Kaiuttimen pystysuuntaavuuden lisääminen, kampasuodinefekti ym.

Noni. Muutamia konsepteja. Ensin normaali 2-tie 2500Hz 2.asteen Linkwitz-Riley jaolla. 25mm dome ja 6½" midwoofer. Kaverina vertailun vuoksi MTM samalla elementtivalikoimalla ja 4.asteen 2500Hz Linkwitz-Riley jaolla. Elementtien etäisyys diskantista midiin 160mm kummassakin tapauksessa.

Lattiaheijastuksissa on kaikissa oletuksena 250cm kuunteluetäisyys ja 90cm kuuntelukorkeus. Lattia absoluuttisen heijastava ja kulmana 35 astetta jossa 1.heijastus diskantin korkeudelta tulee kuuntelijalle. Näin ollen heijastus myös matkaa reilun puoli metriä pidemmän matkan kuulijalle kuin suora signaali.
 

Liitteet

  • Kampa_2-tie_2500Hz_2nd.JPG
    Kampa_2-tie_2500Hz_2nd.JPG
    167,4 KB · Katsottu: 11
  • Kampa_2-tie_MTM_2500Hz_4th.JPG
    Kampa_2-tie_MTM_2500Hz_4th.JPG
    168,7 KB · Katsottu: 8
  • Kampa_2-tie_2500Hz_2nd_floor.JPG
    Kampa_2-tie_2500Hz_2nd_floor.JPG
    184,8 KB · Katsottu: 9
Sitten ketjun aloittajan 3-tie. Kampasuoto-osiosta pistinkin jo aikaisemmin eli tässä olisi vain se heijastusosuus. WMTTMW 3-tie, 300Hz 2.asteen ja 3500Hz 4.asteen Linkwitz-Riley jaot, bassojen etäisyys diskanttiin korjattu 400mm.

Vertailun vuoksi mukaan myös 1000mm korkea nauha ilman suotoa.
 

Liitteet

  • Kampa_3-tie_300Hz_2nd_3500hz_4th_floor.JPG
    Kampa_3-tie_300Hz_2nd_3500hz_4th_floor.JPG
    196 KB · Katsottu: 7
  • Kampa_1-tie_1000mm_nauha.JPG
    Kampa_1-tie_1000mm_nauha.JPG
    155,6 KB · Katsottu: 5
  • Kampa_1-tie_1000mm_nauha_floor.JPG
    Kampa_1-tie_1000mm_nauha_floor.JPG
    158,4 KB · Katsottu: 5
kahvis sanoi:
btw. kuinka pitkälle kuuntelu etäisyydelle kaiuttimet tulee? about 3m?

Jotain sitä luokkaa.

Noista kuvioista sen verran, että onko tuo vaste keskiluokkaa vai aivan surkea? Tuleeko ongelmia, ja jos tulee, niin minkälaisia?
 
Legis sanoi:
Noista kuvioista sen verran, että onko tuo vaste keskiluokkaa vai aivan surkea? Tuleeko ongelmia, ja jos tulee, niin minkälaisia?

Ongelmallinen. Tuo nyt on yksi aspekti tuossa kampasuodon ongelmassa. Mieluummin kuuntelee settiä joka pitäisi balanssinsa siirryttäessä suuntaan tai toiseen. Tässä suhteessahan koaksiaalielementti on ihan hyvä mutta tietysti siihen taas liittyy omat kompromissinsa.

Edit: Niin eihän tuo tuommoisella jaolla ja sijoittelulla suuntaa oikein nimeksikään. Häröttää vain joka suuntaan.
 
Ilmeisesti mitään ongelmaa tällä systeemillä ei kuitenkaan tule mikäli pystytään vertikaalisella linjalla +/- 5 asteen kulmassa kaiuttimien keskipisteestä?

Kolmen metrin kuunteluetisyydellä tuo 5 astetta taitaa olla tan (5) x 3m = n. 26cm. Eli periaatteessa kuunnellessa saa heilua tuon verran joko ylös- tai alaspäin ja tuon yli mentäessä (kaiuttimen oma) kampasuodin iskee? Viidessä asteessa kampasuodinefekti oli vielä kohtalaisen pientä, mutta jos tarkka haluaa olla niin luulatavasti 3-4 astetta kärsii liikkua, jotta vaste pysyy suorana. 3 astetta on +/- 15,7cm ja 4 astetta +/- 21cm. Ei tuo lopulta kuitenkaan aivan kamalan ongelmallinen ole.

