Keskustelua erillissarjoista

Tuota eräässä kuvassa näkyvää huopaa olen kiinnitellyt paksulla alustamassalla. Varsinkin ovipelteihin. Pysyy! Vaimennuksia jo 70- luvun alusta lukien. Tosin vielä silloin piti käyttää solukumipohjaista kokolattiamattoa. Ja vain lattioissa rintapellistä takaselkänojan taakse. Ovivaimennuksetkin huovalla alkoivat myöhemmin. Alusta lähtien kaiutin- ja radion virtajohdotukset 2,5:lla. Oviämyrit olivat verhoilussa. Nämä piti jämeröittää laittamalla kiinnitykset peltiin ja raot umpeen. Nämä edellisessä automerkissä. Nyt ei tarvitse paljon nähdä vaivaa. Joskus olen poistanut alkuperäisen reikämuoviritilän ja laittanut kromatun laitetuuletinritilän.
 
Onkos porukat minkä verran tehneet erillissarjoja autoon ns. oman suunnittelun kautta? Itse tätä asiaa kauan miettinyt, että auton 6,5" 2-tie erillissarja olisi kiva kohde harjoitella oman erillissarjan säätämistä. 100-200 euron valmiissa erkkasarjoissa elementit tuskin ovat parasta laatuaan? Ja jakotaajuudet tuppaavat olemaan 4 kHz. Tuntuisi, että laadukkaalla diskantilla voisi päästä matalempaan jakotaajuuteen ja sitä kautta saada stereokuvaa korkeammalle.

Ajatuksia :
- sopivat elementit keskimäärin 25-50 €/kpl ?
- jakosuodatus ettei ääni "souda" pahasti korkeussuunnassa
- taajuusbalanssin painotus, jalkotila ilmeisesti imee hyvin keskiääni veke
- aktiivinen vai passiivinen

Esim. tällaisella 28 € diskantilla pääsisi 2,5 kHz jaolle keveysti, ehkä alemmaksikin.
 
alspe sanoi:
Onkos porukat minkä verran tehneet erillissarjoja autoon ns. oman suunnittelun kautta?
Kyllähän niitä tuli joskus viime vuosituhannella tehtyä kun ei vielä aktiiviset systeemit olleet yleistyneet. Esimerkiksi Suomen tunnetuimman 3-tie erillissarjan eli Chorus Car -sarjan 3-tie passiivisuotimet on mun ja Rankosen Timon käsialaa ja peruja kilpailukauden 1995 Finaalivoitto laitteistoistamme.
Itse tätä asiaa kauan miettinyt, että auton 6,5" 2-tie erillissarja olisi kiva kohde harjoitella oman erillissarjan säätämistä.
Jos kerran säädellä haluaa ja haluaa saada autonsa oikeasti soimaan hyvin niin nykyaikana järkevin vaihtoehto on tehdä täysaktiivinen 3-tie järjestelmä ja heittää ne passiivijakarit romukoppaan.

http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/3-tie.html

ja ostaa 3-tie aktiivisuotimilla varustettu DSP-soitin sitä soittamaan. Ja 2-tie etupään aktiivisena soittaminen onnistuu siis vaikka ihan soittimen sisäänrakennetulla vahvistimella. Subbari tarvitsee tietysti erillisen vahvistimen. Alla DSP-soittimiin liittyviä tekemiäni ohjesivuja.

http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/dsp-ohje.htm

http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/alpine-dsp-ohje.html

http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/aikaviive-alpine.html
100-200 euron valmiissa erkkasarjoissa elementit tuskin ovat parasta laatuaan?
Aika fakiiri saat olla jos meinaat paremmat passiivijakarit tehdä kuin mitä esim. DLS MS6A -sarjasta löytyy tehtaan toimesta.

http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-ms6a.htm

Kyseisen sarjan jakarissa esim. keskiäänelle nauhakelaa, jne.
Ja jakotaajuudet tuppaavat olemaan 4 kHz.
Eipä sitä jakoa passiivisuotimella kannata sen alemmaksi viedäkään.
Tuntuisi, että laadukkaalla diskantilla voisi päästä matalempaan jakotaajuuteen ja sitä kautta saada stereokuvaa korkeammalle.
Niin pääsee mutta se matala jako kannattaa toteuttaa aktiivisesti. Esimerkiksi kummassakin Hifimessuilla tänäkin vuonna kuunneltavissa olevassa esittelyautoissamme diskantin aktiivinen ylipäästö on 2.5kHz.

