Kaiuttimien sijainti huoneessa

Ovet tosiaan aukeaa hankalasti sisäänpäin, se tieto varmaan helposti hukkuu tuonne tekstimassaan. Mutta vaikka näin ei olisi, niin kyllähän tuo ylempi kaiutin vähän haastava olisi kun blokkaa sekä parveketta että keittiötä, johon se toinen ovi johtaa. Alkaisihan se vähän liikaa arkielämää haitata.

Mietin tuotakin op:n mainitsemaa, mutta se ei ollut ykkösvaihtoehtona jo sillä, kun ajattelin että ikkunaseinä ja "täyttä betonia" oleva vastakkainen seinä kuitenkin akustisesti olisivat erilaiset ja lisäksi kuten nytkin, ne on ne hankalemmat seinät akustoida. Toisaalta jos ja kun kaiuttimien etäisyys toisistaan tosiaan pitäisi olla yhtä suuri tai pienempi kuin matka kaiuttimesta kuulijaan, niin loppujen lopuksi niin päin vaihtamalla kolmiosta tulisi melko lailla samanlainen kuin näin päin pitäessä mitä nyt on. Lisäksi toinen surround-kaiutin jäisi keittiön oven taakse piiloon. Ei sitä koskaan muistaisi sulkea kuitenkaan, kun ei tähänkään asti ole ollut tapana ;)

Mutta jos nyt tuota pitkittäisuuntaista miettii, niin toimenpiteitä mitä tarkemmin on mielessä pyörinyt:
- Akustiikkalevyt pääkaiuttimien sivuensiheijastuksille. Mahdollisesti motonetin 100x50x3 cm 110kg/m3 rouhepuristelevyjä kaksi päällekkäin, vähän ilmarakoa vielä väliin (ja myös seinän ja levyrakennelman väliin. 4 levyä olisi yht 60€. Hieman muita kuluja päällystyskankaan ja tukirimojen osalta.
- Akustiikkalevyt katon ensiheijastuksiin. Ongelmana lähinnä niiden saaminen fiksusti kattoon kiinni, minkä vuoksi toteutus kyseenalaista.
- Matto kuuntelupisteen ja kaiuttimien väliin. 133x180 cm Ikean Vindum-matto vaikuttaisi vaihtoehdolta aiheesta luetun ketjun jälkeen, mutta paha sanoa olisiko 90 euron arvoinen vaikutus budjetin vähyys huomioiden. Tai no, vielä 25€ toimituskuluja koska ei ole paikallista Ikeaa. Perinteisiä pitkiä mutta kapeita räsymattoja olisi tarjolla ennestään, jos vaan saisi pestyä joskus. Voisi ainakin kokeilla, vaikkeivät silmäniloja olekaan.
- Verhot. En tiedä miten paljon ikkuna haittaisi tuossa suunnassa, mutta vaimentavat verhot kyllä käynyt mielessä myös. Esim. Thomannin Stairville 500g/m2 creme-verhoa. Vähintään kaksi metriä, jolloin 44€. Mutta ei taida yksi kerros ainakaan paljoa vaikuttaa. Toisaalta en tiedä paljonko nuo ripustimetkaan kestää. Kaksinkertaisena varsinkin vaan jo hintavan puoleista jos ei hyötyä huomaa. Nykyisellään ei kangasverhoja ole ollenkaan, vain sälekaihtimet.
- En tiedä hyötyisikö kaiuttimien taakse levyn laittamisesta? En tiedä miten paljon Confidencet muualle kuin eteenpäin korkeampia taajuuksia sinkoaa. Toisaalta siinä sitten kuitenkin on telkkarikin jo pakollisena sotkemassa, joten ei ehkä hirveän hyödyllistä.

Takakaiuttimien osalta ei akustointiaikeita ole.
 
^ Sorry, tosiaan mainitsitkin noista ovista. Näytti vain niin tutulle tuo huonekuva, että tuli liian nopeasti postattua vanhasta muistista. Kyllä sopiva sijoittelu varmaan viimeistään kokeilemalla löytyy.
 
Moro

Täältä toinen rankasti raharajoitteinen, työhön kykenemätön, koittaapi auttaa miestä äänihyvämatkalla eteenpäin. Puukorva myös olen, on kuulorajoitteet rankat. Siel on huippuluokan etukaiuttimet (näin luin Stereophilestä) eli jos kaiuttimet ovat mieluiset, niin tärkein tavoite on siinä saavutettu. Sitten onkin se seuraavaksi tärkein ääniasia hanskattava edes jotenkin. Se on huoneakustiikka.

