Keskustelua erillissarjoista

Janste

Käyttäjä
Liittynyt
31.10.2006
Viestejä
1 304
Soittimen osalta olen päätynyt Alpinen malliin CDE-9880R. Taitaa olla tämän hetken hype-tuote budjetti-luokassa.
Mutta erillissarjan osalta onkin miettimistä. Rainbow:ta on kehuttu, esim. SAX 265.20 voisi toimia?

Autona siis Vw Golf variant -04, vahvistimena Ample Audio ja subiksi tulee varastosta jo löytyvä Peerless R.10.
Siinä puolentoista sadan tietämillä olen ajatellut sijoittaa erskasarjaan. Kokoa pitäisi olla sen 6,5" sillä sen
tulisi soveltua kiinnitettäväksi alkuperäisille paikoille.

Sellainen kaunis, korvia rasittamaton sointi on tähtäimessä.
 
Soitin valinta on hyvä, tuohon hintaluokkaan ominaisuudet riittävät. Vaihtoehdoksi 9884 jos tulee joskus mieleen lisätä
Alpinen prossu (viiveet,suotimet,eq) perään eli alkaa ruokahalu kasvamaan.

Erillissarjoista tuo Saxin sarja menee golffiin helposti. Tarvitset vain korokerenkaat midien asennukseen ja suosittelen asentamaan diskantin joko upotettuna tai pintaasennuskupilla eikä alkuperäisen verkon taa.. Vaihtoehdoksi tuohon hintaluokkaan vaikkas
DLS:n MS6A jonka diskantin koon puolesta soi keskialueeltaan paremmin.

Vielä samoinetein kun ovet joudut purkamaan vaimennat pellit vaikkas Vibroplastilla/Dynamatilla ja kiinnität huomiota
midiasennuksen tukevuuteen niin siitä se lähtee..
 
Tee ne asennukset kerralla kuntoon.

Vaikuttaa nimittäin sen erillissarjan sointiin niin paljon, että et edes uskokaan.

Ja osta suoraan soitin, jossa on DSP-prosessori. Tai erillinen prosessori.

Näin saat tehtyä settisi aktiivisena ja elementtien valintamahdollisuudet lisääntyy.

Tai saat ainakin säädettyä viiveitä.

Vaikuttaa sointiin merkittävästi. Saat stereokuvan kohdalleen.
Ja on huomattavasti mukavampaa, kun subi kuuluu edestä päin, eikä kontista.

Nuo kaksi asiaa kun on kunnossa, niin musan kuuntelu maittaa.
 
Tee ne asennukset kerralla kuntoon.

Vaikuttaa nimittäin sen erillissarjan sointiin niin paljon, että et edes uskokaan.

Ja osta suoraan soitin, jossa on DSP-prosessori. Tai erillinen prosessori.

Näin saat tehtyä settisi aktiivisena ja elementtien valintamahdollisuudet lisääntyy.

Tai saat ainakin säädettyä viiveitä.

Vaikuttaa sointiin merkittävästi. Saat stereokuvan kohdalleen.
Ja on huomattavasti mukavampaa, kun subi kuuluu edestä päin, eikä kontista.

Nuo kaksi asiaa kun on kunnossa, niin musan kuuntelu maittaa.


Totta moni asia, tosin ihan kaikki ei tuota prossua tarvitse, passiivisetilläkin pääsee yllättävän pitkälle,
aktiivisetissä voi mennä monesti metsään.. Säädettävyys lisääntyy kuten myös virheiden mahdollisuus.

"Luonnollisinta" ääntä mitä autossa olen kuullut on tullut läpi erään passiivijärjestelmän läpi eräässä
Volvossa..

Asennus ja virtajärjestelmän asiallinen toteutus on avain hyvään äänentoistoon autossa!
 
MakeS sanoi:
Totta moni asia, tosin ihan kaikki ei tuota prossua tarvitse, passiivisetilläkin pääsee yllättävän pitkälle,
aktiivisetissä voi mennä monesti metsään.. Säädettävyys lisääntyy kuten myös virheiden mahdollisuus.