Ajatuksia :
- sopivat elementit keskimäärin 25-50 €/kpl ?
- jakosuodatus ettei ääni "souda" pahasti korkeussuunnassa
- taajuusbalanssin painotus, jalkotila ilmeisesti imee hyvin keskiääni veke
- aktiivinen vai passiivinen
Aktiivinen ja mielellään aikaviiveiden kera ( = DSP kera ).
Esim. tällaisella 28 € diskantilla pääsisi 2,5 kHz jaolle keveysti, ehkä alemmaksikin.
Jos edullisesti haluaa asialliset elementit aktiivisen 2-tie etupään tekemiseen niin suosittelen hommaamaan DLS MS6A -erillissarjan. Tuolloin elementeiksi tulee siis DLS MS6A -keskiäänet ja DLS UP1C -elementit.

http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-ms6a-mb.htm
http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-up1c.htm

Jos saa maksaa vajaan satkun enemmän niin sitten DLS MS6A -keskiäänet ja DLS Nobelium 1 -diskantit.

http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-nobelium-1.htm

Aikas montaa asiakkaidemme DSP-soittimella ja yllä olevilla aktiivisilla etupäillä varustettua autoa on tullut säädeltyä ja lopputulos on aina ollut hyvä jos vaan asennukset on tehty asiallisesti.
 
Niinpä se varmasti on, että autossa dsp-touhut on must juttu koska kulkumatkaeroa on aina ja paljon. Lähinnä vain hain asiaa ns. harrastepohjalta ja budjettiluokassa (+nykyisellä perus soittimella), eli että passiivista sarjaa kehittelisi sellaisista osista mitä yleensä ei käytetä. Kiinnostaa se missä esim. mainitsemasi DLS diskantti on parempi kuin esim. mun linkittämä puolet halvempi Seas? Ainakin kotihifin puolella Seasin osia käytetään paljon enemmän kuin DLS:n. :)

EDIT: niin ja lisäksi kauan on kiinnostanut kokeillaa laajakaistaa Bemarin kojelaudan päälle vaikka ihan vain lasin kautta suunnattuna (vakiopaikka) + 6,5" midi kickpaneeliin jollain 400 Hz jaolla. Halpoja laajakaistoja kokeiluihin :p

Mainostaminen tällä palstalla ei kai ole kovin suuressa huudossa, itseä se ei niin haittaa ja hyvä katsella tuotteita suomenkielisiltä sivulta jne. Ilmeisesti vaan mainosta sisältäneet viestit kyytiä on saaneet. :-\
 
alspe sanoi:
Niinpä se varmasti on, että autossa dsp-touhut on must juttu koska kulkumatkaeroa on aina ja paljon.
Juu eipä sitä stereokuvaa ilman aikaviiveitä autossa kovin helposti aikaiseksi saa.
Lähinnä vain hain asiaa ns. harrastepohjalta ja budjettiluokassa (+nykyisellä perus soittimella), eli että passiivista sarjaa kehittelisi sellaisista osista mitä yleensä ei käytetä.
Kalliiksi se tulee niiden passiivijakarin komponenttien ristiin rastiin ostelu ellei niitä ole valmiiksi vino pino hyllyssä.
Kiinnostaa se missä esim. mainitsemasi DLS diskantti on parempi kuin esim. mun linkittämä puolet halvempi Seas?
Tuon linkittämäsi Seasin hinta 101 Euroa/pari Hifitalolta ostettuna. DLS UP1C:n Svh. 89 Euroa/pari.
Ainakin kotihifin puolella Seasin osia käytetään paljon enemmän kuin DLS:n. :)
Mä käytin aikavälin 1995 - 2002 Seasin diskantteja passiivisella etupäällä varustetuissa kilpailuseteissäni ja myyn niitä työkseni. Joten enköhän mä tiedä mikä Seas on. ;)

Mainitsemasi Seasin diskantti on varmasti ihan OK elementti.

Markkinoilta löytyy kohtuuhinnalla lukemattomia kertoja käytössä hyvin toimivaksi todettuja passiivisella jakosuotimella varustettuja erillissarjoja. Sen takia harva alkaa itse nykertämään edes harrastusmielessä passiivijakareita tänä päivänä. Jos kerran haluaa harrastaa ja saada soimaan niin sitten panostaa sen verran soittimeen että siitä aikaviiveet ja aktiivisuotimet löytyy niin voi unohtaa kokonaan ne passiivisuotimet ja pääsee reaaliajassa hakemaan saundia kohdalleen ilman kolvia soittimen jakareilla ja aikaviiveillä.
 
