Kenen etua tekijänoikeusjärjestöt ja levy-yhtiöt todella ajavatkaan?

mkutvonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
4 198
Kaupunki
Orimattila
http://sektori.com/uutiset/7895/sony

Tuossa se taas nähdään. Internet-piratismiin liian myöhään heränneet levy-yhtiöt ovat todella heränneet väärällä jalalla, eivätkä enää näe metsää puilta. Mikä ihmeen aivopieru saa myyjän kusemaan maksavan asiakkaan naamalle? Kaikilla muilla tuntemillani aloilla asiakas on joko oikeassa tai kauppoja ei synny! Minkä ihmeen takia levy-yhtiöille ja tekijänoikeusjärjestöille asiakas on vihollinen, jolta kaikki raha pitää keinoja kaihtamatta nyhtää pois. Eivätkö nämä ihmiset ymmärrä, että vähänkään ajatteleva ihminen ei voi ymmärtää tällaista käytöstä. Varsinkaan, kun monessa tapauksessa laiton lataaminen on ainoa keino jolla potentiaalista levyostosta voi esikuunnella. Ei kukaan osta esimerkiksi autoa ilman koeajoa. Radio ei tätä nykyään mahdollista kaikkien radiokanavien toistaessa samaa sontaa tunnista toiseen. Tämäkin kiitos teoston ja gramexin, joiden soittokorvaukset ovat tiettävästi järjettömät.

Enkä nyt tarkoita tällä sitä, että musiikin lataaminen netistä olisi mielestäni hyvä juttu. Itse ostelen levyjä. Tämä oli tosin viimeinen tikki SonyBMG:n arkkuun. Edellinen rootkit-skandaali sai jo miettimään asioita, mutta rauhoituin kun suomen SonyBMG ilmoitti, ettei rootkittejä käytä. Mutta silti kommentti "eihän suurin osa ihmisistä edes tiedä, mikä rootkit on" oli sama kuin sanoisi "eihän suurin osa ala-asteikäisistä edes tiedä mitä LSD tai amfetamiini on". Tästä lähin ovat osaltani SonyBMG:n levyt pannassa!

Tähän vielä päälle se raivo, joka aiheutuu eduskuntamme, eli EU-parlamentin, toilailuista piratismin vastaisessa taistelussaan. EU-parlamentti on hyväksynyt IPRED2-direktiivin, joka kriminalisoi avunannon piratismiin, piraattimyönteisen argumentoinnin ja piratismiin kannustamisen, ja mahdollistaisi jopa vankeustuomiot.

http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/9468.cfm

USA:ssa RIAA jahtaa yksittäisiä ihmisiä ja vaatii näiltä aiheutuneeseen vahinkoon nähden täysin järjettömiä korvauksia. Ei voi kuin ihmetellä, ja todeta, että jos tällainen asenne levy-yhtiöiltä ja etujärjestöiltä jatkuu, en tuhlaa enää penniäkään levyihin! Varsinkaan, kun hyöty ei tule sille, jolle se kuuluu: artistille.

Onneksemme, monet artistit eivät tätä nykyä enää liity teostoon, tahi muuhunkaan tekijänoikeusjärjestöön. Saas nähdä, kuinka paskainen loppu ahneelle tulee... Kannustakaamme rahoillamme indie-tuotantoa, siis.
 
Nyt täytyy muistraa että me emme elä USA:ssa vaan Suomessa ja meillä kopiointi omaan käyttöön ei ole laitonta:

Saako teoksia ladata omaan käyttöön Internetistä?

Teoksia saa ladata omaan käyttöön Internetistä, jos ne on siellä saatettu yleisön saataviin laillisesti.

Saako CD-levyistä ja DVD-levyistä tehdä kopioita yksityiseen käyttöön?

Levyistä saa tehdä muutaman kopion yksityistä käyttöä varten, jos kopioiminen voi tapahtua tehokasta teknistä suojausta murtamatta tai kiertämättä.

http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoi...oikeudesta_kysyttya/yksityinen_kopiointi.html
 
Luitko nuita EU-parlamentin uutisia. Ja onhan meillä Lex Karpela... Yhtä kaikki, päin seinää ajetaan vanhalla ladalla jossa on bemarin V8. Ja maailma on pieni. Eniten v-tuttaa tämä levy-yhtiöiden asenne, jossa se maksavakin asiakas on vihulainen. Yhtä kaikki. Sonyn levyt pannaan.
 