Kyllä siitä DSP:stä on paljon iloa myös passiivisen etupään kanssa. Vasemman puolen signaalia pääsee viivästämään oikeanpuolen signaalin nähden ja saadaan tällä keinoin stereokuva aikaiseksi ja laulaja pois vasemmasta A-pilarista. Toinen hyvä puoli on se että etupään signaalia pääsee viivästämään subiin nähden ja saadaan sillä keinoin subi soimaan samaan tahtiin etupään kanssa. Omassa kisakärryssänikin oli passiivinen etupää + DSP aikavälin 1995 - 2001 joten "jonkun verran" on kokemusta kyseisenlaisesta setistä. ;) Aktiivista etupäätä aloin käyttämään vasta viimeisenä kilpailuvuotenani eli vuonna 2002. Eli harrastajien kannattaisi ymmärtää sekin tosiseikka että ei se DSP:n mukaantulo tarkoita sitä että setin olisi pakko olla täysaktiivinen vaan myös passiivisen etupään kanssa siitä on paljon hyötyä.

MakeS sanoi:
"Luonnollisinta" ääntä mitä autossa olen kuullut on tullut läpi erään passiivijärjestelmän läpi eräässä Volvossa..

Tarkoittanet Kaarinalaista sisävesiproomua. :D ( Hellmanin Volvo )

MakeS sanoi:
Asennus ja virtajärjestelmän asiallinen toteutus on avain hyvään äänentoistoon autossa!

Auton kunnollinen vaimennus on vähintäänkin yhtä tärkeä avain hyvään lopputulokseen. Oman nykyisen autoni rakennusajasta noin puolet meni sen totaaliseen vaimentamiseen.

http://www.kalliojarvi.net/ibiza/vaimennus

Täältä äänet DLS MS6A -sarjalle. Sitä itse mieluiten kuuntelisin päivittäin tuon hintaisista sarjoista.

P.s Alkoipas hymyilyttämään kun huomasin just et mun nimen alla lukee Newbie :D
 
Kyllä siitä DSP:stä on paljon iloa myös passiivisen etupään kanssa. Vasemman puolen signaalia pääsee viivästämään oikeanpuolen signaalin nähden ja saadaan tällä keinoin stereokuva aikaiseksi ja laulaja pois vasemmasta A-pilarista. Toinen hyvä puoli on se että etupään signaalia pääsee viivästämään subiin nähden ja saadaan sillä keinoin subi soimaan samaan tahtiin etupään kanssa. Omassa kisakärryssänikin oli passiivinen etupää + DSP aikavälin 1995 - 2001 joten "jonkun verran" on kokemusta kyseisenlaisesta setistä. Aktiivista etupäätä aloin käyttämään vasta viimeisenä kilpailuvuotenani eli vuonna 2002. Eli harrastajien kannattaisi ymmärtää sekin tosiseikka että ei se DSP:n mukaantulo tarkoita sitä että setin olisi pakko olla täysaktiivinen vaan myös passiivisen etupään kanssa siitä on paljon hyötyä.

Totta kaikki tämä mutta lähinnä miettien alkuperäisen kysyjän tarpeita ja budjettia hyvin asennetulla passiivijärjestelmällä saadaan
haluttu lopputulos ja pysytään budjetissa.. ;) DSP:n avut ovat kiistattomat enkä itsekkään parin pure passive vuoden jälkeen voisi elää ilman sitä..

Tarkoittanet Kaarinalaista sisävesiproomua

Sama peli, Harrin kanssa vietettiin avartava kesä pari vuotta sitten ja oli mahdollisuus seurata suht läheltä
kuinka soundi ja äänikuva kehittyi.


Auton kunnollinen vaimennus on vähintäänkin yhtä tärkeä avain hyvään lopputulokseen.

Tätä ei koskaan korosteta liikaa. Niin kotona kuin autossakin harmittaa jos pärisee..

Kaikki kunnia Pasi muuten sulle siitä mitä teet suomalaisen autohifin eteen!
 
MakeS sanoi:
Totta kaikki tämä mutta lähinnä miettien alkuperäisen kysyjän tarpeita ja budjettia hyvin asennetulla passiivijärjestelmällä saadaan haluttu lopputulos ja pysytään budjetissa.. ;)

Itse suosittelisin alkuperäiselle kysyjälle että jättää takaportin auki DSP:lle vaikka ei sitä vielä ostaisikaan. Eli suosittelen hommaamaan soittimeksi Alpinen uutta PXA-H100 DSP-prossua ohjaavan Alpine CDA-9884R -soittimen. Se ei ole tarjoushinnaltaan kuin alle 60 Euroa kalliimpi kuin tuo CDE-9880R -malli. Tuollaiset PXA-H100 prossut on kummastakin esittelyautostamme löytynyt pian 2 viikon ajan. Soittimena kummassakin autossa Alpinen uunituore 2DIN kokoinen IVA-W505R -malli.

MakeS sanoi:
DSP:n avut ovat kiistattomat enkä itsekkään parin pure passive vuoden jälkeen voisi elää ilman sitä..

