Kartiopinta-ala ja fiilis

Gretch

Käyttäjä
Liittynyt
2.9.2007
Viestejä
10 849
Kaiuttimessa sähkö muuttuu kartion liikkeeksi ja lämmöksi. Ensimmäisellä näistä saadaan ilmamassaan liikettä, joka päätyy lopulta kuulijan korvaan. Vaan kuinka onkaan, onko merkitystä tuleeko bassorummun tömähdys korvaan niin, että sen alkuperänä on pieni elementti, joka tekee pitkän iskun vai vaihtoehtoinen lyhyt liike, mutta suuri kartiopinta-ala? Periaatteessa siis ilmamassaa voidaan liikuttaa isolla kartiolla lyhyt matka tai pienellä kartiolla pitkä matka. Jokainen meistä varmasti ymmärtää tilanteen asettamat fyysiset rajat. Pienellä elementillä ei voida ulottuvuutta ja painetta saada enempää kuin fysiikka sallii, mutta miten on jos puhutaan pelkästä saundista näiden rajoitteiden sisällä?

Omassa setissä on käynyt esimerkiksi
1) tyypilliset 2-tie lattiakaiuttimet
2) tyypilliset 3-tie lattiakaiuttimet
3) järeät lattiakaiuttimet ( yht. 4 x 10" bassopäätä hoitamassa )
4) jämäkät jalustakaiuttimet ja asiallinen 10" subbari

Samallakin äänenpaineella se iso kartiopinta-ala vaan tuntui erilaiselta. Rokimmalla materiaalilla bassolinja vaan tuntui niin paljon isommalta. Jos pitää jokin mielikuva luoda niin tuhdissa rokkibiisissä kertosäe ikäänkuin pyyhkii aaltona yli, seinä tiiliä kaatuu päälle. Se vaan kuulostaa massiiviselta. Omat jalustakaiuttimet ja subbari toistaa tämän tarkemmin ja matalammalta, mutta se vaan ei tunnu samalta?

Onko mielestäsi isoon saundiin ainut tie suuri pinta-ala, vai oletko löytänyt jonkin viisasten kiven? Onko sinulla tiedossa todella isolla äänellä soivia jalustakaiuttimia? Oletko huomannut saman ilmiön? Vaivaako sinua ison äänen kaipuu, mutta olet myös pienten kaiuttimien vahvuuksian ystävä? Onko muuten mukavaa? Saataisiinko tästä jotain keskustelua aikaiseksi, aiheesta saa jopa hieman poiketa jos siltä tuntuu? Kyse ei ole taajuusvasteesta!

Ps. Ketjun merkittävyys on tietenkin kiinni siitä millaista musiikkia kuuntelet. Rauhallisen zippailun ystävä tuskin kokee tätä ketjua erityisen mielekkääksi, joten säästetään ne yhden rivin 4" laajakaista tekee kaiken tarpeellisen -kommentit pois, tack.
 
Olet asian ytimessä 8)
Luulenpa, että plazapuolen subbarirakentelijat ovat niin syvällä äänentoiston suossa ettei mitään rajaa. Haetaan jopa musiikin toistolle pienistä tai isoistakin subbareista järjettömillä tehoilla ja pitkillä iskuilla bassoa pihalle. Musiikillahan tärkeä bassoalue ulottuu korkelle, jopa 300 Hziin. Kaiken olisi hyvä tulla yhdestä elementistä joten nou subbaria mulle, kiitos. Ja toiseksi ne matalimmat vaan aiheuttavat "hitautta" kun huone jää soimaan järjettömän jälkisointiajan takia.

Kartiopinta-alaa tulee mulle kylä seuraavaksi. Ainut miinus siinä on, että kotelosta tulee iso ja ruma kun mitään kylkibassoisia ei hyväksytä. ;) 15" koaksiaali olis poikaa.

Jos normaalikuuntelulla (jopa luukutus) kartio vatkaa yli millin, niin kannattaa tehdä jotain. :D
 
moi
kyllä kai se suuripinta ala on ainoa tie jos halutaan livemäinen saundi omissa on 2x15 tuumaa per kaiutin kyllä iso kaiutin toistaa soittimet isompana aidontuntuisina en ole vielä kuullut pientä kaiutinta millä sais livemäisen tunteen siirrettyä huoneeseen .ainoa ongelma iso kaiutin vaatii myös kunnon huoneen toimiakseen
ter,reiska
 
Kuten sanottu: tarttis tehrä jotai! Kaiutinpuolen hoitavat Martinloganit ja eihän noista kovin jämäkkää rokkia irtoa.
Rokkia kuuntelen mut eipä ole vielä löytynyt noihin hyvin integroituvaa subbasta, joten eiköhän se kartiopinta-ala
ole se taikasana, kun M-L:ät menevät aikanaan vaihtoon. Ellei sitten tietysti sitä supparia löydy, jota epäilen.
 