Onkos porukat minkä verran tehneet erillissarjoja autoon ns. oman suunnittelun kautta?
Onhan noita virityksiä tullut tehtyä tämän tästä. Viimeksi kesällä rakentelin tällaisen passiivisen jakarin. http://www.voima.1g.fi/kuvat/Peugeot/P5047907-01.jpg Diskantteja joutuu aika usein vaimentamaan vastuksilla tuttujen autoissa.

100-200 euron valmiissa erkkasarjoissa elementit tuskin ovat parasta laatuaan? Ja jakotaajuudet tuppaavat olemaan 4 kHz. Tuntuisi, että laadukkaalla diskantilla voisi päästä matalempaan jakotaajuuteen ja sitä kautta saada stereokuvaa korkeammalle.
Juu, näinhän se tuppaa olemaan, että diskantti on aina se heikko lenkki halvoissa sarjoissa. Paremmalla diskantilla saisi äänikuvan paremmin nousemaan, ja toistosta muutenkin huomattavasti miellyttävämmän.

Jos kerran säädellä haluaa ja haluaa saada autonsa oikeasti soimaan hyvin niin nykyaikana järkevin vaihtoehto on tehdä täysaktiivinen 3-tie järjestelmä ja heittää ne passiivijakarit romukoppaan.

http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/3-tie.html

ja ostaa 3-tie aktiivisuotimilla varustettu DSP-soitin sitä soittamaan. Ja 2-tie etupään aktiivisena soittaminen onnistuu siis vaikka ihan soittimen sisäänrakennetulla vahvistimella. Subbari tarvitsee tietysti erillisen vahvistimen.
Varmaan todellakin järkevin vaihtoehto on tämä, jos tavoitteena on saada helposti ja varmasti auto soimaan mahdollisimman hyvin.

Aika fakiiri saat olla jos meinaat paremmat passiivijakarit tehdä kuin mitä esim. DLS MS6A -sarjasta löytyy tehtaan toimesta.
Valmiissa sarjoissa jakarit on sen verran hyvät, ettei niiden jakareita kannata ruveta parantelemaan. (Ellei sitten elkoja vaihda muovikonkkiin ja keloja parempiin.) Idea tässä onkin kaivaa jostain poistomyynnistä sopivat elementit, ja sovittaa ne passiivijaolla toisiinsa. Aika fakiiri pitää ehkä olla, mutta jos sattuu jo valmiiksi olemaan fakiiri, parempaan lopputulokseen on ihan hyvin mahdollisuuksia.

Eipä sitä jakoa passiivisuotimella kannata sen alemmaksi viedäkään.
??? Täh. Ai miksi ei? Ei 4kHz jako vielä mitenkään erityisen matala ole. Korvan herkin kuuloalue on siellä 2-3kHz nurkilla, ja on ihan perusteltua vältellä jakosuodatuksia tällä alueella, mutta juuri tämä alue kannattaisi mielestäni toistaa mahdollisimman pitkälle diskantilla, jotta se stereokuva saataisiin ylös. (Toki, jos diskantti on pieni, halpa eikä tähän kykene, saadaan soundi pilalle.)

- aktiivinen vai passiivinen
Passiivinen. Aktiivisetistä tulee kallis, kun joutuu hankkimaan DSP soittimen. ;)
Ihan vain sen passiivisysteemin näpertelyn vuoksi passiivinen.

Kalliiksi se tulee niiden passiivijakarin komponenttien ristiin rastiin ostelu ellei niitä ole valmiiksi vino pino hyllyssä.
On se sitten hyvä, että niitä on kaikki hyllyt täynnä. :p

Lähinnä vain hain asiaa ns. harrastepohjalta ja budjettiluokassa (+nykyisellä perus soittimella), eli että passiivista sarjaa kehittelisi sellaisista osista mitä yleensä ei käytetä.
Ihan asiallisia elementtejä löytyy kyllä ihan kokeilemisen arvoiseen hintaan.
http://www.flextron.fi/swans/tn28.htm Jälleenmyyjiä?.. Saisikohan Powersetin kautta, kun ovat aktiivisesti yhteistyössä Flextron:in kanssa.
http://www.hzh-audio.com/?page_name=28-847S Aika rauhallinen, leppoisan kuuloinen toistin. Ainakin kotosalla.
http://www.hifitalo.fi/shop/showsub.php?id=291
DLS MS6A On kyllä kova vaihtoehto bassoksi.
Audaxin elementtejä kannattaa kysellä Tmi Nuuska:lta. Heppu on mukava, ja todella hyvä soundisista elementeistä pyydetään naurettavia summia. Oikein passeleita vaihtoehtoja näihin DIY sarjoihin.

