Kasettimaksu

LaJazz sanoi:
No totta ihmeessä. Mutta tarkoitin sitä että kuinka paljon suhteessa siihen mitä he nyt saavat hyvitysmaksujärjestelmän kautta.

Ei mitään käsitystä, mutta en myöskään keksi miksi juuri heidän pitäisi saada työstään enemmän vastinetta jonkin erikoiskorvauksen muodossa. Ei kukaan muukaan sitä saa. Tai no, maataloustukiaisia kyllä maksetaan, mutta sen minä vielä tavallaan ymmärrän, sillä se mahdollistaa edes jonkinlaisen omavaraisuuden elintarviketeollisuuden osalta, siinä missä täydellinen riippuvuus muista maista voisi olla joissain tilanteissa aika haitallista.

Olisihan se tietty tavallaan hassua jos Microsoft saisi lobattua suomeen lain että kaikista myydyistä prosessorin sisältävistä laitteista (tietokoneet, puhelimet, sykemittarit, televisiot, digiboksit, digikamerat, jne. jne.) pitäisi maksaa rojalteja heille koska niissä voi ajaa softaa. Toki niitä rojalteja kuuluisi maksaa muillekin, mutta Microsoft lienee maailmanlaajuisesti aika suuri softatoimittaja joten heidän pitäisi saada suurimmat korvauksetkin. Kyllähän nyt softafirmoja pitää tukea.
 
Alla luettelo noista ahneista sioista. Mun budjetti kestää kyllä sen että ao. organisaatiot saavat osansa. Tämä harrastus olisi aika köyhää jos alla olevia puljuja ei olisi olemassa.


AVEK
Avek eli audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus jakaa tekijänoikeuskorvauksia audiovisuaalisen kulttuurin edistämiseen. Varoilla tuetaan kotimaisten lyhyt- ja dokumenttielokuvien sekä mediataideteosten tuotantoa ja teosten kansainvälistä levitystä, audiovisuaalisen alan ammattilaisten jatko- ja täydennyskoulutusta sekä alan festivaalien ja muiden tapahtumien järjestämistä.

Gramex
Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusjärjestö. Se kerää tekijänoikeuskorvauksia äänitemusiikin käytöstä ja jakaa nämä korvauksiin oikeutetuille.

ESEK
Esittävän säveltaiteen edistämiskeskus on Gramexin yhteydessä toimiva erillinen yksikkö, jonka erilaisin tukitoimenpitein edistää kotimaista esittävää säveltaidetta. Toiminnan piiriin kuuluvat kaikki musiikin lajit, ja se painottuu rahoituspohjasta johtuen ammattimaiseen tekemiseen.

Kirjallisuuden edistämiskeskus
Kirjallisuuden edistämiskeskus on Suomen Kirjailijaliiton yhteydessä toimiva erillinen kotimaisen kirjallisuuden edistämisyksikkö.

Kopiosto
Kopiosto on vuonna 1978 perustettu tekijöiden, kustantajien ja esittävien taiteilijoiden yhteinen tekijänoikeusjärjestö, joka jakaa hyvitysmaksuvaroja henkilökohtaisina korvauksina televisio-ohjelmien tekijöille.

Kuurojen liitto
Kuurojen Liitto ry valmistaa viittomakielistä videomateriaalia kuurojen kaikkien ikäryhmien koulutus-, sivistys- ja virkistystarpeisiin. Design for All- periaatteen mukaisesti nämä ohjelmat varustetaan suomen- ja ruotsinkielisellä puheäänellä, jolloin ne ovat myös viittomakieltä taitamattomien käytettävissä. Kuurojen Liitto ry on vuosittain saanut tukea hyvitysmaksuvaroista.

LUSES
Luovan Säveltaiteen Edistämissäätiö (LUSES) käyttää saamansa hyvitysmaksut tukemalla kotimaista luovaa säveltaidetta. Luses jakaa avustuksia, joilla tuetaan ammattimaista luovaa työtä ja erityisesti sen esille tuomista.