Kyllä luin ja vaikka lakiin tai siis direktiiviin tulisikin kovat ukaasit on sitten eriasia milloin niitä sovelletaan. Yleensähän ne otetaan käyttöön vasta kun on kyseessä vakava ja laaja tapaus ja silloin niitä varmasti tarvitaan. Minusta missään ei mainittu että esim suomen käytäntöä sallia kopiointi omaan käyttöön laillisesti hankitusta materiaalista muuttuisi mitenkään. Kyse on PIRATISMIN suosimisen kriminalisoinnista ja se on minusta hyvä asia. Piratismi se nakertaa esittävien taiteilijoiden mahdollisuutta luoda hyvää musiikkia. Ja piratismi on siis luvatonta ryhtymistä toisen omaisuuteen ja /tai sen asettamista laittomasti jakeluun. Kyllä netin vertaisverkot, joissa jaetaan tekijänoikeuden alaista materiaalia luvatta ovat ne vihulainen ja minä ainakin kieltäydyn olemasta missään tekemisessä sellaisten kanssa.
 
Riittävän tiukkana sovelluksena tuon kuitenkin pelätään kriminalisoivan jo tuon direktiivin kritisoimisen. Ja se onkin sitten totalitarismia.

Mutta asetellaanpa kysymys uudestaan: Hyväksytkö tällaisen kuluttajavihamielisen ilmapiirin?

Mielestäni levy-yhtiöt ja etujärjestöt ovat pahasti ylireagoineet asiassa, ja Lex Karpela on vain yksi osoitus tällaisen ylireagoinnin aiheuttamista mokista. En minäkään varsinaisesti hyväksy piratismia, mutten myöskään tätä lainsäätäjien ja etujärjestöjen meininkiä. Ja on muuten Suomessa melko turha kuvitella tekevänsä rahaa levymyynnillä. Niitä täytyy myydä todella paljon, jotta todellisia vuosituloja kertyisi. Erään kaverin bändin saatua levytyssopimuksen spinefarmille saivat he välittömästi neuvon toverimuusikolta: "Älkää missään nimessä vielä lopettako päivätöitä". Muistan joskus kuulleeni radio-ohjelmassa erään artistin sanovan, että muusikon osuus levyn hinnasta on euron luokkaa. Voin muistaa luvun väärin, mutta se oli mitättömän pieni. Saa korjata jos olen väärässä. Mutta edelleenkin paras tapa tukea varsinkin pientä artistia on käydä keikoilla, sillä keikkamyynnistä suurempi osa jää artistin kassaan.

Ja mikseivät levy-yhtiöt ole tässä yrittäneet lähestyä kuluttajaa inhimillisemmin? Miksi vain syyllistämistä ja soo-soota? Jos levy maksaisi kympin nykyisen kahden sijaan, ostaisin varmasti tuplaten levyjä. Ja riskiostoksetkaan eivät sattuisi niin paljoa. Hieman on Don Quijote -makua koko touhussa.
 
Olet varmasti oikeassa siinä että suomessa ei suomalainen muusikko levyillä elä kuin aivan ääritapauksissa eli kyllä se päivätyö kannattaa pitää. Kyse on kuitenkin kansainvälisistä oikeuksista.

Miksi levy-yhtiöt "ylireagoivat"? Koska markkinat ovat moraalittomia, täysin! Vallalla on ihan oikeasti sellainen uskomaton kuvitelma / vaatimus että jokainsen pitää saada vapaasti imuttaa mitä haluaa ja ilmaiseksi. Erittäin tärkeällä massamusiikkisektorilla levytuotanto on todellisessa kriisissä tämän julkean varastamisen takia. En väitä että yhtiöt olisivat artistin asialla, oma rakas lehmä se siellä ojassa makaa mutta ilman levy-yhtiöiden kannattavaa toimintaa on artistinkin vaikea päästä tuloille. Kyllä vuosia on yritetty valistaa ystävällisesti mutta kuuroille korville ja vasta kun pannaan kovat panokset piippuun kuullaan jotain ja sitten itketään että ollaanpa sitä nyt ankaria.