Olen ollut vastaavassa tilanteessa kuin sinä, ja olen edelleenkin, mutta huoneakustiikkamatkani kokemuksia tarjoan avuksesi. Että et tekisi samoja virheitä matkallasi kuin minä olen tehnyt. Täten suosittelen ihan ensimmäiseksi ostamaan UMIK-1 -mittausmikrofonin. Asenna tietokoneelle REW (room eq wizard). Opettele näiden käyttö edes jotenkin = allekirjoittanut. Oletan, että osaat englantia jota tarvitaan REWissä. Ja se DAC on oltava, jotta saa UMIKin signaalit kulkemaan vahvistimeen (toki se DAC voi olla vahvistimessa). Ja jos DACcia ei ole, niin sellainen kannattaa ostaa. Näin olen itsekin tehnyt, hitaasti, tosi hitaasti, koska raharaje pysyvä on seuranain. Ja ajan kanssa kannattaa ostaa UMIKille kunnon järeä mittausmikrofoniteline, K&M-telineitä saa Musikantista (https://www.musikantti.fi/).

Myös kannattaa tarkastella avoimella mielellä sivua https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html
Tarvitsee taas sitä englantia. Huoneesi on kenkälaatikko kun ovet ovat kiinni, joten tuota sivua voi jotenkin käyttää mallinnusapuna kaiutin- ja kuuntelutuolisijoitukselle. Pääkaiuttimillesi ei löydy vastaavuutta, mutta basson pinta-alan laskemalla voi valita valikosta noin vastaavan pilarimallin. Hunecke mallintaa kokemukseni mukaan kenkälaatikkohuoneen 31,5 -125 Hz taivaallisen hyvin. Eli kaiuttimia ja kuuntelutuolia siirtelemällä näkee ko. huonevasteen. Ja kyllä, tämä on aika työläs operaatio. Älä ota vielä mitään vaimennusmateriaaleja malliin mukaan. Raakavaste tuossa mallissa on riemuvoitto, jos sen saa jotenkin edes tasaista muistuttavaksi (jos Hunecke alkaa käyttäytyä omituisesti, niin internetselaimen välimuistin tyhjennys ja uudelleen käynnistys auttaa taas alkutilanteeseen).

Huoneesi mahdollistaa kaiuttimien sijoittamisen pitkälle ehjälle seinälle. Ovetkin voi vissiin tarvittaessa poistaa. No jos noin on, niin se on kokeilun arvoinen mahdollisuus. On, vaikka niitä ovia ei voisi poistaa. Jos ne ovat paikoillaan, niin niiden asento vaikuttaa huonevasteeseen. UMIK-1 -mittausmikrofoni on tuossakin taivaallisen hyvä apu.

Kun sitten olet saanut kaiuttimet ja kuunteluistuimen paikoilleen, niin sitten voit miettiä akustointia. Ensiheijastuskohtiin suosittelen Ewonaa, sitä saa Pakupajalta (http://pakupaja.com/). Ovat näköjään muuttaneet Palokkaan (on autokorjaamo, ei pidä säikähtää, omistaja ymmärtää huonevasteen päälle). Olen ostanut tuolta niin yksittäisiä Ewonoja kuin pakettajakin kun rahaa on ollut. Hinnaltaan nämä ovat ylivoimaisen edullisia ensiheijastevaimennukseen, samoin toimivuudeltaan. Ilmarakojen kanssa säästää rahaa, ja sulla on kirjoituksesi mukaan oiva käsityötaito.

Sitten vielä omaa tuumintaa sijoittelustasi. Ovet kiinni, tuoli huoneen puoliväliin, kauttimet ehjälle seinälle, irti seinästä sopivasti (Hunecke). Tuoli huoneen puoliväliin, koska pituussuunnassa noin 30 Hz nollakohta on aika siinä. Huoneesi pituus on melkein sama kuin mulla, joten 30 Hz tainnuttaminen on tuttu mulle, siksi tämä suositus sulle. Eli 30-100 Hz lanataan tuolin ja kaiuttimien sijoittelulla mahdollisiman tasaiseksi. Takakaiuttimet Hunecken avulla kohdilleen. Tai Umikilla.

