Kokemuksia erilaisista kuulokeseteistä

moukkunen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 262
Kaupunki
Kärkölä
Mitä vaatii hyvä kuulokesetti toimiakseen kunnolla?
Ja jos on hyviä tai huonoja kokemuksia erilaisista kuulokeseteistä, niin kertokaapa?
 
Itse olen tutkiskellut hyvin tarkasti dynaamisten kuulokkeiden toimintaa erilaisissa seteissä. Ja on tullut hyvin selväksi kuinka sama kuuloke on toiminut todella ala-arvoisesti jossakin setissä ja jossakin toisessa loistanut todella hienosti.
Toiset dynaamiset kuulokkeet vaativat erittäinkin suuren panostuksen ennenkuin ääni alkaa aueta ja musiikki alkaa viedä mennessään.
Kannattaa myös muistaa että kuuloketta vaihtamalla ääni muuttuu kokonaisuudessaan ja uudet erilaiset puutteet tulevat mitä ilmeisemmin esiin. Kun taas vanhaa luurin ääntä kehittämällä, säilytät tutun hyvän äänen saaden vielä paljon lisää, sillä kuulokkeista tuntuu löytyvän todella paljon potentiaalia, kun panostaa laitteiston kokonaisuuteen.

Äänilähteellä tuntuu olevan ehkä suurin merkitys äänen laatuun miten kuuloke soi. Vaikka vahvistin on siinä mielessä tärkeä että sen täytyy toimia hyvin äänilähteen ja kuulokkeiden kanssa.
Kaapeleiden osuus on tietenkin myös merkittävä, mutta lähinnä viimeistelyssä ja siinä että laitteet saadaan toimimaan mahdollisimman hyvin keskenään.
Palapeli kuulostaa hyvinkin yksinkertaiselta, mutta käytäntö osoittaa että äänellisten asioiden laittaminen yhteen on erittäin vaikeaa, kokeilemisen kautta "häviämistä" ja "onnistumista".

Tässä eräs hyvin läheinen esimerkki:

Grado RS-1 kuuloke oli mielestäni huomattavasti huonompi kuin Gradon SR225. Systeemissä:
Meridian 506 cd-soitin, Cello Strings 1 välikaapeli, Musical Fidelity X-Can v3+ X-PSU v3.
RS-1 soi todella vaisun ja tumman oloisesti, toisin sanoen erittäin huonosti, kun taas SR225 soi erittäin napakasti ja musiikki piti otteessaan.

Kun taas tässä RS-1 oli huomattavasti parempi, mitä SR225 oli edellisessä systeemissä ja tässä systeemissä:
Bow Technologies ZZ-Eight cd-soitin, Cardas Golden Reference välikaapeli, Musical Fidelity X-CAN v3+X-PSU v3. Analysis Plus Power Oval virtakaapelit.
SR225 parani vielä entisestään, mutta päivityksen hyöty ei ollut kuitenkaan kovin suuri. Sen sijaan RS-1 parani todella huomattavasti joka suhteessa, kyse oli kuin yöstä ja päivästä näissä laitteistoissa.
Muutamilla päivityksillä RS-1:n sointi parani vielä entisestään.

Saman esimerkin olen todennut myös monesti niin että hyvää äänilähdettä käytettäessä kaapelit tai vahvistin on ollut äänen tulppana ja kuuloke on soinut erittäin huonosti. Kun päivityksen jälkeen kuulokkeen ääni on noussut huomattavasti parempaan tasoon.

Omat kokemukset elektrostaattisista kuulokkeista ovat olleet jokseenkin hyviä. Hyvät kuulokkeet siinä missä kaikki muutkin, kun koko laitteisto on kohdallaan.
Esim. Staxin Omega 2 nostaa riman todella korkealle(suosittelen niiden kuuntelua vaikka Audiostarissa), mutta ei kuitenkaan niin korkealle etteikö jotkut dynaamiset kuulokkeet pääsisi niiden tasolle hyvällä setillä varustettuna.
 
