Keskustelualue

^ Tuossa on ehkä sitten jo kestävän kehityksen ja hötkyilemättömyyden yläraja saavutettu :p


-erkki
 
Vuosi 2023 alkaa pian!

Tämä ei ole halpahintainen mainos, että silloin pitäisi kaikkien ostaa Kaupalliseslta Erkiltä stereot. Tai mikä ettei, mutta se ei ole nyt käsiteltävä asia.

Vaan se, että alkavana vuonna tulee kuluneeksi puoli vuosisataa siitä kaikista kovimmasta vuodesta (progressiivisen) rock-musiikin saralla. Dark Side of the Moon, Brain Salad Surgery, Thick as Aa Brick jne.

Jotain kiinnostavaa pitäisi tämänkin teeman alla järjestää. Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan, mutta on mullakin jo muutama ajatus...

-erkki
 
Palstalla on keskusteltu viime aikoina kovasti virtajohdoista, käärmeöljystä ja yleisemmin hintavien komponenttien, erityisesti twiikkien, vaikutuksesta ääneen. Jokaisella on oikeus omaan käsitykseen, mutta synteesiä tehtäessä kiinnostava ilmiö on noussut esiin.

"Käänteinen kypsyminen"

Tällä tarkoitan sitä, että aluksi uusi komponentti vaikuttaa hyvältä. mutta pidempiaikaisella kuuntelulla muutokset taas häviävät. Tämähän on käänteistä sille, että uuden komponentin eroja ei alkuun juurikaan pidetä merkittävänä, mutta myöhemmin erot selkiytyvät ja kuuntelunautinto "kypsyy". Joskus voidaan ajatella sisäänajoakin tällä periaatteella.

Omasta mielestäni tämä rinnastuu puolityhjän / -täyden laskin dilemmaan. Nimenomaan niin, että puolityhjä lasi voi olla myöhemmin puolitäysi tai sitten juuri päinvastoin. Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka "kuulee" erot välittömästi ja sen pohjalta mennään nopeasti, mutta silti harkiten. On totta, että vaikutus väljähtyy, ainakin vähän, myöhemmin. Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö eroja olisi tai etteikö niiden erojen saavuttamisesta kannattaisi maksaa.

En kärsi kovin paljoa tästä käänteisestä kypsymisestä, koska mielestäni en ole tehnyt huonoja kauppoja pitkään aikaan. Toisaalta ainakin jollain tasolla positiivinen elämänasenne tekee siitä ajan kanssa puolityhjenevästäkin lasista taas puolitäyden.

Mutta jos käänteinen kypsyminen oikein tosissaan vaivaa ja parannukset häviävät ajan kanssa, niin sitten on kaksi vaihtoehtoa: joko pyrit kontrolloimaan käänteistä kypsymistä tai et hanki uusia laitteita. Tämä on aika helppoa loppujen lopuksi, vaikka välimuodotkin huomioisi.

-erkki
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta yksi helppo tapa taas todentaa muutoksia on tehdä ns. Peruutus. Ottaa vaikka twiikin /johdon pois ja laittaa tilalle joko ei mitään tai esim. Perus virtajohdon / välikaapelit. Kun sitten kuuntelee jonkin aikaa tällä tavalla ja palaa taas "twiikattuun" tilanteeseen, niin erot joko ovat tarjolla tai sitten eivät. Mikäli eivät, niin ei kun tavara kiertoon. Tokihan tuossakin on muuttujia aikalailla, joten monesti se häitiköinti ei välttämättä ole paras tempaus. Jotkin ääneen piirteet saattavat vaatia hetken aikaa tullakseen selkeästi ilmi.

Nämä siis tälläisiä omakohtaisia havaintoja.
 