Toinen mitä ehdottomasti kokeilisin olisi se pitkä ehjä seinä, ovet auki tai ovet pois. Kuuntelupaikan haku ja kaiutinpaikkojen haku huolella ja ajan kanssa, koska avoimet ovet luovat avaruutta matalien aaltojen kulkea ja vaimentua tiloissa siellä olevissa. Tästä voi lopulta olla tarjolla audiotaivasäänikokemus ihqu ja oleva.

Lopuksi vielä akustoinnista. Ewonaa ensiheijastekohtiin esim. 1-2*5 cm levyt ja 5-10 cm ilmarako niiden taakse (näin on tuplateho). Myös kattoon vastaavat, jos mahdollista. Nurkkiin voi tunkea 5-10*5 cm ewonapaaleja torneiksi (eli kaksi paalia päällekäin) narulla yhteensidottuna ja pinta mielen oman mukaan söpösteltynä. Ja mihin nämä kaikki sitten vaikuttavat. Riippuen seinärakenteesta, niin nurkkaewonoita voipi olla ettei tarvitse eli bassot vuotaa naapureihin = naapurit ei tykkää, tai riippuu naapureista mitä tykkää. No ne ensiheijaste-ewonat rauhoittavat kaikkia muita kuin matalia, myös ne nurkkapaalit. Niiden muiden kuin "ei matalien äänien" jälkikaikuaikaan noilla on huomattava vaikutus. Niillä matalilla 30 Hz-100 Hz ewona on yhtä tyhjän kanssa. Siksi se kuuntelupaikka ja C1-paikat ovat ensiarvoisen tärkeitä. Tämä siksi että ne matalat bassonuotit on kivoja kun ne erottuvat. Ewonoilla saa jälkikaikuajan tasaiseksi noin 100 Hz asti eli se maksu sitten 0,2 - 0,4 sek. Ja kun hanaa antaa niin 30 Hz menee naapureihin ihan sama mitkä on akustoinnit.

UMIK-1 -mittausmikrofoni kertoo sen toden huoneakustiikasta eli taajuusvasteen (tätä kuolaten esitellään tällä palstalla "kato kun on tasainen 1/6"), jälkikaikuajan (jota tyypit ei palstalle esittele "kato kun jää matalat elämään huomiseen asti") yms. kivaa.

Toivon todella että näistä raskaista kantapääkauttaopinnoistani on apua sinulle, ja ehkä myös muille.
 
REW itse asiassa onkin joskus vuosikymmen sitten koneella ollut, mutta se mittausmikrofoni puuttui niin eihän siitä oikein mitään irti saanut. Nykykämpästä ei ikävä kyllä taida pois päästä vaikka haluaisi, niin nuo on ns. kertakäyttöön varsin hintavia myös. Kiistatta hyödyllinenhän se olisi. Mutta vaikka "tavalliselle" laatumikrofonillekin olisi joskus käyttöä, on sekin jäänyt hankkimatta samasta syystä.

Basson osalta jos siniaaltopyyhkäisyä omin korvin kuuntelee 100 hertsistä alaspäin, nii nykyasettelulla kuuntelupaikan kohdalla jossain ehkä 85-80 Hz on kuoppaa, kun taas ~62-58 piikkiä, jne. Jostain 34 Hz alaspäin ei kuulu juuri mitään kuuntelupaikalla ainakaan - speksattu toistohan näissä on 44 Hz asti ja siitä alaspäin on melkoisen vaisua joka tapauksessa. Joten sikäli naapuriin ei niitä hirmu matalia pitäisi karata. Mutta tästä syystä en subbaria käytäkään, vaikka moinen on... tosin se on OR DSW-10, joten ei oikein Confidencen laatuluokassa muutenkaan 😅 Harvemminpa tuota varsinkaan musiikissa sen matalampaa on kaivannut kuin mitä Confidencet tarjoilee. Mutta ehkä yks pointti mitä olen vielä miettinyt mitä naapureihin tulee - koska tämä "yläseinä" ovineen on asunnon sisäinen, kun taas oikea ja alaseinä ovat naapurien kanssa jaettuja, en sitten tiedä jos kaiuttimet ovat niiden jaettujen seinien lähellä että kantautuuko helpommin. En kieltämättä tuosta puolesta niin paljoa ymmärrä (ja senkin mitä olen joskus oppinut, olen jo unohtanut).