Pirkka

Jos vaikka tänne kasaisimme niitä kokemuksia, ettei mene koko kuulokeharrastajat osio aivan sekaisin. :)



Tässä kokemuksia ja tuntemuksia nykyisestä laitteistosta verraten edelliseen Grado RS-1 settiin:

Nykyinen kuulokkeeni AKG K1000 on ensinnäkin erittäin vaikea tapaus vahvistimelle.
Normaalit kuulokevahvistimet ovat usein liian alitehoisia tai äänenvoimakkuus ei yksinkertaisesti riitä ajamaan kyseisiä kuulokkeita.
Lisäksi transistori toimiset vahvistimet menevät helposti sekaisin kuulokkeiden korkeasta impedanssista johtuen ja lopputuloksena on yli kirkas ja räikeä ääni.

Kuulokkeet saa kytkettyä erillisellä adaptorilla normaaliin kuulokelähtöön, mutta kaikkien kuulemani kommenttien mukaan ne toimivat parhaiten normaalin vahvistimen kaiutinterminaalien kautta.

Tällä hetkellä laitteistossani majailee lainassa oleva putkilla toimiva Rogue Audion Cronus integroitu vahvistin.

Oikeastaan jo ensimmäisistä kuunteluista alkaen AKG:n ääni on vakuuttanut äänikuvallaan. Ja lähinnä sillä osa-alueella josta kaikki muut kuulemani kuulokkeet ovat puutteellisia.
Kyse on tilan yhtenäisyydestä ja siitä miten soittimien ääni leviää realistisesti koko äänialalle vaikka yksittäisen soittimen paikallistaakin äänikuvasta.
Samaisen asian vuoksi on kehitelty myös erilaisia crossfeed filttereitä, jotka ainakin omien kokemusten pohjalta ovat olleet hivenen ristiriitaisia vekottimia, joskus toimien ihan välttävästi ja joskus taas ei ollenkaan. Riippuen levyistä ja laitteista.

K1000 on helppo saada kuulostamaan huonolta. Lähinnä siksi, että vahvistimen kannalta kuuloke on vaikea tapaus ja siksi että kuuloke on äärettömän tarkka. Laitteiston laatu tulee hyvin esille kuulokkeiden äänessä, varsinkin ylemmät äänet muuttuvat helposti rasittaviksi ja kirkkaiksi. Myös ässät saa helposti sihisemään. Alemmat äänet taas saa helposti laimeaksi.
Oma suhteellisen suuri vaikutus on myös kuulokkeiden elementtien säätämisellä. Joita voi säätää helposti saranan avulla.

Toimiessaan K1000:n äänessä on tasapainoisuutta ja eloa. Tilavaikutelma on varsin hämmästyttävä ja upea ja ehkä aluksi jopa outo normaaleihin kuulokkeisiin tottuneille.
Rogue Audio tuntuu tällä hetkellä K1000:n kanssa hivenen elottomalta ja ponnettomalta. Kaipaisin hieman särmää alemmille äänille ja hienostuneisuutta ylemmille äänille.

Verratessa nykyistä laitteistoa edelliseen Grado RS-1 laitteistoon jossa olivat Musical Fidelityn kuulokevahvistin ja virtalähde. Ääni on nykyisin selvästi laajempi ja kokonaisuutena yhtenäisempi. Ääni on myös monilta osin tarkempi ja musiikkiin on selvästi helpompi uppoutua vaikka kokonaisuus ei ole vielä täydellinen.

RS-1:n aikaan ääni oli jotenkin iskevämpi ja menevämpi. Lisäksi keskialueella oli jopa enemmän realistisuutta varsinkin kun soittimena oli piano.
RS-1 oli mestari äänitteissä jotka olivat tehty studiossa. Jotenkin niihin tuli eloa ja menoa. Aivan kuin esitys olisi tässä ja nyt.
Lisäksi äänikuva oli pistemäisempi ja jopa tarkempi. Ryhmä seisoi siinä kolmiulotteisesti ja soitti. Yksittäistä soitinta oli helppo seurata jos niin halusi. Toisaalta tietty yhtenäisyys puuttui, vaikka huomio ei kiinnittynyt siihen. Paitsi vasta sitten kun käytössäni oli K1000:t.
Basso osasto oli myös jotakin varsin sanoin kuvaamatonta, kun kyseessä oli kuitenkin kuulokkeet.

