Knif Rauman Nº1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Muutamalla pienellä asialla tuosta saisi oikein tyylikkään eli kullanväri pois, jalustasta erilainen, samoin yläosasta pyöristys pois. Nykymuodossa minusta aika mauttoman näköinen. Soi kyllä varmaan hienosti ja mukava päästä messuilla tutustumaan noihin.
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Ulkonäköä kommentoivat unohtavat, että näiden varsinaiset markkina-alueet eivät piittaa skandinaavisesta vähäeleisyydestä kuriositeetin vertaa.
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Ulkonäköä kommentoivat unohtavat, että näiden varsinaiset markkina-alueet eivät piittaa skandinaavisesta vähäeleisyydestä kuriositeetin vertaa.

Meinaat että saudit ja oligarkit olis kohderyhmää :D Näyttä Dubaissakin olevan aika pohjoismaista stailia nykyään:

https://dubaiaudio.com/

Nää on hankalia juttuja kun pitäisi olla jotenkin tunnistettavasti omaperäinen vaikka lähtökohta onkin neliskanttinen sahatavara ja ilman tarpeetonta ylimuotoilua. Eikä se ääni ole tuollaisissa enää merkittävä asia joten ulkonäkö tulee helposti valintakriteeriksi sheikeilläkin. Tehkääpä joku täällä vaikka B&W 800-sarjalle vastine. Jaa miksei :D
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Ulkonäköä kommentoivat unohtavat, että näiden varsinaiset markkina-alueet eivät piittaa skandinaavisesta vähäeleisyydestä kuriositeetin vertaa.

Jos kerron oman mielipiteeni, niin ei kai minun tarvitse moisia asioita pohtia.
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Meinaat että saudit ja oligarkit olis kohderyhmää :D Näyttä Dubaissakin olevan aika pohjoismaista stailia nykyään:

https://dubaiaudio.com/

Nää on hankalia juttuja kun pitäisi olla jotenkin tunnistettavasti omaperäinen vaikka lähtökohta onkin neliskanttinen sahatavara ja ilman tarpeetonta ylimuotoilua. Eikä se ääni ole tuollaisissa enää merkittävä asia joten ulkonäkö tulee helposti valintakriteeriksi sheikeilläkin. Tehkääpä joku täällä vaikka B&W 800-sarjalle vastine. Jaa miksei :D

Niinpä. Tuskin kotomaassa on montaakaan noille oikeutta tekevää olkkaria saatika asukasta, joka odottaa iloa investoida 30k€ näihin. Jo sillä perusteella ja Jonten osaamisella/maineella näiden markkina-alue lienee se kuuluisa osteri.
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Pöh. Genelec on paras!

Pöh. Isoin kartiopinta-ala on paras!

...mutta tosiaan, mielenkiintoinen uutuus ja pitänee päästä kuulemaan. Jalustasta olen samaa mieltä, jotain muuta pitäisi keksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Terveiset täältä elektroakustiselta osastolta!

Aivan ensiksi haluan kertoa, että Mitron hinta-arvio perustui mun ilmoitukseen että "hinta alkaa kolmosella". Se tulee kuitenkin olemaan hieman lähempänä 40 kiloa kuin 30 kiloa.

Tota rendausta ei pidä ottaa liian kirjaimellisesti, se on keväällä kiireessä tehty. Ensinnäkin kartiot tulee olemaan mustat. Metallivalut tulee olemaan huomattavasti hillitymmät, ei noin kultaiset. Lisäksi on mainittava että tuosta rendauksesta puuttuu vielä akustiset linssit nauhalle.