Sen mitä tuota Hunecke-linkkiä katselin, niin esim. kaiutinelementin kokoa ei sopivaa löydy. Toisaalta en noita akustiikkaoptioita siinä oikein ymmärrä, kun ei nuo niiden speksit paljon kerro, sitten niiden sijainti ja määrä ja kaikki muu.

Mutta mallasin tuota käänteistä järjestystä. Käytännössä tässä pitäisi se keittiön ovikin irrottaa (ei itsessään ongelma koska kuten sanottua sen aina auki muutenkin), mutta ehkä myös parvekkeen sisäovi ettei sillä teilaa takakaiutinta (on siis sisä- ja ulko-ovi siinä). Se etu pääkaiuttimien osalta etteivät olisi oviaukkojen lähellä kulkuväylällä, kuten nykypaikalla jos ovat seinästä irti. Sinänsä tämä vaikuttaisi muuten ihan potentiaaliselta. Mutta kuten nytkin, se sivuakustointi hankalampi niin kauan ku huonekalut pitää huomioida. Tuoli huoneen puolivälissä ei oikein vaikuta järkevältä, koska paitsi ettei se 30 Hz näillä kajareilla ole ongelma, niin lisäksi menisi puhtaasti lähikenttäkuunteluksi koska kaiuttimet olisivat todella lähellä (luokkaa metri?). Mikä nyt ei sinänsä haittaisi jos ääni toimisi muuten, mutta kun kyseessä on kuitenkin kotiteatteri, ei pelkkä stereosysteemi.

olohuone-hifiasetelma-rev.jpg

Ja mitä akustointiin tulee, nuo Ewonat ei tietysti nekään poissuljettuja olisi jos kerran paikallisesti saa. Nuo mainitsemani motonetin mokomat kun oli aiempien keskustelujen pohjalta mielessä tiheytensä vuoksi, plus paikallisesti saatavissa nekin. Mutta kuten sanottua, jos tällä asettelulla menee, niin se niiden sijoittaminen olisi joka tapauksessa se varsinainen ongelma.

Sinänsähän ääni on kyllä täysin nautittavissa nykyiselläänkin, ja vaikka kokeilemalla aina selviää lisää, niin isommat huonejärjestyksen muutokset ovat varsinkin selkäinvalidina aika ison tuskan takana, joten ihan noin vaan ei iso muutoksia lähde tekemään. Sillä lähdinkin pohtimaan asiaa julkisesti, jotta oisko osaavammilla mielipiteitä, ettei tarvitsisi suunnitelmia pelkkään omaan mutuiluun perustaa.
 
Koitin tässä nyt niin että otin nuo kaiuttimet sen 50cm irti ja hieman lähemmäs toisiaan, ilman että muuten muutin järjestystä. Ainakin kaksiulotteisena stereokuva toimii edelleen kivasti, vaikka kaiuttimet ovat vain 130 cm päässä toisistaan, ja ehkä 160 korvista. Lähikenttäkuuntelua jo käytännössä, mutta eipä se sinänsä haittaa niin kauan kuin se stereokuva toimii, ja on sitä näillä tehty ekassakin kämpässä missä nämä oli kun ne ostin 9-10v sitten. Vielä lähempääkin kuin nyt. Vähän ovat "tiellä" sijainnin puolesta, mutta ei pahasti. Kysymykseksi jääkin että jätänkö näin, vai näenkö tuon vaivan järjestyksen heittämiseksi "ympäri". Sitä pitää pohtia. Mutta lähikentässä on tietysti sekin pieni etu, että kokonaisäänenvoimakkuus voi olla hieman pienempi kaiuttimen ollessa hieman lähempänä saman "havaitun" äänenvoimakkuuden saavuttamiseksi -> naapurifaktori.