Pirtatismi kuriin!
 
mkutvonen sanoi:
Riittävän tiukkana sovelluksena tuon kuitenkin pelätään kriminalisoivan jo tuon direktiivin kritisoimisen. Ja se onkin sitten totalitarismia.

Muistan joskus kuulleeni radio-ohjelmassa erään artistin sanovan, että muusikon osuus levyn hinnasta on euron luokkaa. Voin muistaa luvun väärin, mutta se oli mitättömän pieni. Saa korjata jos olen väärässä. Mutta edelleenkin paras tapa tukea varsinkin pientä artistia on käydä keikoilla, sillä keikkamyynnistä suurempi osa jää artistin kassaan.
tuota artistin osuutta ei kannata yleistää,sopimuksia on erilaisia,artistin kannalta hyviä ja huonoja ja kaikki siltä väliltä.
monethan maksaa levyn tuotannon itse ja levy-yhtiö hoitaa vaan jakelun.
 
Se "vuosien ystävällinen valistaminen" on kyllä mennyt itseltäni aikalailla ohi. Se, mikä tässä nyt risoo minua todella pahasti, on se ikävä tosiasia, että piratismia yritetään jallittaa kusemalla omaa asiakasta silmään. Tästä esimerkkinä kaikki copyprotectit kuten sonyn rootkitit. Rootkitit muuten luokitellaan haittaohjelmiksi, joiden levittäminen taisi olla laitonta sekin. Yritän tosin olla ostamatta cd-levyjä jotka eivät ole CDDA-standardin mukaisia, eli sisältävät jonkun kopioinninesto-ohjelman.

Yhtä kaikki, jos omistan levyn, haluaisin sen siirtää myös mp3-soittimeeni. Haluamallani formaatilla ja laadulla.

Ja sitten vielä nämä järjettömät korvausvaateet yksittäisille, parhaimmillaan vasta hieman yli kymmenvuotiaille lapsille. Varsinkin, kun oman kokemukseni mukaan jengi, joka perusmassapoppia yleensä kuuntelee, ei juuri levyjä ostele. Jos eivät lataa netistä, niin kuuntelevat sitten radiosta. Tämä siis vain oman kokemukseni mukaan.

Ongelman syynä oikeastaan lienee koko internetin anarkistinen ja anonyymi olomuoto. En kyllä voi kuvitella, että ainakaan näillä eväillä levy-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt saavuttaisivat hakemaansa voittoa.

Edit: Lisätäänpä vielä tuollainen ihan mielenkiintoinen linkki:
http://www.effi.org/tekijanoikeus/aanitteet/aanitemyynti.html
 
mkutvonen sanoi:
Ei voi kuin ihmetellä, ja todeta, että jos tällainen asenne levy-yhtiöiltä ja etujärjestöiltä jatkuu, en tuhlaa enää penniäkään levyihin! Varsinkaan, kun hyöty ei tule sille, jolle se kuuluu: artistille.

Boikotti on huono vaikutuskeino. Parempi tapa on suosia niitä, jotka toimivat oikein.

Hyöty levyn tuotosta kuuluu ihan kaikille levyn eteen töitä tehneille. Levyfirman puhelinvaihde on palkkansa ansainnut siinä missä kitaristikin.
 
Moi !

Onhan se itsestään selvää että levy-yhtiöt yrittävät suojella omaa assettiaan. Niin tekee jokainen meistäkin.