8x12" eli pinta-alaa on.rummut kuullostaa rummuilta,basso bassolta ja marsut marsuilta.
 
Kuulun myös tähän there is no substitute for cubic inches-ryhmään (2*12 per kaiutin). Nykykaiuttimissa osataan kyllä pienillä elementeillä pelata (tai hämätä) aika hyvin, mutta jos pitää saada bassopään dynamiikkaa isoon tilaan niin eipä se tunnu onnistuvan kuin isoilta kartiolta. Ja pienessäkin tilassa isojen elementtien äänentuoton helppous omalla kaistallaan on aistittavissa.
 
Keimon luona Keski-Suomessa voi käydä toteamassa, että järisyttävää bassoa voi tulla pienemmistäkin elementeistä :D
 
isompi elementtihän tuottaa painetta pienemmällä liikepoikkeamalla, joka tuntuu usein tiettynä dynaamisena helppoutena; siihen vielä suuntakuviokäytös päälle. Nykyään 'isompi' tosin taitaa tarkoittaa mitä tahansa yli 5.25":n... :-\
 
Tiedä sitten millä jap.keisari & kre vetelevät :) , mutta :

"
Lisäbassojen tarve
Kokemus on osoittanut, että.. Basso-osia voidaan liittää järjestelmään tarvittava määrä.
" , lähde http://www.gradient.fi/file_download/16/AktRevoFIN.pdf

kokemukseni osoittaa, että lisää menee tilaukseen, mitä pikimin.
Kuuntelen lujaa*), myöskin bassohärötavaraa & kuutioita mihin hukuttaa on,
joten 4x12" lisää ja sitten arvioin tilanteen uudelleen.

t. ' RIF '

*)en aina, mutta se mahdollisuus on oltava. Näin lisäyksenä.
 
milesdavis sanoi:
Keimon luona Keski-Suomessa voi käydä toteamassa, että järisyttävää bassoa voi tulla pienemmistäkin elementeistä :D

No onhan Mastereissa 4x8" bassoelementit/kaiutin, joten kartiopinta-alaa on kaikkiaan ihan mukavasti.

t: Pasi
 
Niinpä. Jos äänentoisto on pelkästään kartoiden koosta kiinni, tehdään saman tien metrin kartiot >:D
 
Joo, Matias on samoilla linjoilla ketjun aloittajan kanssa. Hakusessa onkin joku lattiakaiutin jossa on tässä ketjussa esilel tullut
"ison kaiuttimen ääni".
Ei mitään 4 x 12 tuuman settiä vaan ihan vanhan ajan kaiuttimen kokoinen toistin jossa basso olisi vaikkapa kymmenen tuuman
driverilla jossa napakka soundi. Kuuntelen maltillisilla volumeilla, mutta nykyiset jalustakaiuttimet eivät toista sitä auktoriteettia
mitä on joskus isoilla kaiuttimilla saanut kuulla.

En tiedä onko niitä muita kuin Hifin 85/D joka minulla joskus on ollutkin. Siinä homman pilaa liian veltto basso. Napakkuus loistaa poissaolollaan.
Minäkään en oikein viitsi katsella niitä basso -sivussa ratkaisuja. Jotenkin vaan ovat vähän niinkuin perseellään.
 
milesdavis sanoi:
Niinpä. Jos äänentoisto on pelkästään kartoiden koosta kiinni, tehdään saman tien metrin kartiot >:D

Hartleylla taitaa olla 24" elementti...
hartle_224ms224hs_2.jpg
 
milesdavis sanoi:
Niinpä. Jos äänentoisto on pelkästään kartoiden koosta kiinni, tehdään saman tien metrin kartiot >:D

Tai käytännöllisemmin, laitetaan vaikka 6.5" elementtejä 10 per kaiutin.

