Kaiutin vinkkejä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Salival
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Salival sanoi:
Nopeata toimintaa, siltä se varmaankin vaikuttaa. Kaiuttimia olen ollut tosin päivittämässä jo vuoden verran. Laitoin vain tänne postia, koska asia oli todella ajankohtainen. Kyllä tässä itselläkin on vähän sellainen olo että mitä tapahtui, mutta menin fiiliksen mukaan. Nyt kun nämä laitteet soi kotona, ei ainakaan pettynyt olo ole, päinvastoin.

Hait kaiuttimia ja budjetti menikin peltitoosiin? Kannattaa olla tarkkana mitä kauppiaat kahviin tuikkaa :P
Mitä olivat entiset laatikot ja miten mielestäsi ääni parani vanhoihin laitteisiin nähden?
 
Markulle: Kyllä synergia toimii nyt etupään kanssa. Huonejärjestystä olisi tarkoitusta muuttaa (on ollut jo kauan).

Sepi1: Älä pilaa toisen iloa :D. Kyllä mä myönnän, että jotain myös menetettiin vaihdon yhteydessä, mutta olennaisinta on, että sain jotain mitä olin hakenut -> Kovan kontrollin Rock-musiikille. Sitä en tiedä mitä kahviin laitettiin, maitokahvilta se näytti ja maitoa pyysinkin. Sanotaan lopuksi, että Plinius/Bow -setti toimi hyvin rauhallisemmalla meiningillä -> äänikuva oli leveä, oli syvyyttä, erottelua, mutta rockilla, mitä eniten kuuntelen, myös ylikirkkautta rasittavuuteen saakka välillä.
 
Salival sanoi:
Sepi1: Älä pilaa toisen iloa :D

Pilaanpas >:D Kun olet turkulainen ja lisäksi kitaristi niin tules kuuntelemaan rumpalin luokse miten rokki tömisee, perus naruilla ja halpis soittimella ;)
 
sepi_1 sanoi:
Pilaanpas >:D Kun olet turkulainen ja lisäksi kitaristi niin tules kuuntelemaan rumpalin luokse miten rokki tömisee, perus naruilla ja halpis soittimella ;)

Tunnetaanko me kenties? :D Mut voin mä tulla, jos kutsutaan. Koska sopii tulla? Mä tarjoon kaljat! Koska tarjoan kaljat, niin mieluummin siis viikonloppuna. Lähetätkö privaa!
 
sepi_1 sanoi:
Pilaanpas >:D Kun olet turkulainen ja lisäksi kitaristi niin tules kuuntelemaan rumpalin luokse miten rokki tömisee, perus naruilla ja halpis soittimella ;)
Tai suunsoittajan luo kuuntelemaan perustasoo paremmil naruil ja
jonkun tasosen soittimen kera.
 
Kutsuja satelee, kiitos niistä. Joudunko mä nyt tarjoo kaikille kaljat?
 
Salival sanoi:
Tunnetaanko me kenties? :D Mut voin mä tulla, jos kutsutaan. Koska sopii tulla? Mä tarjoon kaljat! Koska tarjoan kaljat, niin mieluummin siis viikonloppuna. Lähetätkö privaa!

Ei tunneta, mutta vakoilin vanhat viestisi ;) Voishan sitä kalja maistua, mutta toivottavasti et Linninpönttöjä osta ainakaan ennen niiden kotonasi kuulemista. Laitan viestiä.
 
sepi_1 sanoi:
Ei tunneta, mutta vakoilin vanhat viestisi ;) Voishan sitä kalja maistua, mutta toivottavasti et Linninpönttöjä osta ainakaan ennen niiden kotonasi kuulemista. Laitan viestiä.

Tiedä vaikka ostais paneelit! Nekin on hallituksella hyväksytyt :D Pistäpä sitä privaa, niin päästään asioissa eteenpäin.
 
Linnit ja paneelit. Kuullostaa niin älyttömältä idealta että voisi jopa toimia :D
 
Jani sanoi:
Linnit ja paneelit. Kuullostaa niin älyttömältä idealta että voisi jopa toimia :D

Voi se toimia. Tiedän pari kaveria joilla on Naimit ja staatit (toisella QUADit, toisella Martin Loganit). Molto Bene.
 
Jani sanoi:
Linnit ja paneelit. Kuullostaa niin älyttömältä idealta että voisi jopa toimia :D

"Ajattelemme harvoin sitä mitä meillä on, mutta aina sitä, mitä meiltä puuttuu."

:D :D :D
 
Pitääkö noiden laitteiden nyt korostaa toistensa hyviä puolia vai korjata toistensa puutteita ???

Mikko
 
eesau sanoi:
Laitetaan vielä tähänkin kommentit:

1. Audio Physicsin Tempo VI:t maksavat 3000 euroa/pari (ei 4000).

2. Audio Physicsin taajuusvaste alueella 30-90 Hz on kuunteluhuoneessani liian korkealla tasolla ja myös huoneresonanssit häiritsevät juuri tuota taajuusaluetta. Jos käytän pelkkiä Tempoja ilman subbaria ja ajan niille täyden taajuusalueen, en millään pysty korjaamaan taajusaluetta 30-100 Hz "suoraksi" ja vastaavan tasoiseksi kuin muun vasteen taso on 90 Hz:n yläpuolella. Tempojen äänenlaatu ylipäätänsä on mielestäni erittäin hyvä, avoin ja selkeä.

