Kaiuttimet kojelautaan ja/tai/vai oviin?

KariFS

Hifiharrastaja
Liittynyt
28.10.2019
Viestejä
4 292
Kaupunki
Tampereen seutu
Tuli tässä kopautettua tuollainen vm 2007 Saab 9-3, jossa on perus-audio eli 4 kaiutinta. Auto ei ole mulla vielä mutta ilmeisesti nuo neljä ämyriä ovat 2 kojetaulun päällä ja 2 hattuhyllyllä. Kojetaulun kaiuttimet ovat 3,5 tuumaiset jotka on suunnattu kohti tuulilasia. Hattuhyllyn elementit on myös suunnattu suoraan ylöspäin.

”Parempia” systeemejä oli myös saatavilla, ja niitä varten on olemassa paikat ainakin 6,5” elementeille ovissa, ja olisko 6x9”:t hattuhyllyssä. Yleinen konsensus kautta nettifoorumien on että alkuperäiset on hanurista varustetasosta riippumatta. ”Keskusyksikkö” on 70W, normaalit säädöt, ei equja tai mitään semmoisia. Sen ajattelin säilyttää ainakin aluksi, vaikkei sillä kuuhun mennäkään. 2DIN aukkoon se on laitettu ja ymmärtääkseni siihen voi paremmankin laitteen istuttaa, auton muut järjestelmät, ajotietsikat ynnä muut, eivät ole sidoksissa radioon kuten edellisessä versiossa.

Ovissa on jopa johtosarjat niille 6,5” elementeille, eli yhdet tietenkin sinne, se on ihan nou-breineri. Mutta tämä kojetaulun päällys mietityttää, eli kannattaisiko laittaa 3-tiesysteemi, niitähän on sellaisia joissa on 3” keskiääninen, ja sitten diskantit asennus”podiin” suunnattuna kohti etupenkkien niskatukien välimaastoa. Nämä saa kiinni alkuperäiseen kaiutinritilään tai niille main ilman ihmeempiä.

Toinen vaihtoehto olisi laittaa 2-tiesarja vastaavasti kuin edellä mutta siitä jäisi tuo 3” pois.

Mutta sitten se kysymys tai dilemma: Tuoko tuo 3” keskiääninen jotain ”lisäarvoa” vai sotkeeko vain? Ääni tulee kuitenkin lähes pelkästään heijastumana tuulilasin kautta.

Mulla oli vuoden 97 Passatissa SPL:n kaksitiesarja ovissa, diskantit siinä etukulman kolmiossa ja se oli mun mielestä ihan hyvän kuuloinen systeemi. Saabin peilikolmio on niin pieni ja on siinä peilien säätimetkin niin että niihin ei diskanttia saa, mutta kojelaudan kulmat lienevät ihan OK paikka myös.

Käyttötarkoitus on ihan normaali musiikin kuuntelu, ja mulla on vahva uskomus että takakaiuttimet ovat jokseenkin turhat, joten ei niistä sen enempää. Voi olla että sällin toiveesta tulee subbari, mutta sen ei tarvitse äärihifiä olla, varmaan piisaa jos ottaa takakaiuttimien piuhoista signaalin vahvistimen high-level inputtiin ja joku 12” elementti sopivaan koteloon. Budjetti tässä alkuvaiheessa olisi kaksi -tai kolmitie-erillissarjoille joku 2-300€, lisäksi tarvikkeet asennuksiin ja ehkä ovipahvien vaimennuksiin. Itse olisi tarkoitus laittaa.
 
Mutta sitten se kysymys tai dilemma: Tuoko tuo 3” keskiääninen jotain ”lisäarvoa” vai sotkeeko vain? Ääni tulee kuitenkin lähes pelkästään heijastumana tuulilasin kautta.
Mulla on 3"kojelaudan päällä 250-2800hz. paha heijastuma 3k nurkilla.
Mutta äänikuva on muuten aika kiva kun tulee suht laajalla alueella aika ylhäältä.

Paikoin aika huvittavia noi auto hifistien "kajarisuuntailut" tollanen 3" mitä ne käyttää paskoo kyllä ihan ympäriinsä ääntä vaikka tolla 3k jaolla.

Hyvä aihio tuollainen saab näihin hommiin, tsekkaa millaista settiä ovat ruotsissa noihin tehneet http://www.bilstereoforum.se/
 
^ Kiitokset kommentista! Onko sulla diskantit suunnattu kohti kuulijaa vai tuulilasia?

Miten tuollainen heijastuma ilmenee? Noob kysymys, myönnetään, mulle nää äänentoistovehkeet on vähän niinkuin viinit, en niitä osaa analysoida mutta tiedän mikä maistuu :D Naisvokalisteja enimmäkseen kuuntelen, heillä sibilanssit sun muut kaiketi menee yli tuon 3k:n... Pitäisi kai kuunnella vähän testisignaaleja ym että saisi vähän ”taajuuskorvaa”.
 
Lueskelin eilen vähän lisää aiheesta ja tuli ilmi että perustason Audio kuten tuo minun tuleva, on leikattu taajuuskaistaltaan niin että kaiuttimille menee vain yli 120Hz taajuudet o_O Soittimessa sisällä on ylipäästösuodin, jottei perusmallin 3,5” ämyrit ylikuormittuisi. Semmoiset kolmipuolikkaat tässä on kai hattuhyllylläkin. Jo on systeemi.

Muuan harrastaja oli saanut kuitenkin bassopään toimimaan vaimentumattomana 45Hz saakka koska soittimen suodin onneksi on analoginen eli ei leikkaa kaikkea pois rajataajuuden alta. Oli laittanut vahvistimen alipäästön johonkin 60 hertsiin ja equlla tms tuupannut täyden korostuksen 40 hertsiin. Eli tehtävissä on, joskaan ei niin ”hifistyneesti” kuin ajattelin. Mutta tätä oli ilmeisesti testilevyllä ja mittamikillä testailtu.