Onhan noita isoja elementtejä niitäkin olemassa. Serious Sub on mielenkiintoinen DIY tekele :)
 
Eikös muuten sillä elementin halkaisijalla ole myöskin suuri vaikutus koettuun slämmin todentuntuisuuteen?
Itse näkisin että 15'' lähtee paremmat soundit kuin 2kpl 10'' vaikka kartiopinta-ala olisi lähellä toisiaan.
En millään muista oikeata termiä englanniksi, mutta muistan lukeneeni elementin halkaisijan määrittelevän mihin
taajuuteen elementti toimii tehokkaana "ilmapumppuna". Viisitoistatuumasella se taisi olla 70Hz.
Löytyyhän noita vaikka 31.5'' Fostexilta:
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fw800n.pdf
 
Mielenkiintoinen aihe. Olen itse pähkäillyt niin, että isolla kartiopinta-alalla saavutetaan normaalissa kuuntelutilanteessa tiettyjä etuja, kuten mainittujen uskottavuustekijöiden yhtymä.
Mikäli taas käytetään pienempiä elementtejä niin niiden liikepoikkeamman tulisi olla mielestäni huomattavasti isompi kuin nykyään on mahdollista. Pitkäiskuinen 6.5¨ elementti (Alesis Monitor One MKII) kykenee jo kohtuu-usottavaan saundiin 30m2 tilassa, mutta kovemmilla äänenpaineilla tilanne muuttuu koska kaiutin toistaa laajan taajuusalueen.
Jos taas sijoittaisimme nuo Alesikset pienempään tilaan ja kuuntelisimme niitä lähikenttämonitorien tapaan (mitä ne ovatkin) niin pääsisimme huomattavasti uskottavampaan lopputulokseen.
Monien kaks'tie ratkaisuiden ongelma on alemmilla kekiäänillä, elementit eivät vain monetkaan kykene toistamaan reflexiviritteisenä riittävän puhtaasti.
Tilanne saattaisi olla toinen mikäli meillä olisi oikeasti akustoitu ja hyvin vaimennettu tila (konserttisali) jossa takapenkille asti kuuluu kun helistinpallo heitetään lavalle salin etuosassa.
Tuollaisessa tilassa saattaisi pienempikin kaiutin saada aikaan hyvän toiston, mutta ilman "paineita".
 
Mallas sanoi:
Hartleylla taitaa olla 24" elementti...
Hartley on pikkupojille.

Tämä se on todellinen bassoelementti:
FW800N.jpg

Vain 80 cm eli 31,5". Painoakin vaivattomat 20.7kg per kappale... :D

t. jjahifi
 
rigging is fun sanoi:
Tiedä sitten millä jap.keisari & kre vetelevät :) , mutta :

"
Lisäbassojen tarve
Kokemus on osoittanut, että.. Basso-osia voidaan liittää järjestelmään tarvittava määrä.
" , lähde http://www.gradient.fi/file_download/16/AktRevoFIN.pdf

kokemukseni osoittaa, että lisää menee tilaukseen, mitä pikimin.
Kuuntelen lujaa*), myöskin bassohärötavaraa & kuutioita mihin hukuttaa on,
joten 4x12" lisää ja sitten arvioin tilanteen uudelleen.

t. ' RIF '

*)en aina, mutta se mahdollisuus on oltava. Näin lisäyksenä.

Omat Revot ovat toistaiseksi passiiviset, joten yksillä basso-osilla mennään. Eikä vaimo mitään lisätorneja sulattaisikaan, mikä muuten on täsmälleen se syy miksi elementtien on oltava niin helvatan pieniä nykyään.

Olen muuten samaa mieltä siitä, että monta pientä elementtiä ei korvaa yhtä isoa vaikka pinta-alat ovat laskennallisesti samat. Eivätkä nämä erot tule ainoastaan maanjäristysbassoilla, kyllä se on se yleinen helppous tai äänen "lähtevyys" mikä myöskin kuuluu.
 
Pasi K sanoi:
No onhan Mastereissa 4x8" bassoelementit/kaiutin, joten kartiopinta-alaa on kaikkiaan ihan mukavasti.

t: Pasi
Joo,
Dyniksen kohdalla tuo tarkoittaa yli 15" yhteenlaskettuna per tornisteri muistaakseni 90dB:n hyötyherkkyydellä sopivassa paketissa, joten isoa ääntä voi odottaakin
 
Eli tähänastisen keskustelun perusteella voisi päätellä, että ainoastaan kartion pinta-alalla on merkitystä. En tunne asiaa kovin hyvin (ehkä esim. kimmosto voisi sanoa sanasen), mutta kuulemieni huhujen mukaan myös kartion jäykkyys ja massa vaikuttavat toiston puhtauteen.
 
Back
Ylös