Edit: Jaksatko piirtää käppyrät 200hz ja 2,5kHz jaoilla? Disun valmistaja suosittelee 3. asteen jakoa 2,5kHz:ssä. (Täytyy tosiaan opetella käyttämään tuota ohjelmaa itse :D)
 
Legis sanoi:
Ilmeisesti mitään ongelmaa tällä systeemillä ei kuitenkaan tule mikäli pystytään vertikaalisella linjalla +/- 5 asteen kulmassa kaiuttimien keskipisteestä?

Periaatteessa ei jos kuunnellaan kaiuttomassa tilassa. Nuo simulaatiot on teoreettisia lähestymismalleja lattiaheijastuksesta joka tietenkin on vain yksi mutta se ensimmäinen ja hyvin vaikeasti akustoitavissa. Eli noilla jaoilla ja elementtisijoittelulla kampasuotoa pukkaa, kaiutin meluaa vertikaalisti varsin satunnaisesti eri suuntiin eri taajuuksilla ja vastaavasti se ei kuitenkaan tarjoa oikein minkään sorttista suuntaavuutta pystysuunnassa. Vastaavasti tuo viimeinen esimerkkini eli metrinen nauha pukkaa kanssa kampasuotoa mutta taso on niin alhaalla ettei sillä ole mitään merkitystä.
 
Legis sanoi:
Edit: Jaksatko piirtää käppyrät 200hz ja 2,5kHz jaoilla? Disun valmistaja suosittelee 3. asteen jakoa 2,5kHz:ssä. (Täytyy tosiaan opetella käyttämään tuota ohjelmaa itse :D)

Tässä on vielä se. Pelkkä vertikaali käytös. Tiedostojen nimeäminen meni persauksilleen mutta jospa tuosta ajatuksen saa. Toisena on vertailun vuoksi yhden diskantin setti jossa keskellä 60mm pitkä NeoCD3, molemmin puolin +-150mm päässä 6½" midit ja sitten +-400mm päässä 6½" bassot. Jaot 200Hz 2.asteen ja 3000Hz 4.asteen Linkwitz-Riley.

Noita jos vertailet niin huomaat että +-3 asteen vasteessa on melkoinen ero ja yhden diskantin setti on vielä +-7 asteen kulmissakin ihan kuunneltava vaikka ylemmän jaon kohdalle alkaa vekkiä rakentaakin. Eri juttu onko tuo 3kHz D'Appolitossa oikein koskaan hyvä idea ja vastaavasti alle senkään ei tuolla diskantilla passaa ajella. Vilkaise Kimmostolta tai Zaph Audiolta mittauksia CD3. 4kHz alkaen ihan hyvä mutta sen alle se alkaa kyykätä.

Se aikaisemmin pasteamani WWMTMWW simulaatio on 4x12" - 2x8" - 140mm nauhalla rakennettu. 120Hz 2.asteen ja 1200Hz 4.asteen jaot sekä nauhaa lyhennetty akustisesti (ei vielä faktaa miten ideaalisti onnistuu käytännössä). Perusongelmahan normaalissa MTM, kuten Odin tai Thor, on tuo keskialueen suuntaavuus ja nollakohdat kun diskantti on kuitenkin normaali dome ja näin ollen ei suuntaa taas yläpäässä. Lisäksi normaali 2-tie rakenne ei taas suuntaa ala-keskialueella ja homma menee aika rajoittuneeksi tuohon 500-2000Hz alueelle josta jo mainitsinkin. Tehotaso laskee ja sitä saattaa joutua pulaamaan sitten nostamalla suoraa vastetta tuossa keskialueella.

Onkos tätä oikeasti tarkoitus lähteä sorvaamaan kahdesta päällekkäin asennetusta markkinallisesta mallista vai olisiko parempi nakata ne ajatukset pois ja aloittaa kokonaan puhtaalta pöydältä?
 