Kuten sanottua, kummassakin tapauksessa tuo akustointi olisi hankalaa näillä etäisyyksillä ja hintavaakin, ja bassotaajuudet on aina oma murheensa, varsinkin kun tuota siniaaltopyyhkäisyä kuuntelin. Sitten tajusin että kun kerran tietokoneelta kuuntelen, niin onhan mulla EQ-softa, jonka asensin alkujaan Valcon langattomien kuulokkeiden saamiseen tolkulliseksi juuri basson osalta. Taas aaltopyyhkäisyä kuunnellen kaiuttimien siirron jälkeen tuo n. 80 Hz alueen kuoppa oli taas, mutta sitten jo 75Hz alkoi puolestaan korostua. Pahimmillaan korostus oli edelleen lähes samassa kuin aiemmin, eli nyt jotain 58-65 Hz ehkä, paitsi ehkä jopa hieman voimakkaampana. Sitten taas vaimeni. Nyt onkin EQ-softassa melkoista terävääkin käppyrää, jota varten piti opetella myös tuo Q-arvojen käyttö. Optimaalistahan tämä sinänsä ei ole koska vaikuttaa signaalin laatuun, mutta lopputulos on joka tapauksessa erittäin paljon tasaisempi. Käyrän mukaan tuolla 60Hz kieppeillä vaimennusta on jopa 8 dB, kun taas 80 Hz vaatisi n. 5dB boostia (ei hyvä signaalille). Erikoista siinä mielessä, että musiikissa ei ole haitannut oikeastaan mitenkään tuo 60 Hz korostuma, siinä missä Valcojen 4 dB korostos tuossa samalla alueella häiritsi kovasti. Ehkäpä osaltaan sillä, että Valcoissa se esiintyi selvänä kumisemisena joka puuroutti bassotoiston, kun taas kaiuttimilla se lähinnä vaan tuntui "normaalilta" mutta voimakkaammalta.

En tiedä "korvaako" tämä equttaminen nyt sitten varsinaiset akustoinnit missä määrin, vaikkei tietenkään ensiheijastuksille ym. teekään yhtään mitään. Heijastusten vaikutus tässä "lähikentässä" joka tapauksessa toki vähenee. Mutta ehkä ainakin tuota takaseinän hyllyjen järjestystä voisi miettiä kun ei vaadi uusia hankintoja. Tulisi edes jonkun verran diffuusiota kuuntelupaikan taakse, kun nyt ei ole ollenkaan... toisaalta hyllyt siinä vähentää tehollista tyhjän tilan määrää tuolin takana. Hmm. Joka tapauksessa equasetusten jatkokehitystä (ml. korkeat taajuudet) varten kyllä tarvitsisi edelleen sen mittamikin, jotta nuo tasot ja korjausten vaikutukset saisi tarkemmin varmennettua kuin korvakuulolla. Periaatteessa takakajarit pitäisi equttaa erikseen, mutta sekin tällä softalla onneksi onnistuu jos sinne asti jaksaa.

Pahoittelut isosta määrästä "ääneen" ajateltua tekstispämmiä tähän asti, melkoiseksi bloggaamiseksi mennyt. Ehkä olisi pitänyt se oma ketju aloittaa kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Valui kuin vesi hanhen selästä kokemuspisarain mun, mutta yritän vielä auttaa miestä mäessä. Eli REWitellä osaat ja englantia osaat, joten onnittelut. Nyt on akustoinnin tiedon valtatie auki.

Jos haluat säästää rahaa, niin liity hifiharrastajien jäseneksi. Tällöin saat yhdistyksen UMIK-1 -mittamikkisalkun postimaksujen hinnalla käyttöösi. Saat sen sitten jahka se jonosta vapautuu. Minä tosin ostaisin sen Umikin vaikka käytettynä, jos uuteen ei henno hillojaan laittaa. Ja jos ostaa uuden, niin sen voi hyvään hintaan myydä kun sitä ei sitten enää tarvitse.

Jos haluat akustoinnista enemmän ymmärtää, niin osta Hifiharrastajien Akustiikkaopas. Se on enempi kuin halvan hintansa arvoinen sijoitus (ei kulu), jos haluaapi ääniparhautta kuuntelutilaansa hallitusti lähestyä eli ei tarvitse sitten niin paljon arpoa "että onko kaiuttimet hyvät tässä, entäs kuuntelupaikka ja mihinpäin sekä paljonko niitä akustiikkalevyjä läntätään sekä kummoiset akustoinnit mihinkin taajuusalueeseen vaikuttaapi".

Equttamalla saat vasteen haluamaksesi. Se ei kovin vaikuta jälkikaikuaikojen hallintaan, sillä huone tuottaa ne. 40 Hz menee sinne naapurin kanssa, sen aallonpituus on 8,6 metriä, 50 Hz aallonpituus on 6,9 metriä, ... 200 Hz aallonpituus on 1,7 metriä.