Teosto
Teosto on voittoa tavoittelematon aatteellinen yhdistys, joka valvoo tehokkaasti, kattavasti ja taloudellisesti musiikin tekijöiden ja kustantajien oikeuksia. Teosto myös edistää kotimaista luovaa säveltaidetta.

Tuotos
Vuonna 1998 perustettu AV-tuottajien tekijänoikeusyhdistys Tuotos ry kerää ja tilittää tekijänoikeuskorvauksia televisioyhtiöiden ulkopuolisille, riippumattomille tuottajille.

VISEK
Visuaalisen taiteen edistämiskeskus Visek myöntää vuosittain apurahaa käytettäväksi audiovisuaalista kuvataidetta käsittelevän tuotannon edistämiseen ja digitaalisen kuvataiteen ja digitaalisten interaktiivisten teosten tukeen.
 
Ko. organisaatioita tarvitaan ja niiden toiminta-ajatukset ovat kannatettavia, tosin kyseisten tahojen toimintatavoista en ole monestikaan ollut samaa mieltä (koskettaneet ajoittain henkilökohtaistakin elämää). Mutta mutta. Mitä ihmeen tekemistä näillä on elektroniikan myynnin kanssa??? Kovalevyt ovat tietoteknisiä komponentteja, joiden myyntiin melkein millä tahansa henkilöllä tai organisaatiolla on vähintään vastaava yhteys kuin mainituilla.

Mielenkiintoista on sekin, että hallitus a) esitti muutosta huolimatta valmistelutyöryhmän lausunnosta b) poimi nimenomaan ulkoiset kovalevyt kaikkien mahdollisten kopioimista edistävien laitteiden joukosta. Tällainen suhmurointi herättää minussa vahvoja epäilyitä päätöksen perusteettomasta poliittisuudesta.
 
kre sanoi:
Alla luettelo noista ahneista sioista. Mun budjetti kestää kyllä sen että ao. organisaatiot saavat osansa. Tämä harrastus olisi aika köyhää jos alla olevia puljuja ei olisi olemassa.

Kiitos, nämä olikin kyllä tiedossa, eikä minullakaan ole todellakaan mitään näitä organisaatioita vastaan.Tässä mallissa ei ole edelleenkään mitään järkeä. Ensi vuonna varmaan sitten tietokoneet ja loput elektroniset vimpaimet, niinkuin ovat yrittäneet jo kauan.

wikipedia:
Hyvitysmaksu on maksettava tyhjistä medioista vaikka niihin tallennettaisiin materiaalia joihin tallentajalla on tekijänoikeudet (esimerkiksi lomakuvat).[3] Teosto maksaa hyvitysmaksusta hyvityksiä vain suomalaisille musiikintekijöille, vaikka levyille kopioitaisiin vain ulkomaisen tekijänoikeuden alaista tuotantoa.

Tässähän se on pähkinänkuoressa, mistä hiertää.
 
No onneksi on vielä mistä maksaa kasettimaksu, ettei artisti joudu maksamaan... :D

40795-blkhat-composite.jpg


parody-shoe.jpg


mp3_sunglasses_large.jpg


thumb-59323.jpg


Davide%20Succi%20MP3%20Watch.jpg


calvin_klein_usb_sunglasses.jpg



sonyhana.jpg


SingleFlyer_01.jpg


alarm-clock-mp3.jpg


MP3%20Player.JPG


060310173103s.jpg


ea5f94c45e06329caad671cbdcdc9e1b431ce904.jpeg


633741841256370216
 
Minusta on vain yksinkertaisesti oikein säveltäjiä ja soittajia kohtaan että heille tuloutetaan rahaa kirjasto- ja kaverilainoista ja niiden mahdollistamista lain sallimista kopioinneista hyvitysmaksun muodossa. Meillä ei ole mitään mahdollisuutta saada selville todellisia kopiomääriä, mutta olkoon tämä hyvitysmaksujärjestelmä edes jonkinlainen karkea estimaatti sille.

