Kaiuttimien maadoitus

MikaHupa

Käyttäjä
Liittynyt
10.4.2021
Viestejä
7
Meinasin asentaa vanhaan bemariin tommosen Pioneer deh-p88rs. Manuaalissa luki jotain tyyliin ”kaiutinten miinusjohtoja (maa?) ei saa yhdistää... ”. Kurkkasin tonne hattuhyllyn alle ja sielä näyttäis molemmilta kaiuttimilta menevän lyhyet johdot peltiin kiinni ruuveilla. Eikös tämä vastaa nyt just sellaista kytkentää, jossa kaiuttimien miinusjohdot yhdistetty? Onko hommalla oikeasti väliä? Mä oon vähä uuno näis hifihommissa, mutta ymmärränkö oikein, että ilman vahvistinta mankalta menee joka kajarille tasan kaks piuhaa, plus ja miinus(maa)? Mä täs mietin, että onko kyseessä vaan joku tee-se-itse-kytkentä ja riittää, että otan nuo runkoon menevät piuhat pois? Tällä vanhalla mankalla takakajarit on mykkiä. Mitään helppoa konstia selvittää onko vika johdoissa vai kaiuttimissa, ennenku alan liittämään tota uutta mankkaa? 😊
 
Kun noudattaa valmistajan kytkentäohjeita, ei useinkaan mene pieleen. Usein manuaalissa on myös ihan kuvamuodossa kytkentäohjeet joista voi varmistaa asian hyvin seikkaperäisesti.
 
Tuosta laitteesta ei niitä kaiuttimien miinuksia saa kytkeä auton runkoon, koska kyseisen laitteen päätevahvistimen anto on "kelluva", eli jännite on yhtä kaukana miinuspuolella kuin plussapuolellakin auton korin jännitetasosta.
Tunnetaan tuttavallisemmin booster-nimityksellä, joka taas juontaa juurensa kauas historiaan abaut 80-luvulle.
Kaupasta saa piuhaa, joten vedä uudet piuhat kajareille ja pidä huolta ettei kajareiden miinukset enää saa kontaktia auton runkoon.

T: Vesku
 
Tuosta laitteesta ei niitä kaiuttimien miinuksia saa kytkeä auton runkoon, koska kyseisen laitteen päätevahvistimen anto on "kelluva", eli jännite on yhtä kaukana miinuspuolella kuin plussapuolellakin auton korin jännitetasosta.
Tunnetaan tuttavallisemmin booster-nimityksellä, joka taas juontaa juurensa kauas historiaan abaut 80-luvulle.
Kaupasta saa piuhaa, joten vedä uudet piuhat kajareille ja pidä huolta ettei kajareiden miinukset enää saa kontaktia auton runkoon.
Kiitos, Vesku. Varmaan riittää, kun ottaa ne ylimääräiset maadoitusjohdot pois ja tarkistaa yleismittarilla. Etukaijuttimet pitää varmaan kans tsekata tämän nyt ylimääräisen maadoituksen varalta. Eikös niin, että jos kumpikaan yksittäiselle kaiuttimelle menevistä johdoista EI näytä äärellistä resistanssia suhteessa auton maajohtoon, niin silloin tätä ylimääräistä kaiutinmaadoitusta ei ole? Muuten, millä aikakaudella tuota kaiuttimien maadoitusta on käytetty? Kyseessä -87 auto ja nyt kiinni oleva mankka on Pioneer arviolta jostain 95-00. Voisko takakaijutinten mykkyys johtua siitä maadoituksesta? Nyt oon vaihtamas siis vähän uudemman Pioneerin sinne tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
^
Voi olla ollut myös markan asentaja asialla, siis säästäjä.

T: Vesku
 
Nykäisin vanhan mankan pois. Sieltähän löyty vaikka mitä, joku minivahvistin ja Alpinen front/rear-potikka. Otin ne kaikki pois. Nyt on kuitenkin ongelma, löysin maa-, heräte-, ja jatkuva jännitejohdot ja 2 paria kaiutinjohtoja, joissa 4ohm vastus. Nämä varmaan etukaiuttimet, jotka toimivat. Mut nyt mä ihmettelen missä takakajarien johdot. Siitä minivahvarista lähtee 2 rca-johtoa jonnekin uumeniin, mutta eihän ne suoraan mihinkään kajarille voi mennä... onkohan tuola jossain piilossa vielä joku vahvistin, mihin ne rca:t menee. Vai miten niistä siirryttäis kajarijohtoihin? RCA pistokkeiden ulkokontaktien välillä oli 1ohm vastus, sisäpiikkien välillä ei äärellistä arvoa. Onkohan nää vaan jotain extravirityksiä? Pitää varmaan ronklata sieltä mankan takaa syvemmältä, josko sielä ne takajajareiden johdot lymyäis. Tuliki vaikeempi asennus... noh, elämä on. Varmaan helpoin vetää kokonaan uudet johdot taakse. 🤔
 
Back
Ylös