Hunecken sivustoa voi väärinkäyttää hyväkseen, ei siellä ole C1-kokoisia bassoja mallinnettu. Mutta niistä C1:n bassokeskareista voit mitata ripustusten keskikohdasta bassokeskarin leveyden. Sitten tiedät sekä sen leveyden ja säteen. Sitten voit googlata ympyrän tilavuuden laskukaavan, ja laskurin. Näin saat C1:sen bassokeskarin oleellisen tiedon Hunecken laskurin kannalta. Tämän jälkeen katsot niistä Hunecken bassokeskareiden pinta-aloista em. tavalla niiden pinta-alat. Se kun on selvillä, niin sitten voit mallintaa niillä istuinsijaintiasi ja kaiuttimien paikkoja eli matalien vastetta. Tämä laskenta ja mallinnusvaiva maksaa itsensä moninverroin takaisin. Sitten kun ne kaiuttimet länttää mallinnuspaikoille, niin voi Umikilla vahvistaa, että kuin mallinnus meni.

Hunecke ei opasta akustointielementtien sijoittelua. Se mallintaa vain niiden tilavuutta. Ewonan korvikkeeksi voi ottaa niistä vaihtoehdoista mieleisen, ja käyttää sen määriä sitten johdonmukaisesti mallinnuksessa. Näin saa aika hyvän käsityksen jälkikaikuajasta (Reverberation time -taulukko). Huonekaluja voi lätkiä ohjeiden mukaan, ne vaikuttavat, mutta niiden vaikutus on pieni.

No, toivottavasti tästä on jotain apua. Edes jollekulle, vaikka sitten joskus.
 
En tarkoita vähätellä avustusyrityksiä, mutta mitä tulee sekä akustointiin että kaiutinsijoitteluun, niin jos pelkät nuo oppaat suoriltaan asian ratkaisisi, olisihan se elämä helppoa ja keskustelunaiheet foorumilla vähissä kun kaikki olisi jo ammattilaisia kohta. Noista akustointilevyistä itsestään varsinkin tuntuu välillä olevan yhtä monta mielipidettä millaisia ne pitäisi olla (esim. se materiaali ja sen tiheys) kuin on harrastajiakin. Sijoittelusta voi tietää ne perusideat, ei se tarkoita huonoksi ideaksi kysellä vinkkejä (onhan niitä sijoituksia näillä foorumeilla pohdittu 100k€ kajareistakin, vaikka voisi luulla tietävän siinä kohtaa).

Mutta kuten sanottua niin tässä näillä sijoitteluilla ollaan niin lähikentässä, että homma menisi lähinnä yleisakustointiin kuten ne huonemoodit ja tärykaiku, koska niihin ensiheijastuksiin on hankala koskea pitkittäiseen asetteluun vaihtamatta. Sinänsä aiemman viestin muotoilin huonosti, eli EQ ei tietenkään suoraan korvaa akustointia koska ei ole sama asia, mutta varsinainen ajatus oli että tyytyykö siihen mitä sillä saa aikaiseksi, sen sijaan että sijoittaa (myös) akustointiin. Bassoansat esim. varsinkin vaatii paremmat vastemittaukset ja ovat enempi hommaa rakentaa ja vienee enemmän tilaa kuin yksinkertainen ensiheijastusta vähentävä paneeli, vaikka kiistatta hyvä lisä olisi noin muuten. Ja joo, meneehän se 40Hz naapuriin ja ylemmätkin, mutta kyllä sinne silti niitä menee joka tapauksessa ihan riippumatta siitä mitä akustoin realistisilla vaihtoehdoilla (tai siis siinä kohtaahan puhuttaisiin äänieristyksestä, mikä on eri juttu). Pointtina kuitenkin lähinnä että noilla alhaisimmilla (alle 55 Hz) taajuuksilla on toistoa sikäli vähän ettei mikään huonemoodikaan niitä boostaa niin että ne olisi erityisen iso ongelma toistollekaan, joten voi keskittyä näihin hitusen ylempiin.