- F
 
Joku kyseli aiemmin Macromin erillissarjoista: itse ostin vuosia sitten Macromin 3-tie erillissarjan kuultuani sitä messuilla kaapelitehtaalla ja hämmästyttyäni äänenlaatua. En muista enää kyseisen setin tyyppimerkintää, mutta siinä on 6,5 tuuman midbassot, 2 tuuman domekeskiääninen ja 28 millin silkkikalottidiskantti (ääni hyvin samantyyppinen kuin vanhassa kunnon dynaudio D-28:ssa)

Mielestäni setin ääni on hyvin samanlainen kuin DLS:n vastaavissa paremman luokan 3-tie seteissä, mutta hintaeroista en nykypäivänä osaa sanoa mitään.

kannattaa kuunnella avoimin korvin jos sattuu kohdalle.
 
ai niin - piti kysymäni että onko mielipiteitä mikä 5 1/4 tuuman midbasso sopisi tuon Macromin midin ja diskantin kanssa yhteen. Nykyiseen autooni ei saa sopimaan 6,5 tuumaista kuin rankkojen muutosten kanssa enkä haluaisi ryhtyä laikkahommiin. Olisiko esim DLS:n mallistossa sopivaa???
 
Kannattaa katsastaa Hifitalon Peerless Definition-erillissarjat. Hinnat sadan Euron hujakoilla. Väittäisin, että sadan Euron hintaluokassa ei kilpailijoita ole. Saa kertoa hinnan kahdella, että saa samantasoisia sarjoja.

Resolution-subbarit ovat tällä hetkellä kanssa hinnoiteltu niin, että niillä ei taida olla pahemmin kilpailijoita hintaluokassaan.

Eli noilla saa varsin kivasti soivat budjettiluokan vehkeet.
 
Zuhnu99 sanoi:
Kannattaa katsastaa Hifitalon Peerless Definition-erillissarjat. Hinnat sadan Euron hujakoilla. Väittäisin, että sadan Euron hintaluokassa ei kilpailijoita ole. Saa kertoa hinnan kahdella, että saa samantasoisia sarjoja.

Vähän kyllä diskantti osoittaa olemassaoloaan tuolla sarjalla, mutta hintaluokassaan varmastikkin pistämätön on tämä. :)

Tuon sarjan keskiääni ja Blaupunktin Velocity sarjan ovh.62€ 2" - Silkkikalottidiskantit, joiden tarkkaa mallia en muista, niin on ääni makia ja peittoaa omalta osaltaan esim. DLS MS6 - Vanhan sarjan äänenlaadullaan IMHO!
 
Onko kellään tietoa Passat 3BG -02 hifistämisestä? Erkkasarja vakiopaikoille, parannus verrattuna alkuperäiseen?
 
alspe sanoi:
Onko kellään tietoa Passat 3BG -02 hifistämisestä? Erkkasarja vakiopaikoille, parannus verrattuna alkuperäiseen?

Jos kehtaat, niin kysyhän tämän Passatin omistajalta.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/2805222

Tai tulet vaan rohkeasti ensi kuun ekana perjantaina Rotvallin autohifihörhöjen tapaamiseen Lahdesjärven ABC:lle kello puoli kahdeksan.
Sieltä löytyy yksi kyseinen korimallia oleva Passat.

http://kotisivu.lumonetti.fi/jaalto41/Kotisivut Passatti/mysite3/etu.htm

Kyllä tuollaisen soimaan saa...
 
alspe sanoi:
Onko kellään tietoa Passat 3BG -02 hifistämisestä? Erkkasarja vakiopaikoille, parannus verrattuna alkuperäiseen?

Passatin ovet ovat ehkä parhaimmista hifi auton ovista. Sinne saa tehtyä helpolla vaimennukset ja jäykän ja tukevan kiinnityksen.
http://s191.photobucket.com/albums/z120/AadiS4/Soitin Projektikuvat/

Tuossa on muutama kuva passatin Hifistyksestä. Kyseessä on 3b passat mutta samat ovet ja sisä ratkaisut ovat.