Jaa sinäkin palaat viiveiden ihmeelliseen maailmaan. :D Mattilan Janikin palaa viiveiden ja täysaktiivisen setin pariin tämän vuoden kisasetillään ja jo kuumeisesti odotan koska pääsen Janin Rellua ekan kerran kuuntelemaan viiveiden kera. Kun se kerran viime vuonna oli niin hyvä Pure Passivena niin mitenköhän hyvä se sit nytten on? Olisi myös mielenkiintoista päästä Harrin sisävesiproomu kuuntelemaan viivästetyn vasemman kanavan kera. Se varmasti olisi aikamoinen elämys!

MakeS sanoi:
Sama peli, Harrin kanssa vietettiin avartava kesä pari vuotta sitten ja oli mahdollisuus seurata suht läheltä kuinka soundi ja äänikuva kehittyi.

Juu onhan sitä Suomen suurimman DLS jälleenmyyjän edustajan ominaisuudessa tullut aika moneen kertaan Harrin Volvoa kuunneltua. Antoisimmat kuunteluhetket oli reilu vuosi sitten uutena vuotena kun Volvo majaili yhden yön autotallissamme laturin perässä kokoajan soiden. Siinä sitä vuorotellen kuunneltiin, neljää DLS RW6 kiusattiin ja keittoa juotiin. Ikimuistoisia hetkiä. ;)

MakeS sanoi:
Tätä ei koskaan korosteta liikaa. Niin kotona kuin autossakin harmittaa jos pärisee..

Joskus siitä pärisemättömyydestä on haittaakin. :D

Vuosi sitten American Car Show:ssa yksi jannu oli auton ulkopuolella seuraamassa kun demosin sen kaverille laitteistoa ovet ja ja takaluukku kiinni. Demon jälkeen kyseinen henkilö alkoi kettuilemaan että mitä mun auto tekee messuilla kun ei sillä saa yhtään ääntä aikaiseksi. Istutin herran kuskin paikalle ja vedin hanat Pausen kautta suoraan täysille eräällä kovaa alkavalla biisillä. Jätkä "hiukan" säpsähti kun biisi alkoi ja oli aika pihalla olevan näköinnen. Sen jälkeen herra lopetti kettuilun. :D

Tarinan opetus - kunnon vaimennus pilaa setin katu-uskottavuuden kun ei joka paikka pärise. :D

MakeS sanoi:
Kaikki kunnia Pasi muuten sulle siitä mitä teet suomalaisen autohifin eteen!

Autohifi on mulle työ, harrastus ja elämäntapa. Parhaansa pitää yrittää tehdä koska elantokin on autohifistä kiinni. Positiivinen palaute lämmittää aina mieltä joten kiitokset siitä. Tänään viimeksi HirviKunnaksen kanssa juttelin ja varmistin jotta kummallekin autollemme on paikka varattu syksyn Hifimessuilta. Sinne sitten vaan kaikki kiinnostuneet kuuntelemaan paikalla olevia autoja. Kyseisillä messuilla kaikissa autoissa "Hifi" säädöt ja pelkästään hyvä saundista demomusaa tarjolla.

P.s. Tänään tuli kyllä hyvä mieli kun sain uusimman AutoSoundin käteeni. Siinä oli sokkotestattu suomalaisia netissä myyviä autohifiliikkeitä ja nettisivumme olivat saaneet testaajilta 69 pistettä 70 mahdollisesta. 8 vuotta kyseisiä sivuja hieroneena teki mieli hyppiä riemusta. :D
 
Juuri tälläistä keskustelua aiheesta olen kaivannut, kiitos siitä isännille!

Eli resepti tulee sisältämään DLS MS6A-sarjan, korokerenkaat alkuperäisille paikoille, asiallisen
asennuksen ja pienimuotoista ovien vaimennusta. DSP-optio huomioitu, samoin kuin syksyn hifimessut.

Ja tosiaan tarkoituksena ei ole nykertää mitään parkkipaikka-asennusta vaan tähän
sopisi se "hyvää pyritään tekemään, mutta priimaa pakkaa tulemaan"-lausahdus. :)

Ensimmäinen ja ainoa tähän asti toteuttamani vaimennus päättyi pieneen pettymyksen tunteeseen.
4mm bitumimattoa ja vaimennusmassaa meni silloiseen bemuun n.40-50kg, mutta odotin enemmän.
Erääseen vaikuttavampaan tulokseen olen törmännyt 80-luvun alun kartanovolvossa, mikä oli vuorattu
paksulla lattiamatolla aina ikkunatasoon asti. Akustiikaltaan huikea kokemus, ei tarvinnut huutaa vaan
vieruskaverin puheesta sain selvää aivan kuiskausasteellakin. Samalla kasvoi comfortable-factory.
Autossa oli mieluisa oleskella. Vähän sellainen dempatun leffanteatterin kaiuttomuus.

