Kaiuttimen pystysuuntaavuuden lisääminen, kampasuodinefekti ym.

Legis sanoi:
Minä en vain usko, että 40 eurolla saa hyvän 5,25" keskiäänibasson, luultavasti lähempänä 70 euroa ja jos oikein laatua haluaa niin menee yli satkuun. Mukana ei ole myöskään postikuluja ja kotelon tekeminen(=suurimmaksi osaksi teettäminen) voi olla arvioitu alikanttiin.

Kyllä vain löytyy: Daytonalta, Peerlessiltä ja Tangbandilta. Puhumattakaan muista positiivisista asioista mitä saat kaupan päälle kun linja on yhtenäisempi ja pidempi.
 
Legis sanoi:
Jussi taisi jossain mainita, että tehovasteen saa suurin piirtein mitattua 60 asteen kulmasta, ja oliko etäisyys 1 metri? Tarkoititko 60 astetta horistontaalisella vai vertikaalisella akselilla, vai molempia? Voisin nuokin mitata, selvää kuitenkin on että nauhadisun vaste on tuossa kulmassa laskenut jo melkoisesti.

60 asteen horisontaali mutta mittaa vapaakenttävaste, ei mitään holtittoman pitkiä huonevastemittauksia. Midi suuntaa jaon alla, nauha repsahtaa laajemmalle säteilylle ja kapenee taas uudelleen yläpäässä. Näin hypoteesina.
 
Noissa kuvistahan näkee kuinka toisen parin lisääminen vetää vastetta kurttuun. Jos huoneheijastukset saisi pois kuvasta raakattua alkaisi todellisuus paljastua. Tuon perusteella melko mäkistä tulisi olemaan.
Legis saattasi jopa huomata sen itsekin jos vain viitsis tuupata kuvaajat edes samaan graafiin.
 
Jussi Toivanen sanoi:
60 asteen horisontaali mutta mittaa vapaakenttävaste, ei mitään holtittoman pitkiä huonevastemittauksia. Midi suuntaa jaon alla, nauha repsahtaa laajemmalle säteilylle ja kapenee taas uudelleen yläpäässä. Näin hypoteesina.

Sinänsä ei ole mahiksia mitata vapaakentässä, mutta onnistuuko vapaakentän simulointi esim. ARTA:lla ja miten?
 
punssi sanoi:
Noissa kuvistahan näkee kuinka toisen parin lisääminen vetää vastetta kurttuun. Jos huoneheijastukset saisi pois kuvasta raakattua alkaisi todellisuus paljastua.

Niin tosin se mäkisyyshän tulee aika pitkälti niistä huoneheijastuksista. Kaiuttomassa tilassa optimipisteessä tuo voisi olla hämäävän toimivallekin vaikuttava konsepti. Mutta muuten jokaisella kolmella setupilla vaste on parilla epätasaisempi kuin yhdellä vaikka toki huonevaste maskaa ongelmaa.
 
punssi sanoi:
Noissa kuvistahan näkee kuinka toisen parin lisääminen vetää vastetta kurttuun. Jos huoneheijastukset saisi pois kuvasta raakattua alkaisi todellisuus paljastua. Tuon perusteella melko mäkistä tulisi olemaan.
Legis saattasi jopa huomata sen itsekin jos vain viitsis tuupata kuvaajat edes samaan graafiin.

Ei vaan teoriassa tuon pitäisi olla kuuntelukorkeudelta (= vertikaalinen keskipiste) samanmuotoinen, sillä vaihe-eroja elementtien kesken ei tuossa pisteessä ole (= ovat yhtä etäällä korvasta/mikistä). Vaihe-erot alkavat vetää (suoraa) vastetta kurttuun vasta kun liikutaan n. 20cm ylös tai alaspäin vertikaalisesta keskipisteestä. Mutta niin se vetää yksikin pari vastetta kurttuun kun liikutaan johonkin suuntaan, kuten aiemmista kuvaajista tuli ilmi (1: ja 2:n parin vasteet olivat melko saman muotoisia off-axiksellakin).

Tuo mittaus oli tehty keskipisteessä, eli mutkittelu johtuu huoneesta kuten Jussi sanoi.

Vaste samassa kaaviossa:
 
^Eikös nää jutut/ongelmat pitäisi tulla paremmin esille impulssimittauksesta, vai? Koska tuo taajuusvaste ei nyt oiken palvele sitä ajatusta mitä monet Legis:lle yrittää kertoa.
 
Legis sanoi:
Ei vaan teoriassa tuon pitäisi olla kuuntelukorkeudelta (= vertikaalinen keskipiste) samanmuotoinen, sillä vaihe-eroja elementtien kesken ei tuossa pisteessä ole (= ovat yhtä etäällä korvasta/mikistä).

Tuo mittaus oli tehty keskipisteessä, eli mutkittelu johtuu huoneesta kuten Jussi sanoi.

Niin. Aka epätasainen vertikaali suuntakuvio joka huoneheijastusten kanssa sotkee sen vasteen ja samalla läjän muitakin asioita. Toimii tuo noin kuin sanot jos kuuntelet kaiuttomassa huoneessa mitä todennäköisesti harvemmin tulee tehtyä.

Yritä nyt sisäistää se asia että kuuntelet suoran määrätyn pisteen (kuuntelupaikan) vasteen sijaan suorasta äänestä ja huoneheijastuksista määrätyllä aikajanalla kuuluvaa yhteisvaikutelmaa. Määrätty aikajana tulee fysikaalisesta seikasta millä ajalla korvaan tulevat äänet korva kokee samaksi ääneksi ja mitkä (myöhäisemmät heijastukset) se osaa erotella eri ääniksi, kaiuiksi jne. Lattiaheijastus, jonka epätasainen vertikaali suuntakuvio sotkee, kuuluu väen väkisellä 1.heijastusten joukkoon lähellä olevien sivuseinien kaveriksi. Sivuseiniä voit siirtää ja joissain määrin akustoida, lattia on aika pitkälti se mikä on. Matolla voi tehdä vähän mutta sen kaista on aika rajallinen ongelman taajuuskaistan laajuuteen nähden.

Tämä on myös se ongelma siinä horisontaalissa sovituksessa jossa joku ilmaisi kokeneensa keskialueongelmia. 1.heijastus sivuseinästä ei ole tasainen koska balanssi heittelee ja näin ollen kuuntelupaikalla koettu ääni koetaan huonosti integroituvana, vajaana tai mitä termejä ihmiset sitten käyttävätkin. Riippuen tietysti myös ongelman magnitudista. Haluaako kaiuttimen sitten toistavan selvästi "keskialueen" ja "diskantin" vai tulisiko toiston olla yhteneväistä ja saumatonta..

Kaikki tämä riippumatta siitä miten viivasuora tai what ever se on axis vaste on. Tämän takia suoralla etuvasteella ei voi paukutella henkseleitä vielä yhtään ja sen arvo kaiuttimen hyvyyden kuvaamiseen pelkästään on samaa luokkaa kuin vahvistimissa THD @ 1kHz @ 1W tyyppinen ilmoitus.
 
Jussi Toivanen sanoi:
Kaikki tämä riippumatta siitä miten viivasuora tai what ever se on axis vaste on. Tämän takia suoralla etuvasteella ei voi paukutella henkseleitä vielä yhtään ja sen arvo kaiuttimen hyvyyden kuvaamiseen pelkästään on samaa luokkaa kuin vahvistimissa THD @ 1kHz @ 1W tyyppinen ilmoitus.

Varmaan uskon, että Legis ymmärtää mutta ei "halua" uskoa ettei mene projektilta pohja. Tässä on tietysti hyvä opetella mittaamaan ja tutkimaan asioita kantapään kautta. Kaikki peukut projektille kuitenkin, ei mitään pahaa täältä. Kyllä noi varmasti 50% hinnalla poistettua saa jos ei pahasti modaile.
 
Oli siitä custom-Excelin vasteesta puhetta, niin tässä on free air -vaste mitattuna n. 25cm päästä ja verrokkina vielä saman elementin lähivaste passiivisuotimen läpi mitattuna elementti omassa boksissaan. Free air -mittauksessa elementti seisoi magneetillaan kohti paljasta betonikattoa.

Jussi voisi mitata oman vakioexcelinsä, niin nähtäisiin onko vasteissa eroa, tuskin on kovin suurta. Perinteiseltä Excel-vasteelta tuo näyttää.
 
Legis sanoi:
Jussi voisi mitata oman vakioexcelinsä, niin nähtäisiin onko vasteissa eroa, tuskin on kovin suurta. Perinteiseltä Excel-vasteelta tuo näyttää.

On niitä jonkun kerran mitannut. Speksiensä mukaan se käyttäytyy ja tuo, ottaen mittausolosuhteet ja free airin, näyttäisi resonanssinsa osalta varsin vakiolle. Mutta ei muuta voi odottaakaan koska se tulee ihan suoraan kartiokoosta ja materiaalista.

Kaivelin tuossa vähän arkistoja ja löysin 2.0 suodinversion mittauksia tuosta nykyisestä härvelistä. Tämän näköistä horisontaalia siitä saa irti. 0 ja 45 asteen kulmista mitatut vasteet. 45 asteinen menee 10kHz asti aika nätisti tuommoiseen +-3dB ikkunaan.

Edit: Pistetään vielä tuommoinen hierottu vaste. 0 ja 60 astetta. Mutta älä lue tuota 60 asteista samaan tapaan kuin sinun tapauksessa koska kyseessä ei ole kotelokaiutin ja näin ollen se tehovasteapproksimaatio ei pelaa ihan samalla tapaa. No noissa säädöissä, kuten kuvitella saattaa, kuulostaa sivusta kuunneltuna melkolailla samalle kuin suoraan edestäkin. Samalla sivuseinäheijastus on lähelle samanlainen kaikilla taajuuksilla ja lisäksi 60 asteinen on 5-6dB vaimeampi eli rakenne on suuntaava (dipoli).
 

Liitteet

  • 3.2_000_045.JPG
    3.2_000_045.JPG
    171,6 KB · Katsottu: 7
  • X_000_060.JPG
    X_000_060.JPG
    179,4 KB · Katsottu: 5
alspe sanoi:
Varmaan uskon, että Legis ymmärtää mutta ei "halua" uskoa ettei mene projektilta pohja. Tässä on tietysti hyvä opetella mittaamaan ja tutkimaan asioita kantapään kautta. Kaikki peukut projektille kuitenkin, ei mitään pahaa täältä. Kyllä noi varmasti 50% hinnalla poistettua saa jos ei pahasti modaile.

Pohja olisi mennyt jo jos olisi soundannut ***** tai paskemmalle kuin yhdellä parilla :).

Kaksi paria soi selvemmin ja kirkkaammin keskialueella ja yläpäässä, yksi pari soi mielestäni bassovetoisemmin ja keskibassot ovat vaimeammat kuin kahdella parilla. Keskiäänien resoluution kasvun huomaa selvästi, selvimmin jollain tukkoisen kuuloisilla huonosti miksatuilla äänitteillä kuten Rob Zombien kappaleilla. Täällä oli eilen myös yksi kaveri ihmettelemässä torneja, joka kommentoi että kaksi paria soi "tasaisemmin ja dynaamisemmin". Toisen parin lisääminen ei omaan korvaani tuonut mitään negatiivista verrattuna yhteen pariin, mutta jos te tiedätte sen tuoneen, niin mahdoton sitä on minun millään todistaa. Mikään käppyräkään ei tunnu kelpaavan tai sitten sen tarvittavan kuvaajan mittaaminen ei kotioloissa onnistu, vaan jossain kaiuttomassa huoneessa. Kaiuttimia kuitenkin kuunnellaan kotioloissa.

Vertikaalinen suuntakuvio voi alkaa häröttämään aikaisemmin kuin yhdellä parilla, mutta mitä sillä on väliä jos sitä ei kuule. En ole lopulta kovin kiinnostunut teoreettisista ongelmista, vaikka myös niitä yritän korjailla jatkuvasti kaiutinkaapeleissa, välijohdoissa, vahvistimissa ja myös tässä projektissa.
 
Legis sanoi:
En ole lopulta kovin kiinnostunut teoreettisista ongelmista, vaikka myös niitä yritän korjailla jatkuvasti kaapeleissa, välijohdoissa, vahvistimissa ja myös tässä projektissa.

Saanhan pliis heittää tämän allekirjoitukseni ;)
 
Legis sanoi:
Toisen parin lisääminen ei omaan korvaani tuonut mitään negatiivista verrattuna yhteen pariin...

Eikös se silloin ole mission accomplished ja aamen? Riippumatta siitä mitä muut asiasta länkyttää.
 
^^Eipä kyllä päässyt yllättämään tämän kohkaamisen loppulausunto mitä Jussikin tuossa yllä lainasi... :D
 
Legis sanoi:
Toisen parin lisääminen ei omaan korvaani tuonut mitään negatiivista verrattuna yhteen pariin, mutta jos te tiedätte sen tuoneen, niin mahdoton sitä on minun millään todistaa. Mikään käppyräkään ei tunnu kelpaavan tai sitten sen tarvittavan kuvaajan mittaaminen ei kotioloissa onnistu, vaan jossain kaiuttomassa huoneessa. Kaiuttimia kuitenkin kuunnellaan kotioloissa.

Minä en ainakaan ole kiinnostunut mistään käppyröistä. Tärkeintä on että saat kajarit toimimaan omasta mielestäsi hyvin ja kaksi paria paremmin kuin yhden. Kuten jo ihan alussa mainitsin, tuolla systeemillä on selviä vahvuuksia toteutuksen epäortodoksisuudesta huolimatta. Mahdolliset haitat tai erot toisella tavoin toteutettuihin pystysuuntaaviin tulevat ilmi ajan kanssa kun muutamia satoja levyä on käytetty kelkassa ja parikymmentä hyvää verrokkia kuultu. Jos kajarit kelpaavat senkin jälkeen, on pullat hyvin uunissa.
 
Tuo "teoreettinen ongelma ja niiden parantelu" ei oikein muotoutunut siten kuin sen tarkoitin.

Tarkoitin siis, että yritän parantaa asioita teoriassakin, vaikka sillä ei olisi juurikaan kuultavissa olevaa eroa. Esimerkiksi kaiutinkaapelit ja välijohdot ovat tällainen asia mikä tulee lähes irrelevantiksi kun mennään tietyn laatutason yli. Myös vahvareiden sisältämien opareiden, konkkien yms. vaihto on lähinnä kuulumaton parannus jos lähtötaso on parempaa keskiluokkaa. Asiat on kuitenkin mukava tehdä teoriassakin oikein tai paremmin.

Tässä XTZ-torni -casessa en kuule tätä suuntakuvio-ongelmaa eikä se siten juuri haittaa, mutta se ei toki tarkoita sitä ettenkö yrittäisi jatkossa parantaa tätä puolta.
 
Legis sanoi:
Asiat on kuitenkin mukava tehdä teoriassakin oikein tai paremmin.

Tähän kun yhdistellään se että kaikki tehdään subjektiivisin kuunteluperustein, kuten harrastaessa tietysti pitääkin, alkaa soppa olla melkoinen. Alan historiassa on useita varsin herkullisia tapauksia joissa tuotetta modaamalla ollaan ryssitty koko toteutus mutta siitä huolimatta modaajan mielestä parannus on tähtitieteellinen. Quadin 57 esimerkiksi. Sitten kun tähän yhdistellään se hassu seikka miten teknisesti järjettömiin seikkoihin positiivisesti koetut kuunteluvaikutelmat voivat perustua sillisalaatti alkaa olla melko mielenkiintoinen. Balanssivirheet on "elävyyttä", sopivat säröt "yksityiskohtia" jne. Esimerkiksi. Täysin villi pelikenttä täysin villein lopputuloksin. Nämä siis yleisesti tökkimättä ko konstruktiota ja ajatuksia. Mutta en pelottele enempää niin ei mene yöunet... :D
 
kimmosto sanoi:
...systeemillä on selviä vahvuuksia toteutuksen epäortodoksisuudesta huolimatta...

Hiukan täydennystä ja perustelua. Tässä ketjussa on mielestäni tartuttu liikaa kahden päällekkäin asetetun kajarin epäortodoksisuuteen. Lähes poikkeuksetta MTM, WMTMW, WWMTTMWW jne ovat samalla tavoin epäortodoksisia, koska elementtiparien välimatkat eivät tavallisesti pysy koko kaistalla edes aallonpituuden sisällä sen enempää Dunlavyissa, Dynaudiossa kuin vastaavissa DIY-tuotoksissa. Eikä välimatkan ole ihan pakko pysyä aallonpituuden tai puolikkaan sisällä, koska liian lyhyt välimatka voi korostaa kartion suuntaavuuden vaikutusta. Äänen tarkentumista, avautumista ja suurenemista tapahtuu kuitenkin kaikilla, eikä yhdelläkään täysin vältytä epämääräisten kuuntelusuuntien, liian lyhyen kuunteluetäisyyden ja suuntakuvioportaiden aiheuttamilta ongelmilta samaan tapaan kuin koaksiaaleilla tai laakajaistoilla.

Legis sanoi:
...bassojen tai minkä tahansa muun kaistan elementtien vaihe-erohan on aivan tosiasia jos mikkiä pidetään jossain muualla kuin pisteessä, josta on yhtä pitkä matka jokaiseen samaa kaistaa toistavaan elementtiin. Ei ole väliä onko bassoja 2 vai 20; aina kun niitä on enemmän kuin yksi, ovat vaihe-erot aina tosiasia keskipisteen ulkopuolisissa pisteissä.

Kaikilla kynän päätä suuremmilla elementeillä syntyy jo itsessään vaihe-eroa säteilijän eri pisteiden välillä, joten tuo ei ole edes lukumääräkysymys. Linjalähteessä enintään aallonpituuden jakovälillä olevien bassokeskarien vaihe-erot vaikuttavat vasteisiin kaistan ylimmällä oktaavilla eri suuntiin ja etäisyyksille, mutta vaikutus on suuruudeltaan häviävän pieni verrattuna yksittäiseen elementtipariin vastaavalla välimatkalla. Eli linjalla saadaan helposti tehtyä lähes liuskoittamaton, suuntakuvioltaan looginen ja ehjä säteilijä, jonka yläviistossa toteutuva vasteaallokko on vaimennuksen vuoksi merkitykseltään pieni. Sekään ei ole joka suhteessa ongelmaton - kuten ei mikään muukaan, mutta tässä asiassa painivat täysin eri sarjassa yksittäiseen pariin verrattuna.
 
Back
Ylös