Eri asia nyt on että taistelu musiikin (luvatonta?) kopiointia vastaan on jo hävitty. LP:n kuuntelijat eivät paljoa kopioituja levyjä kuuntele, harvalla on kotona prässiä ;-)

--
 
Alex sanoi:
Eri asia nyt on että taistelu musiikin (luvatonta?) kopiointia vastaan on jo hävitty.
--

En nyt halua rinnastaa kohta esittämiäni toimintoja musiikin laittomaan kopiointiin tekojen vakavuus näkökulmalla, mutta kysynpä vaan, kun tuo ajatus häviöstä tuntuu jotenkin tarkoitushakuiselta, jotta, kun kerran lapsia raiskataan ja kännissä ajellaan ym... edelleen kaikista toimista huolimatta niin ollaanko taistelu niidenkin osalta jo hävitty ja pitäisikö vain lyödä hanskat naulaan ja antaa kaikkien rellestää mielenoikkujensa mukaan? ???

Kysymys siis on moraalista yleensä ja onko musiikin luvaton lataaminen jostain syystä moraalin yläpuolella? Jos niin miksi? Siksikö että se ei suoranaisesti vahingoita ketään lähiympäristössä? Siksikö kun veri ei vuoda? Vai siksikö kun sitä harrastavat kurittomat keskenkasvuiset, jotka eivät ole tottuneet sopeutumaan yhteisön sääntöihin... nyt saan varmaan turpiini ja haukut ja kaikkea kamalaa mutta tulipahan nostettua iso ruma kissa pöydälle.
 
kyllä tuosta netti-imutuksesta on saanu kersojen kanssa tapella ja väitellä vuosikausia,kyllähän ne lupaa yhtä sun toista mut annas olla kun silmä välttää.
minä en ainakaan ole antanut esimerkkiä moiseen puuhaan,mutta se on niin helppoo että en usko sen loppuvan.

elämme lopun aikoja uuden musiikin suhteen.
 
pirkka sanoi:
Kysymys siis on moraalista yleensä ja onko musiikin luvaton lataaminen jostain syystä moraalin yläpuolella? Jos niin miksi? Siksikö että se ei suoranaisesti vahingoita ketään lähiympäristössä? Siksikö kun veri ei vuoda? Vai siksikö kun sitä harrastavat kurittomat keskenkasvuiset, jotka eivät ole tottuneet sopeutumaan yhteisön sääntöihin... nyt saan varmaan turpiini ja haukut ja kaikkea kamalaa mutta tulipahan nostettua iso ruma kissa pöydälle.

Pöh. Turpiinvetäminen on varsin rumaa. Tapella voi sivistyneestikin... Isi sano aina, että "tapelkaa lapset, niin saatte tupakkaa". Ei ole muuten röökin röökiä vielä näkynyt.

En yritäkään väittää, että varsinkaan luvaton kopioiminen olisi mitenkään moraalin yläpuolella. Kyseenalaistan keinot, joilla levy-yhtiöt ja etujärjestöt taistelua käyvät. Ja tuossa "kurittomat keskenkasvuiset" -kohdassa kehottaisin tarkistamaan mitä ympärilläsi tapahtuu. Laittomasti nettilatausta harrastavia taitaa löytyä jo nelikymppisistäkin. Eivätkä syyttömiä taida olla edes kaikki lakimiehet tätänykyä. Touhu on riistäytynyt käsistä jo aikoja sitten. Ja sallin myös epäillä, että nettilataamisen loppuminen kasvattaisi levymyyntiä pätkääkään. Paljon ladataan netistä kaikenlaista massatuotantopoppia, jota kukaan ei viitsi ostaa levyllä sen yhden "hyvän" biisin vuoksi. Tottahan toki myös pienempien bändien oudompia levyjä ladataan netistä, mutta ääritapauksessa laiton lataaminen voi olla jopa ainoa keino saada joku tietty levy. Esimerkiksi Scrawlin Q:ta olen yrittänyt metsästää jo pari vuotta. Eipä tunnu löytyvän. Jos muuten joku tietää mistä saisi, sopii kertoa.

Menee taas toistamiseksi, mutta antaa nyt mennä: En hyväksy levy-yhtiöiden ja etujärjestöjen tapaa taistella piratismia vastaan kusemalla maksavien asiakkaiden, kuten minun, nilkoille. Eikös tuo nyt ylipäänsä kuulosta melko paradoksaaliselta.