Itse kulutan musiikkia niin paljon että sen ostamiseen alkuperäisinä levyinä eivät kenenkään palkkatulot riittäisi. Pitäisikö minun siis kuunnella/kopioida vähemmän, eli siis kuluttaa vähemmän, vai mikä tässä nyt oikeasti olisi oikea tapa toimia? Olen pelkkänä korvana...

P.S. Kuulen kaukaa takaa hiljaisen kuiskauksen: ota halpa Spotify Premium. Mutta, mutta, sehän tuottaa itse asiassa laittomien vertaisverkkojen jälkeen artisteille kaikkein vähiten tuloja. Mitä tapahtuu Spotifyn valtaannousun jälkeen esim. suomalaiselle jazz-musiikille?
 
LaJazz sanoi:
Minusta on vain yksinkertaisesti oikein säveltäjiä ja soittajia kohtaan että heille tuloutetaan rahaa kirjasto- ja kaverilainoista ja niiden mahdollistamista lain sallimista kopioinneista hyvitysmaksun muodossa.

Edelleen, esim. elokuvien vuokrakappaleiden hinnassa on jo hyvitystä siitä, että niitä tullaan vuokraamaan. Tällöin kyseiset kustannukset jakautuvat niiden kesken jotka leffaa oikeasti vuokraavat.

Lisäksi en edelleenkään tajua miksi yhden teollisuudenalan tulisi saada korvauksia "menetetyistä tuloista" ja muiden ei? Tai miksi en saisi kuunnella ostamani levyä juuri sillä soittimella jolla parhaaksi näen?

LaJazz sanoi:
Meillä ei ole mitään mahdollisuutta saada selville todellisia kopiomääriä, mutta olkoon tämä hyvitysmaksujärjestelmä edes jonkinlainen karkea estimaatti sille.

Ohjelmistoja kopioidaan laittomasti ja laillisesti, miksei niille ole arvaukseen ja sattumaan perustuvaan verotus/hyvitysjärjestelmää? Maksamaan pitäisi tietysti tämän logiikan mukaan saada nekin jotka eivät käytä tietokoneita lainkaan. Kaikki vaan tukemaan hyvää asiaa.

LaJazz sanoi:
Itse kulutan musiikkia niin paljon että sen ostamiseen alkuperäisinä levyinä eivät kenenkään palkkatulot riittäisi.

Eli haluat enemmän musiikkia kuin mihin sinulla on varaa ja siksi kaikkien tietokoneita käyttävien pitäisi maksaa korvauksia siitä, että sinä valitset olla ostamatta musiikkia? Kuulostaa aika reilulta, paljollakos haluat minun ostavan sinulle musiikkia ja saisiko kenties olla jotain muutakin?

Tosin, minun on myös aika vaikea kuvitella kenenkään kuluttavan musiikkia selvästi enemmän kuin mitä minä ostan. Kaiketi se on mahdollista, mutta ylipäätään kyse rahankin suhteen lienee priorisoinnista.

LaJazz sanoi:
Pitäisikö minun siis kuunnella/kopioida vähemmän, eli siis kuluttaa vähemmän, vai mikä tässä nyt oikeasti olisi oikea tapa toimia? Olen pelkkänä korvana...

Mitenkäs tämä nyt sitten menee... minä haluaisin kalliimpia hifilaitteita kuin mihin minulla olisi varaa, joten jonkun pitäisi varmaan perustaa joku hifivero jolla minulle kustannettaisiin hifilaitteita muiden hoitaessa kulut. Sopii minulle.

Voisin muuten käydä myös leffassa ilmaiseksi. Ketähän siitä verotettaisiin?