Tuota peruuttamista oppii ajankanssa arvostamaan. Laitteiston kehittäminen kun tahtoo olla aina pala palan päälle tekemistä. Aina kuulostaa paremmalta jne. Lopulta ollaan siinä tilanteessa että kun kaveri käy kuulolla ja toteaa että onpa karmean kuuloista ja itse on taivaissa. Niin tässä vaiheessa kun laittaa peruskasauksen niin omatkin korvat aukiaa kokonaisuudelle.
Twiikkejä kehitellessä ja kokeillessa huomio tahtoo kiinnittyä kapealle sektorille musiikista, mutta kun huomio taas palaa koko musikkiin, niin twiikki tavallisesti katoaa, vaikka se jää sinne taakse elämään. Niin hyvässä kuin pahassa.
 
Tuota peruuttamista oppii ajankanssa arvostamaan. Laitteiston kehittäminen kun tahtoo olla aina pala palan päälle tekemistä. Aina kuulostaa paremmalta jne. Lopulta ollaan siinä tilanteessa että kun kaveri käy kuulolla ja toteaa että onpa karmean kuuloista ja itse on taivaissa. Niin tässä vaiheessa kun laittaa peruskasauksen niin omatkin korvat aukiaa kokonaisuudelle.
Mulla meni tiettyyn pisteeseen asti paremmaksi. Sitten alkoi takapakki yksi päivitys kerrallaan joka on mielestäni merkki että synergia alkaa toimimaan koska yhden pienen palasen muuttaminen rikkoo harmonian. Merkki että heikoin lenkki löytyy jostain muualta kuin viimeksi päivitetystä osasesta.
 
^ Tuo on juuri noin, kun tuossa lopussa sanot. Mutta twiikkipolulla voi mennä myös kokonaisvaltaisesti metsään eli, kuten aiemmin sanottiin, yksityiskohdat paranevat selvästikin, mutta samalla kokonaisuus on kärsinyt jo tuntuvasti ja metsässä ollaan.

Itselläni tuo kokonaan metsään meneminen on tapahtunut esim. vinyylisoitinten kanssa parikin kertaa.

Mutta kyllä se kokonaisuus myöskin kehittyy. Itse olen pitkään hämmästellyt, kuinka paljon saa irti esim. tietyistä kaiuttimista, kun setitystä säätää. Koko ajan sitten kannattaa pitää harkinta mukana, onko tiwiikkien tarjoama muutos hintansa arvoinen. Tuo päätös on jokaisen itse tehtävä.

-erkki
 
Joskus oli cd-soitin kokeilussa,soittimen alla oli FE jalat ja kivilevy,kun otti FE jalat pois
soittimen ja kivilevyn välistä soundista katos liika särmä,kovuus,raakuus.
Toi oli suurin vaikutus mikä mulla twiikistä tullu,jollain muilla laitteilla samat jalat+kivi
ei mun korvaan tehny juuri mitään,mutta parhaimmillaan selkeytti ääntä ilman negatiivisii puolii.
Saattaa vaan kyllästyy ettimiseen ennen ku sopiva yhdistelmä löytyy:)
 
Koteloiden vaimennus on myös mielenkiintoista kun pyörittelee eri painoisia ja eri materiaaleista valmistettuja esineitä laitteiden päällä eri kohdassa koteloa. Ei tarvita mitään hifitwiikkejä voi testailla ihan tavallisillakin esineillä, joskin suurin osa vaikutuksista menee äänenlaadullisesti väärään suuntaan.
 
Joskus oli cd-soitin kokeilussa,soittimen alla oli FE jalat ja kivilevy,kun otti FE jalat pois
soittimen ja kivilevyn välistä soundista katos liika särmä,kovuus,raakuus.
Mulla taas tietyssä tilanteessa kivilevy mussutti soundia ja sitten tuo haulialusta rauhoitti, kuten kivilevy muttei yhtään vienyt yläpään resoluutiota pois. Käytän yhä molempia, esim striimerin alla on kivilevy.

On ihan totta, että näiden kokeilu vaatii viitseliäisyyttä. Niinkuin kaikki twiikit. Mutta joskus aina se palkintokin löytyy.

-erkki
 
Muutama sana akustiikasta

En ole koskaan mielestäni aliarvioinut akustiikan tärkeyttä. Muistan omat Gradient 2-2:t elementtikerrostalon olohuoneessa. Voi sitä resonanssin ja kuminan määrää tukkoisuuteen yhdistettynä! Vielä vuosituhannen vaihteessa tappelin B&W 801 Matrix 2:ten kanssa kerrostalokolmion olohuoneessa ja silloinkin melko kehnolla menestyksellä. Muutto puurakenteiseen rivitaloon auttoi merkittävästi ja nykyhuoneeni on todettu mittauksin siedettäväksi ja subjektiivisesti jopa hyväksi?

Mutta vein tuossa männäaikoina kakkoskämppään (=hiirsirakenteinen torppa haja-asutusalueella, ei rantaa) nuo perusstereoni. Tietokonetta vaille soiva kokonaisuus ihan pikkuisen yli kolmen tonnin. Ja voi pojjaat, että yllätyin.

IMG_7525.JPG

Kyseessä siis vajaat sata vuotta vanha, hirsirakenteinen talo. Ai että soi makeasti. ESA:n runsas bassopää oli nopeahko, ketterä ja voimakas. Tämä ei ollut yllätys, ei myöskään tasapainoinen balanssi. Huoltokeikka puolestaan teki ihmeitä Wazoon soundille, mutta senkin tiesin jo etukäteen.

Se yllätys oli nykyiseen showroomiin (setti oli siellä viimeksi) verrattuna äänen nopeutuminen, ajallisen sanoman tarkentuminen sekä ennen kaikkea yleisen resoluution aivan huikea lisääntyminen. Tämä viimeinen oli se suuri yllätys. Resoluutiota olen lisämetsästänyt aina tähän asti enemmän tai vähemmän huoneesta riippumatta.

Tämä kokemus avasi silmiä, vaikka itse olen aina pitänyt luomuakustoinnista. Jotenkin diffuusorit, vaimennuslevyt ja sepilän alttarin vessapaperitaustaiset urkupillit eivät ole mun juttuni.

Tämä noin kolmen tonnin perussetti on toki myytävänä, mutta mitenkään en ole onneton, jos kysyntää ei olisi. On aivan käsittämätöntä, kuinka hyvän soundin tuohon rahaan saa, kun huone on kunnossa.

P.S. lasituopissa on teetä.

-erkki
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kokemus avasi silmiä, vaikka itse olen aina pitänyt luomuakustoinnista. Jotenkin diffuusorit, vaimennuslevyt ja sepilän alttarin vessapaperitaustaiset urkupillit eivät ole mun juttuni.
Ne on kyl tarrakalvon keskihylsyjä mut deepfaket niistä ihan myytävistä metallisista mitä lie :D Prosentuaalinen peittävyys koko etuseinästä silti lienee merkityksellisempää vs. kuin pari "aitoa" 3-putkista.
 
Siirsin sunnuntain minimessuja varten myös Penaudiot showroomiin. Niitä ajaa aivan huippu ja hinnasta riippumatta kilpailukykyinen LAB12-setti. Tarkoituksena on myös demota Klimax / Melco yhdistelmää vasten Silent Angelin Striimeriä/digisoitinta. Todellinen Daavid vs. Goljat -vertailu, jonka lopputuloksesta itselläni ei ole etukäteistietoa.

-erkki
 
Boijs kaiuttimet ovat tuoneet omaankin harrastukseen uutta terää. Nyt noiden pikkuisten kanssa Silent Angelit laulavat LAB12-setissä ihan uskomattoman hienosti. No, samaan aikaan on ylellisyyttä, kun voi mennä väliseinän taakse ja laittaa Triot laulamaan omaa stemmaansa. Kunhan saan isommat Bojsit, niin niitä varten odottelevat jo Bryston BR-20 ja KORA TA-480 vuoroaan.
IMG_7590.JPG
Kohta on showroom tikissä :D

IMG_7440.JPG

Sitten jonkun kuukauden päästä (jos showroom on vielä käytössä) tuohon tulevat vielä Avantgarde Duo GT:t, aktiivisina tietysti. Sitten voi jo sanoa, ettei Suomesta löydy vastaavaa kokonaisuutta!

