Tämä tuplajohdotuskeskustelu on kierrätystavaraa. Alkaa aina uudestaan n. ajan kuluttua. Tuplahommaan on perusteluja. Jo pelkästään sähköopillisia. Ja ne teoriat pätevät. On sitten eri asia, kuka kuulee ja mitä. Vaikutus pitäisi olla sitä suurempi, mitä pidemmät piuhat ovat. Kaiuttimet ovat kuormana sähkömoottoreita. Siis sellaisia, missä johdin leikkaa magneettivuota. Moottorin liikkeen napakkuus riippuu mm. johdinhäviöistä. Siinä sitten turhan vähän poikkipintaa saa aikaa löysyyttä. Ja varsinkin tuollaisessa ääritapauksessa yhdellä johdinparilla seuraa: Mid/basson aiheuttamat jännitehäviöt vaikuttavat myös disuun. Toisin on tuplien kera. Siinä disulle menee suoraan vahvistimen navoista, kuten myös alapäähän. Enää vaikuttaa vahvistimen ominaisuudet. Homma on yksinkertainen. Kaiuttimen ylä- ja alapäähän omat haarat vahvistimelta. Samoista navoista. Tai jos on liitännät vaihtokytkennällä tuplille malliin Aja B, niin niistä.