Noin ihan yleisesti ottaen markkinataloudessa tulisi kuluttaa suhteessa omiin tuloihinsa (vaikka pankit ja muut rahoituslaitokset varmaan mielellään näkisivät ihmisten elävän velaksi). Rikkailla on hienommat talot ja autot sekä enemmän rahaa ja materiaa. Sosialismi ja kommunismi taas toimivat kovasti eri tavalla. En kuitenkaan äkkiseltään keksi yhtäkään taloudellista järjestelmää joka perustuisi ajatukseen "mä haluan kuluttaa enemmän kuin tuotan, mutta mun mielestä myös tekijät ansaitsevat korvaukset joten muut maksakoon kollektiivisesti mun kulutuksen koska se olisi kaikki kohtaan reilua". Tosin tämän keskustelun perusteella sen ei kaiketi tarvitsisi olla reilua kaikkia kohtaan. vaan ainoastaan kerskakuluttajia ja sisällöntuottajia sekä heidän edustajiaan kohtaan. Niitäkään en kyllä keksi.

Ja ei, verotus ja hyvinvointivaltio on ihan eri asia. Terveydenhuolto, sosiaaliturva ja koulutus ovat kovastikin tärkeitä, siinä missä "musiikkia kaikille niin paljon kun ne haluaa" ei minusta ole.

LaJazz sanoi:
P.S. Kuulen kaukaa takaa hiljaisen kuiskauksen: ota halpa Spotify Premium. Mutta, mutta, sehän tuottaa itse asiassa laittomien vertaisverkkojen jälkeen artisteille kaikkein vähiten tuloja.

Minulla on muuten myös Spotify premium kaikkien levyostosteni päälle. Sattumoisin ostelen myös levyjä jotka olen hyväksi havainnut ko. palvelua käyttämällä. Liekö siitä siitten tulis vähän niitä tulojakin. Kaikki eivät kuitenkaan ole vapaamatkustajia ja odota muitten maksavan harrastuksiaan.

LaJazz sanoi:
Mitä tapahtuu Spotifyn valtaannousun jälkeen esim. suomalaiselle jazz-musiikille?

Vaikka käytänkin Spotifyta, niin olen tänäkin vuonna ostanut kaikki hyväksi toteamani suomalaiset jazz-levyt ja useamman sokkonakin. Olen myös käynyt keikoilla nauttimassa kyseisestä musiikkityylistä, kuten monesta muustakin.

Tältä pohjalta kuvittelisin, että sille ei käy kuinkaan, mutta toisaalta mistä minä tiedän paljonko maailmassa on vapaamatkustajia. Vaikka niitä olisikin suuria määriä, en edelleenkään ymmärrä miksi minun pitäisi levyjen ja keikkalippujen lisäksi maksella vielä vapaamatkustajienkin kuluja. Ehkä tuo "koska mä kulutan niin sun pitää maksaa" idea tuntuu jotenkin loogiselta jos ei itse ole valmis maksamaan, tiedä sitten.

Pointti on kuitenkin edelleen sama, minä maksan oman osuuteni, miksi minun pitäisi maksaa muidenkin osuuksia?
 
LaJazz sanoi:
P.S. Kuulen kaukaa takaa hiljaisen kuiskauksen: ota halpa Spotify Premium. Mutta, mutta, sehän tuottaa itse asiassa laittomien vertaisverkkojen jälkeen artisteille kaikkein vähiten tuloja. Mitä tapahtuu Spotifyn valtaannousun jälkeen esim. suomalaiselle jazz-musiikille?

Spotify ei ole palveluna täydellinen, mutta konseptina myös tuloutusperiaatteiltaan täysin ylivertainen verrattuna hyvitysmaksuun. Korvaukset ohjautuvat täsmälleen sinne, minne niiden kuuntelukertojen mukaan kuuluukin. Aina kun raita soi, niin korvausta ko. artistille kertyy. Olkoonkin, että tällä hetkellä aivan liian vähän. Jos kukaan ei kuuntele suomalaista jazz-musiikkia, niin Suomen valtio valitsee viralliset jazz-muusikkonsa ja myöntää heille taiteilija-apurahan. Poikkeaako jotenkin nykytilanteesta?
 