3. Velodynen taajuskorjaimen (ekvalisaattorin) avulla voi korjata juuri sen ja vain sen taajuusalueen, jolle Velodyne tuottaa bassoääntä. Eli minun tapauksessani alue 20-90Hz on korjattu Velodynen ekvalisaattorilla +-3 dB:n sisään kuuntelupaikalla ja taso vastaamaan Tempojen yleistasoa alueella 90 Hz:tä ylöspäin.

4. On parempi antaa Velodynen 15-tuumaisen bassoelementin toistaa reilusti bassopäätä (siis 20-90Hz), koska Velodyne tekee tämän lähes ilman säröä erittäin suurellakin voimakkuudella. Tähän eivät Tempot pienine bassoelementteineen oikein pysty, vaikka niiden taajuusvaste ylettyykin alas. Velossa on 1250 Watin vahvistin, joka riittää hyvin mahtavaan, puhtaaseen ja matalalle menevään bassotoistoon.

5. Veloa tarvitaan myös toistamaan alue 20-35Hz, johon Tempot eivät kykene. Näitä taajuuksia löytyy monista DVD-elokuvista ja osasta musiikkiakin.

voi taivas
 
Mikä-Kutvo sanoi:

Tyypillinen kokopäiväflättärin kommentti törmätessään mittarihifistiin :D Huomaaks mun uudistuneen allekirjoituksen, kaikki voidaan oppia toisiltamme jotain uutta... ;)
 
Apokalyptinen on sopiva sana kuvaamaan Eesaun skenaariota, olettaen, että laitteet on ostettu uutena.
ensinnä, vahvistin on suolesta ja sourcesta ei puhuta mitään. Lisäksi on ostettu pari numeroa liian isot kaiuttimet toistamaan keskialuetta ja siten maksettu täysin turhasta ja jopa äänikuvabongailusta. Lisäksi, huom, mahdollisesti edelliseen virheen paikaamiseksi, on jouduttu ostamaan kallis subwoofer, jotta bassot saadaan kuriin??
 
Mikä-Kutvo sanoi:
Apokalyptinen on sopiva sana kuvaamaan Eesaun skenaariota, olettaen, että laitteet on ostettu uutena.
ensinnä, vahvistin on suolesta ja sourcesta ei puhuta mitään. Lisäksi on ostettu pari numeroa liian isot kaiuttimet toistamaan keskialuetta ja siten maksettu täysin turhasta ja jopa äänikuvabongailusta. Lisäksi, huom, mahdollisesti edelliseen virheen paikaamiseksi, on jouduttu ostamaan kallis subwoofer, jotta bassot saadaan kuriin??

Äläs nyt, veikkaan että ehkäpä mun korvaan se setti kuulostaisi paremmalta kuin joku yltiötakuuflättissetti samalla massilla maksettuna :D

Ps. Kuka kuunteli jalustakaiuttimia lattialla... >:D
 
sepi_1 sanoi:
Äläs nyt, veikkaan että ehkäpä mun korvaan se setti kuulostaisi paremmalta kuin joku yltiötakuuflättissetti samalla massilla maksettuna :D

Ps. Kuka kuunteli jalustakaiuttimia lattialla... >:D

Aivan, mutta en investoinut 5+ke. Sitäpaitsi minua ei voi lukea flättääjäksi, koska settini ei tod täytä niitä ehtoja.
 
Mikä-Kutvo sanoi:
Sitäpaitsi minua ei voi lukea flättääjäksi, koska settini ei tod täytä niitä ehtoja.

Ehtoja, mitä ne ovat? Rytmi, melodia...mulle riittää tuosta koulukunnasta parhaat palat, horisontaaliset kuuntelutavat 8)
 
Mun preferenssit ei ole flat, vaan reality ja konkreettisus. Pienet värittymät voi sallia jos ne palvele kokonaisuutta. Lisäksi en pidä laitteista jotka maksaa yli 2ke. Manley on pakollinen paha. Köyhän todellisuutta.

Flat on pelkää musiikkia, siihen en ole lähtenyt. Luonnollisuuden puolesta liputan.
 
Mikä-Kutvo sanoi:
Mun preferenssit ei ole flat, vaan reality ja konkreettisus. Pienet värittymät voi sallia jos ne palvele kokonaisuutta. Lisäksi en pidä laitteista jotka maksaa yli 2ke. Manley on pakollinen paha. Köyhän todellisuutta.

Flat on pelkää musiikkia, siihen en ole lähtenyt. Luonnollisuuden puolesta liputan.

Saako N*****n Matti lainata tämän loistavan päätelmän seuraavaan "Matin parhaat" tietosanakirjaan?
 
Takaisin
Ylös