikein mainiosti ohjeita.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Back
Ylös