^^ ^ Hyvitysmaksussa on nimenomaan kyse veroluonteisesta maksusta, jolla paikallista kulttuuria tuetaan. Ihan niinkuin YLE:n TV-lupakin. Jos poistetaan hyvitysmaksujärjestelmä ja lailliseen kuunteluun vaaditaan aina alkuperäisen ostaminen niin nykyhinnoillahan porukat äänestävät välittömästi lompakollaan ja siirtyvät laittomaan kopiointiin. Siinä meni lapsi ja suomalainen jatsi pesuveden mukana.

Happy?
 
Kirjastoista saa levyjä hyvin kuunneltavaksi ja laina aikaa voi jatkaa pitkän aikaa ja jotkin ihmiset polttavat kirjaston levyjä omaan käyttöönsä.
 
^^Vähän on kyyninen käsitys, IMO. Kuulostaa jotenkin samalta kuin puheet, että jos Suomesta poistettaisiin autovero niin eihän kukaan ostaisi autoaan suomalaisesta lasipalatsista vaan kaikki ryntäisi Saksaan ostamaan kymmenen vuotta vanhan saksanseisojan. Oho, tuli autovertaus vaikka en niistä tykkää! :)
 
Maailma muuttuu ja muutosta pyritään kahlitsemaan veroilla ja maksuilla. Eihän se tietenkään onnistu tai ole ainakaan maksajan puolelta oikeudenmukaista, mutta onhan nyt sitten jonkinlainen tulonsiirto atk:ta käyttäviltä musiikkitaiteilijoille.

Itse ostan hyvällä omallatunnolla vain vinyylejä ja cd-levyjä, enkä halua maksaa niiden lisäksi extraa näille kotimaisille taiteilijoille. Kopiointi voitaisiin kieltää kokonaan, eikös se ratkaisisi nämä ongelmat :D
 
kopiointia tulee olemaan aina ja jos se kielletään minkä takia myydään kopioimiseen käytettäviä laitteita ( tietokoneet , äänittävät cd soittimet , c - kasetit , äänitettävät levyt) eikö nekin pitäisi sillon kieltää.
 
En nyt itse varsinaisen jyrkästi ole tästä 'mitään mieltä' ,
mutta laitanpa kuitenkin tämän Soininvaaran , tulisi se kuitenkin :)

http://www.soininvaara.fi/2010/12/16/varmuuskopioista-teostomaksu-2/

" En usko, että kestää viikkoakaan, kun kaikki tietävät, että ulkoinen kovalevy pitää ostaa ulkomaisesta verkkokaupasta. "

Toivottavasti omat rahani riittävät edes muutamain suomalaisen laadukkaan muusikon elämän ylläpitoon, t. ' RIF '
 
Minä pyrin ostamaan kaiken kuuntelemani musiikin fyysisinä lättyinä ja alkuperäisinä.

Sellainen mallihan olisi järkevä, että jos kasettimaksun alaista mediaa aikoo käyttää kotimaisen musiikin tallentamiseen, niin silloin siitä pitäisi maksaa tällainen hyvitysmaksu. Jos taas käyttötarkoitus olisi joku muu, niin silloin tätä ylimääräistä veroa ei tarvitsisi maksaa. Tokihan kasettimaksua pitäis nostaa, jolloin se CD-aihio maksaisi varmaan enemmän, kuin oikea äänite :D Vaan ken laillisesti kopioi, se maksaa ;)

Kyllä nykypäivänä pitäisi keksiä joku järjellisempi tapa, jos rahaa halutaan näin välillisesti kerätä.
 
Jaa, mutta itse itseäni parjaten... Näinhän tämä nykyään jo meneekin. Koska en halua maksaa kasettimaksua, voin tilata roinat ulkomailta :)
 
Back
Ylös