Muuten jos joku passatin rakentaja haluaa tollaset keskari ja diskantin kiinnikkeet niin mulla on noissa kuvissa näkyvät myytävänä.
 
alspe sanoi:
Onko kellään tietoa Passat 3BG -02 hifistämisestä? Erkkasarja vakiopaikoille, parannus verrattuna alkuperäiseen?
Asensin juuri viikko sitten omaan 3B Passattiin Infinityn Reference 6020cs sarjan. Paikat ovat hyvät, mutta kannattaa hommata valmis asennusadapteri bassoille asennuksen helpottamiseksi. Itse jouduin muokkaamaan valmiista korotuskauluksesta sopivaksi, niin tuli vähän lisätyötä.

Diskantit ovat täsmälleen samankokoiset, kun alkuperäisillä paikoilla olevat, laitoin ne liimamassalla reunoista kiinni. Mukana tulleille asennussovitteille ei ollut tässä projektissa sopivaa käyttöä. Diskantin taso kannattaa laittaa -3 dB asetukselle.

Jakosuotimet mahtuvat oven sisälle, muiden sähkövimpaimien kylkeen. Oven sisäpellit vaimensin bitumimaton palasilla.

http://www.autoviihde.com/Kaiuttimet-ja-Subwooferit/Komponentti-Erillissarjat/6.5-tuuman-Erillissarjat/INFINITY-REF-6020CS-6.5%E2%80%9D-ERILLISSARJA-INFINITY-REFERENCE/autohifituote.tpl.html

Mietin muitakin merkkejä, mutta tuo tarjoushinta ja aiemmat kokemukset saman valmistajan 4" sarjasta rohkaisivat ostamaan.

Sisäänajo on vielä kesken, mutta ääneen tuli aimo annos tilantuntua, bassot ovat napakammat ja laulu tulee selkeämmin esille. Miinuksena lievä diskantin metallisuus, vähän korostumaa n. 100 hz ja 1 khz taajuuksilla. Pitäisi mitata vielä tarkemmin.
Kuviakin asennuksesta löytyy jos tarvetta on..
 
Dhudaa. Onkos kokemusta tästä JL Audion pois jäävästä / jääneestä sarjasta:

http://mobile.jlaudio.com/products_components.php?comp_id=127

Näkyy olevan 189-199 euron settihintaan tarjouksessa vähän ympäriinsä, normihinta 279 euroa ja nyt olisi yksi kierros tarjolla varsin kilpailukykyiseen hintaan vielä tuohonkin verrattuna. Mutta onko tuo hyvä vai häh? Siis verrattuna saman hintaluokan kilpailijoihin kuten esim DLS MS6a ym.
 
Tuo JL Audio on soinut omassa autossa jo ainakin vuoden päivät ja ihan tyytyväinen olen ollut. Tuli ostettua ihan myyjän ehdotuksesta kun kyselin sarjaa jossa olisi maltillinen diskantti, eikä ole tosiaan korvia riipinyt mutta ei toisaalta ihan verhoutuneeltakaan kuulosta. En pysty kuitenkaan vertailemaan saman hintaluokan sarjoihin. Jos 80EUR irtoaa niin hintaisekseen varmasti hyvä :)
 
Shadowman sanoi:
Asensin juuri viikko sitten omaan 3B Passattiin Infinityn Reference 6020cs sarjan.

Nyt on Passattiin asennettu sarja sisäänajettu ja hinta/laatusuhde on ehdottomasti kohdalleen. Bassot alkoivat potkia napakammin ja diskanttia vaivannut kireys/metallisuuskin yllättäen häipyi muutaman ensimmäisen 1000km matkalla.
Tuolta linkittämästäni paikasta on tuo puoleen hintaan (89e) myyty sarja tosin loppunut, muualla voi olla jäljellä.

Alkuperäisessä sarjassa bassot kuulostivat tulevan pahvilaatikossa kyljessä soivasta kaiuttimesta ja lautaset kuulostivat lähinnä tonttulakissa kiliseviltä helistimiltä. Nämä asiat korjaantuivat kiitettävästi, lisäksi äänenpainetta lähtee yllättävän paljon soittimen omalla vahvistimella ja sterokuva parani huomattavasti.
 
Back
Ylös