Liitteet

  • Kampa_2-tie_2500Hz_3nd.JPG
    Kampa_2-tie_2500Hz_3nd.JPG
    179,4 KB · Katsottu: 7
  • Kampa_2-tie_2500Hz_3nd_2.JPG
    Kampa_2-tie_2500Hz_3nd_2.JPG
    174,3 KB · Katsottu: 6
Tilaus on jo tehty, voin toki palauttaa kaiuttimet 3vk sisällä. En kuitenkaan saa millään rakennettua tuollaista kaiutinta yhtä laadukkaalla kotelolla samaan hintaan kuin mitä saan kaupallisena. Pelkkien elementtien hinta lienee olevan jo lähellä 800:aa euroa, samanlaisia koteloita tuskin rakentaa alle 1000:lla eurolla. Joutuisin sahauttamaan ne valmiiksi ja maalauttamaan kotelot jossain automaalamossa tai puusepällä jne. Siitä näkökulmasta tuollainen epäoptimaalisuus sallitakoon. En tiedä huomaako tuota kampasuotoefektiä edes. Siltä kannalta ei ole kovin tuottoisaa maksaa enemmän (rumemmasta) samantyyppisestä setistä, joka ei tarjoa parempaa suorituskykyä kuin teoriassa.

edit. Minun silmääni noissa viimeksi uppaamissasi kuvissa ei ole juuri eroa :) Ongelma piilee siis enemmän tässä WMT(T)MW -rakenteessa sinänäsä, ei siinä, että minulla diskantit ja keskiäänet ovat hieman enemmän erillään kuin mikä olisi optimaalista?
 
Heittelen muutamia hajatelmia vastaamatta erityisesti mihinkään väittämään tai mielipiteeseen:

Useampi disu vähentää säröä maksimaalisesti jos ne on suunnattu kuuntelijan korviin ja eri elementtien äänen kulkumatka poikkeaa enintään noin 6 mm. Säröä vähenee vain/edes kaistan alapäässä jos eri elementtien äänen kulkumatka poikkeaa enintään noin 20 mm. Noista johtuen useampaa disua ei kannata perustella särön vähenemisellä. Särön pudotus onnistuu vain valitsemalla säröttömämpi disu (muu kuin pieni nauha).

Suuntakuviohäiriöt aiheuttavat äänen vääristymistä. Suuntakuvio pitää yrittää saada niin tasaiseksi kuin mahdollista, mikäli suuntaavuus ei ole laajakaistaisesti erittäin voimakasta. Pystysuuntaavuus on vain yksi taso, jota ei saa pelkästään tuijottaa. Kokonaisuuteen vaikuttaa myös vaakataso ja kaikki noiden väliltä, elementtien sijoittelu, niiden suuntaavuus (koko, jäykkyys), jakotaajuudet ja -jyrkkyydet, vaihe-erot, koteloinnin tyyppi, muotoilu, mitat jne. Eri ominaisuuksilla voidaan kompensoida toisia. Vakavia virheitä ei kuitenkaan voida korjata, joten niitä ei saa tehdä.

Todennäköisesti mikään kaiutin maailmassa ei ole suuntaavuudeltaan täysin haluttu tai sopiva kaikkiin olosuhteisiin. Loput korjataan sijoituksilla, suuntauksella ja muokkaamalla kaiuttimen etuvastetta. Suora etuvaste ei ole absoluuttinen mittari eikä pyhä lehmä, jonka vuoksi kajari pitäisi jättää epätyydyttäväksi. Virheet joita ei voida välttää, tehdään hallitusti vähiten häiritseviin kohtiin, painottaen esim. yleispätevyyttä ja vähäistä riipivyyttä.

Asioista ei kannata aloittaa keskustelua jos on (pakkomielteisti) päättänyt pitää oman päänsä ja argumenttinsa.
 
Legis sanoi:
En kuitenkaan saa millään rakennettua tuollaista kaiutinta yhtä laadukkaalla kotelolla samaan hintaan kuin mitä saan kaupallisena. Pelkkien elementtien hinta lienee olevan jo lähellä 800:aa euroa, samanlaisia koteloita tuskin rakentaa alle 1000:lla eurolla.

No lähtisin ensin miettimään kannattaako tuota lähteä noilla elementeillä yleensä toteuttamaan mutta se on sitten jo toinen juttu se.