Musiikin suhteen, entiset ja nykyiset kuulokkeet toimivat erittäin monipuolisesti. Kaikki toimii, joskin erilaisella luonteella.
Grado hivenen tuntuu huijaavan enemmän äänikuvassa ja tekee siitä oman version. Tietyllä tapaa kapeamman ja usein samanoloisen levystä riippumatta, mutta kuitenkin jotenkin elävän. AKG on enemmän sitä äänikuvallisesti mitä levyllä on, kuitenkin niin että musiikista ei tule tylsä rivi soittajia, kutein usein kuulokkeista kuuluu, vaan oikeasti iso, realistinen ja kolmiulotteinen.

Periaattessa kaikkia äänen liittyviä asioita voi muokata muulla laitteistolla jonkin rajojen sisällä mitä kuulokkeissa on. Yleensä sieltä huonosta tasosta johonkin sinne ylös tuntemattomaan, jota emme tiedä ennen kuin olemme kokeilleet kaikkia yhdistelmiä, mikä tietenkin on mahdottumuus.
Gradojen kohdalla tutkimusmatkani vei kuitenkin tiettyyn pisteeseen, jossa muutoksia olisi varmasti tullut laitteita vaihtamalla, mutta se olisi ollut turhaa koska pidin niitä äänellisesti jo varsin täydellisenä. On myönnettävä että pidän Gradon RS-1:iä parhaina kuulokkeina joita olen kuullut tähän mennessä, mutta luulen että tulevaisuudessa K1000 tulee loistamaan aivan omassa luokassaan. Merkit ovat vahvat... :D
 
moukkunen sanoi:
Pirkka
Jos vaikka tänne kasaisimme niitä kokemuksia, ettei mene koko kuulokeharrastajat osio aivan sekaisin. :)

Sopii oikein mainiosti. Ajattelin että siellä oli jo alkanut melko vilkas keskustelu vahvistimista... että jos et olisi huomannu ;)
 
moukkunen sanoi:
Mitä vaatii hyvä kuulokesetti toimiakseen kunnolla?
Ja jos on hyviä tai huonoja kokemuksia erilaisista kuulokeseteistä, niin kertokaapa?

Onpa hassu kysymys. :) Se vaatii tietty sitä mitä kuulija setiltään odottaa. Se onkin sitten toinen juttu, miten hyvin setti kuulijansa palkitsee.

Hyviä kokemuksia kuulokesysteemeistä on paljon. Huonoja kokemuksia onneksi todella vähän. Kuulokkeita kuunnellessa tulee minulle ainakin melkoisen läheinen fiilis, eli musiikilta on ainakin vaikea karata. Toki jotkut kuuntelevat taustallakin, mutta suhteellisen vaikeaa se on olla keskittymättä siihen musiikkiin. Osittain varmaan syynä on se, että taustan häiriöäänet ovat vähintään vaimeita ja musiikki soi monesti aika kovaakin. Toisaalta olen oppinut kuuntelemaan erittäin pienilläkin voimakkuuksilla, koska käyttämäni kuulokkeet mahdollistavat sen äänenlaadun yhtään kärsimättä. Samalla äänitteen nyanssit tulevat paremmin esiin ja kuuntelukokemus on jollain tavalla rauhallisempi. Joskus toki tekee mieli hakata päätä seinään, ja silloinhan toimii hevi nupit kaakossa hienosti. Väittäisin kuitenkin, että silloin ei enää nautiskella musiikista vaan haetaan mielialaan sopivia vaikutteita. No, yksi musiikin tehtävistä kaiketi sekin on. Joka tapauksessa pidän eniten rennosta ja leppoisasta kuuntelusta.

Semmoisia ajatuksia tällä kertaa, laittakaapa muutkin aiheesta omia mielikuvia palstalle.
 
Tökkäsimpä uudenlaisen putkisetin Singlepowerin PPX3 SLAM -vahvariin ja jotain kummaa tapahtui. Aiemmin kuuntelin Ken Rad 6SN7 + Tung Sol 5687 -setillä, mutta nyt kun koitin tämmöistä JJ ECC82 + Amperex 7119 -settiä niin balanssi heilahti selkeämpään suuntaan reippaasti. Näköjään putkareissa tuo putkisetti vaikuttaa todella paljon yleissointiin. Ei ihan tämmöistä eroa ole aikaisemmin tullut. Melkein kuin olisi väännetty trebleä isommalle - ja toisaalta basso potkii kuin -82 Corollassa.

Kannattaa muuten lukaista uusimman Stereophilen juttu luurien mittaamisesta. Siinä todettiin monta kiintoisaa näkökantaa.
 
Paras settini oli: Sony MDR Cd 30000 + X-can v2 + X-PSU + Meridian cd soitin

X-can ILMAN X-PSU virtapotikkaa ovat kaksi eri maailmaa (eli kannattaa hankkia XPSU)

AKG 701 luureihin en ikinä saanut 'potkua' (liian neutraali??)

Nykyinen setti: Denon 5000 + rega ear+ rega cd soitin+ goerz piuhat toimii melko hyvin ( vaatisi paremman kuulokevahvistimen?)
 
Ainakin MPX3 vahvistimella putket vaikuttavat sointiin aivan valtavasti. Taitaa olla valmistajan tuotteissa yleinen ominaisuus. Supra ei ole niin herkkä putkien vaihdolle vai?
 
Jotenkin tuntuisi ettei ihan näin radikaalisti. Katselin noita lämmitysvirtojen suuruuksia ja totesin että tämä uudempi setti vie noin 25% vähemmän lämmitysvirtaa, mikä voi sitten toki pienen muuntajan kanssa vaikuttaa vähän ääneenkin, jos se virtanen pääsee vähän notkahtamaan. Tätä tukee se että suuremman virran ottava setti kuulosti aika pehmeältä ja rauhalliselta.

Suprassahan voi käytännössä käyttää aika hurjiakin virtoja vetäviä putkia eikä se tunnu muuntajassa lämpiämisenä juuri mitenkään. PPX3 käy varsin kuumana.
 
Mufin hybridivahvistin tuli hommattua jossain vaiheessa kun se näytti kivalta ja monessa paikassa sitä kovasti hehkutettiin.

Nyttemmin olen verrannut sen ääntä CD-soittimen omaan kuulokeantoon ja todennut, että käytännössä ainoa ero on kyseisen vahvistimen lievä bassovaimennus, sekä luonnollisesti mahdollisuus kuunnella kuuloa vaurioittavalla volumella vahvistimen tehon ollessa kokonainen watti. Vahvistin on siis hyvä, koska se on käytännöllisesti katsoen läpinäkyvä.

CD-soittimen oma anto lienee jotain kymmeniä milliwatteja, joka tuntuu riittävän mainiosti HD600:lla. Antoimpedanssista ei havaintoa, mutta ei ilmeisesti ole niin korkea että saisi vastetta kovasti rullalle. Soitin on 90-luvun alun keskihintainen asiallinen japanilainen kohdella kahdella tda1541a:lla. Mielestäni 90-luvun alussa tehtiin täydellisiä cd-soittimia, joissa oli ergonomia ja äänenlaatu kohdallaan. Ei oikeastaan mitään parannettavaa.

iPodin ja laptopin kanssa vahvistimesta on iloa, koska ne eivät jaksa ajaa kuulokkeita. CD-soittimen kanssa ei tarvitse. CD-soitin ja kuulokkeet on niinq zen ja sillee. Mutta hifistille tietysti tylsää, kun ei tarvitse edes niitä hopeisia välikaapeleita miettiä tai mitään muutakaan tuunata...
 
THD: MuFi ei omien ja muiden kokemusten perusteella ole mitenkään optimaalinen kaveri Senkuille. Suosittelen kokeilemaan vaikka liikkeessä vielä muita vahvistimia.
 
Back
Ylös