Muotoilu oli kiinnostava ja haastava projekti. Elektroakustinen suunnittelu oli huomattavasti helpompaa. Tuo suuntainosasto ja diffraktiota hillitsevät isot pyöristykset rajoittavat muotokielen mahdollisuuksia todella paljon. Kokeilimme monia variaatioita erilaisista kulmikkuuden ja pyöreyden yhdistelmistä, mutta sisäinen logiikka jäi puuttumaan. Tämä mihin päädyimme on kieltämättä hyvin erilainen kuin suurin osa perinteisistä kotelokaiuttimista, mutta kaikessa on logiikka ja mieli takana, toisin kuin joissain tuotteissa, joissa muotoa on vain muodon takia. Janne Rauman teki mainiota työtä.

Suuntaimien muodot oli aluksi mun "hatusta" ja yhtenä kappaleena tehtyyn protoon koneistettu. Muodoissa oli selviä puutteita, ja viimeistely tehtiin vuosi sitten pikatulosteilla ja perinteisesti käsin vahan avulla ja mittaillen. Lopputulos on todella hyvä vaikka itse sanonkin. Muodot sitten skannattiin 3D-skannerilla ja siirrettiin CADiin, jossa työläästi jäljiteltiin muotoja ja viilailtiin niitä sujuviksi. Hyvin hankalia pintoja mallintaa.

Disu ja keskari on kiinni suuntaimessa takaa päin. Koko paketti on sitten kiinni rungossa pitkillä pulteilla. Näin saimme huomattavasti siistittyä etupintaa.

Suomen markkinoilta emme ihmeitä odota. Täällä on sen verran köyhää ja ahdasta asumista, että markkinat ovat eittämättä muualla. Mutta toki olisi oikein mukavaa jos kauppa kävisi kotomaassakin.

Ohessa vielä kuva siitä, missä kuosissa projekti oli perjantaina ja piirros aktiivisuotimen etulevystä.
.
Mä kerron tosta konseptista mielelläni lisää messuilla. Tulkaa vetämään hihasta. Naamankin tunnistaa nyt kun kuva oli esillä :D

-Jonte
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

^ Kiitokset kiintoisista kommenteista ja kuvista. On aina hienoa kuulla absoluuttinen totuus asiaankuuluvasta suusta, niin ei (ehkä) tarvitse kaikkia asioita täällä edestakaisin spekuloida :)

-erkki
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Kyllä ja erinomaisen mielenkiintoinen tuota tulossa! :love:
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Onpas magee pömpeli!

Kun mennään osastolle "makunsa kullakin, kun ajokoira muniaan nuoli", niin tuo kullitettu design on mielestäni hyvä. Samanmoista mattakultaa löytyy mm. DartZeelin yyberhintavissa vahvistimissa.

Tosin kaiuttimen kultaisen hamosen sijaan x- tai h-jalat voisivat olla passeli. Keskiääni+disusuuntain on upia!
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

En kuulu tämän kaiuttimen asiakaskuntaan, mutta Jontelle onnea maailmanvalloitukseen! Dipole oli mielestäni jo ihan killeri, mutta valitettavasti (ja ymmärrettävin syin) se ei koskaan saanut ansaitsemaansa paikkaa maailmankartalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Elämme jännittäviä aikoja....tänään tämmöistä. Viikon päästä soi, mitataan ja säädetään vähän.
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Ai se oli Mestari itse messuilla. Kuva paljasti. Hyvää työtä olet tehnyt!
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Aivan mielettömän hienot messut meneillään!

Kiitos kaikille tähän astisille vieraille, ja tervetuloa kaikille huomenna messuille tuleville.

41779164_2115166958539474_3694403595253317632_n.jpg

Vaihdoimme tänään alkupäivästä Jonten oman KnifAudion hybridi-päätteen, joka tarjoilee 40W,
EAR861:n tilalle. Aivan mahtava sointi! Oli hieman epäonnea kiireen yms. vuoksi tänä vuonna,
eli paikalle suoraan UPS:llä saapuneet EAR509:t oli jostain syystä toinen mykkänä...
Esille tarkoittamani EAR861 demo taas oli putkiltaan sen verran käytetty että siinä oli
toisessa kanavassa säröä selvästi enemmän kuin toisessa.