Edit: Ja kaikki kunnia Radioheadille peliliikkeestään. Ja NIN:lle. Vaikken kummankaan tuotannosta ole koskaan äärimmäisen paljoa perustanut, voisi ihan hatunnostona ostaa nuo levyt.
 
pirkka sanoi:
En nyt halua rinnastaa kohta esittämiäni toimintoja musiikin laittomaan kopiointiin tekojen vakavuus näkökulmalla, mutta kysynpä vaan, kun tuo ajatus häviöstä tuntuu jotenkin tarkoitushakuiselta, jotta, kun kerran lapsia raiskataan ja kännissä ajellaan ym... edelleen kaikista toimista huolimatta niin ollaanko taistelu niidenkin osalta jo hävitty ja pitäisikö vain lyödä hanskat naulaan ja antaa kaikkien rellestää mielenoikkujensa mukaan? ???

Kysymys siis on moraalista yleensä ja onko musiikin luvaton lataaminen jostain syystä moraalin yläpuolella? Jos niin miksi? Siksikö että se ei suoranaisesti vahingoita ketään lähiympäristössä? Siksikö kun veri ei vuoda? Vai siksikö kun sitä harrastavat kurittomat keskenkasvuiset, jotka eivät ole tottuneet sopeutumaan yhteisön sääntöihin... nyt saan varmaan turpiini ja haukut ja kaikkea kamalaa mutta tulipahan nostettua iso ruma kissa pöydälle.

Moi !

Olen tuolla sfnetin musiikki-palstalla yrittänyt valistaa kirjoittajia kopioinnin laittomuudesta mutta ylivoimainen enemmistö pitää "warettamista" saatuna kansalaisoikeutena ellei peräti velvollisuutena. En ymmärrä miksei niitä levyjä sitten voi ostaa tai edes lainata kirjastosta joita haluaa kuunnella.
Alaa läheltä seuraavana (DRM) olen vain hiljalleen tullut siihen tulokseen että musiikkibusines tulee luopumaan kaikenlaisesta suojauksesta kymmenen vuoden kuluessa. Palvelu on se mistä voi velottaa, iTunesista saa alle eurolla todella kivuttomasti kappaleen sähköisen kopion kannettavissa laitteissa ja PC:llä soitettavaksi. Se on niin helppokäyttöinen tapa ettei monikaan työssä oleva enää viitsi nähdä vaivaa sen etsimiseksi jostain laittomasta paikasta.

--
 
mkutvonen sanoi:
Menee taas toistamiseksi, mutta antaa nyt mennä: En hyväksy levy-yhtiöiden ja etujärjestöjen tapaa taistella piratismia vastaan kusemalla maksavien asiakkaiden, kuten minun, nilkoille. Eikös tuo nyt ylipäänsä kuulosta melko paradoksaaliselta.

Moi !

Miten ne levy-yhtiöt musiikin tapauksessa kusevat kenenkään nilkoille? Itse kopioijat ovat pesän paskantaneet sen verran kuin se nyt on siinä itsessään.
Minulla ei ole yhtään levyä joka ei soisi joka ainoassa cd/dvd-soittimessa mitä taloudesta löytyy. ja levyjä sekä soittimia on paljon.

Lopetan keskustelun tästä epäreilusti tähän. Tulen aina turhaan vaan vihaiseksi kaiken maailman sontiai***le jotka tuota warettamista harrastavat.

--
 
japanin keisari sanoi:
elämme lopun aikoja uuden musiikin suhteen.

Höpö höpö. Tällä hetkellä tuotetaan luultavasti enemmän uutta musiikkia kuin koskaan. Se että isot levy-yhtiöt ovat kusessa, koska eivät tajua aikojen muuttuneen ei kerro mitään musiikista tai sen tulevaisuudesta. Se kertoo pelkästään musiikkibisneksen säälittävästä tilasta. Ja minä ainakin olen paljon enemmän kiinnostunut itse musiikista kuin siitä bisneksestä. Ja sitä uutta musiikkia on maailma pullollaan.

Ei tarvitse kuin hieman kurkistaa ns. major label -osaston ulkopuolelle ja huomata että siellä "marginaalissa" musiikki on sekä parempaa että myös halvempaa... Taitaa olla muuten ainoa ala, missä pientuotannnon tuotteet ovat halvempia kuin massatuotannon? Eikä siellä ulkopuolella olla niin hirveän huolestuneita mistään laittomasta verkkolataamisesta.
 
Totta, marginaalissa musiikki tosiaan on usein halvempaa, esimerkiksi Deathspell Omegan tuoreimman levyn vinyyliversiosta - joka on muuten painoslaadultaan erinomainen, ja vieläpä gatefold-kansissa - pulitin kokonaiset 16 euroa, siinä missä harmaasta massasta saa pulittaa sen 22 euroa useimmiten. Joskin nämä platinaa myyneet hittikasvot yleensä löytää anttilan alelaarista parin vuoden päästä viimeistään hyvinkin halvalla.

Kopiosuojatuissa levyissä kusee taas mielestäni se, etten saa niiden sisältöä halutessani siirrettyä esim. mp3:ina CD:lle autokäyttöä varten, tai vaihtoehtoisesti kannettavaan soittimeeni, joka tällä hetkellä on Nokian N800. Pelkästään Windows-ympäristössä toimivat kopiosuojatuilta levyiltä löytyvät soittimet eivät paljoa Linux-käyttäjää lohduta. Netistä ostettu musiikki ei taas houkuta sen takia, että se on jotain jossa en tunne saavani rahoilleni vastinetta. Laadusta välinpitämättömät saattavat pitää iTunesia ja vastaavia hyvänäkin ideana, mutta minulle taas iskee vastaan niiden käyttämä DRM-teknologia.

Ja yhtä konstia ei liene kukaan kokeillut: levyjen hintoja alas! Pienemmillä hinnoilla levyt varmasti kävisivät kaupaksi paljon paremmin. Halvin levy, jonka omistan on Mr. Peter Haydenin Nothing Compares to the Knowledge we Possess, joka maksoi kokonaiset kaksi euroa. Omakustanne. Aivan pirun loistavaa musiikkia, sitäpaitsi. Tuosta olisi äkkiä maksanut hieman enemmänkin, mutta toisaalta levyn maksaessa 5 euronkin luokkaa tulee riskiostoksia tehdyksi huomattavasti helpommin, kuin jos hinta on 20 euroa. Monesti, varsinkin nettikaupoissa asioidessaan, on turhan mahdotonta päästä kuuntelemaan levyä ennen ostoa. Joskin tässä taas täytyy kehua artisteja itseään ja MySpacea joihin monet ovat usein musiikkiaan lyhyitä pätkiä laittaneet kuunneltaviksi.

Kiinnostaisi muuten tulevaisuudessa nähdä, paljonko Radiohead saa tuottoa uudesta albumistaan. Uskoisin aika monen ihan hatunnostona hankkivan tuon albumin fyysisenäkin.
 
Itsekin ostan musiikkini valtaosin ns. marginaalista, pikku yhtiöiltä ja kotikustantamoilta ja jopa artisteilta itseltään. Mutta tuo alkuperäinen kysymys koski valtavirran kulutustottumuksia ja jos kaikki siirtyvät marginaaleihin niistä tulee valtavirtaa ja ongelmat tulevat mukana.

Tavallaan minua ei pätkääkään kiinnosta kuinka "shit music only" -tuuballe ja sen tuotannosta ja levittämisestä huolehtiville yhtiöille käy. Mutta pelkää että tämä waretus mentaliteetti leviää valtavirrasta marginaaleihin. Minun mielestä musiikista pitää maksaa jos sitä kuluttaa. Minulle on sama miten se musiikki toimitetaan kuluttajalle ja minkälaisissa annoksissa maksu veloitetaan (levy/kappale/tunti/kuukausi/Mb/kaista...) mutta perusperiaatteena pitää olla että säveltäjä, artisti ja myös jakelija saa korvauksen työstään. Vain heidän luvallaan ja tahdollaan materiaalia voi jaella maksutta. Kenelläkään ei voi olla oikeutta päättää että nyt toisen työpanos jaetaan ilmaiseksi.

Eli keksitään kaikessa rauhassa uusia jakeöukanavia ja palvelumalleja mutta maksetaan kulutuksesta reilusti.
 
Back
Ylös