Siltä kannalta ei ole kovin tuottoisaa maksaa enemmän (rumemmasta) samantyyppisestä setistä, joka ei tarjoa parempaa suorituskykyä kuin teoriassa.

Siinä tapauksessa kannattanee varmaan kokeilla itse ja raportoida miten pelaa.

edit. Minun silmääni noissa viimeksi uppaamissasi kuvissa ei ole juuri eroa :) Ongelma piilee siis enemmän tässä WMT(T)MW -rakenteessa sinänäsä, ei siinä, että minulla diskantit ja keskiäänet ovat hieman enemmän erillään kuin mikä olisi optimaalista?

Ei tuo häävisti noilla suodoilla suuntaa oikein mitenkäänpäin. Ongelma on siinä että suuntaavuus ei ole tasaista. Ei lähellekään. Kuten Kimmosto asian sanoi kampasuoto on irrelevantti siinä vaiheessa kun suuntaavuutta on reilusti ja tästä tuo jo linkittämäni metrisen nauhan lattiaheijastus. Vispaahan se 35 asteen vaste mutta ei sillä ole mitään väliä kun se on niin paljon alle hyötysignaalin. Tuossa WMTTMW rakenteessa noilla elementtietäisyyksillä ja jaoilla se meluaa pystysuunnassa satunnaisesti miten sattuun. Vaikka pään pitäisit ruuvipenkissä paikallaan lattiaheijastus on epätasainen ja ääni värittyy. Mutta kokeile itse kun ei tämä rippikoulu ole. :)

kimmosto sanoi:
Suuntakuviohäiriöt aiheuttavat äänen vääristymistä. Suuntakuvio pitää yrittää saada niin tasaiseksi kuin mahdollista, mikäli suuntaavuus ei ole laajakaistaisesti erittäin voimakasta. Pystysuuntaavuus on vain yksi taso, jota ei saa pelkästään tuijottaa. Kokonaisuuteen vaikuttaa myös vaakataso ja kaikki noiden väliltä, elementtien sijoittelu, niiden suuntaavuus (koko, jäykkyys), jakotaajuudet ja -jyrkkyydet, vaihe-erot, koteloinnin tyyppi, muotoilu, mitat jne. Eri ominaisuuksilla voidaan kompensoida toisia. Vakavia virheitä ei kuitenkaan voida korjata, joten niitä ei saa tehdä.

Jep. Koitin tuossa noissa simulaatioissa korostaa sitä että kyseessä on täysin teoreettinen ja rajallinen esimerkki esittäen vain yhtä heijastusta yhdeltä korkeudelta eri kulmiin.

Asioista ei kannata aloittaa keskustelua jos on (pakkomielteisti) päättänyt pitää oman päänsä ja argumenttinsa.

Aamen. Siinä vaiheessa se pitää vain kokeilla.
 
Kiitos hyvistä vastauksista. Olen toki teoriassa samaa mieltä teidän kanssa, en vain suoralta kädeltä hyväksy tuollaisen efektin vaikutusta huoneessa. Todennäköisesti olen aina omistanut jollain tavalla kampasuotavat kaiuttimet, ja niitä on käynyt testissä useita. Aina kaiutin on valikoitunut muulla perusteella kuin sillä kuinka paljon sen vaste muuttuu hor./vert. sivusta kuunneltaessa. Lisäksi huonevaste on aina ihan mitä sattuu, kuten liittämästäni kuvasta selviää. Kuvan tilanne on muistaakseni mitattu suodetulla BK Elec Monolithilla ja Monitor Audio Silver RX6:illa. Huonevasteissa korostuu aina se että vaste lähtee tekemään ylösalaista sahausliikettä 200 - 400 hertsistä alkaen. Tuota efektiä rauhoittanee yksi lisäelementti eripaikassa huonetta, joka tasoittaa huonemoodeja ja -kuoppia?

Olisi mukava nähdä simulaatio Evidence masterista, graphicasta, Dunlavy IV:stä tai vastaavista kaupallisista kaiuttimista. Ja muuten simulaatio yhdestä parista 99.36:ia, 1 käppyrä samanlaisella konfiguraationa 3-tienä ja yksi valmistajan suunnitelemana 2,5-tienä. En vain tiedä tarkalleen milloin W suodatetaan 2,5-tie-suunnittelussa pois.
 