Toisaalta eipä tarvitse murehtia kuinka alas oviin tulevat 6,5” midit jaksavat toistaa, jotkut 55Hziin ulottuvat ovat hyvinkin riittävät. Mutta on nää nykyautot kummallisia.
 
Hiukka irtoheittelyä nyt.
...

Miulla on viime noin 25 vuoden ajan autoissa ollut kojelaudan yläpäihin eli autovalmistajan tarkoittamille paikoille istutetut diskanttikaiuttimet. Noissa hyvä puoli on se, että stereokuva ei väänny kovin toispuoleiseksi, kun kaiuttimet heijastavat ja hajottavat tuulilasin kautta. Huono puoli on se, että diskanttivaste ei ole tasainen saati kiitettävä. Oma puolensa sitten on, että integroidut orkkisdiskantit välttämättä eivät ole valtavan laadukkaita.

Kiitettävän diskanttivasteen sain ajalla ennen 25 vuotta sitten, kun sovelsin erillisiä, suunnattavia diskanttikaiuttimia.

80-luvun puolivälillä Italiassa ostin italovalmisteiset diskanttikaiuttimet, jotka äänenlaadultaan osoittautuivat erinomaisiksi:
olivat tosin hinnakkaatkin, ja arvelutti italobrändi, jota ennestään en tuntenut. Nuo diskanttikaiuttimet sittemmin palvelivat noin viidessä autossani, joihin rakentelin mitä kummallisimpia äänentoistoratkaisuja - vain korvilleni mahdollisimman hyvää audiota tavoitellessani. Muun muassa purin koteloidut kaksitiekaiuttimet, joista basso/keskiäänielementtinsä upotin jalkatilan sivupahveihin ja joihin diskanteiksi kojelaudan päälle tai ovien yläpieliin ketjutin jo mainitsemani italodiskantit.

Suuntaavilla diskanttikaiuttimilla sain erinomaisen diskanttitoiston. Varjopuolena oli, että stereokuva vääntyi vieläkin toispuoleisemmaksi kuin mitä se vääntyy tuulilasiin suunnatuilla kojelautakaiuttimilla. Nuo italodiskanttikaiuttimet yhä ja yli 25 vuoden jälkeenkin ovat... nurkissani jossain.
...

Hitto, mitä viritelmiä etenkin 80-luvulla tein autoihini... Muun muassa hankin uutena ostamaani kolmioviseen -82 Kadettiin ylimääräiset takaloosin sivupahvit, joihin pahveihin rei'itin takakaiuttimet. En halunnut rei'ittää sekä pilata auton hattuhyllyä, saati että olisin pilannut auton takaosan sivupahvit ja mahdollisesti joutunut autonvaihdon yhteydessä luopumaan laadukkaista kaiuttimista. Kadettin takaloosin kaiuttimia varten vedin ylimääräiset ruostesuojaukset sivupelteihin, ja kaikutilasta hain haluamaani soundia mm. erilaisilla lasi- ja vuorivillafyllikokeiluilla.

-ilkka
 
Linkin juttu ainakin viittaa ylläolevaan aiheeseen ...
Kaveri (myös turkulainen) harrasti enemmän -90 luvulla ... Galantissa oli aamun sanomalehti takapenkillä ja "heti" tuli "penalttia" pisteisiin.

 
Aika äskettäin tehtiin yksi tuollainen saab niin että otettiin Alpine S2-S69C sarja josta laitettiin 3” kajarit kojetaululle ja 6x9” hattuhyllylle. Sitten S2-S65C sarja jonka midit meni oviin ja diskantit 6x9” kaveriksi hyllylle. Hylly vaimennettiin alubutyylillä.

Alun perin oli tarkoituksena vaihtaa mideissä olevat kelat keskenään kun ajateltiin että sen verran eri jako niillä on kuitenkin tehty kun toisessa sarjassa on diskantti ja toisessa 3.5” koksu yläpäänä. Mutta kun saatiin kaikki paikoilleen niin kuunneltiin ja mitattiin ensin. Toimi hyvin ihan sellaisenaan joten ei vaihdettu.
 
Aika äskettäin tehtiin yksi tuollainen saab niin että otettiin Alpine S2-S69C sarja josta laitettiin 3” kajarit kojetaululle ja 6x9” hattuhyllylle. Sitten S2-S65C sarja jonka midit meni oviin ja diskantit 6x9” kaveriksi hyllylle. Hylly vaimennettiin alubutyylillä.

Alun perin oli tarkoituksena vaihtaa mideissä olevat kelat keskenään kun ajateltiin että sen verran eri jako niillä on kuitenkin tehty kun toisessa sarjassa on diskantti ja toisessa 3.5” koksu yläpäänä. Mutta kun saatiin kaikki paikoilleen niin kuunneltiin ja mitattiin ensin. Toimi hyvin ihan sellaisenaan joten ei vaihdettu.
Oliko nuo etuovien midit 4 ohmia? Oon ymmärtänyt että vakio kaiuttimet on 2 ohmia niin laitoitteko nuo ihan vakio vahvarin kautta?
 
Oliko nuo etuovien midit 4 ohmia? Oon ymmärtänyt että vakio kaiuttimet on 2 ohmia niin laitoitteko nuo ihan vakio vahvarin kautta?
Autokajarit on kautta historian ollu jostain syystä nimellisimpendanssiltaan neljäohmisia, joten on syytä olettaa tuonkin olevan.

T: Vesku
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös