Keitele Jazz

  • Keskustelun aloittaja v-a
  • Aloituspäivämäärä
Pekka Y kirjoitti:

Parhaillaan kuuntelen Minstrel in The Gallerya SW:n monikanavamiksauksena. Tuntuu sormenpäissä asti. Kun nimibiisissä Barren kitara rävähtää mukaan, niiin siinä vois tahdosta riippumattomat, rengasmaiset lihakset hetkeksi herpaantua, jos ei osais odottaa mitä on tulossa. En tiedä miehen nykykuntoa, mutta nähdä pitäis, kun vielä on hengissä.
Barre Band vetää rankemmalla otteella ja blues klassikkojakin on mukana. Etkö ole tsekannut Order to Play levyä? Siinä on aika raaka studiolive saundi, mutta musa hyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kyllä kiinnostelisi tuo päivä kun on Wishbone Ash ja muut. Majoitus pitäisi vaan järjestää tietysti ja kyydit ym.
 
Mä tuun pakulla ja muutaman tunnin nukuu vaikka tavaratilassa :) on vielä kysmysmerkki jääkö torstai ainoaksi vai olenko vielä perjantain.
 
Pekka Y kirjoitti:
Barre Band vetää rankemmalla otteella ja blues klassikkojakin on mukana. Etkö ole tsekannut Oder to Play levyä? Siinä on aika raaka studiolive saundi, mutta musa hyvää.

Ei ole Barren levyt tuttuja. Spotifylta löytyi Benefit biisi,To Cry You a Song. Toi soundi on kyllä kaukana LA-soundista. Aitoa jerkkua löytyy, ei mitään Steely Dania;).
 
Löytyy tuo Barrenkin viimeinen spottarista. Edellinen olikin enemmän rauhallista ja akustista.Kirjoitin tuon levyn väärin se on Order to play
 
Tuon Minstrel in the Gallery 40:th Anniversary La Grande Edition boxi sisältää 79 sivuisen kirjan. Ei mikään pelkkä katselukirja vaan vanhojen kuvien lisäksi paljon mielenkiintoista luettavaa bändistä, levystä ja sen tekemisestä. Steven Wilson kertoo studioteknisistä jipoista, mitä originaaliversion tekemisessä on käytetty. Muun muuassa tuosta Barren kitarasoundista. Täytyy palata siihen myöhemmin sopivamman aiheen alla. Tahtoo aina rönsyillä off-topiciksi minulta.
 
No niin. Ollaan valmiina illan proge-pläjäykseen. Täytyypä tutkia onko Äänekoskella jotain hyvää ruokapaikkaa.
 
Nyt kuuluu jo PFM lämmittelevän. Ei täällä hirveätä jonoa vielä ole. Oma retkijakkara mukana siltä varalta, että järjestäjien tarjoama penkki on yhtä hyvä kuin Porissa. :)
 
Kotiuduttu keikalta Jyväskylän hotelliin. Mahtava konserttirypäs. Kaikki kolme bändiä olisivat yksinäänkin olleet lipun väärttejä. Omaan makuuni Wishbone Ash ehkä jäi viimeiseksi, mutta vain PFM:n ja Pulsen erinomaisuuden vuoksi. Käykää ihmeessä kuuntelemassa Pulsen PF show, jos tulee tilaisuus. Se oli kymmenen hengen kokonaisuus, johon sisältyi mm. yksi valotehostemies ja kaksi upeasti roolinsa vetänyttä kuoronaista. Yksikään neljästä laulajasta ei ollut täytteenä. Minusta ylsivät hyvin lähelle alkuperäistä taidoissaan, paikoin jopa laulusoundissa. Joku yleisöstä kommentoikin bändiä osuvasti: "parempi kuin alkuperäinen". Bändi ei selvästikään pelännyt valita haastavimpia kappaleita mukaan konserttiin.
Yllättävän moni oli tullut kuuntelemaan nimenomaan PFM:ää. Rumpali/laulaja oli ainoa alkuperäinen jäsen, mutta sitäkin taitavampi. Laulusoundissa oli jotain nuoren Ian Andersonin kaltaista särmikkyyttä ja karismaa. Aikansa laulajatähdistä hän oli säilyttänyt äänensä kunnossa keskimääräistä paremmin. Rumpaleita oli lavalla muuten kaksi.
WBA:n kaksi kitaristia olivat parasta antia, vaikka kokonaissoitanta olikin tiukkaa. Toinen kitaristi oli suomalainen ja toinen ilmeisesti alkuperäisjäsen jo vuodelta 1969. WBA soitti monipuolista musiikki progahtavasta aina bluesin kautta regee-leikittelyyn.
Jollakin kuulijalla oli PFM-paita! Kateellisena jouduin itse tyytymään Keitelejazz-paitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Denali onkin jo heti tuoreeltaan pukenut sanoiksi eilisen ja vähän tämänkin vuorokauden puolelle jatkuneen Keitele Jazzin progepäivän tunnelmat. Hyvin samalaisia tuntemuksia ja erittäin positiivinen kokemus oli itsellenikin tämä viileä kesäilta Äänekoskella. Festarialue on luonnonkaunis ja vehreä. Hyväntuulisia ihmisiä paikalla sopiva määrä, jotta se tietty yhteisyyden tunne muodostuu, mutta ilman tungosta ja vessajonoja.

Lähtötunnelmat kotona eivät kyllä luvanneet hyvää. Aamuinen musiikinkuuntelutuokio oli venähtänyt yli puolen päivän ja kun ennen lähtöä piti käväistä suihkussa, niin hanoista korahteli vain ilmaa. Siinä jo selviteltiin uimahallien aukioloaikoja, nekin tuntuivat olevan järjestään kesäkauden kiinni. Tilanne kiristyi jo vähän ilkeäksi sanailuksi rouvan kanssa ja aloin jo mielessäni valmistautua b-luokan konserttimatkaan.

No onneksi vesikriisi laukesi viime tipassa ja ei tarvinnut hieltä ja kakalta haisevana lähteä matkaan. Seurueeseemme liittyi ystäväpariskunta joista Hannu-Pekka on diggaillut PFM:ää 70-luvulta lähtien. Mukavien ystävien seurassa tunnelma parani ja kun vielä Jyväskylän Fransmannissa saatiin erinomaista ruokaa, jonka kruunasi tarjoilijan nappiin osunut viinisuositus, niin alkoi peffassa olla semmoinen kutina, että kyllä tästä vielä hyvä tulee.

Hyvä illasta tulikin; hyvin valittu setti, kolme eri tyyppistä bändiä. PFM kärsi varsinkin alkupuolella huonosta sointibalanssista. Basso jyräsi muihin istrumentteihin nähden ja (sähkö)viulu kuulosti välillä siltä, niinkuin olisi jossain johtoliitoksessa huono kontakti tai jotain muuta häikkää. Mikäs helevatti tässä on niin vaikeata? Eikös siellä ääänipöydän takana kuitenkin pitäisi olla ammattilaiset asialla?
Bändin ja ennenkaikkea bändin originaalijäsenen, rumpali/laulaja Franzi Di Cioccion valoisa olemus ja ilme korvasi melkoisesti sitä, mikä sointibalanssissa menetettiin. PFM-kokemus kasvoi loppua kohden vahvasti positiiviseksi. Prokofjev-tulkinta, Romeo e Giulietta-Danza dei cavalieri oli jo todellista progen juhlaa.

Wishbone Ash oli tiivis paketti. Bändin kaikki jäsenet tiukassa soittokunnossa, vaikka eivät nyt mitään nuorukaisia olekaan. Tiukka rock/blues soundi erinomaisessa balanssissa. Muddy-Mannisen ja Andy Powellin kitarointi oli nautittavaa kuultavaa ja Bob Skeat ja Joe Crabtree pitivät rytmipuolen tiukasti kontrollissa. Bändi kaipaisi kunnon vokalistia. Bluessävyt eivät oikein puraisseet. Soitto toimi mutta laulusta uupui särmää. Tästäkin huolimatta nautin bändin ammattitaitoisesta soitosta ja hyvästä sointibalanssista. Wishbone Ashin mukanaolo oli hyvä veto ja osoittaa festariohjelman laatijoilta hyvää pelisilmää.

Sitten se tårta på tårta , kotimainen Pink Floyd-tribuutti, Pulse. Salaa mielessäni osasin odottaa, että kehitystä on tapahtunut sitten viime kuuleman. Se edellinen kerta taisi olla 2012 tai 2013.
Nyt oli Pulsella todellinen näytön paikka pääesiintyjänä noiden kahden edelläkerrotun bändin jälkeen.
Kyllä vaan, nyt olivat Pulsella kaikki palikat kohdallaan ja show silkkaa nautintaa. Settilista sisälsi lähes kaikki olennaisimmat Pink Floyd biisit. Kuultiin paloja DSOTM:lta WYWH:lta The Wall:ta ja Animalsilta ja tietysti biisi One of These Days levyltä Meddle. TV:stä nähty videoraita bändin Live at Pompeii-esiintymisestä oli omalla kohdallani ensi kosketus Pink Floydiin. Biisi oli juuri tuo One of These Days. Se oli rakkautta ensi kuulemalta.
Pulse soitti varmasti ja alkuperäisiä biisejä tiukasti mukaillen. Ei kyllä korviini kantautunut minkäänlaisia virheitä tai haparointia. Valoshow oli hieno ja hyvällä maulla toteutettu. Äänipuoli perfect.
Brit Floydia pidetään yleisesti parhaana Pink Floyd tribuuttibändinä. Kun on kaksi Brit Floyd konserttia nähnyt, niin sitä taustaa vasten tunnen suorastaan kansallisylpeyttä Pulsesta. Pulsen esitys ei häpeä millään osaalueella Brit Floydin vastaavalle.

Hyvä festarikokemus. Päivä tai kaksi Keitele Jazzeilla 2016 on jo alustavasti varattu kalenteriin.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa sitten käytyä lauantaina kuuntelemassa naisääntä Rantapuistossa (kotonakin 4+narttukoira...) Vanhoja tuttuja tuli myös tavattua. Illan avasi Elifantree joka oli uusi elämys. Huikeaa vokaaliakrobatiaa ja jonnekin free/proge jazzrock maastoon menevää maalailua. Tykkäsin.
Mari Boine on livenä paljon mielenkiintoisempaa kuunneltavaa kuin levyltä, mikä itse asiassa kokee kaikkea musiikkia. Erinomainen persoona, hyvät jutut osittain suomeksi ja tunnelmalta ja rytmiikalta monipuoliset biisit. Tykkäsin.
Mamma Mary Coughlan oli liikkeellä vähän kuin klubimeiningillä, biisit olivat aika hidastempoisia ja suorastaan haikeita luokkaa sad love stories. Meno vertyi hieman ja yleisöä hyppyytettiin lopulta pikkasen. Tykkäsin.
Boine ja Coughlan tuli kuultua myös 2003, silloin tykkäsin Maryn bluesrokista enemmän, nyt Mari kiilasi edelle.
Elifatree ja Boine toi omat miksaajat ja molemmat syyllistyivät liian kovaan volyymiin ja koko setin ajan maata vavisuttaviin bassoihin. Teltassa nuo on siedettäviä, mutta olipa sitten melkein kaikilla kuulijoilla korvatulpatkin - paitsi mulla ja vietinkin melkein koko ajan teltan ulkopuolella. Jysky sai miksata Coughlanin ja homma olikin ihan hifiä, kiitos!
 

Liitteet

  • boine.jpg
    boine.jpg
    94 KB · Katsottu: 9
Viimeksi muokattu:
Keiteleen Jazz päivä tuli koettua jälleen kerran .

Toisin kun muut täällä kommentoivat mielestäni tarjota oli aika luokatonta ,tähän mennessä huonoin Lauantaitarjonta mit viitenä peräkkäisenä vuotena kokenut .

Elifantree . Taitavia soittajia ja laulajia kullä mutta heillä ei ollut mitään esitettävää ,menasin kysästä onko teill jotain biisejä tai oikeeta juttua .Fonistin touhit oli ihan ilmasta .
Mari Boine . Taitava vokalisti mutta ykstotinen yhtye ,sovitukselliset ideat yhtä samaa .
Mary Coughlan . Marion Rungin näköinen purkkaa jauhava laulaja samaan aikaan kun lauloi. Varmaa vakuuttava joskus 20 v sitten ,nyt väsynyt ja leipiintynyt . Bändi oli tosi tyylitajuinne mutta veto veks ,Kitaristin aloitus oli tyrmäävä ,varmaan huippu kaveri alallaan .

Lisäksi Keitejazzissa on festarialueeella liian vähän rajattuja kieltoalueita ,pitäsi olla enemmän järjestysmiehiä ja poliiseja ja enemmän sääntöjä niin saataisiin vieä ummehteneempi suomifiilis . Juomatarjoilu kelvotonta
Vain lappalaista paria viintä ja lonkeroa Atrian halvimpia grillimakkaroita .

Jazzareiden paikka on kaunis ja ihanteellinen mutta palvelukulttuuri jostain 70 luvulta .

Pappa
 
Viimeksi muokattu:
Kesän 2016 ohjelmisto alkaa olla kasassa https://www.facebook.com/Keitelejazz/?fref=nf
27.-30.7.2016 soiva Keitelejazz on tällä kertaa varsinainen Suomi-painos. Festari on valmis poikkeuksellisen aikaisin, sillä se ehti ensimmäistä kertaa historiansa aikana jo joulumyyntiin.

Keskiviikkona miesten illassa ovat mukana Tuure Kilpeläinen, Ile Kallio Big Rock Band ja Juha Tapio.
Torstain monipuolisen sekoituksen tähtiä ovat Tiisu, Chisu ja J. Karjalainen.
Perjantain progekonsertissa esiintyvät Lauri Porra yhtyeineen sekä Frank Zappa Memorial Pancake Breakfast (joka esittää festivaalin tilaustyönä kokonaisuudessaan Zappan albumin Over-Nite Sensation). Illan ulkomainen tähtivieras julkistetaan hitusen myöhemmin.
Lauantaina kolkutellaan jazzin rajoja monelta suunnalta. Jarmo Saari Republic tuo lavalle yhtä aikaa peräti kolme huippurumpalia, Sami Kuoppamäen, Olavi Louhivuoren ja Mamba Assefan. Anssi Tikanmäki Orchestra tarjoilee ainutlaatuisia maisemakuvia Suomesta ja illan huipentaa maan paras lauluyhtye Rajaton.
Lauantaina kaupungintalon konsertissa soittavat kotomaamme jazzhuiput Jukka Perko ja Iiro Rantala.
 
Kävin sitten vain Perko/Rantalan akustisessa duoillassa. Hyvä oli.
Kuvasatoa Ankulta http://keitelejazz.kuvat.fi/kuvat/2016/
Carl+Palmer%E2%80%99s+ELP+Legacy.+Kuvaaja+Ankku+Ronkanen-3.jpg
 
Olin aikeissa mennä katsomaan Carl Palmeria, mutta e-lipun puute sapetti niin paljon, että äänestin jaloillani ja jätin väliin.
 
Keitelejazzin tarjonta ei ollut hääppönen ainakaan jazz hemmolle ,tänä vuonna jäi väliin; on menny alaspäin jo pari vuotta vaikka siellä varmaan hyviä yksittäiskeikkoja ollutkin . Ngyen Le ja Dave Holland oli ihan huippua parivuotta sitten . Carl Palmerissa on rahastuksen makua . Miten tollase onnistuu ELP pohjalla ilman Emmersonia ,ei mitenkään ???? Olut valikoimaa ja muukin oli vissiin yhtä primitiivinen kuin ennenkin ?

pappa
 
Back
Ylös