Keskustelua Nakamichin kasettidekeistä

Nakaketjussa kun ollaan niin tässä on sorvailuja nakaan liittyen.

Potilas: naka 480, vikana yläpäästään haljenneet kelalautasten 6-kulmaiset osiot
josta johtuen kasettia pyörittävä osa ei päässyt riittävän lähelle kasetin keskinapaa.

Korjaus, kelanapa -1: ohuen messinkirenkaan asennus haljenneen osan ympärille,
tarkoituksena puristaa halkeamat kokoon siten etteivät halkeamat pääse enään
aukeamaan kun ylälaakerina toimiva muovinappula puristetaan takaisin paikoilleen.
Kuvat 1...6
 

Liitteet

  • img -1.JPG
    img -1.JPG
    53,6 KB · Katsottu: 20
  • valmis.jpg
    valmis.jpg
    33,1 KB · Katsottu: 20
  • korjaus  -2.jpg
    korjaus -2.jpg
    43,9 KB · Katsottu: 19
  • korjaus  -1.JPG
    korjaus -1.JPG
    92,6 KB · Katsottu: 17
  • img -5  ja niiden syypää.jpg
    img -5 ja niiden syypää.jpg
    24,5 KB · Katsottu: 18
  • img -4 halkeamat.jpg
    img -4 halkeamat.jpg
    40,3 KB · Katsottu: 18
  • img -3.JPG
    img -3.JPG
    74,2 KB · Katsottu: 18
  • img -2.JPG
    img -2.JPG
    69 KB · Katsottu: 19
Jatkoa:
Kelanapa -2: tämän vauriot olivat jo niin pahoja aiemman korjausyrityksen takia että
uusin siihen koko keskiosan jostain toisesta kelalautasesta. Siinäkin oli vastaava halkeama
kun 480 alkuperäisessä kuusiossa. Tähän myös ms-rengas tueksi ja kelanapa kasaan.
Vahvikerenkaat ovat peräisin matkaradion risoista antennipiiskoista, ovat ohutta ja kovaa
messinkiä, pinnoitteena vanhemmissa niklaus, uudemmissa kromaus.
Korjatut kelanavat toimivat hyvin koeajossa, ainakin 30..40 tuntia jonka olen sitä tähän
mennessä käyttänyt.
En tiedä olisiko uusia kelanapoja saanut mistään mutta olihan tuo kehittävää askartelua...

Tähan Nakamichin 480 malliin tein samalla kertaa täydellisen kunnostuksen muutenkin...
purku osiin jokaista prikkaa ja mutteria myöten, runkopeltien pesu, osien perusteellinen
puhdistus, uusien hihnojen ja välipyröräkumin valmistus, voitelu, öljyäminen, murtuneiden
(ämpäri)muoviosien korjaus ja (tietysti) kokoonpanokin. Vain painotela on alkuperäinen.
Sivistyneesti toimiva koneisto mutta nuo ruiskuvalutekniikalla tehdyt mekaniikkachassikset
eivät oikein vakuuta, aika monia niistä on joutunut korjailemaan erilaisilla "virityksillä", mm
Beocordeissa ja monissa muissa. Videonauhureissa on sama valmistusmenetelmä ollut
aikoinaan käytössä ja murtuneita muovitappeja yms osia niihinkin olen viritellyt.
 

Liitteet

  • valmiina palvelukseen.jpg
    valmiina palvelukseen.jpg
    62,5 KB · Katsottu: 14
  • img 04.jpg
    img 04.jpg
    49,2 KB · Katsottu: 14
  • img 03.jpg
    img 03.jpg
    62,4 KB · Katsottu: 13
  • img 02.jpg
    img 02.jpg
    101,2 KB · Katsottu: 16
  • img 01.jpg
    img 01.jpg
    73,5 KB · Katsottu: 15
^ "uusien hihnojen valmistus"...:oops:

Niin, siis valmistat omat hihnatkin?..ko? Hihnoihin liittyy aika paljon tiedettä, ei riitä oikeat mitat vaan myös kimmoisuuden ja venymän tulee olla spekseissä. Mitä materiaalia käytät lähtöaihiona?

Ihan kiitettävää kyvykkyyttä muuten, sinulle tulee varmaan pian kyselyjä (y)
 
Niin, siis valmistat omat hihnatkin?..ko? Hihnoihin liittyy aika paljon tiedettä, ei riitä oikeat mitat vaan myös kimmoisuuden ja venymän tulee olla spekseissä. Mitä materiaalia käytät lähtöaihiona?
Mutta mistä nykyään saa ostettua tuollaiset tieteellisesti oikeat hihnat johonkin dekkiin? Taitaa useimmat hihnakauppiaat myydä jotain sinnepäin kiinalaisia joissa tuskin kimmoisuuksia ja venymiä on mietitty.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Mutta mistä nykyään saa ostettua tuollaiset tieteellisesti oikeat hihnat johonkin dekkiin? Taitaa useimmat hihnakauppiaat myydä jotain sinnepäin kiinalaisia joissa tuskin kimmoisuuksia ja venymiä on mietitty.
Parhaat hihnat on aina tehty luonnonkumista, lähtöaineena siis kautsu. Mitä tulee lisukkeeksi joukkoon lienee valmistussalaisuus. Nythän on ollut ongelmana, että parhaita sen aikaisia kautsulaatuja ei enää ole saatavilla, ja esim. Nakan ZX-9:n intercapstan-hihna tuottaa yleisesti päänvaivaa.

Hihnan tulee olla sisäisesti epäkimmoisa, siis sen sisäisen kitkan tulee vaimentaa päittäisvenymän värähtelyä. Muutoin meillä on esim. Intercapstan-hihnan kanssa tilanne, että hihna on vauhtipyörien välissä kuin jousi, joka sallii vetoakselilimppujen värähdellä vaimentumattomasti vastakkaisiinkin suuntiin samalla kun luonnollisesti pyörivät samaankin suuntaan. Se sitten näkyy W&F arvoissa. Hyvään vaimennukseen päästään oikean pituisella ja muotoisella kumimolekyylin rakenteella. Venytetty hihna ikään kuin surkastuu hitaasti oikeaan pituuteensa. Tätä ei tosin silmä näe, tapahtuma on nopea.

Hihnavalmistajat tietävät, että huoltoteknikot mittaavat W&F arvot ennen ja jälkeen. Ei ne mitä tahansa p(ot)askaa voi myydä.

"Ansiokkain" idea olisi valmistaa hihnoja silikonikumista, jonka sisäinen kitka lienee olematon. Ikuisesti värähtelevä jousi olisi vauhtipyörien välissä.

Just my humble opinion...
 
kyllä tuo sopivien hihnojen löytäminen voi joskus olla todella vaikeaa ja hermoja raastavaa.varsinkin Aiwa ad-f660 dekin kohdalla.
muutaman hihnasatsin tilasin eikä mikään oikein tuntunut toimivan.aikani vaihdeltuani ja kokeiltuani eri yhdistelmiä löytyi sopivat.
hihnan muut ominaisuudet vaikuttaa mielestäni enemmän,kuin muutaman millin heitto pituudessa.Marian Mihok myi ko.malliin hihnoja aiemmin mutta lopetti niiden myymisen,koska ei ollut tyytyväinen niihin.Aiwa ad-f660 dekistä on myös myöhempi malli jossa vetoakselit ovat eri vahvuiset.
tämä ei ole aivan niin kranttu hihnojen suhteen kuin aikaisempi malli.
 
kyllä tuo sopivien hihnojen löytäminen voi joskus olla todella vaikeaa ja hermoja raastavaa.varsinkin Aiwa ad-f660 dekin kohdalla.
muutaman hihnasatsin tilasin eikä mikään oikein tuntunut toimivan.aikani vaihdeltuani ja kokeiltuani eri yhdistelmiä löytyi sopivat.
hihnan muut ominaisuudet vaikuttaa mielestäni enemmän,kuin muutaman millin heitto pituudessa.Marian Mihok myi ko.malliin hihnoja aiemmin mutta lopetti niiden myymisen,koska ei ollut tyytyväinen niihin.Aiwa ad-f660 dekistä on myös myöhempi malli jossa vetoakselit ovat eri vahvuiset.
tämä ei ole aivan niin kranttu hihnojen suhteen kuin aikaisempi malli.
Tappelin joskus AD-F640:n kanssa. Sama juttu, ja tämä AIWA-ongelma on yleisesti tiedossa. Tuo dekkisarja antaa tosin erinomaiset W&F arvot kun hihnat löytyy. Marianilla on hyvää tavaraa.
 