Yläpään yleiset kirkkaus ongelmat liittäisin juuri tähän auton akustiikan ongelmallisuuteen.
Auton sisätilassa kun ei ole ääntä absorboivia materiaaleja eikä äänen heijastuksia rikkovia rakenteita.

DLS:n diskantin ollessa kooltaan isompi, niin ilmeisesti myös diskantin jakotaajuus on näin alempana?
Tämä johtaisi positiiviseen lopputulokseen stereokuvan nousun myötä.

Pasi, sen tekstin saa vaihdettua vaivaisella kymmenellä ekellä... ;)
 
Janste, varaudu sitten siihen että ovipahveja irtikiskoessa aina muutama knipsu menee rikki. Hae niitä vaikka valmiiksi muutama. Helpottaa asennusta kummasti. Toisaalta näin kesällä lämpimässä ne ei mene niin helposti rikki kuin talvella kylmässä.
 
Hyvä pointti, muistelisin nipsujen olleen hinnaltaan siinä euron pala.
Toteutus tapahtuu vanhempieni työtiloissa Merikarvialla, joten
täytyy varata valmiiksi kaikki tarpeellinen ennalta.
 
Muistahan Janste varata myöskin kolpakko olutta, puuhastelua varten. Sitä meinaan tarvitaan noissa hommissa. :)
 
Tämä IV Golf ei ole kaikkein harvinaisimpia joten netti on täynnä projektikuvia.
Löysin kuvamateriaalia puretuista ovista.

http://www.basu.1g.fi/kuvat/Autot/VW%20Golf/

Lisäksi vahvistimen paikka taisi selvitä. Takatilaan vasemmalle verhoilun taakse piiloon.

_small.jpg


Tulevalla viikolla alkaa Volkkarin puukotus. Kunnon vaimennukset/asennukset etuoviin,
tukeva vahvistimen asennus, piuhojen vedot. Subin asennus jääköön jonnekin tulevaisuuteen.
 
Onko kukaan kuullut Macromin M1S.61 erkkasarjaa. Kovin vähän näyttäisi ylipäätään olevan käyttäjäkommentteja ko. valmistajalta. Onko sutta ja sekundaa vai ihan kuranttia tavaraa?
 
Karppi sanoi:
Onko kukaan kuullut Macromin M1S.61 erkkasarjaa. Kovin vähän näyttäisi ylipäätään olevan käyttäjäkommentteja ko. valmistajalta. Onko sutta ja sekundaa vai ihan kuranttia tavaraa?

Wasahaifailta näyttää saavan sopevaan hintaan ainakin ovh:hon verrattuna.
Mutta...

Itse olen tavannut pysytellä 'yleisesti' laadukkaina pidettyissä värkeissä.
Ja eritoten autohifissä korostuu komponenttien vertailun vaikeus.
Joten suosittelisin varmaa ratkaisua, eli tuotetta josta on helposti saatavilla käyttökokemuksia.
 
Wasahifistä itsekin tuota sarjaa kattelin......ja ostin. Huomiseksi lupasivat lähettää :) Laittelen hiukan kokemuksia jahka juhannuksen jälkeen lomilla ehdin autoon ruuvata. Pitää vielä käydä Vibroplastit ja muut tarvittavat tykötarpeet hakemassa ja majoittautua autotalliin. Mielenkiintoista myös katsoa joutuuko siirtymään sisältä ulkoruokintaan vai riittääkö paremmalla puoliskolla huumori.
 
P. Kalliojärvi tai muu tietäjä!

Laitanko ovipahvin ja kaiuttimen väliin kuuluvan alkuperäisen 'muhvin'?
Muhvi 'ohjaa' äänen ovipahvin aukosta kabiinin puolelle.
 
Jätin muhvit suosioilla pois. Eivät sopineet uusien korokerengas/kaiutin-yhdistelmien päälle heittämällä.
 
DLS:ät löysivät paikkansa ovista. Vibroplast on kyllä kätevää tavaraa paikassaan.
Muovisesta korotusrenkaasta on vain muisto. Sen verran ovat piilossa bitumin alla.

index.php


[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Back
Ylös