Pari muutakin kömmähdystä kävi, itsestäni johtumattomana nekin.
Schenkerin piti tuoda suoraan Ingolstadista kolme paria Spatial Audio -dipoleita hotellille torstaina,
ja sain sieltä tiedon että tulevatkin vasta lauantaina maahan. Pyysin suosista toimittamaan tiistaina kaupalle Tampereelle.
Ihan hyvä, koska se huoneen edessä oleva käytävä on muutenkin ahdas, ja päätettiin pitää huone puhtaana passiivisista
värähtelijöistä.

Kolmas pieni epäonni kävi TNT:n kanssa... heidän piti niinikään suoraan hotellille toimittaa Franco Serblin Accordot,
ja nekin piti sitten käännyttää viiveen vuoksi tulemaan tiistaina Tampereelle.
No, onpahan siellä sitten kohta uudet häppeningit. :)

Ja itseasiassa kun messuhotelli on remontissa, en olisi kaivannut yhtään lisää loppuroudattavaa tavaraa.
Huomenna tulee olemaan messujen jälkeen ennenkokematon ruuhka, yhden hissin ja huoltotunnelin varassa kun ollaan.

Olisi aika suuri laatikollinen Oyaide-tuotteita messutarjoushinnoin tarjolla, sekä parikymmentä Hana-äänirasiaa,
ja muutama Sound Smith -rasiakin. Tarjoukset voimassa vielä maanantaina, eli laita e-mailia kuullaksesi niistä lisää,
tai kysy huomenna messuilla vieraillessasi.

41736272_2115163278539842_8992587604201308160_n.jpg

Yleisöä oli tänään mukavasti, välillä ihan ruuhkaksi asti.

41738525_2115054515217385_2607337464146165760_n.jpg
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Onnea minunkinpuolesta jonten kaiutin oli paras kokonaisuus äänetoistonosalta tälläkertaa messuilla. Ääni oli rauhallisen tasapainoinen sivistynyt ja myös kolmiulotteisen irrallista ja rytmikuviot soivat vakuuttavasti, jota oli helppo ja kiva kuunnella pitkäänkin löytämättä pahemmin juurikaan virheitä toistosta. Pieniä puutteita ehkäpä mainitsisi lievää bassotukevuutta saisi olla ripauslisää sekä hiukan tiukempaa resoluutiota mutta vain hiukan jo nyt oli oikein maukasta kuunneltavaa niin vakaan tasapainossa on niin monet eritekijät saundissa. Veikkaan että hiukan pienemmässä huoneessa soisi vieläkin paremmin. Mutta messuolosuhteisiin nähden erittäin kiitettävää tulosta kieltämättä. Kävin pariin kertaan huoneessa kuunneltaessa.

Ulkonäkö oli kanssa ihan kiva, ehkäpä omaan makuun jalkalevyt voisivat olla mustat, jolloin kokonaisuus näyttäisi tasapainoisemmalta. Mutta ihan kiva noinkin.

Onnea hienosti soivista kaiuttimista vielä kerran.
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

41880436_2117486898307480_6577673303505240064_o.jpg

Kiitos kaikille messuilla huoneessamme viihtyneille ja erityisesti KnifRauman Oy:n Janne Raumanille
sekä Jonte Knifille. Aivan mahtavia miehiä!

Saapi nähdä kuullaanko näitä kaiuttimia joskus Sound Factor myymälän tiloissa Tampereella.
N.90kg/kpl alumiinivaluilla, ja siinä 100kg/kpl pronssisilla. On siinä siirtelyä. :)

Sointiin en ole kertaakaan ollut messuilla niin tyytyväinen kuin tänä vuonna.
Tottakai järeällä akustoinnilla oli siinä painava sanansa, mutta sitä oli sen verran raskaasti,
että basson EQ:ta ei juuri tarvinnut käyttää. Pari asiakasta piti tilaa jo liiankin lyhyen jälkikaiunta-ajan omaavana.
Se auttoi siinä mielessä että kolme päivää lähes tauotonta kuuntelua oli ainoastaan
etuoikeutena pitämäni nautinto. :)