muistaakseni tapeheadsilla joku ehdotti kikkaa jossa toisen vauhtipyörän ympärille laitetaan kierros maalarinteippiä.kokeilin sitä aiwaan ja
kyllä sillä oli huojunta-arvoja parantava vaikutus.en muista lukemaa,mutta muistaakseni ihan kohtalainen parannus.ainakin hihnan sivusuuntainen
heitto väheni.
1.jpg
 
muistaakseni tapeheadsilla joku ehdotti kikkaa jossa toisen vauhtipyörän ympärille laitetaan kierros maalarinteippiä.kokeilin sitä aiwaan ja
kyllä sillä oli huojunta-arvoja parantava vaikutus.en muista lukemaa,mutta muistaakseni ihan kohtalainen parannus.ainakin hihnan sivusuuntainen
heitto väheni.
katso liitettä 209995
Pyällys olisi vielä parempi. ENtä kehän kasvu maalarin teipin ansiosta?
 
katso liitettä 209886

Tuossa lienee välipyörän kumi muuttunut kivikovaksi koppuraksi, tyypillistä noille. Voi päätellä siitä, että välipyörämoottorin pronssinen vastinrulla on kulunut keskeltä kiiltäväksi kun sen rihlat ovat hioutuneet pois. Välipyörämoottori ei saa kunnon otetta ja kelaukset takkuilee. Välipyörä ja sen päällä oleva kumirengas osoitettu nuolella.

Kiilloittuminen ei haittaa, kyllä pronssirulla välipyörästä vielä otteen saa, kunhan välipyörän kumi vaan on uusittu. Olen muuten vaihtanut tuon välipyörän kumin "Classic transport":iin siinä ylhäällä olevan kapean raon kautta, mitään avaamatta. Ei edes tarvinnut pyytää kynekologivaimoani apuun, hän kun on erikoistunut työskentelemään kapeassa raossa (tämä oli kevennys).

Äänipääsillan nousun tiellä voi olla, että samaan aikaan nousevien painotelojen varsien holkeissa on rasva, se maailman hitaimmaksi araldiitiksi mainittu Nakan vaseliini, kovettunut ja jumittanut nostovarret, ja nyt koneisto tulisi purkaa ja puhdistaa vanhoista rasvoista vallan. Muistelen jossakin lukeneen, että Nakan käyttämä rasva oli osin orgaanista, oliko mukana valaanrasvaöljyä....

Jos kerran siellä hihnakin puuttuu, niin senkin takia koneisto on otettava ulos ja purettava osiksi. Siellä on sitten kutistuneita ja hauraita nailonosia vastassa. Ammattilaiselle huoltoon?
Olen kelaillut kasettia edes takas ja nyt kelaukset toimii mielestäni hyvin.

Lähtee soittamaan kasettia silloin tällöin 🥳

Hihnaa ei muuten puutukkaan. Siellä onkin koneiston oikeassa alakulmassa edestä päin katsottuna tyhjä rulla, mikä näytti siltä että siinä kuuluisi olla hihna.

Kuulokkeiden kautta kuunneltuna kuuluu todella hiljaa eikä VU mittarit reagoi.

Ainakin stop ja 1-7/8 merkkivalot pimeinä.

Oikean puolimmainen paininrulla ei nouse ollenkaan ja pumpulipuikolla koittaen pyörii todella tahmeasti.

Kaiken pölyn ja lian alta paljastui oikein siisti yksilö.

Sattuisiko keneltäkään muuten löytymään tuohon Dolby kytkimen päälle tulevaa hattua?
 

Liitteet

  • IMG_20220804_184406830.jpg
    IMG_20220804_184406830.jpg
    123,5 KB · Katsottu: 53
  • IMG_20220804_191157237.jpg
    IMG_20220804_191157237.jpg
    63,2 KB · Katsottu: 49
Näytäisi classic audioon olevan tuolssa nakan 700zxl. Ei vielä ollut kuvaa laitettu.
 
Nakamichin moottoreista puheen ollen...
Kuuntelin tässä jokunen aika sitten LX-5:ni, ja huolestuin oudosta äänestä, joka tuli stop-nappia painamalla. Ääni kuulosti piipitykseltä.
Päätin avata dekin ja tarkistaa, onko kaikki kunnossa. Ei ollut. Dekin ohjausmoottori oli äänen lähde. Purkasin sen osiin ja huomasin, miten likainen se on:
Nak Classic Cam Motor.jpg
Putsasin moottorin, ja nyt toimii taas hyvin. Näköjään classic-koneiston moottoreilla on sama ongelma kuin Nakan sankyo-koneiston moottoreilla. Tässä siis muistutus, että tarkistakaa dekkienne moottorit ja puhdistakaa niistä lika pois.
 
Kuulokkeiden kautta kuunneltuna kuuluu todella hiljaa eikä VU mittarit reagoi.