Niin onko sulla Legis tarkoitus ajaa täys aktiivisena? Diskantteja myöden? Meinaan, että eikö olisi mielekkäämpää muuttaa koko projekti omaksi linesourceksi? Ostaa kunnollinen iso nauha + 8-12 basaria jotka sitten rakennetaan niin koko homma on ylipäätään mahdollinen.
 
Legis sanoi:
Todennäköisesti olen aina omistanut jollain tavalla kampasuotavat kaiuttimet, ja niitä on käynyt testissä useita. Aina kaiutin on valikoitunut muulla perusteella kuin sillä kuinka paljon sen vaste muuttuu hor./vert. sivusta kuunneltaessa.

Kaikki useampielementtisethän kampasuotaa. Kysymys on siitä miten tasainen heijastuskenttä huoneessa syntyy. Tästä löytyy ääripäinä vakiosuuntaavia toteutuksia aina täysin ympärisäteilevästä maksimaalisen suuntaavaan isoon elektrostaattiin asti.

Lisäksi huonevaste on aina ihan mitä sattuu, kuten liittämästäni kuvasta selviää.

No jos huonevasteen peittoa noin ajattelee turha kuviossa on laskea kampasuodon ja tasaisen suuntakuvion lisäksi monia muitakaan asioita kuten elementtien vasteet tai koko rakenteen jälkivärähtelyt. Jos kohtuullisen (tasaisesti) suuntaavista toteutuksista haluat katsoa huonevasteita kimmoston kotisivuilla oli muutamasta erilaisesta mallista mittauksia. Noista nykyisistä dipoleista olen mittaillut mutta ne on tainneet noiden ketjujen siivousten kautta ne liitteet poistua.

Olisi mukava nähdä simulaatio Evidence masterista, graphicasta, Dunlavy IV:stä tai vastaavista kaupallisista kaiuttimista. Ja muuten simulaatio yhdestä parista 99.36:ia, 1 käppyrä samanlaisella konfiguraationa 3-tienä ja yksi valmistajan suunnitelemana 2,5-tienä. En vain tiedä tarkalleen milloin W suodatetaan 2,5-tie-suunnittelussa pois.

Siitä vain LspCAD kanssa näpräämään.
 
Legis sanoi:
Kiitos hyvistä vastauksista. Olen toki teoriassa samaa mieltä teidän kanssa, en vain suoralta kädeltä hyväksy tuollaisen efektin vaikutusta huoneessa. Todennäköisesti olen aina omistanut jollain tavalla kampasuotavat kaiuttimet, ja niitä on käynyt testissä useita. Aina kaiutin on valikoitunut muulla perusteella kuin sillä kuinka paljon sen vaste muuttuu hor./vert. sivusta kuunneltaessa.

Muutamia satoja kaupallisia ratkaisuja erilaisissa huoneissa kuunnelleena tekisi mieli myöntää, että aika vaikea on löytää mitään yksittäistä nimittäjää kaiuttimien värittyneelle tai muuten huonolle soundille. Mutta yksi asia on kuitenkin jäänyt aina mieleen ylitse muiden, ja se on suuntakuvion hallinta. Väittäisin, että millään muulla yksittäisellä tekijällä ei ole yhtä paljoa merkitystä.

Jos suuntakuvio on pielessä, soundi on normaalissa huoneessa käytännössä aina enemmän tai vähemmän huono. 120 dB äänenpaineesta, pienisäröisestä timanttikalotista tai viivasuorasta vapaakenttävasteesta ei ole mitään iloa, jos akustinen suunnittelu on pielessä. Tämä on Suomessa ollut tiedossa pitkään, mutta monessa ulkomaisessa kaiuttimessa samoja mokia toistetaan yhä uudelleen. Tosin on niissäkin vasteita opittu mittaamaanan myös sivusuuntiin. Mutta kyllä suomalaiset 1980-luvulla saivat Salmen ja Weckströmin avulla aikamoisen etumatkan tässä asiassa.
 
Legis sanoi:
Olen toki teoriassa samaa mieltä teidän kanssa, en vain suoralta kädeltä hyväksy tuollaisen efektin vaikutusta huoneessa. Todennäköisesti olen aina omistanut jollain tavalla kampasuotavat kaiuttimet, ja niitä on käynyt testissä useita. Aina kaiutin on valikoitunut muulla perusteella kuin sillä kuinka paljon sen vaste muuttuu hor./vert. sivusta kuunneltaessa. Lisäksi huonevaste on aina ihan mitä sattuu, kuten liittämästäni kuvasta selviää. Kuvan tilanne on muistaakseni mitattu suodetulla BK Elec Monolithilla ja Monitor Audio Silver RX6:illa. Huonevasteissa korostuu aina se että vaste lähtee tekemään ylösalaista sahausliikettä 200 - 400 hertsistä alkaen. Tuota efektiä rauhoittanee yksi lisäelementti eripaikassa huonetta, joka tasoittaa huonemoodeja ja -kuoppia?

Olisi mukava nähdä simulaatio Evidence masterista, graphicasta, Dunlavy IV:stä tai vastaavista kaupallisista kaiuttimista. Ja muuten simulaatio yhdestä parista 99.36:ia, 1 käppyrä samanlaisella konfiguraationa 3-tienä ja yksi valmistajan suunnitelemana 2,5-tienä. En vain tiedä tarkalleen milloin W suodatetaan 2,5-tie-suunnittelussa pois.

Huoneen aiheuttamaa kampasuotoa ei saa sekoittaa kaiuttimen itsensä aiheuttamaan kampasuotoon. Noilla on ihan selvä ero; kaiuttimen aiheuttama kuulostaa herkästi epäjatkuvammalta ja luonnottomammalta. Huoneen aiheuttama on luonollisempaa ja sen määrää voi säätää tasaisemmin koko spektrin alueella kuunteluetäisyyttä muuttamalla.

Evidence Master on toki hyvä kaiutin, mutta sekin kärsii suuntaavuuden epäjatkuvuuksista, joita ei mielestäni ole kompensoitu riittävästi. Suora etuvaste -mantra on liikaa päällä. Masterissa on akustisesti 2. asteen jaot, jotka selvästi vaimentavat lattiaheijastuksia. Vaimennuskyky on kuitenkin varsin kapeakaistaista (kuten kaikilla WMTMW-sukuisilla), joka aiheuttaa portaita tehoon ambienssin epätasaisuuden kautta. Onneksi sentään keskarit ovat 5", joka vähentää äänen tukahtumista 6.5" verrattuna.

Dunlavyt ovat täysin eri asia, koska ne ovat huomattavasti tasaisemmin pystysuuntaavia vaihe-eroja aiheuttavien jakojen vuoksi. Niissäkin disu on jouduttu upottamaan vaahtomuoviin, jotta se vähäinenkin suuntaavuusporras saataisiin pienemmäksi. Noita en ole kuullut, joten tämä on puhdasta teoriaa.

Omat kokeilut kahden 3-tien päällekkäin asettamisella tein 80-luvun puolivälissä. Keskialueen selkiytymisen huomaa kyllä selvästi, mutta kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Pienempi teho keskialueella ohentaa (alakeskialue vaimenee), vie äänestä läsnäoloa sekä rehevyyttä (keski-yläkeskialue vaimenee), ja hajottaa äänikuvaa syvyyssuunnassa (vie väärät äänet kauas). Sama ilmiö oli Hifi 90/5:ssä, jotka oli oikein suunnittelemalla suunniteltu WMTMW:ksi. Periaate on tavallaan hieno, mutta toteutukset kuseksivat aika herkästi.
 
alspe sanoi:
Niin onko sulla Legis tarkoitus ajaa täys aktiivisena? Diskantteja myöden? Meinaan, että eikö olisi mielekkäämpää muuttaa koko projekti omaksi linesourceksi? Ostaa kunnollinen iso nauha + 8-12 basaria jotka sitten rakennetaan niin koko homma on ylipäätään mahdollinen.

On joo, kaikkia elementiti aktiivisuodettu. Kyllä varmasti tekisin linjalähteen, mutta tulee niin keleen kalliksi.

DIY näkökulmasta mietin, että XTZ:n koteloa on joskus rahan ja halun puitteissa muokata sitenkin, että laitetaan yksi tai kaksi 6,5" elemmenttiä kuhunkin koteloon lisää, tila kotelossa sallisia sen. Eli vaikka toiset keskarit ja toiset bassot tai jos linjana haluaa käyttää niin samaa kaistaa toistavia elementtejä kaikki. Poissuljettua ei myöskään ole se, että (tuon edellisen projektin lisäksi) otan joskus tuosta tornista disut pois, tukin reiät, ja teen diskanttilinjan tuon toisen linjan viereen laitettavaksi. Tai sitten halvempi vaihtoehto olisi laittaa aivan koteloiden kylkiin jotkin laadukkaat kalotit, joilla voi laskea keskiäänen jakotaajuutta ja nostaa nauhojen jakotaajuutta, jolloin tuloksena on vähemmän kampaa (en tosin tiedä meneekömetsään jos kaksi disua on horisontaalöisesti vähän erillään?).

XTZ ei siis ole kovinkaan huono pohja erilaisille DIY-projekteille, kotelo on siisti ja siinä on tilaa. Ehkä hintansa, laatunsa ja tuon modausmahdollisuudenkin kannalta katsottuna paras vaihtoehto tällä budjetillä? (listahinnoilla nuo kustantaa 2 x 8500 kruunua plus rahdit 700 kruunua.)

Ja tuollaisenakin mulla on aina mahdollisuus olla käyttämättä toisia diskantteja tai jopa toisia keskiäänisiä jos koen, että soundaa viduilta tai jos haluan tehdä kaikista kriittisimmät kuuntelut mahdollisimman värittymättömällä äänellä. Saattaa olla myös etten itse huomaa eroa siinä soiko kaksi disua vai yksi jne. tai saatan kokea sen jopa paremmaksi soundiltaan. Psykoakustiselta kannalta tämä voi hyvinkin olla totta. Extra väri ei haittaa, kunhan se ei sounda peeltä tai jos sitä ei kuule/huomaa. :) Uskon, että joka tapauksessa säätämällä (jota voin tehdä todella monipuolisesti) löytyy varmasti korvaa miellyttävä vaihtoehto.
 
Toivotan onnea projektille, mutta en ole ollenkaan samaa mieltä siitä että hieno/hyvä kotelo on oikea ja järkevä lähtökohta. Kun aloitetaan tällä tavalla täysin nollasta, niin kotelo kannattaa ehdottomasti olla nopeasti ja likaisesti kasattu proto, jolla akustinen toimivuus todetaan. Eikä toimivaksi toteamista kannata yrittää liian hätäisesti. Vaikeammissa konsepteissa säädöt saattavat kestää kuukausia, vaatia vertailukajareita ja muitten mielipiteitä.
 
kimmosto sanoi:
Evidence Master on toki hyvä kaiutin, mutta sekin kärsii suuntaavuuden epäjatkuvuuksista, joita ei mielestäni ole kompensoitu riittävästi. Suora etuvaste -mantra on liikaa päällä. Masterissa on akustisesti 2. asteen jaot, jotka selvästi vaimentavat lattiaheijastuksia. Vaimennuskyky on kuitenkin varsin kapeakaistaista (kuten kaikilla WMTMW-sukuisilla), joka aiheuttaa portaita tehoon ambienssin epätasaisuuden kautta. Onneksi sentään keskarit ovat 5", joka vähentää äänen tukahtumista 6.5" verrattuna.

Epäsymmetrinenhän se on ainakin kun jaot on epäsymmetriset. Ja kun domeja on kaksi sen on melkein pakko ollakin. Ainakin simuloinnin perusteella tuota saisi parannettua pistämällä toiset bassot (jotka Dynaudiossakin itseasiassa on) eli laajentaa WWMTTMWW rakenteeksi ja sopivalla modailulla näyttäisi tuommoinen pitkä nauha soveltuvan, taas simuloinnin perusteella, hyvin tuohon väliin. Tai no, hyvin ja hyvin. Kyllähän se vaste edelleen loikkii mutta saa sen vähemmän loikkivaksi kuin monella muulla D'Appolitolla.
 
Back
Ylös