Maaliskuussa taas minimessutaan. Järjestän myös jonkin sortin teemaillan Bojsien ympärille, heti, kun saan koko malliston maantieltä taloon.

-erkki
 
Mainostan nyt täällä, tällä kertaa. Tuo Furutechin huippu DIY eli maahantuojan kasaama DPS4.1 parhailla 50-sarjan NCF-liittimillä on ihan käsittämättömän kova kaapeli päätteille ja integroiduille. Mulla oli pikkusetissä KORA TB-140 ja siinä varsin mukiinmenevä ENERR:n Holograph. Mutta sitten laitoin tilalle DPS:n ja tipi rupesi pissimään ihan eri tavalla. Listahinnaltaan 1,9 tontun kaapeli voi tuntua tyhmältä 5200 euron integroidussa, mutta voin vakuuttaa, tällä kertaa se ei tosellakaan ollut. No, aiemminkin olen sanonut, ettei rahalla välttämättä saa parempaa ääntä kuin mitä satanelikymppinen pikku-KORA tarjoilee.

DPS:stä löytyy luonnollisesti demokaapeli, joten sitä voi sitoumuksetta kokeilla. Ja kokeilla sitä myös kannattaa, tämä on tehönälkäisille laitteille, mutta parhaimmillaan vaikutus on aivan käsittämättömän iso.

Omia havaintojani kannattaa uskoa vain sen verran, että ottaa kokeiluun, jos siltä tuntuu. Mutta jos suhtautuu ennakkoluuloisesti virtajohtojen eroihin, niin tästäpä voisi aloittaa :D

-erkki
 
Pitänee nostaa esiin, mielenkiintoinen laitteiden hinnoitteluun liittyvä seikka. Kun katselee esim. tämän palstan myynti-ilmoituksia, ovat hinnat aika ajoin melko suolaisia. Suosittelisin tutustumaan markkinatilanteeseen ennen kalliin oloisen käytetyn ostamista. Hyvin pienellä lisäpanostuksella voisi saada uuden laitteen. Puhumattakaan siitä, että saisi kokeilla laitetta sitoumuksetta ensin.

Kannattaisi aina kysyä. Jos käytetty vaihtoehto on potentiaaliselle ostajalle parempi vaihtoehto, ei ainakaan minulla ole mitään vaikeuksia sanoa sitä ääneen. Tällaisessakin kommunikaatiossa kannattaa vertailuttaa kaupallisiakin toimijoita.

-erkki
 
Kyllä löytyy halpoi ja kalliita käytettyi tässä maas,niin harrastajien kuin ammattilaisten tarjoomana,
molemmilta voi saada tai olla saamatta testiin.
 
^ Ehdottomasti, mutta aika hyvä kokonaisuus saadaan, kun edellä esitetyn lisäksi vielä tuodaan kuunteluun, haetaan pois ja annetaan oma asiantuntemus käyttöön parhaan tuloksen löytämiseksi, kokeilun lopputulemasta riippumatta...

-erkki
 
Valmistelen kaiutinvaihtoa kotisettiin. Tarkoitus olisi tuoda Zerot tänne takaisin ja viedä Mannet showroomiin. Joudun samalla irroittamaan dekin systeemistä, mikä on hieman harmillista.

Kuuntelen nyt vielä nykykotisetillä vinyyliä. Ensin Enyan Watermark ja nyt Peter Gabrielin So. Molemmissa hyvät uudet prässit. Vinyyliharrastus on kunnianhimoiselle ja/tai niuholle työlästä, mutta, ah, niin antoisaa.

-erkki
 
Back
Ylös