Ja joo, tuo Hunecke-juttu jäi näköjään aiemmassa viestissä vajaaksi/kesken (kuka olisi arvannut tuolla tekstimäärällä). Kokeilin sillä lähimmällä kokonaispinta-alan vastaavuudella kyllä jo silloin, mutta toisaalta esim. 2x105mm ja 2x135mm elementtivalinnalla ei ollut paljoakaan vaikutusta muutenkaan. Joka tapauksessa alkuperäinen kaiutinasettelu antoi vihreätä väriä. Ei sinänsä yllätys, koska ei tämä sijoittelu alkujaankaan ihan kokonaan hatusta vedetty ollut, vaikka lähes kaikki akustiikasta opitusta onkin sittemmin unohtunut (aiheesta olen kyllä aikoinaan kirjoistakin lukenut). Toisaalta Hunecken mallinnuksen tarkkuutta heikentää omassa tapauksessani lisäksi vielä nuo nykyään yleensä auki/irti olevat ovet. Joten sikälikin joo, se mikrofoni hyödyttäisi enemmän. Yritin jo kysellä tutuiltakin olisiko kellään, kun sisältää muusikkoja sun muita, mutta ei tärpännyt. "Voimassa olevia" käytettyjen myynti-ilmoja en löytänyt, ja yhdistykseen liittyminen pelkän mikkilainan takia on sekin vähän niin ja näin. No, pitää katsoa mikä on ensi kuussa rahatilanne mikkiä ajatellen, koska joutuu loppukuun alennuksista yrittämään jo löytää yhtä sun toista muuta, enkä toisaalta usko että noita hirveästi alessa olisi... vaikka voihan sitäkin seurata samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Hellurei. Kaavailen ensivuodelle vanhempieni omakotitalon ostamista. Levoton mieli suunnittelee jo kuunteluhuonetta, joten kysellään muiden villejä ajatuksia :D Kumpaan huoneeseen, ja mille seinustalle sijoittaisit 2.1 setin, ja miksi päädyit tähän? Itse akustiikkaa en nyt vielä ole suunnittelemassa, mutta saa toki siihenkin heittää ajatuksia.

suunnittelua.jpg

Mittasuhteet eivät ole realistisia enkä ole arkkitehti.. Nuo tyhjät kolot seinässä edustavat ikkunoita. Huoneessa 1 ikkuna on keskellä seinää, huoneessa 2 hieman sivussa. Ikkunan peittäminen saattaisi olla vaihtoehto, mutta mieluisin vaihtoehto sille olisi akustiikkaverho, huone olisi kiva pitää valoisana silloin kun siellä ei kuuntele musiikkia.
 
Kuulematta ja mittaamatta on hiukan arpapeliä, mutta yritetään. Laittaisin setin sellaiseen asentoon, että A) sivunäkymät olisivat mahdollisimman symmetriset, B) etunäkymä olisi mahdollisimman symmetrinen. "Näkymä" tarkoittaa nähtyjä, kuultuja ja mitattuja asioita.
Laittaisin myös kaiuttimet mieluummin lähelle etuseinää kuin lähelle sivuseiniä, eli siis pienessä huoneessa (kumpi tahansa noista) kaiuttimet pitkälle seinälle.
Etuseinä-takaseinäpareista voisi olla hyvä, jos toinen olisi kevytrakenteisempi kuin toinen.
 
Jaa juu, seinärakenteet jäi mainitsematta. Vasen ja ylempi seinusta on ulkoseiniä (tiiliverhoiltu puurunko), muut sisäseiniä. Henk koht. olin kaavaillut 13m2 huonetta ja kaiuttimet vasemmanpuoleiselle pitkälle seinustalle, mutta ikkunan sijainti on siihen vähän huono. Takaseinälle jäisi kaksi ovea ja tuo vaatehuone.
 
^Kuuntelutuolin paikasta riippuen kuvan perusteella 13m2 huoneen sivuikkuna voisi jäädä sivuensiheijastumasta hiukan taaemmaksi, joten se ei välttämättä sotke akustista symmetriaa. Ja voihan symmetriaa aina parantaa. Ikkuna ja seinälevy ovat keski- ja ylä-äänten kannalta molemmat kovia pintoja, joten siinä suhteessa vastaavat toisiaan varsin hyvin. Jos ikkunaan laittaa verhot, niin vastakkaiselle seinälle voi keksiä jotain vastaavaa. Ei tarvitse välttämättä laittaa seinälle verhoa, mutta joku akustisesti vastaava ohuehko ryijy, yms saattaisi muodostaa parin verhojen kanssa.
 
Back
Ylös