Kaiuttimien design

sihvis

Hallituksen jäsen
Hifiharrastaja
Liittynyt
16.8.2006
Viestejä
12 274
Kaupunki
Kouvola
Eri ketjuissa on ajan saatossa arvosteltu, kehuttu ja moitittu kaiuttimien designia, varsinkin uusien toimijoiden, mutta mikä sitten on sitä hyvää designia?
Tässä ketjussa voi näyttää esimerkkejä omasta mielestään onnistuneesta muotoilusta, uusista tai vanhoista tuotteista ja mieluusti myös kertoa miksi tuote ja sen ratkaisut miellyttävät.

Aloitetaan klassikolla eli Gradient 1.1 (kuva täältä: https://avplus.fi/gradient-tekee-paluun-1-sarjan-kaiuttimiin/)

gradient.jpg
Tämä laatikon ja paistinpannun yhdistelmä on muotoilemattomuudessaan ja ankarassa fuktionaalisuudessan miellyttänyt silmääni enemmän kuin pyöreämmän basso-osan omaava 1.3 ollen täysin epäkaiutinmainen ulkoasultaan, tietyllä tapaa muodoltaan "rikottu" eli ei muodosta yhtenäistä muotoa vaan on osien summa. Tämä on myös hyvin aikaa kestävä ts. se ei ilmennä minkään tietyn ajanhetken muotoiluihannetta ja istuu siten nykysisustukseen kuin vähän retrompaankin sujuvasti.
 
En ole koskaan kuullut mutta jotenkin visuaalisesti vetoaa tällainen Vandersteen-look.

(Kuva ei kyllä ole kovin tasokas...:))
 
Vaikka sitä Gradientin 1.0 esittelyn aikoihin olinkin jo lehtien kuvista ehtinyt hämmästellä mitä maailmalta löytyykään, niin olihan se nyt aika mullistava omille näkemyksilleni, että miltä kaiutin voi näyttää. Ja erityisesti miksi, funktionaalisuuttaan.

On pakko myöntää, että aikoinaan Anthony Gallo Reference III :n tultua markkinoille sitä oli päästävä kuulemaan. Siinä oli toki akustisestikin harkittuja elementtejä, niin kyllä siinä varsin ihanalla ulkoasulla oli merkittävä osuutensa.


4.jpg

kuvan lähde : http://www.6moons.com/industryfeatures/gallo09/4.jpg


Haikeaksi veti, kun kotisivuiltaan en ko. mallia enää löytänyt. Markkinatalous/elämä on.

t. ' RIF '
 
Avantgarde trio miellyttää silmää. Ei nuo Gradientin Helsingit hassummat ole myöskään.
 
Onko tuo tötteröiden välissä oleva, hopeankin väristä materiaalia oleva osa kajarisysteemiä. On kyllä näyttävän näköinen ilmestys, tällä kertaa positiivisessa mielessä. Tosi hieno!
 
Ei taida vaimo antaa lupaa tuoda tuollaista olkkariin :D. Tai sitten se ihanstuis ikihyvikseen, aina ei osaa arvata.
 
Ihmettelen tätä aina: miks noita avantgarden basshorn(ja) ei maalata samalla färillä kun muitakin torneja?
Eli tossakin ku ois puuosat mustat ja alumiini(?) valkosta ni avot. Tai ainakin vähä siedettävämpi
Edit. Voihan se olla että on mahdollista tuollaisena(kin) tilata mutta yhtään kuvaa värillisistä ei oo näkyny
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Kieltämättä tuo Gradient 1.1 on designiltaan hurja. Siihen on vaan silmä sen verran tottunut, ettei erikoisuutta enää osaa oikein erottaa. Vähän sama kuin maailmalla Alvar Aallon huonekalut ovat nimenomaan design-esineitä ja malliesimerkkejä pohjoismaisesta suunnittelusta. Meillä taas niillä on sisustettu yksi jos toinen kämppä ja julkinen tila, joten sinänsä mitään ihmeellistä niissä ei tunnu olevan.

Luulen, että Quadin Eslut ovat olleet aikoinaan myös modernin designin terävintä kärkeä, mutta niidenkin hienous on häipynyt ainakin asianharrastajien silmissä vähän sivummalle:

22e48716bcdf7bea1eb2030a6958d981.jpg



Riffille mainintana, että Gallo on tosiaan tainut siirtyä valmistamaan lähinnä niitä pikkupallojaan ja kunnianhimoisemmat tuotteet ovat hävinneet. Ex-omat Ref III:t (+ Gallon oma erillinen subvahvari) ovat muuten tällä hetkellä Kouvolassa veljelläni. Ovat muistaakseni ensimmäistä sarjaa kun taas tuo kuvasi pari on jotain myöhempää jaloista ja bassoelementistä päätellen.
 
^^ Kyllä noissa ihan jokaisen pinnan ja osan saa haluamallaan värillä.

-Janne-
 
B&O on aika usein onnistunut kaiuttimien designissa. Jopa B&O:n vanhoista laatikkomallisista löytyy aika jännän näköisiä malleja, mutta kyllä Beolab 18 on minun silmääni todella onnistunut designiltaan.
katso liitettä 109648

t. jjahifi
 
"No hyvä". ;) Ei vaan ole tullut yhtäkään kuvaa vastaan joten usko horjui rankasti.

Mä olen nähnyt torviosat ainakin kullan värisenä (kiilotettuna), hopean värisenä (kiilotettuna), oranssina, valkoisena ja mustana ja tiedän myös suuntaa antavan hinnan esim Duo Mezzo -mallin värillisille bassotorville.

-Janne-
 
Eri ketjuissa on ajan saatossa arvosteltu, kehuttu ja moitittu kaiuttimien designia, varsinkin uusien toimijoiden, mutta mikä sitten on sitä hyvää designia?
Tässä ketjussa voi näyttää esimerkkejä omasta mielestään onnistuneesta muotoilusta, uusista tai vanhoista tuotteista ja mieluusti myös kertoa miksi tuote ja sen ratkaisut miellyttävät.

Aloitetaan klassikolla eli Gradient 1.1 (kuva täältä: https://avplus.fi/gradient-tekee-paluun-1-sarjan-kaiuttimiin/)

katso liitettä 109629
Tämä laatikon ja paistinpannun yhdistelmä on muotoilemattomuudessaan ja ankarassa fuktionaalisuudessan miellyttänyt silmääni enemmän kuin pyöreämmän basso-osan omaava 1.3 ollen täysin epäkaiutinmainen ulkoasultaan, tietyllä tapaa muodoltaan "rikottu" eli ei muodosta yhtenäistä muotoa vaan on osien summa. Tämä on myös hyvin aikaa kestävä ts. se ei ilmennä minkään tietyn ajanhetken muotoiluihannetta ja istuu siten nykysisustukseen kuin vähän retrompaankin sujuvasti.

Miltä mahtas näyttää, jos keskarin ja dissen ritilät maalais valkosella ? Meniskö reisille.
 
Back
Ylös