Oli myös hienoa että muutama tärkeä edustukseni oli toisten toimijoiden tahoilta hienosti edustettuna,
kuten esim. Bryston ja Avantgarde. Avantgarden ”standia” en itse toimiessani maahantuojana vuodet
2009-2016 olisi ikinä pystynyt tekemään yhtä prameasti. Olen aina keskittynyt vain soinnin lopputulokseen,
ja kaikenmaailman markkinointimiljöön luominen tilaan on ollut pahoin hakusessa.

Tänä vuonna tekaisin erään arvostamani valokuvaaja-graafikon kanssa ns. product portfolio prochuren,
jota huoneessamme jaoin kaikille joiden kanssa ehdin jutella, ja oli niitä joku 200kpl mennyt siitä ihan itsekseenkin.

Jos haluat tämän melko uniikin vihkosen itsellesi, laita osoitetiedot info at SoundFactor.fi , niin lähetän mielelläni.

Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
 
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Mielenkiintoinen tuo kommentti liian lyhyestä jälkikaiunta-ajasta. Oliko kenties tottuneet sitten ihan paljaaseen akustiikkaan? :) Parasta soundia, ja hyvä referenssi kilpailijoile tulevia vuosia ajatellen siitä mitä sille demotilalle kannattaa tehdä jos haluaa oikeasti tuoda laadukasta laitetta framille. Siinä vain pilaa maineensa turhaan tuomalla hienoja tuotteita karmeaan akustiikkaan.

Ulkonäöstä olen valtaosan kanssa eri mieltä - mikä ei välttämättä ole minut tunteville uutta. :) Pelkistetty skandinaavinen muotoilu sopisi tuohon paremmin. Mutta onko asia toisin kaiuttimen päämarkkina-alueella?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Knif Rauman No.1 @ HifiExpo2018 / Maailman messuensi-ilta!

Mielenkiintoinen tuo kommentti liian lyhyestä jälkikaiunta-ajasta. Oliko kenties tottuneet sitten ihan paljaaseen akustiikkaan? :) Parasta soundia, ja hyvä referenssi kilpailijoile tulevia vuosia ajatellen siitä mitä sille demotilalle kannattaa tehdä jos haluaa oikeasti tuoda laadukasta laitetta framille. Siinä vain pilaa maineensa turhaan tuomalla hienoja tuotteita karmeaan akustiikkaan.

Kiitoksia, olen samaa mieltä.

Jälkikaiunnaksi mittasin 0,38-0,46s (paitsi bassoilla, joilla nyt tietenkään ei ollut tarpeeksi vaimennusta, ja aivan ylimmässä diskantissa, jossa kokolattiamatto on täysin demppaava)
Olen tottunut itse lyhyempään jälkikaiuntaan (0,26-0,28s 30 neliön kopissa), mutta ei tuokaan huono ollut, koska huoneessa oli neliöitä tarpeeksi. Tämän seurauksena ns kriittinen etäisyys, jossa suoran äänen ja kaiuntakentän energia on yhtä suuri, on varmaan samaa luokkaa kuin omassa kuunteluhuoneessani, ja ääneen tulee vähän avoimempi ja tilavampi meininki. Bassot nyt sitten on omassa kopissa oleellisesti paremmat.

Näähän on tietenkin makuasioita. Miksaajat ja masteroijat ei suostuis tekemään töitä noin pitkässä jälkikaiunnassa kuin osastolla oli, koska se alkaa sotkea toistoa, mutta kyllä minunkin mielestäni kaikua saa jonkin verran olla jos tila on riittävän iso ja pinnat diffusoidut.

Niin ja toki sitten pitää muistaa se, että kun huoneeseen ahtautuu yli 10 ihmistä, niin alkaahan se kaiunta-aika pudota. Mittauksen aikana olin huoneessa yksin.
 
Back
Ylös