Ainakin stop ja 1-7/8 merkkivalot pimeinä.
Huomasin tämän vasta äsken, ja sattumoisin tiedän syyn. Kyseessä on juurikin tuo stop-lamppu. Nakamichi on jopa tehnyt siitä erikoisen "service information"-tiedotteen:
1660065979214.png
Siis kyseisen mallin "ominaisuusvika". Stop-lamppu palaa, ja käynnistää automaattisesti mute-signaalin.
Tiedotteen mukaan 680:ssä vika korjataan lisäämällä 1 kOhm vastus pin 3 ja pin 8:n välille (sijaitsevat CN8-liittimellä).
 
Huomasin tämän vasta äsken, ja sattumoisin tiedän syyn. Kyseessä on juurikin tuo stop-lamppu. Nakamichi on jopa tehnyt siitä erikoisen "service information"-tiedotteen:
katso liitettä 210923
Siis kyseisen mallin "ominaisuusvika". Stop-lamppu palaa, ja käynnistää automaattisesti mute-signaalin.
Tiedotteen mukaan 680:ssä vika korjataan lisäämällä 1 kOhm vastus pin 3 ja pin 8:n välille (sijaitsevat CN8-liittimellä).

Kas kun en ole huomannut tätä postaa. Tuo Stop-lampun sammumisen aiheuttama ongelma tuli vastaan ensimmäisen kerran jo 80-luvulla.
Eli ns.tuttu juttu jo vuosikymmenten takaa. Silloin tuota vikaa kyllä ihmeteltiin pitkään.
 
Huomasin tämän vasta äsken, ja sattumoisin tiedän syyn. Kyseessä on juurikin tuo stop-lamppu. Nakamichi on jopa tehnyt siitä erikoisen "service information"-tiedotteen:
katso liitettä 210923
Siis kyseisen mallin "ominaisuusvika". Stop-lamppu palaa, ja käynnistää automaattisesti mute-signaalin.
Tiedotteen mukaan 680:ssä vika korjataan lisäämällä 1 kOhm vastus pin 3 ja pin 8:n välille (sijaitsevat CN8-liittimellä).
Kiitos tiedosta!!

Voi olla, että syytä tuohon olisi joutunut etsimään kukaties miten kauan ilman tätä. Täytyy etsiä noita polttimoita ja vaihtaa kaikki samalla.
 
Mieli tekisi itse rassata 680ZX kuntoon, mutta varmasti loppu tuloksen kannalta viisainta lähettää soitin huollettavaksi Nakamicheihin perehtyneelle gurulle.
Täytyy nyt kuitenkin vielä mielenkiinnon ja oppimisen vuoksi tutkia mekaniikkaa, mutta sen verran maltillisesti, ettei aiheuta mitään lisä ongelmia.

Onko antaa vinkkejä miten tuo kasettiluukku ja kaivon "valokauha" lähtee irti?

Pienen pienen osan tipahtaminen lattialle aiheuttaa usein pitkiäkin etsintöjä. Tällä kertaa aluslevy oli ruostumatonta terästä, joten isosta jääkaappimagneetista ei ollut apua. Lattiavalun raudoituksen takia ei metallinpaljastimestakaan ollut hyötyä. Lopulta otsalamppu ja lukulasit päässä aluslevy löytyi n. kymmenen minuutin etsintöjen jälkeen.

Kun stop-painikkeen polttimo on pimeänä, niin toimiiko nauhoituskaan silloin? Tässä kasetti näyttää lähtevän nauhoittamaan, mutta nauhalle tulee vain kohinaa.
 

Liitteet

  • IMG_20220810_163327877_HDR.jpg
    IMG_20220810_163327877_HDR.jpg
    177,4 KB · Katsottu: 25
  • IMG_20220810_143903336~2.jpg
    IMG_20220810_143903336~2.jpg
    198 KB · Katsottu: 26
Viimeksi muokattu:
Huutonetissä dragon myytävänä. Ainakin kuvassa siistin näköinen. En osannut tällä puhelimella liittää linkkiä. 🤣
 
Huutonetissä dragon myytävänä. Ainakin kuvassa siistin näköinen. En osannut tällä puhelimella liittää linkkiä. 🤣
Eikös siellä ole ollut tuommoinen "suoraan pinosta" kauppa ennenkin esillä? Kovin vähäsanainen on kauppias kuvaillessaan tavaroiden kuntoa = ei kuvaile ollenkaan :(

Ei voi järjellisesti ostaa ilman että käy paikan päällä läppärin ja mittausohjelmien kanssa...
 
^ Kovat hinnat on myyjällä muutenkin.

 
Back
Ylös